Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:25

Gasmarkt is aardig verdeeld en grotendeels onder contract. Gas van een andere leverancier in de nodige hoeveelheden wordt niet aangeboden, stomweg omdat het er niet is. Contract uitdienen en die tijd gebruiken om geen nieuw contract meer te hoeven afsluiten zou alle doelen afdekken, zowel meer groen als niet russisch.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:30

_San87_ schreef:
Gas van een ander afnemen is ook prima. De transitie van gas naar renewable is er niet een die je van de een op de andere dag doet.

Om gas af te nemen van een ander moet je waarschijnlijk eerst Gazprom-gas opzeggen.
(hybride) Warmtepomp kan in een aantal gevallen zo in plaats een gasgestookt iets. Probleem is alleen dat er maar heel weinig mensen zijn die werkelijk aan specifieke warmtevragen kunnen rekenen.

Ik zag ergens het warmstoken van plaatselijke zwembaden gebeurd ook met Russisch gas. Zonnecollectoren kunnen hier een perfecte oplossing zijn en dan gewoon niet zwemmen als je het water te koud vindt.

Maar goed dit gaat te veel of topic :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:32

Vloeibaar gas wordt al in flinke hoeveelheden aangevoerd, dit kan meer worden, en dit wordt ook meer. In de Rotterdamse haven komt een schip te liggen dat vloeibaar gas omzet naar gewoon gas voor de cv-ketels en de kooktoestellen.

Prima optie zo lang we nog op grote schaal gas gebruiken. Ondertussen kan de afhankelijkheid van Rusland afgebouwd worden en ingezet worden op duurzame energie en kernenergie.

irmaz schreef:
_San87_ schreef:
Gas van een ander afnemen is ook prima. De transitie van gas naar renewable is er niet een die je van de een op de andere dag doet.

Om gas af te nemen van een ander moet je waarschijnlijk eerst Gazprom-gas opzeggen.
(hybride) Warmtepomp kan in een aantal gevallen zo in plaats een gasgestookt iets. Probleem is alleen dat er maar heel weinig mensen zijn die werkelijk aan specifieke warmtevragen kunnen rekenen.

Ik zag ergens het warmstoken van plaatselijke zwembaden gebeurd ook met Russisch gas. Zonnecollectoren kunnen hier een perfecte oplossing zijn en dan gewoon niet zwemmen als je het water te koud vindt.

Maar goed dit gaat te veel of topic :o

Ik weet allemaal niet hoe dat met de contracten loopt, als ik eerlijk moet zijn :P.

Er zijn vast opties, maar die moeten dan wel ook betaalbaar zijn. Ik denk dat daar voor nu vooral het probleem ligt.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:16

Ik ben wel bang dat Rusland naar steeds heftigere wapens zal grijpen nu ze zoveel verliezen lijden. Er gonst ook al een gerucht dat Putin gaat mobiliseren dus alle mannen oproepen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:49

Nu zijn plannen helder zijn moeten we ons op het ergste voorbereiden. De tijd van “ het zal zo’n vaart niet lopen “ is voorbij....Helaas

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:23

Wat ik al heb geschreven in het begin van dit topic. Poetin stopt niet: helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:43

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:05

Ik lees net ook dat al het Belarusische ambasadepersoneel Oekraïne verlaten heeft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:45

_San87_ schreef:
Ik lees net ook dat al het Belarusische ambasadepersoneel Oekraïne verlaten heeft.

Pff wat zal dat voor “goeds” betekenen voor de tactieken en de wapens die gebruikt gaan worden :/ ik vrees ervoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:53

_San87_ schreef:

Waarom? Onder Putin's vleugels hebben die toch helemaal niets te vrezen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:59

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:

If the enemy suddenly pulls back, GET THE F*Ck OUT OF THE AREA. It doesn’t mean you’re winning. It means they are going to call and heavy artillery or an air strike on your position.

Deze terugtocht is natuurlijk wat minder operationeel dan een gevecht om een straat of huizenblok, maar het ambassadepersoneel van Belarus weet wellicht iets dat wij niet weten…..misschien komen er troepen van Lukashenko aan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:01

Cowboy55 schreef:
Janine1990 schreef:

If the enemy suddenly pulls back, GET THE F*Ck OUT OF THE AREA. It doesn’t mean you’re winning. It means they are going to call and heavy artillery or an air strike on your position.

Deze terugtocht is natuurlijk wat minder operationeel dan een gevecht om een straat of huizenblok, maar het ambassadepersoneel van Belarus weet wellicht iets dat wij niet weten…..misschien komen er troepen van Lukashenko aan?

