steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:39

goedlopende bedrijven zijn onverkoopbaar geworden. Dus zelfs al zou je willen emigreren....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:04

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:19

Geldt dat beroepsverbod dan ook voor de rest van de EU?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:19

Loretta schreef:
Geldt dat beroepsverbod dan ook voor de rest van de EU?

Nee, alleen Nederland. Maar wel voor iedereen in je maatschap. Dus ook zoons bijvoorbeeld...

En zolang de vergoeding er niet voor zorgt dat een boer ook wat overhoudt.
Ik mis overigens de perspectieven; geef bijvoorbeeld een vergunning voor lichte industrie zodat waarde stijgt en boer de gebouwen elders voor kan inzetten. Etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:29

ruitje schreef:
Ik heb net een webinar zitten kijken, zal hem delen als hij online komt.

Wisten jullie dat je bij meewerken aan vrijwilligers uitkoop voor je gehele vof moet tekenen voor een beroepsverbod? Dus dat je dan ook niet meer ergens anders mag boeren.

Wat is dat nou weer. Stel je wil wel weg met je bedrijf als je vlakbij een natura 2000 gebied zit en je kan prima ergens anders een boeren bedrijf beginnen.

Mag je dat gewoon nooit meer

Het lijkt me dat ze juist niet willen dat er nog nieuwe boeren starten? Het hele idee is dat de veestapel drastisch minder wordt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:35

juval schreef:

Moet ook, de boeren moeten er boven op gaan zitten.
Ik vind het verschrikkelijk wat de boeren aan word gegaan.
Ben er kwaad en verdrietig om. Het mooie landschap wat verdwijnt, voor de dieren die in de weilanden leven. Hebben straks helemaal geen ruimte meer. Het heeft helemaal niks met natuur te maken integendeel, ze maken een stuk natuur juist kapot

En het gaat ze alleen maar om de grond vol te bouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:02

Ik snap die constructie vanuit de overheidkant wel. Dan geven ze je een zak geld om te stoppen op locatie A met uitstoot X en dan zou je met hun geld op locatie B verder gaan met uitstoot X. Dat gaan ze natuurlijk niet sponsoren. Dat krijgen ze aan niemand verkocht, behalve aan de boeren die die constructie eventueel wél zouden zien zitten :+

Maar ze hebben het ook (gehad) over verplaatsen toch? Wat voor vergoeding en regels komen daar bij kijken? Stel een Brabantse boer wil wel naar Groningen ipv moeten stoppen, wat hebben ze daarvoor bedacht?

OleJon, tja no offence de gemiddelde biljartlaken turbogras is weinig natuur aan. Geeft niet, is nodig voor de koeien. Een landschap is het wel. Maar je moet natuur en landbouwgrond of landschap niet door elkaar gaan halen. De overheid haalt al genoeg zaken door elkaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:11

Kinke schreef:
ik kwam deze net tegen, geschreven door een boerin:
Onze boerderij is ingetekend in het gebied dat 70% moet reduceren. We kijken inderdaad uit op het Dwingelderveld. Maar tussen onze boerderij en dit Natura 2000 gebied ligt de drukke A28 én de doorgaande weg met heel veel vrachtverkeer naar de vuilverbranding Attero 1 km verderop. Bij Attero is gemiddeld 1x per maand een beste fik. Soms moeten de boeren hun koeien binnen houden als gevolg van deze brand. En dan het Dwingelderveld. Op zon- en feestdagen loeidruk, auto's opgestapeld op parkeerplaatsen. En alle honden die worden uitgelaten doen op het Dwingelderveld hun behoefte. 1 hondendrol is al een overschrijding van de stikstofwaarde per hectare per jaar(!) U leest het goed. In de winterperiode komen de ganzen massaal overwinteren op het Dwingelderveld. 's Avonds slapen ze op het Dwingelderveld, overdag eten ze bij ons het gras in de wei. 1 ganzenpoep is al de stikstofwaarde van 1 hectare...

Ik ben laatst weer eens op het Dwingelderveld geweest.
Netjes met de fiets.
... en ik kwam een gigantische hoeveelheid wilde cannabis tegen.
'Die plant hoort daar niet.'
En tot een jaar geleden stond 'het ding' ook nergens.

(En het pijpestrootje eigenlijk ook niet, maar soit, het Dwingelderveld is een cultuurgebied.)

En het is een gigantische klap.

