Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:05

Wat mij verbaasd is dat niemand zich uitlaat over het feit dat Turkije Noord Irak is binnengevallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:07

Wat Janneke schrijft vind ik beter. 0,0 belasting op gezonde producten, en naarmate het ongezonder wordt meer belasten net zoals met sigaretten gedaan wordt.
Daar gaat een positieve impuls vanuit.

Wel denk ik dat er veel voorlichting moet komen over snoep, koek cultuur. Bv ik ben daar totaal niet mee opgevoed (mijn vader was arts oa kleuter zuigelingen bureau) . Dus wij aten alleen snoepjes als mijn opa er was af en toe, en we vonden het niet eens zo heel erg lekker.
Mijn kinderen hebben ook nooit snoepjes en koekjes gehad, en het ook niet gemist.
Ik zie nu bij mijn dochter dat zij ook een gezonde eetcultuur heeft. Die kinderen krijgen ook geen snoep, koek, bewerkt eten, teveel vlees, frisdranken , sapjes etc. Dus ik denk dat gewoonte ook veel doet. Kruidenthee is gewoon heel erg lekker en kinderen weten vaak niet anders.

Dinopino, daar is nog geen topic over. Maar het deugt van geen kanten wat de turken doen op dit moment. Het feit dat er geen topic over is, wil niet zeggen dat het niet leeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:09

@Cer: Een blikje energydrink is overigens wel heel lekker op zijn tijds. Een leeftijdsgrens zou dan idd een goed idee zijn.

Wat nog beter zou zijn is dat er bijvoorbeeld gezonde maaltijden op school verstrekt kunnen worden. Er zijn ook kinderen die door armoede geen fatsoenlijke boterham hebben.
En de kids eten gezond en de kids eten normaal

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:28

Hogere belasting op fastfood en andere 'troep' vind ik wel een betere optie dan verbieden. Dan geef je mensen alsnog de keus maar dan maak je het toch net wat minder aantrekkelijk. Zeker voor jongeren die al niet veel te besteden hebben :)). Daarentegen gezonde dingen lekker goedkoop houden voor zover dat kan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:45

wat zou die leeftijdsgrens dan gaan zijn? 14? 16? 18? wat een betutteling.
goede voorlichting op scholen en voor ouders lijkt me echt veel beter.

geen happymeals meer. Mijn kinderen vinden het hartstikke leuk om sporadisch naar de macdonalds te gaan.. maar dat mag dan kennelijk niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:52

Ik heb een vrouw gekend die elke ochtend met haar zoontje van 4 naar de Mac ging, want hij lustte alleen maar patat als ontbijt. Voor die mensen is een drempel op fastfood wellicht iets. Maar zulke extremen komen gelukkig weinig voor.

Ik ben ook voor goede, en vooral begrijpelijke informatie. Dingen verbieden werkt nooit zo lekker.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:54

Dan groeien de kinderen nu in Rusland gezond op. Daar is coca cola en mc donalds, door de sancties afgeschaft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:56

Dinopino schreef:
Dan groeien de kinderen nu in Rusland gezond op. Daar is coca cola en mc donalds, door de sancties afgeschaft.

Nee, de bedrijven zijn door de sancties weg. Maar de panden zijn door russische instanties overgenomen dus de producten zijn er gewoon nog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:14

juval schreef:
wat zou die leeftijdsgrens dan gaan zijn? 14? 16? 18? wat een betutteling.
goede voorlichting op scholen en voor ouders lijkt me echt veel beter.

geen happymeals meer. Mijn kinderen vinden het hartstikke leuk om sporadisch naar de macdonalds te gaan.. maar dat mag dan kennelijk niet.

Wij aten altijd kei gezond. Een kind wilde op zijn verjaardag naar de Mac Donald's. De 1ste keer viel ik van mijn stoel van verbazing. Maar dat deden we dus 1x per jaar. Ik heb het altijd zonde van mijn geld gevonden. Heb dat nooit laten merken en het was een heel groot feest 1x per jaar totdat hij als puber het niet meer hoefde. De andere twee vonden het ça va, niet meer en niet minder.

Dus eens juval, dat soort eten ook niet te spannend maken want de verboden vruchten smaken altijd het beste.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:06

Cer schreef:
Wel... het is niet perse een slecht idee... En het is maar tot een bepaalde leeftijd, en daarna mag je zelf weten wat je in je lichaam stopt :+

Dan wordt fast-food nog meer de verboden vrucht. En alle zakken chips, saucijzenbroodjes en repen die pubers bij de super halen. Laten ze gewoon door een ouder persoon halen/bestellen dan als ze 't zelf niet meekrijgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:08

purny schreef:
@Cer: Een blikje energydrink is overigens wel heel lekker op zijn tijds. Een leeftijdsgrens zou dan idd een goed idee zijn.