Ah, makes sense! Thanks... :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:09

Janine1990 schreef:
Cowboy55 schreef:

Ah, makes sense! Thanks... :)

Hoho, het is maar een gedachte/optie, geen feit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:12

Snap ik hoor! Maar ik heb nu weer richting gekregen, daar bedank ik je voor :P

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:18

Janine1990 schreef:
Snap ik hoor! Maar ik heb nu weer richting gekregen, daar bedank ik je voor :P

Ah, ok +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:10

Deze reminder kwam ik tegen waaruit juist blijkt dat lid vd navo zich uitbetaald heeft, en juist niet het tegenover gestelde en tot extra geweld heeft uitgenodigd zoals hier beweerdis door sommigen.

https://mobile.twitter.com/Isa_Yusibov/ ... 5596891141

Ik citeer:

[quote]
Lord Isa Yusibov   

@Isa_Yusibov

· Feb 22

De lijst van voormalige Sovjetlanden waar Poetin pro-Kremlin regeringen/militairen binnen de grenzen heeft: Alleen de 3 Baltische landen hebben de dans kunnen ontspringen omdat ze bij de NAVO zitten. Poetins Sovjet Unie bestaat al!

[ /quote]

Helaas neemt bokt niet de vlaggen over. Maar de tweet van februari 2022 is duidelijk. Zijn eigen tweet van febr 22 is vandaag door Lord Isa Yusibov herhaald.

Ik vind hem scherp!!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:41

Ja maar dat was natuurlijk wel al bekend. Alleen er nu de naam aangeven als Poetins Sovjet unie lijkt het weer nieuw. Vergeet niet dat de echte democratie in Rusland nooit heeft bestaan. Ze hebben het geprobeerd maar oude systemen zaten nog te veel ingebakken. En daarmee de verbondenheid met vaderland Rusland. Die lijntjes zijn nooit helemaal doorgeknipt geweest.

Degene die ergens de Duitse TV serie Weissensee kunnen kijken zou ik dat zeker aanraden. Het geeft tot in je ziel aan hoe het oude sovjetsysteem families verscheurd en hoe het generaties lang blijft echoën. In mijn beleving is het Sovjet systeem nooit helemaal weggeweest. Er is een dappere poging gedaan ten tijde van Gorbatsjov en Regan, maar met Jeltsin was alles alweer verkeken.

In de jaren 80tig en 90tig heb veel gereisd in de voormalige Sovjetstaten. Ik kan je verzekeren dat er nog heel veel aanhangers waren en ook veel ingebakken angst. Die generaties leven nog en zullen zich vrees ik niet verzetten tegen “ Uber Poetin “. Omdat die angst óf de overtuiging ingesleten is. Slechts de laatste generatie zal er wat meer vanaf staan maar of zij op kunnen tegen zoveel oud sentiment waag ik betwijfelen.

The Weissensee Saga
https://www.imdb.com/title/tt1525780/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:40

_San87_ schreef:

... misschien gewoon: de diplomaten zijn verklaard tot 'persona non grata' - plaatselijk jargon voor 'wij als Oekraïnsche overheid willen dat u ons land asap verlaat'.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:05

⚡️Operatieve informatie van de generale staf vanaf 18.00 uur: gedurende twee dagen vechten onomkeerbare verliezen van de vijand in de richting van Nikolaev maakten meer dan 200 mensen, de rest is gedemoraliseerd en weigert deel te nemen aan de vijandelijkheden

▪️Verdedigers van Oekraïne houden de verdedigingslinies stevig vast en concentreren hun belangrijkste inspanningen rond strategisch belangrijke steden - Kiev, Chernihiv, Kharkiv, Mariupol, Mykolayiv, en dwingen de vijand de voortzetting van het offensief op te geven.

▪️De vijand heeft de taken van de leiding van het Kremlin niet vervuld: de omsingeling van Kiev, toegang tot de administratieve grenzen van de regio's Donetsk en Loehansk en het vestigen van controle over de linkeroever van Oekraïne.

▪️Histy intelligence heeft erkend dat het onmogelijk is om pro-Russische autoriteiten te vestigen in de gebieden die tijdelijk worden gecontroleerd door de bezetters.

▪️In de tijdelijk bezette Krim verloren sommige eenheden van de bezetters tot 90% van hun personeel en er zijn geen reserves om verliezen te recupereren.

▪️De vijand probeert bedrijven te rekruteren om naar Oekraïne te sturen ten koste van troepen van andere militaire eenheden. In deze eenheden schreven meer dan 20 mensen rapporten over weigering om deel te nemen aan de oorlog tegen Oekraïne, en werden repressieve methoden van beïnvloeding toegepast op "ontkenners".

▪️Tijdens de laatste dagen in de richting van Mykolayiv hebben vijandelijke eenheden aanzienlijke verliezen geleden.

