Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:05

xPabloBokt schreef:
Nee, exact. En wat ik aangeef - de meeste mensen die uitkeringsgerechtigd zijn voelen dit niet, gezien alleen de top eraf gesneden wordt en er niet in alle uitkeringen wordt gesneden. Als je het mij vraagt is €4800,- bruto per maand als max al meer dan luxe, ik verdien zelf op fulltime basis in ieder geval een stuk minder en uit de cijfers (modaal salaris) blijkt dat de gemiddelde Nederlander daar dus ook ruim onder zit.

Dus omdat jij minder verdient mag iemand met een hoger inkomen geen hoge uitkering ontvangen?
Degene heeft ook meer belasting en sociale premies bijgedragen dan jij...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:05

Petpa schreef:
xPabloBokt schreef:
Nee, exact. En wat ik aangeef - de meeste mensen die uitkeringsgerechtigd zijn voelen dit niet, gezien alleen de top eraf gesneden wordt en er niet in alle uitkeringen wordt gesneden. Als je het mij vraagt is €4800,- bruto per maand als max al meer dan luxe, ik verdien zelf op fulltime basis in ieder geval een stuk minder en uit de cijfers (modaal salaris) blijkt dat de gemiddelde Nederlander daar dus ook ruim onder zit.

Dus omdat jij minder verdient mag iemand met een hoger inkomen geen hoge uitkering ontvangen?
Degene heeft ook meer belasting en sociale premies bijgedragen dan jij...

Nu leg je me woorden in de mond.

Ik vind het idee van verworven rechten omdat je toevallig meer verdient en meer sociale premies afdraagt ook helemaal niet gezond en solidair. Kan de stelling ook omdraaien - dus omdat iemand die meer verdient en meer afgedragen heeft dat heeft kunnen doen, moeten mensen die daar om wat voor reden dan ook daar niet toe in staat zijn (maar misschien wel net zo hard werken), maar hun hele leven achterstand behouden en op een houtje bijten?

Ik vind dat niet duiden op een gelijkwaardig systeem.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 19-02-26 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:09

Ik zie dat dagloon verlagen niet als oplossing voor de hoge uitkeringen.
De rekening van arbeidsongeschiktheid wordt verplaatst.
Naar de werkgever - werknemer in de vorm van AOV's.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:11

Ik denk dat de rekening van arbeidsongeschiktheid al best flink bij werkgevers neer wordt gelegd. Als je kijkt naar andere landen in Europa heeft Nederland een absurd lange periode van doorbetaling bij ziekte door de werkgever. In Duitsland krijg je maar een paar weken, in België kun je geloof ik na 30 dagen al gedag zeggen tegen je inkomen. Werkgevers dragen vaak ook al premie af voor bijvoorbeeld een WGA-hiaat verzekering of zijn in sommige gevallen eigenrisicodrager voor de ziektewet. Vergeet ook niet de kosten die erbij komen kijken als iemand ziek wordt of al zelfs voordat iemand ziek wordt - je bent verplicht je aan te sluiten bij een arbodienst en die zijn ook niet gratis.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:16

xPabloBokt schreef:
Ik denk dat de rekening van arbeidsongeschiktheid al best flink bij werkgevers neer wordt gelegd. Als je kijkt naar andere landen in Europa heeft Nederland een absurd lange periode van doorbetaling bij ziekte door de werkgever. In Duitsland krijg je maar een paar weken, in België kun je geloof ik na 30 dagen al gedag zeggen tegen je inkomen. Werkgevers dragen vaak ook al premie af voor bijvoorbeeld een WGA-hiaat verzekering of zijn in sommige gevallen eigenrisicodrager voor de ziektewet.

Dat ben ik 100% met je eens.

En dat wordt nog erger omdat in veel CAO's een WIA-hiaat + excedentverzekering opgenomen is.
Lager dagloon zorgt ervoor dat verzekeraars de lachende derde zijn.

Lager dagloon heeft ook gevolgen voor de maximale WW-uitkering die ze ook nog willen verkorten tot maximaal 1 jaar.

Voor mij is dat te bizar voor woorden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:57

Ik heb even kort gezocht en ik zie dat de beoordeling van het loon van de WIA en WW al ongelijk is, ten ongunste van de WIA. Die berekeningen lopen namelijk anders en bij de WIA worden loonloze dagen ook meegenomen, waardoor die berekening al lager kan uitvallen dan een WW berekening.

Zie hier: https://www.rechtspraak.nl/organisatie- ... riminerend

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:13

Als je ziek wordt in nederland ben je extra de pineut. Je kunt er niks aan doen maar wordt financieel erg benadeeld ten opzichte van werkenden of tijdelijk niet werkenden. Zowel kwa kosten als inkomen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:22

karuna schreef:
Als je ziek wordt in nederland ben je extra de pineut. Je kunt er niks aan doen maar wordt financieel erg benadeeld ten opzichte van werkenden of tijdelijk niet werkenden. Zowel kwa kosten als inkomen.

