Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:08

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:18

pien_2010 schreef:
Harde kritiek op Zelensky en dus onrust in de top
https://nos.nl/l/2500348

Zelfs in Oekraine - een land dat het door de oorlog al zo moeilijke heeft - worden politieke spelletjes gespeeld. Zaloesjny en Klytchko zouden beter moeten weten. Klytchko heeft zich vanaf het begin van de oorlog al geroerd. Zelensky met Poetin vergelijken, het is nogal wat....

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:23

pien_2010 schreef:

Als Zelensky slim is doet hij niets, Klytsjko is buiten Kiev niet bijster populair en het ontslag van Zaloezjny kost hem zelf politiek gezien wel de kop verwacht ik. Momenteel staat de levering van militair materieel en munitie nog altijd zwaar onder druk, het ziet er in de VS op korte termijn ook niet positief uit qua nieuw budget voor 1 januari en mogelijk ook niet kort daarna. Hoe meer gedonder in Kiev, hoe minder de bereidheid tot spoedige hulp zal zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:30

martichr schreef:
pien_2010 schreef:

Als Zelensky slim is doet hij niets, Klytsjko is buiten Kiev niet bijster populair en het ontslag van Zaloezjny kost hem zelf politiek gezien wel de kop verwacht ik. Momenteel staat de levering van militair materieel en munitie nog altijd zwaar onder druk, het ziet er in de VS op korte termijn ook niet positief uit qua nieuw budget voor 1 januari en mogelijk ook niet kort daarna. Hoe meer gedonder in Kiev, hoe minder de bereidheid tot spoedige hulp zal zijn.

Ben ik met je eens.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:45

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:05

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:10

martichr schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... ad0b&ei=16

Rusland ronselt nu ook al soldaten in Nepal, en ik verwacht nog wel in meer landen.. alles zolang Moskou maar buiten schot blijft

Op het einde van het artikel ontspoort het verhaal dan helaas:

Nepal en delen van aangrenzend India hebben een lange geschiedenis als leverancier van huursoldaten die wereldwijd naam gemaakt hebben als moedige strijders. Ze worden Ghurka's genoemd. Ze worden als legale huurlingen gezien. Groot-Brittannië en India hebben nog steeds Ghurka-regimenten. De politie van Singapore heeft ook een eenheid Ghurka's ingehuurd. Ghurka's vormen in Brunei de garde van de sultan.

Inhoudelijk is dit verhaal correct, maar: de Ghurka's die geworven worden door o.a. het Britse leger zijn de besten van de besten van de besten. De toelatingstest is de zwaarste ter wereld. Slechts één procent van de vele jonge mannen die bij de Britse Gurkha-eenheden willen, komt door de strenge selectie heen.
Ongeveer 28.000 jonge Nepalezen strijden elk jaar om een plekje in de Britse Gurkha-eenheden. Vaak gaat het om kinderen van vroegere Gurkhasoldaten. De toelatingstest is zo zwaar dat slechts 200 sollicitanten ervoor slagen.

Waarom wil men bij het Gurkha Regiment? Vanwege de ENORME eer en omdat Ghurka's met hun Brits soldij niet alleen hun familie maar wellicht zelfs het hele dorp aan het vreten kunnen houden.

Maar een willekeurig aantal Nepalese werklozen van de straat plukken, ze een Russisch uniform aantrekken en naar het front sturen heeft niks te maken met de (kwaliteit van de) Gurkha's zoals de wereld ze kent.

Terzijde: de zin Ze worden als legale huurlingen gezien. is niet correct. Volgens internationaal recht worden de Ghurka's NIET als huurlingen gezien, legaal of illegaal. Gewoon NIET. Ze zijn volledig geintegreerd in de diverse krijgsmachten en alle regels van deze krijgsmachten zijn op hen van toepassing.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:18

Cowboy55 schreef:
martichr schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... ad0b&ei=16

Rusland ronselt nu ook al soldaten in Nepal, en ik verwacht nog wel in meer landen.. alles zolang Moskou maar buiten schot blijft

Op het einde van het artikel ontspoort het verhaal dan helaas:

Nepal en delen van aangrenzend India hebben een lange geschiedenis als leverancier van huursoldaten die wereldwijd naam gemaakt hebben als moedige strijders. Ze worden Ghurka's genoemd. Ze worden als legale huurlingen gezien. Groot-Brittannië en India hebben nog steeds Ghurka-regimenten. De politie van Singapore heeft ook een eenheid Ghurka's ingehuurd. Ghurka's vormen in Brunei de garde van de sultan.