Maar na alle wegkijken door de overheid (die 'pas' uit 2012 sloeg echt nergens op) is de pil alleen maar bitterder geworden. |( |( |(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:19

In het webinar gaven ze aan dat bij aankoop van een ander/nieuw bedrijf er strengere regels zullen volgen. Idem voor de aankoop van nieuwere grond/nieuwe pachtconstructies en bijv ruilverkaveling of gebruik van grond van staatsbosbeheer.

Dus alles waarin je nog ruimte zoekt als boer zal niet meer kunnen.

Dit geld voor zover ik weet niet bij emigratie.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:22

idinn schreef:
Ik snap die constructie vanuit de overheidkant wel. Dan geven ze je een zak geld om te stoppen op locatie A met uitstoot X en dan zou je met hun geld op locatie B verder gaan met uitstoot X. Dat gaan ze natuurlijk niet sponsoren. Dat krijgen ze aan niemand verkocht, behalve aan de boeren die die constructie eventueel wél zouden zien zitten :+

Maar ze hebben het ook (gehad) over verplaatsen toch? Wat voor vergoeding en regels komen daar bij kijken? Stel een Brabantse boer wil wel naar Groningen ipv moeten stoppen, wat hebben ze daarvoor bedacht?

OleJon, tja no offence de gemiddelde biljartlaken turbogras is weinig natuur aan. Geeft niet, is nodig voor de koeien. Een landschap is het wel. Maar je moet natuur en landbouwgrond of landschap niet door elkaar gaan halen. De overheid haalt al genoeg zaken door elkaar.

Ik woon midden tussen de weilanden weet heus wel waar ik over praat. De reeën lopen hier voorbij. de hazen spelen met elkaar. Het paartje zwanen zit op eieren. Waar moet dit heen als er gebouwd word?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:28

Janneke2 schreef:
Kinke schreef:
ik kwam deze net tegen, geschreven door een boerin:
Onze boerderij is ingetekend in het gebied dat 70% moet reduceren. We kijken inderdaad uit op het Dwingelderveld. Maar tussen onze boerderij en dit Natura 2000 gebied ligt de drukke A28 én de doorgaande weg met heel veel vrachtverkeer naar de vuilverbranding Attero 1 km verderop. Bij Attero is gemiddeld 1x per maand een beste fik. Soms moeten de boeren hun koeien binnen houden als gevolg van deze brand. En dan het Dwingelderveld. Op zon- en feestdagen loeidruk, auto's opgestapeld op parkeerplaatsen. En alle honden die worden uitgelaten doen op het Dwingelderveld hun behoefte. 1 hondendrol is al een overschrijding van de stikstofwaarde per hectare per jaar(!) U leest het goed. In de winterperiode komen de ganzen massaal overwinteren op het Dwingelderveld. 's Avonds slapen ze op het Dwingelderveld, overdag eten ze bij ons het gras in de wei. 1 ganzenpoep is al de stikstofwaarde van 1 hectare...

Netjes met de fiets.

(En het pijpestrootje eigenlijk ook niet, maar soit, het Dwingelderveld is een cultuurgebied.)

Maar na alle wegkijken door de overheid (die 'pas' uit 2012 sloeg echt nergens op) is de pil alleen maar bitterder geworden. |( |( |(

De natuur in Nederland is gecreëerd door de mens.
Net zoals de Oostvaardse plassen. En wat een succes is dat dieren die verhongeren en moeten worden afgeschoten. Als burgers ze bijvoeren, word het voer weg gehaald.
Laat ze zich daar eerst maar eens druk over maken.
Ipv van een plantje wat veranderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:35

Hoe vaak moet men het nog zeggen: men gaat niet elk weiland opeens volbouwen. Dat is hoe het verkeerd geïnterpreteerd wordt. Er is al een heel duidelijk rekenvoorbeeld door iemand gegeven die dat helder maakt.

En met een ree, haas en zwaan ben je er natuurlijk absoluut niet. Het blijft eentonig turbo gras. Met die haas gaat het trouwens ook niet goed.

We hebben helaas gecreëerde natuur, waarvan je je inderdaad moet afvragen of we die zo nodig naar onze hand moeten willen zetten en perse voor alles moeten beschermen. Maar er is wel degelijk ook natuur wat altijd natuur is geweest. En wat soms compleet of grotendeels is verpest door toedoen van de mens en nu weer wordt gereanimeerd of moet worden.

Alleen de manier waarop.. tja.. ik wacht de komende tijd af. De provincies gaan hier ook nog wel wat van vinden. Er moet ook nog richting gegeven gaan worden aan de bijdrage van andere sectoren. Mij een raadsel waarom dat apart moet (ja ok, omdat het lastig plukken is van een kip die zijn veren niet heeft geregistreerd).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:38

Citaat:
Netjes met de fiets.

