Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pien_2010 schreef:
martichr schreef:pien_2010 schreef:
Als Zelensky slim is doet hij niets, Klytsjko is buiten Kiev niet bijster populair en het ontslag van Zaloezjny kost hem zelf politiek gezien wel de kop verwacht ik. Momenteel staat de levering van militair materieel en munitie nog altijd zwaar onder druk, het ziet er in de VS op korte termijn ook niet positief uit qua nieuw budget voor 1 januari en mogelijk ook niet kort daarna. Hoe meer gedonder in Kiev, hoe minder de bereidheid tot spoedige hulp zal zijn.
martichr schreef:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... ad0b&ei=16
Rusland ronselt nu ook al soldaten in Nepal, en ik verwacht nog wel in meer landen.. alles zolang Moskou maar buiten schot blijft
Cowboy55 schreef:martichr schreef:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... ad0b&ei=16
Rusland ronselt nu ook al soldaten in Nepal, en ik verwacht nog wel in meer landen.. alles zolang Moskou maar buiten schot blijft
Op het einde van het artikel ontspoort het verhaal dan helaas:
Nepal en delen van aangrenzend India hebben een lange geschiedenis als leverancier van huursoldaten die wereldwijd naam gemaakt hebben als moedige strijders. Ze worden Ghurka's genoemd. Ze worden als legale huurlingen gezien. Groot-Brittannië en India hebben nog steeds Ghurka-regimenten. De politie van Singapore heeft ook een eenheid Ghurka's ingehuurd. Ghurka's vormen in Brunei de garde van de sultan.
Inhoudelijk is dit verhaal correct, maar: de Ghurka's die geworven worden door o.a. het Britse leger zijn de besten van de besten van de besten. De toelatingstest is de zwaarste ter wereld. Slechts één procent van de vele jonge mannen die bij de Britse Gurkha-eenheden willen, komt door de strenge selectie heen.
Ongeveer 28.000 jonge Nepalezen strijden elk jaar om een plekje in de Britse Gurkha-eenheden. Vaak gaat het om kinderen van vroegere Gurkhasoldaten. De toelatingstest is zo zwaar dat slechts 200 sollicitanten ervoor slagen.
Waarom wil men bij het Gurkha Regiment? Vanwege de ENORME eer en omdat Ghurka's met hun Brits soldij niet alleen hun familie maar wellicht zelfs het hele dorp aan het vreten kunnen houden.
Maar een willekeurig aantal Nepalese werklozen van de straat plukken, ze een Russisch uniform aantrekken en naar het front sturen heeft niks te maken met de (kwaliteit van de) Gurkha's zoals de wereld ze kent.
Terzijde: de zin Ze worden als legale huurlingen gezien. is niet correct. Volgens internationaal recht worden de Ghurka's NIET als huurlingen gezien, legaal of illegaal. Gewoon NIET. Ze zijn volledig geintegreerd in de diverse krijgsmachten en alle regels van deze krijgsmachten zijn op hen van toepassing.
Cowboy55 schreef:pien_2010 schreef:Interessante post Cowboy. Ik had nog nooit van Gurkha regiment gehoord.
Militaire geschiedenis.....'t is een hobby
mysa schreef:Die trend zie je overal nu. Men vindt het te lang duren, denk ik.
Niet zo slim: ik las ergens dat Poetin vorige week gezegd zou hebben dat hij vindt dat alle voormalige Sovjet landen weer bij Rusland zouden moeten horen. Weet iemand of dat klopt?
En ook schijnt hij gezegd te hebben dat Finland een nazi-staat is?
Babootje schreef:Opvallend veel verkiezingen gedoe. Ik heb de vooral de indruk dat Oekraine speelbal is van politieke spelletjes.
Citaat:Het zou mij dus niet verbazen als al dat "stof" wat nu gecreeerd wordt een manier is om Rusland zand in de ogen te strooien en tijd te winnen.
irmaz schreef:Toch vraag ik me af of Ukraïne echt zo zwak staat, ze hebben het afgelopen jaar zelf niet stilgezeten mbt de opzet van hun eigen oorlogsindustrie. Ze hebben op ieder militair wapengebied diverse nieuwe ontwikkelingen lopen en met diverse producenten uit o.a Turkije en Duitsland contracten gesloten om fabrieken te bouwen. Ze hadden vroeger een goede vliegtuigindustrie (Antonov) die ze na het mislukte beleg van Kyiv door de Russen ( en de vernietiging van het grootste vliegtuig ter wereld) nieuw leven hebben ingeblazen. Op diverse plekken in Europa wordt gewerkt aan de opzet voor de nieuwe luchtmacht met F16's. En zolang die luchtmacht niet operationeel is, is een grootschalig offensief sowieso uitgesloten. Het zou mij dus niet verbazen als al dat "stof" wat nu gecreëerd wordt een manier is om Rusland zand in de ogen te strooien en tijd te winnen.