Waar ter wereld is het beter? Waar heb je geen nadeel als je ziek bent?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:23

Dat is zo maar nederland is kwa land nogal duur om zorg nodig te hebben. En het is dan natuurlijk extra zuur dat je je zelf betaalde premie niet krijgt en nog krapper moet zien te overleven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:25

Je zelf bijgedragen premie is gewoon niet genoeg. Lees je ff in….

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:28

Het is sowieso poedersuiker als je (chronisch) ziek bent (kan ik uit eigen ervaring spreken), maar de gezondheidszorg is van een hoog niveau; er zijn allerlei toeslagen en potjes voor lage inkomens, dus ook voor zieken.

Je premie voor je ziektekostenverzekering en eigen bijdrage is niets, als je een (gecompliceerde) behandeling moet ondergaan.

We worden allemaal ouder, dus de gezondheidszorg wordt ook duurder.
Vervelend, maar wat stel je dan voor als oplossing?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:37

karuna schreef:
Dat is zo maar nederland is kwa land nogal duur om zorg nodig te hebben. En het is dan natuurlijk extra zuur dat je je zelf betaalde premie niet krijgt en nog krapper moet zien te overleven.

Er is in ieder geval zorg in Nederland.
Hoef je niet uren te lopen of in een auto over een hobbelende weg naar een soort veldhospitaal.

Daarnaast in veel landen is het goedkoper maar liggen de lonen ook laag en heb je geen zorgverzekering.

In India heb je voor 100 euro een mri maar dat is ook meteen een paar maandsalarissen.

We moeten niet doen of het heel slecht is in Nederland.
Waarmee ik ook niet wil zeggen dat het helemaal perfect is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:37

julius_juut schreef:
Ik vind het eigenlijk ook wel prima dat er word gesneden in de hoge uitkeringen inderdaad. Mensen hoeven niet op een houtje bijten, maar hoeven ook geen luxe levensstijl en vakanties te behouden op kosten van de staat.
Het is gewoon nogal scheef wanneer daar tegenover staat dat mensen die net zo goed hard gewerkt hebben maar niet voor een hoog loon maar net aan rond kunnen komen met enkel de eerste levensbehoeften en de 'luxe' van het hebben van internet en een telefoon.

Niemand zou door ziekte onder een fatsoenlijke levensstandaard uit moeten zakken, maar leven in luxe is in mijn ogen gewoon niet te verantwoorden wanneer er heel veel geld nodig is voor dingen van algemeen belang.

Maar "leven in luxe" is natuurlijk heel relatief. Stel je hebt 20 jaar lang €6000 per maand verdiend, dan is je levensstandaard daar ook naar. Als in, je hebt waarschijnlijk een duurdere hypotheek etc.

Moet je die mensen dan verplichten auto en huis etc te verkopen omdat ze enkel maar voorzien moeten worden in de basics?

Natuurlijk is er nuance te vinden, maar ik vind het te kort door de bocht om te stellen dat iemand dan maar de luxe levensstijl moet opgeven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:14

fransje23 schreef:
karuna schreef:

Er is in ieder geval zorg in Nederland.
Hoef je niet uren te lopen of in een auto over een hobbelende weg naar een soort veldhospitaal.

Dat hoeft nergens in Europa toch echt? Of wel?

Zijn er geen Europese landen waar het beter voor elkaar is?

(Ik sprak een Belgische collega, maar daar zou ik dan weer niet mee willen ruilen, ook al betalen ze geen ziektekosten verzekering)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:27

karuna schreef:

Ik wil hier toch even op inhaken. Je hebt het als zieke hier in Nederland nog best goed, beter dan in andere landen.
Je krijgt als zieke:
- tegemoetkoming in de zorgkosten
- zorgtoeslag
- toeslag voor chronisch zieken en gehandicapten
- bijzondere bijstand
-toendertijd energietoeslag (die ze wel op een verkeerde manier hebben verrekend. Ze hadden beter iedereen die ervoor in aanmerking kon komen een bedrag kunnen geven ipv wie het eerst komt het eerst maalt)
- je kunt een speciale zorgverzekering afsluiten die je minder kost en waarbij je niet je eigen risico nog boven op de premie kwijt bent.

En de regels zullen per gemeente verschillen, dat weet ik.

Een chronisch zieke die niet volledig kan werken of die wel werkt piest in bepaalde gevallen naast de pot want op papier verdien je teveel.

Sterker nog, ik denk dat de werkende persoon nog het meest benadeeld wordt omdat deze groep steeds meer belasting moet gaan betalen en omdat zij gewoon overal naast pissen.