Inhoudelijk is dit verhaal correct, maar: de Ghurka's die geworven worden door o.a. het Britse leger zijn de besten van de besten van de besten. De toelatingstest is de zwaarste ter wereld. Slechts één procent van de vele jonge mannen die bij de Britse Gurkha-eenheden willen, komt door de strenge selectie heen.
Ongeveer 28.000 jonge Nepalezen strijden elk jaar om een plekje in de Britse Gurkha-eenheden. Vaak gaat het om kinderen van vroegere Gurkhasoldaten. De toelatingstest is zo zwaar dat slechts 200 sollicitanten ervoor slagen.

Waarom wil men bij het Gurkha Regiment? Vanwege de ENORME eer en omdat Ghurka's met hun Brits soldij niet alleen hun familie maar wellicht zelfs het hele dorp aan het vreten kunnen houden.

Maar een willekeurig aantal Nepalese werklozen van de straat plukken, ze een Russisch uniform aantrekken en naar het front sturen heeft niks te maken met de (kwaliteit van de) Gurkha's zoals de wereld ze kent.

Terzijde: de zin Ze worden als legale huurlingen gezien. is niet correct. Volgens internationaal recht worden de Ghurka's NIET als huurlingen gezien, legaal of illegaal. Gewoon NIET. Ze zijn volledig geintegreerd in de diverse krijgsmachten en alle regels van deze krijgsmachten zijn op hen van toepassing.

Je daar heb je gelijk in, Rusland zoekt enkel arme sloebers als kanonnenvoer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:23

Interessante post Cowboy. Ik had nog nooit van Gurkha regiment gehoord.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:27

pien_2010 schreef:

Militaire geschiedenis.....'t is een hobby :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:30

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:

Militaire geschiedenis.....'t is een hobby :+

Dat vind ik zo leuk van jou. Ik leer echt van je en eigenlijk is dat naast graag in mijn eigen taal discussiëren, de enige reden dat ik op Bokt ben. Donc Merci beaucoup :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:02

Pas de probleme, je vous en prie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:21

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:10

Even een overzichtje van hoe het staat met de financien

Bron skyNews

Een daling van 87 procent van de aan Oekraïne beloofde hulp – en verder uitstel zou de positie van Poetin kunnen versterken

Volgens een nieuwe studie is het niveau van de hulp aan Oekraïne gedaald tot het laagste niveau sinds vóór de oorlog in januari 2022.
De nieuwe hulp die tussen augustus en oktober werd toegezegd, daalde met 87% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
In de afgelopen drie maanden hebben slechts 20 van de 43 gevolgde donoren nieuwe hulppakketten toegezegd, het kleinste aandeel actieve donoren sinds het begin van de oorlog.
Uit het onderzoek van het Kiel Institute for the World Economy (IfW Kiel) bleek dat er minimale nieuwe toezeggingen waren gedaan door de Europese Unie en de VS.

De dip komt op een moment dat een groot deel van de aandacht in de wereld is uitgegaan naar het conflict in Gaza en er frustratie heerst over het gebrek aan vooruitgang in het tegenoffensief van Oekraïne.

Met het uitstel van nieuwe Amerikaanse hulp waarover we vandaag berichtten, en het uitstellen van de goedkeuring van het EU-hulppakket van 50 miljard euro, bestaat de belangrijkste overgebleven groep actieve donoren uit individuele Europese landen, zoals Kroatië, Finland, Duitsland en Ierland. en Litouwen.

“Een verder uitstel zou de positie van Poetin duidelijk versterken”, zei Christoph Trebesch, directeur van een onderzoekscentrum aan het Kiel Instituut.

Ook NAVO-landen als Groot-Brittannië en Canada blijven actief.

Oekraïne kan voorlopig terugvallen op de grote, eerder toegezegde meerjarenprogramma's, aldus het IfW Kiel-rapport.
Denemarken, Duitsland en Noorwegen hebben de afgelopen drie maanden bijvoorbeeld respectievelijk € 1,2 miljard, € 1 miljard en € 662 miljoen aan militaire hulp geleverd als onderdeel van hun eerder toegezegde meerjarenplannen.
​---

Republikeinen blokkeren hulp aan Oekraïne vanwege een geschil over grensfinanciering

Republikeinen in de Amerikaanse Senaat hebben een hulpwet voor Oekraïne en Israël geblokkeerd, nadat ze er niet in waren geslaagd compromissen te sluiten over grens- en immigratiehervormingen.

Het pakket van £87,3 miljard omvatte $61 miljard voor Oekraïne.