▪️Koelkasten met een lading van "200" komen elke dag aan in het regionale ziekenhuis van Luhansk. Dit is het lichaam van een soldaat van het 2e Legerkorps, die aanzienlijke verliezen heeft geleden. Rijen van familieleden van de doden stonden opgesteld in de buurt van de districtsbestuurscomités op overlijdensakten.

▪️Mislukt in open gevechten, blijven de bezetters de lokale bevolking terroriseren. Met behulp van propagandaverhalen probeert de vijand zich een beeld te vormen van de loyale houding van de lokale bevolking tegenover de bezettende macht.

▪️In de nederzettingen in de regio Tsjernihiv probeerden de Russische indringers "humanitaire hulp" te verdelen. De lokale bevolking nam niets van de vijand aan, zelfs niet onder druk. De vijand probeert soortgelijke maatregelen uit te voeren in de oblasten Kiev en Cherson.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:38

Begin het inmiddels een beetje vervelend te vinden van Oekrainse zijde alleen maar hun zegentochten te vermelden. Over hun eigen verliezen wordt dus kennelijk met geen woord gerept. Ik merk dat ik steeds minder waarde ga hechten aan de berichtgeving van Oekrainse zijde. Als onafhankelijk pers met andere berichten over verliezen van Oekraine komt. Zo hebben we zowel van Russische als Oekrainse zijde een vertekend beeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:50

Pareltjes schreef:
Begin het inmiddels een beetje vervelend te vinden van Oekrainse zijde alleen maar hun zegentochten te vermelden. Over hun eigen verliezen wordt dus kennelijk met geen woord gerept. Ik merk dat ik steeds minder waarde ga hechten aan de berichtgeving van Oekrainse zijde. Als onafhankelijk pers met andere berichten over verliezen van Oekraine komt. Zo hebben we zowel van Russische als Oekrainse zijde een vertekend beeld.

"The fog of war", een bekend verschijnsel.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 01:46

De laatste voor vandaag

⚡️Operatieve informatie van de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne vanaf 19 maart om 24.00 uur: de Russische chef kreeg een zware berisping voor zwak werk aan de oprichting van de zogenaamde "Volksrepubliek Cherson". De leiding van het Kremlin is ontevreden over het feit dat er door de oppositie van de bevolking niet eens een voorwaardelijke demonstratie "foto" is.

▪️Bewoners lijden aanzienlijke verliezen.
Herstel is te wijten aan verouderde en gedeeltelijk defecte apparatuur.

▪️Het kantoor van de commandant van de Russische stad Belgorod onderzoekt 10 militairen van de 138e Gemotoriseerde Rifle Brigade die deelnamen aan het offensief in Charkov en vanwege zware verliezen weigerden deel te nemen aan de vijandelijkheden en de rest aanspoorden om naar huis terug te keren.

▪️Het hoofd van de 652e groep van informatie- en psychologische operaties van de Russische terroristische troepen werd zwaar berispt voor zwak werk aan de oprichting van de zogenaamde "Volksrepubliek Cherson". De leiding van het Kremlin is niet tevreden met het feit dat er vanwege de oppositie van de bevolking niet eens een voorwaardelijke demonstratie "foto" is.

▪️In de richting van Donetsk voeren Russische bezettingstroepen aanvalsoperaties en brandschade uit.

▪️Vijandelijke troepen beschieten Oekraïense nederzettingen. In de richting van Izyum probeerde de vijand de verdediging van onze troepen te doorbreken, maar het lukte niet, de aanvalseenheden van de indringer werden vrijwel vernietigd.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:24

Kuggur schreef:
Pareltjes schreef:

"The fog of war", een bekend verschijnsel.

Weer wat geleerd! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:47

Ik lees verschillende twitterberichten dat op Russische staats TV wordt uitgezonden dat er publiekelijk geexecuteerd gaat worden na overwinning in Oekraïne :\.

Een van die berichten is van Julia Davies, zij plaatst ook een filmfragment. Ik kan m alleen niet zien omdat het 18+ is en ik geen Twitter heb.

Maar ze zijn wel dingen aan het voorbereiden, volgens mij. Waarom zou je anders gaan praten over publieke executies?

Afbeelding

Linkje naar een fimpje:

https://mobile.twitter.com/VoLinxx/stat ... p204147273
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-03-22 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:51

_San87_ schreef:
Ik lees verschillende twitterberichten dat op Russische staats TV wordt uitgezonden dat er publiekelijk geexecuteerd gaat worden na overwinning in Oekraïne :.

Een van die berichten is van Julia Davies, zij plaatst ook een filmfragment. Ik kan m alleen niet zien omdat het 18+ is en ik geen Twitter heb.

Maar ze zijn wel dingen aan het voorbereiden, volgens mij. Waarom zou je anders gaan praten over publieke executies?

Angst en terror zaaien en zo je bevolking te onderdrukken