Wij in NL hebben naar mijn idee het beste sociale stelsel, al vraag ik me af hoever dat wordt afgebroken door Jetten1.
In bijvoorbeeld Amerika is er helemaal geen vangnet volgens mij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:23

karuna schreef:
Overigens is er nu ook meer bekend wat de gevolgen zijn voor de volledig afgekeurden. Die gaan 5% minder krijgen en gelijk getrokken worden met de deels afgekeurden. Iets wat niet echt duidelijk was in eerste instantie. Mensen die zich niet kunnen verweren en ook geen enkele mogelijkheid meer hebben hun inkomen te verhogen. -O-

In veel discussies over de plannen van het nieuwe kabinet lijkt het soms alsof Nederland een land is waar je meteen in de problemen komt zodra je ziek wordt. Maar als je kijkt naar hoe andere landen hun sociale zekerheid hebben ingericht, zie je dat Nederland juist al decennialang bekendstaat als een van de meest beschermende systemen voor mensen die langdurig niet kunnen werken. Dat begint al bij de basis: in Nederland heb je recht op twee jaar loondoorbetaling door je werkgever, iets wat in de meeste landen simpelweg niet bestaat. In veel Europese landen stopt de loondoorbetaling al na een paar weken, waarna je terugvalt op een lagere uitkering. In het Verenigd Koninkrijk krijg je bijvoorbeeld een vast laag bedrag dat totaal losstaat van je eerdere inkomen, en in de Verenigde Staten is er vaak helemaal geen vangnet als je werkgever niets regelt.

Ook na die eerste twee jaar is de Nederlandse WIA‑regeling relatief genereus. De uitkering is gebaseerd op je eerdere loon en op wat je nog wél kunt, waardoor mensen niet direct in armoede belanden. In andere landen zak je na een jaar ziekte vaak terug naar een basisuitkering die nauwelijks boven het bestaansminimum uitkomt. Daarnaast kent Nederland een zorgstelsel waarin verzekeraars iedereen moeten accepteren, ongeacht gezondheid of ziekteverleden. Dat voorkomt dat langdurig zieken hogere premies moeten betalen of helemaal geen verzekering kunnen krijgen, iets wat in andere landen heel normaal is.

Juist omdat Nederland zo’n uitgebreid en kostbaar systeem heeft, komen deze regelingen snel in beeld wanneer een kabinet wil bezuinigen. Niet omdat zieken ‘de pineut’ moeten zijn, maar omdat de uitgaven aan langdurige arbeidsongeschiktheid tot de grootste en snelst groeiende posten behoren. Dat maakt het een logische plek om naar te kijken als je de begroting wilt sluiten, hoe pijnlijk die keuzes ook kunnen uitpakken.

Het is dus niet zo dat Nederland zieken structureel benadeelt. Integendeel: vergeleken met veel andere landen is het vangnet hier uitzonderlijk stevig. De huidige discussie gaat vooral over de vraag hoe houdbaar dat systeem blijft en welke politieke keuzes daarbij worden gemaakt. Dat is iets heel anders dan zeggen dat je in Nederland automatisch de klos bent zodra je ziek wordt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:03

Het eigen risico stijgt door naar 520 euro.

https://archive.ph/2SOB2

Dat het eigen risico er is, dat vind ik logisch.
Maar dit soort stijgingen zijn wel enorm!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:06

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:20

Ik vind het wel wat overdreven om te roepen dat iedereen erop achteruit gaat door een hoger eigen risico. Dat geldt toch alleen voor mensen die dat eigen risico daadwerkelijk gebruiken.
Ik heb al 15 jaar mijn eigen risico op het hoogst staan, juist omdat ik dan veel minder premie betaal.
Het is vooral vervelend voor mensen die veel zorg nodig hebben.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:24

En de oppositie en de eerste kamer kijken er ook nog naar las ik in het stuk.
Ik heb de eigen risico bij mij op advies ook verhoogd een paar jaar terug. Het is alleen jammer dat het vaak weer de lage treft in plaats van de hoge inkomens, maar ergens denk ik dat dat nooit zal veranderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:31

8nnemiek schreef:

Dat zijn dan toch ook de mensen met (meestal) een lager inkomen?

Of wordt dat gecompenseerd door zorgtoeslag dan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:32

nee, zorgtoeslag is vaak niet eens genoeg om de zorgverzekering van te betalen, en die toeslag gaat niet omhoog iig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:33

Er wordt ook voor chronisch zieken een toelage gegeven voor hun eigen risico betaling las ik.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:45

Cer schreef:
8nnemiek schreef:

Dat zijn dan toch ook de mensen met (meestal) een lager inkomen?

Of wordt dat gecompenseerd door zorgtoeslag dan?

Die werd juist verlaagd zag ik.

Vind dit echt tegenvallen, had toch de -wellicht onrealistische- hoop dat we een iets socialer kabinet zouden krijgen tov het vorige.

Hopelijk wordt over 4 jaar PvdA/GL het grootst.. die hadden immers de beste doorrekeningen wbt economie en sociaal.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:10

IMANDRA schreef:
Hopelijk wordt over 4 jaar PvdA/GL het grootst.. die hadden immers de beste doorrekeningen wbt economie en sociaal.

Hopelijk gaat deze bende van ellende de 4 jaar niet halen _/-\o_