Wat nog beter zou zijn is dat er bijvoorbeeld gezonde maaltijden op school verstrekt kunnen worden. Er zijn ook kinderen die door armoede geen fatsoenlijke boterham hebben.

En wie gaat dat betalen? Bovendien eet men tegenwoordig nauwelijks meer wat de pot schaft met alle allergieën en hypes als vegan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:14

elnienjo schreef:
purny schreef:

En wie gaat dat betalen? Bovendien eet men tegenwoordig nauwelijks meer wat de pot schaft met alle allergieën en hypes als vegan.

Wat dacht je van de ouders die schoolgaande kinderen hebben? In een vorm van ouderbijdrage.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:16

De ouderbijdrage is niet verplicht, dus daar ga je het niet mee redden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:21

Dan kun je 't dus alleen doen waar ouders een verplichte bijdrage voor eten betalen. Je moet ook de faciliteiten hebben en 't personeel dus dat zal niet goedkoop zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:32

T is toch alleen een plan van t CDA?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:35

Cer schreef:
T is toch alleen een plan van t CDA?

Wat zoals de laatste berichten al is gestrand....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:09

Stel je eens voor een misdadiger besteelt en berooft je. Je verliest zelfs je huis en tot overmaat van ramp zorgt die ook nog dat jouw kinderen worden afgenomen. Vervolgens blijf je berooit achter.

De misdadiger ontkent alle betrokkenheid en houdt dat zo lang mogelijk vol. Als ontkennen op een gegeven moment echt geen zin meer heeft zegt die doodleuk. "Okay, ik heb het gedaan. Maar het was niet zo bedoeld."

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/k ... zo-bedoeld

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:22

Het was inderdaad op het journaal. Te bizar voor woorden. Sprake in de toeslagen affaire dat we te maken hebben met een vijandige overheid tegen haar burgers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:46

Eigenlijk zien we in Afrika al dat leiders die te lang aan de macht zijn ellende maken hoe goed ze ook begonnen, Rusland toont ook zulke problemen, is Rutte ook te lang aan de macht en zijn dit hier de symptomen er van?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:07

tamary schreef:
Eigenlijk zien we in Afrika al dat leiders die te lang aan de macht zijn ellende maken hoe goed ze ook begonnen, Rusland toont ook zulke problemen, is Rutte ook te lang aan de macht en zijn dit hier de symptomen er van?

Ik ben vanaf het begin al geen fan van Rutte geweest. Maar nu met de SMSjes heeft hij wederom laten zien dat hij gewoon niet van plan is om te veranderen. Probleem is ook dat hij er steeds mee weg komt. Moet een ander eens doen de hele administratie kwijt raken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:12

Institutioneel racisme is de oorzaak van dit probleem en dat komt (helaas) niet alleen bij de Belastingdienst voor.

De vraag is, hoe ga je dit oplossen, zodat het nooit meer gebeurd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:15

Loretta schreef:
tamary schreef:

Ik ben vanaf het begin al geen fan van Rutte geweest. Maar nu met de SMSjes heeft hij wederom laten zien dat hij gewoon niet van plan is om te veranderen. Probleem is ook dat hij er steeds mee weg komt. Moet een ander eens doen de hele administratie kwijt raken.

Zijn aanhang vindt het allemaal best en na ieder schandaal krijgt hij er paar zetels bij in de peilingen.
Dus de VVD zelf tilt er niet zo zwaar aan. Dat vind ik zelf erg bizar aan het hele gebeuren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:17

Dat het niet zo bedoeld is geloof ik zo. Vind het prima om dat te zeggen, MAAR het moet niet als excuus gebruikt worden want dat is het niet.

“Oké, het is gebeurd, we bedoelden het niet zo maar ondanks dat is het natuurlijk gewoon fout. Het is voor nu belangrijk dat we keihard gaan werken om dit soort zaken te voorkomen in de toekomst en alle slachtoffers goed worden geholpen en gecompenseerd.”

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:33

Even een schop omhoog
Met de komende verkiezingen, vraag ik mij af wat er gaat gebeuren.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:10

Ik ook. Als ik zo een beetje lees en luister lijkt er naast de standaard VVD vooral zo rechts en links mogelijk gestemd te worden.
En verbazend veel mensen die VVD stemmen als tegengewicht tegen extreem rechts? Die snap ik niet heel erg. 'Ik verwacht veel extreem rechtse stemmen, dus om dat tegen te werken ga ik voor VVD in plaat van groenlinks/pvda/pvdd' klinkt voor mij niet logisch.

Moet zeggen dat ik de waterschappen eigenlijk interessanter vind nu. Gedoe over waterverdeling bij droogte en veranderen van de waterstand heeft heel direct gevolgen voor de eigen leefomgeving.