Citaat:
De natuur in Nederland is gecreëerd door de mens.

Voor het Dwingelderveld geldt dit.
Voor de Oostvaardersplassen geldt dit niet.
Er lag iets braak in afwachting van wat was het ook al weer, en dat werd een belangrijke rustplaats voor vogels.
Maar ik weid uit.
Citaat:
Net zoals de Oostvaardse plassen. En wat een succes is dat dieren die verhongeren en moeten worden afgeschoten. Als burgers ze bijvoeren, word het voer weg gehaald.

Dat kwam later, en inmiddels is de Serengeti flink aangepast.
Citaat:
Laat ze zich daar eerst maar eens druk over maken.
Ipv van een plantje wat veranderd

Ach, ik geef liever geen antwoord op verkeerde vragen en daar hoort 'een plantje dat verandert' ook bij.

Het is een klap.
Dat weet ik.

Maar het is wel iets dat al twintig jaar geleden had moeten gebeuren.
En zeur mij niet aan de kop over 'dat ijstijden natuurlijk zijn'
(dat is waar maar geen argument)
of dat het vroegah ook wel eens warm was in december.

Oma is te oud om dat soort mallepraat van jongelui ook maar 1 seconde serieus te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:48

Jongelui die het "vroeger had december ook weleens een warme dag" excuus gebruiken mogen ze wel weer de schoolbanken insturen. Dan heb je niet helemaal goed opgelet..

Het is gewoon zuur dat men 20 jaar terug geen goede klap gegeven heeft (qua beleid dan he, niet aan uitkopen van boeren). Nu zitten we met nog meer ellende, nog meer sentiment en straks weer een falende aanpak. Want zo gaat dat in dit land. Beetje dweilen met open kraan en verbaasd zijn dat de vloer nat blijft. Terwijl er in de sector zoveel goede ideeën zitten, maar daar lijkt men geen oren naar te hebben -O-

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:58

idinn schreef:
Hoe vaak moet men het nog zeggen: men gaat niet elk weiland opeens volbouwen. Dat is hoe het verkeerd geïnterpreteerd wordt. Er is al een heel duidelijk rekenvoorbeeld door iemand gegeven die dat helder maakt.

En met een ree, haas en zwaan ben je er natuurlijk absoluut niet. Het blijft eentonig turbo gras. Met die haas gaat het trouwens ook niet goed.

We hebben helaas gecreëerde natuur, waarvan je je inderdaad moet afvragen of we die zo nodig naar onze hand moeten willen zetten en perse voor alles moeten beschermen. Maar er is wel degelijk ook natuur wat altijd natuur is geweest. En wat soms compleet of grotendeels is verpest door toedoen van de mens en nu weer wordt gereanimeerd of moet worden.

Alleen de manier waarop.. tja.. ik wacht de komende tijd af. De provincies gaan hier ook nog wel wat van vinden. Er moet ook nog richting gegeven gaan worden aan de bijdrage van andere sectoren. Mij een raadsel waarom dat apart moet (ja ok, omdat het lastig plukken is van een kip die zijn veren niet heeft geregistreerd).

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:08

Ja en een vergunning voor woningbouw is heel wat anders als "dan gaan we op die plek van de koeien eens lekker huizen bouwen". Het is echt niet erg om toe te geven dat je iets verkeerd geïnterpreteerd hebt he? :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:16

Die woningen moeten wel ergens staan. Luchtkastelen kan je niet fysiek in wonen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:17

idinn schreef:
Ja en een vergunning voor woningbouw is heel wat anders als "dan gaan we op die plek van de koeien eens lekker huizen bouwen". Het is echt niet erg om toe te geven dat je iets verkeerd geïnterpreteerd hebt he? :)

Dan mag jij mij vertellen waarom er boeren weg moeten om vergunningen te krijgen om te bouwen?
Wat wordt er gebouwd ?
Voor hoeveel mensen?
Kun je ook wel gaan zeggen stop maar eens met mensen binnen halen.
Eerst eigen nederlanders maar eens aan huizen helpen.
Kwam laatst een kaart tegen waarop golfbanen stonden ingetekent,nou je weet niet wat je ziet zoveel!!
Stamp die eerst maar eens vol en zien we dan wel weer

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:03

idinn schreef:

Rutte heeft zelf ook gezegd we trekken wat weilanden leeg.
Maar als jij het allemaal goed vind.
Prima.
Dan word alles nog duurder qua eten, en nog meer afhankelijk van buitenland.
En die 1 miljoen huizen moeten toch ergens staan
https://www.hypotheker.nl/actueel/nieuw ... en-tekort/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:46