De Republikeinen dringen erop aan dat alle hulp aan Oekraïne gekoppeld wordt aan immigratie- en asielhervormingen in de VS
Eerder op woensdag zei de Amerikaanse president Joe Biden dat hij “bereid was om belangrijke compromissen aan de grens te sluiten” om de hulpwet aangenomen te krijgen.
“Dit kan niet wachten”, zei hij, eraan toevoegend dat “de Republikeinen in het Congres bereid zijn Poetin het grootste geschenk te geven waar hij op kon hopen”.

Begrotingsdirecteur van het Witte Huis, Shalanda Young, waarschuwde eerder deze week dat de Amerikaanse financiering voor Oekraïne tegen het einde van het jaar zou kunnen opraken.
-----

Zelensky: Oekraïne wil voor militaire hulp niet afhankelijk zijn van bondgenoten

Terwijl de VS een nieuw militair hulppakket voor Oekraïne bevestigt en Joe Biden het Congres ertoe aanzet aanzienlijke extra financiering goed te keuren om Kiev te steunen, heeft Volodymyr Zelenskyy gezegd dat hij niet wil dat Oekraïne “alleen op partners vertrouwt” voor wapenhulp.

In een toespraak tot deelnemers aan de Oekraïens-Amerikaanse defensieconferentie in Washington zei de Oekraïense president dat Kiev de binnenlandse militaire productie in samenwerking met partners verhoogt.

“Oekraïne streeft ernaar en is in staat een veiligheidsdonor te worden voor al onze buurlanden, zodra het land zijn eigen veiligheid heeft gewaarborgd”, zei hij
----

Nieuw wapenpakket ter waarde van 175 miljoen dollar voor Oekraïne 'een van de laatste die de VS kan bieden'

Terwijl Joe Biden in het Witte Huis sprak, bevestigde het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken dat het een nieuw pakket wapens en uitrusting ter waarde van 175 miljoen dollar aan Oekraïne zal leveren.
Het valt onder eerder gerichte opnames en staat los van de extra financiering voor Oekraïne waar Biden het Congres om heeft gevraagd in te stemmen.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zei dat het nieuwste wapenpakket “een van de laatste” zal zijn dat Washington aan Oekraïne kan leveren.
Hij herhaalde de oproep van de president aan het Congres om het dringende financieringsverzoek van Biden in te willigen.

------
Geef het Oekraïense financieringsbod door of geef Poetin ‘het grootste geschenk waar hij op kon hopen’, waarschuwt Biden

Joe Biden heeft er bij het Congres op aangedrongen zijn extra financieringsbod voor Oekraïne goed te keuren voordat het vakantiereces begint.
“Eerlijk gezegd vind ik het verbluffend dat we überhaupt op dit punt zijn aangekomen”, zegt de Amerikaanse president terwijl hij opmerkingen maakt vanuit het Witte Huis.

Hij zegt dat de leiders van het Congres blijkbaar “bereid zijn Poetin het grootste geschenk te geven waarop hij kan hopen en ons mondiale leiderschap in de steek te laten”.

"Wie is bereid weg te lopen van het ter verantwoording roepen van Poetin? Wie is daartoe bereid?" vraagt meneer Biden.
Hij zegt dat de VS vastbesloten zijn om bij Oekraïne te blijven, en waarschuwt dat als Poetin het land inneemt “hij daar niet zal stoppen”.
“We kunnen Poetin niet laten winnen, dat is in ons overweldigende nationale belang en in het internationale belang van al onze vrienden”, voegt hij eraan toe.

De Amerikaanse president zegt dat extreme Republikeinen in het Congres “een spelletje spelen met onze nationale veiligheid” en “de financiering van Oekraïne gijzelen”.
Hij dringt er bij wetgevers op aan om voorbij hun verdeeldheid te komen en Oekraïne te steunen, waarbij hij waarschuwt dat de ogen van de wereld op de VS gericht zijn.

De heer Biden beantwoordde geen vragen terwijl hij zijn korte opmerkingen afrondde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:38

|( Jeetje, wat treurig en zorgelijk!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:23

Die trend zie je overal nu. Men vindt het te lang duren, denk ik.

Niet zo slim: ik las ergens dat Poetin vorige week gezegd zou hebben dat hij vindt dat alle voormalige Sovjet landen weer bij Rusland zouden moeten horen. Weet iemand of dat klopt?