Ik zeg nergens dat ik iets prima vind. Verder ga ik het niet meer aan je uitleggen. Je luistert toch naar niemand. In geen enkel topic trouwens. Ga geen verdere energie steken in iemand die alleen overal tegenaan wil schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:48

Snappen mensen niet dat die vergunningen niet gegeven worden ivm te veel stikstof? Op plekken waar de grond al bouwklaar gemaakt is zegmaar. Als er boeren stoppen dan vermindert de stikstof en krijgen ze die vergunningen wél. Er is nog genoeg bouwgrond alleen de vergunningen kunnen niet gegeven worden op veel plekken omdat de stikstof te hoog is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:11

Ik vraag me heel erg af of ze straks gewoon toch bouwvergunningen gaan geven... :Y) Het lijkt me dat de overheid de regels gewoon kan aanpassen...

Wat dat betreft kunnen ze alles de juiste kan heen draaien.. Er is toch ook nog iets met bijv belasting en buitenlandse bedrijven (hoe gaat t daarmee eigenlijk?) en de uitstoot van de industrie? Ik blijf maar lezen dat daar best pittig wat uitgestoot wordt (maar misschien is dat wat anders hoor) en toch gaat de discussie alleen over boeren..? Althans, zo lijkt het?

Ik denk ook dat Nederland over een x-aantal jaren gewoon een grote stad is, met wat parkjes erin.. De vraag is een beetje hoe het zichzelf dan kan onderhouden (maar ik weet nu ook niet precies hoe dat gaat) want als alles ingekocht moet worden moet er wel geld zijn om dat te doen? Wellicht moet je dan juist naar globalisering toe (maar dat was weer niet goed, toch?)

Ik vind het lastige materie, maar ik denk dat als een land wat qua vee industrie pittige regels heeft, die industrie gaat afschaffen, dat we dan niet moeten denken dat het voor veel dieren ineens een stuk beter wordt. Dat snap ik gewoon niet, hoe je dat dan kan bedenken. Het wordt dan voor meer dieren veel slechter :j Maar goed, als het niet in je eigen voortuin is, dan is het niet erg #ofzo? Want dan dragen wij ons steentje bij, en laat ergens anders op de wereld de boel maar verrotten dan..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:21

loriene schreef:
idinn schreef:

Dan mag jij mij vertellen waarom er boeren weg moeten om vergunningen te krijgen om te bouwen?
Wat wordt er gebouwd ?
Voor hoeveel mensen?
Kun je ook wel gaan zeggen stop maar eens met mensen binnen halen.
Eerst eigen nederlanders maar eens aan huizen helpen.
Kwam laatst een kaart tegen waarop golfbanen stonden ingetekent,nou je weet niet wat je ziet zoveel!!
Stamp die eerst maar eens vol en zien we dan wel weer

Dit ja, zolang ze zoveel mensen binnen laten stromen blijft het dweilen met de kraan open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:30

Cer, een Nederlands bedrijf nabij de grens wordt naast stikstofdepositie op Nederlandse natuur ook getoetst op depositie op Belgische en/of Duitse natuur. En dient op die gebieden te voldoen aan de wet- en regelgeving daar. Dat is voor Duitsland niet zo spannend, voor België geldt sinds kort ook 0,00 toename. Ik neem aan dat er andersom ook zo gekeken wordt, anders zal de MOB er wel bovenop vliegen.

Laten we de migranten discussie lekker ergens anders voeren.

Spenk, schijnbaar niet..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:35

We hebben hier toch ook grote industrie?

Ik geef toe, ik snap niet veel van vergunningen, maarrrrr Spenk en Idinn.. laten we ook niet net doen alsof de overheid nooit fouten maakt, of nooit iets ten gunste van zichzelf doet. Want als je dat gelooft heb je ook niet heel erg opgelet de laatste jaren denk?
(hoe zit dat ookalweer met die toeslagen? Of wat was er ookalweer met het continue aanpassen van regels tijdens een aanpassingsproces? Is er wel eens een deal gesloten die niet helemaal zuiver op de graat was? )

Ik denk dat er wel gewoon eerlijk gekeken moet worden naar hoe dingen gaan.. gewoon aannemen dat alles altijd maar goed geregeld is, lijkt mij ook een tikje naief?

Of, is in het geval van tegen boeren, het een zaak van all is fair, als ze maar weggaan? (voor wat voor reden dan ook)