En ook schijnt hij gezegd te hebben dat Finland een nazi-staat is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:52

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:31

Verontrustend!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 23:05

Bedankt voor de uitgebreide post Babootje.
Het zat er helaas al aan te komen, maar het blijft zorgelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:16

We zouden geleerd moeten hebben van het zachtjes aan met Hitler omdat we kort na WOI geen 2e wilden. Nu proberen we zo hard niet weer die fout te maken dat we toch op dat pad zitten. Incl. geen opschalen wapenindustrie, niet voor Oekraine en niet voor de navo/eu landen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:21

Opvallend veel verkiezingen gedoe. Ik heb de vooral de indruk dat Oekraine speelbal is van politieke spelletjes.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:31

mysa schreef:
Die trend zie je overal nu. Men vindt het te lang duren, denk ik.

Niet zo slim: ik las ergens dat Poetin vorige week gezegd zou hebben dat hij vindt dat alle voormalige Sovjet landen weer bij Rusland zouden moeten horen. Weet iemand of dat klopt?

En ook schijnt hij gezegd te hebben dat Finland een nazi-staat is?

Ja, heeft hij al een aantal keer gezegd maar hij zelf wil meer dan de voormalige sovjet-landen, hij wil terug naar het Russische rijk.
Putin noemt alle landen welke hij niet leuk vindt nazi-staten. Finland heeft waarschijnlijk nog een aparte status aangezien het grote Russische leger in 1939 een gevoelige nederlaag heeft geleden tegen de Finnen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:46

Babootje schreef:
Opvallend veel verkiezingen gedoe. Ik heb de vooral de indruk dat Oekraine speelbal is van politieke spelletjes.

Mensen tegen elkaar uitspelen dat is tegenwoordig de mode. Winnen ten koste van anderen is makkelijker dan winnen omdat je inderdaad beter bent.

Toch vraag ik me af of Ukraïne echt zo zwak staat, ze hebben het afgelopen jaar zelf niet stilgezeten mbt de opzet van hun eigen oorlogsindustrie. Ze hebben op ieder militair wapengebied diverse nieuwe ontwikkelingen lopen en met diverse producenten uit o.a Turkije en Duitsland contracten gesloten om fabrieken te bouwen. Ze hadden vroeger een goede vliegtuigindustrie (Antonov) die ze na het mislukte beleg van Kyiv door de Russen ( en de vernietiging van het grootste vliegtuig ter wereld) nieuw leven hebben ingeblazen. Op diverse plekken in Europa wordt gewerkt aan de opzet voor de nieuwe luchtmacht met F16's. En zolang die luchtmacht niet operationeel is, is een grootschalig offensief sowieso uitgesloten. Het zou mij dus niet verbazen als al dat "stof" wat nu gecreeerd wordt een manier is om Rusland zand in de ogen te strooien en tijd te winnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:18

Ik hoop het

Citaat:
Het zou mij dus niet verbazen als al dat "stof" wat nu gecreeerd wordt een manier is om Rusland zand in de ogen te strooien en tijd te winnen.

Ik heb zelf het gevoel dat Rusland middels NKorea een bloeiende oorlogsindustrie op aan het bouwen is, in die zin van leveringen ontvangen en dat het Westen nu Oekraïne laat barsten en daar uiteindelijk zelf de rekening van gaat krijgen en er dan niet klaar voor is als Rusland gaat aanvallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:24

irmaz schreef:
Toch vraag ik me af of Ukraïne echt zo zwak staat, ze hebben het afgelopen jaar zelf niet stilgezeten mbt de opzet van hun eigen oorlogsindustrie. Ze hebben op ieder militair wapengebied diverse nieuwe ontwikkelingen lopen en met diverse producenten uit o.a Turkije en Duitsland contracten gesloten om fabrieken te bouwen. Ze hadden vroeger een goede vliegtuigindustrie (Antonov) die ze na het mislukte beleg van Kyiv door de Russen ( en de vernietiging van het grootste vliegtuig ter wereld) nieuw leven hebben ingeblazen. Op diverse plekken in Europa wordt gewerkt aan de opzet voor de nieuwe luchtmacht met F16's. En zolang die luchtmacht niet operationeel is, is een grootschalig offensief sowieso uitgesloten. Het zou mij dus niet verbazen als al dat "stof" wat nu gecreëerd wordt een manier is om Rusland zand in de ogen te strooien en tijd te winnen.

Over vliegtuigindustrie gesproken... In Rusland gaat het met - door gebrek aan onderdelen door de sancties - de commerciele vliegtuigindustrie niet zo goed.
Snap niet dat de Russen er nog steeds in stappen.
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 0016445546
Rusland: Het 10e commerciële vliegtuig heeft de afgelopen 8 dagen een storing gehad. Beide motoren van een Boeing 737-passagiersvliegtuig vlogen tijdens het opstijgen in brand en het vliegtuig maakte een noodlanding bij Tolmachevo.