Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 00:33

Kaja heeft imo de juiste conclusie getrokken.
Iedere dierhouder wil zijn dieren veel mogelijk buiten kunnen laten lopen of vrij in en uit kunnen laten lopen.
Helaas is dat in grote delen van het land niet meer veilig.

Jammer dat Dier&Recht dat dan weer niet in de gaten heeft.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:40

En zo zijn er ook mensen met een andere mening ;) ik neem liever het risico dan dat ik mijn paarden elke dag moet opsluiten (en zij weten niet waarom..)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 01:09

Macs schreef:
En zo zijn er ook mensen met een andere mening ;) ik neem liever het risico dan dat ik mijn paarden elke dag moet opsluiten (en zij weten niet waarom..)

Welke andere mening doel je precies op?

Mijn paard wordt elke dag opgesloten, klinkt heel vervelend/ veroordelend bijna zo. Bedoel je dat ook op die manier?
Je hebt je paarden gewoon buiten in de nacht, oef, zou ik niet van kunnen slapen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:30

Wintu schreef:
Macs schreef:

Mijn paard wordt elke dag opgesloten, klinkt heel vervelend/ veroordelend bijna zo. Bedoel je dat ook op die manier?
Je hebt je paarden gewoon buiten in de nacht, oef, zou ik niet van kunnen slapen.

Ik ook niet. Ook al is het in het directe gebied nog niets gebeurd. Het is veel te dichtbij, welpjes gaan ook hun eigen weg.....
Hij staat van sávonds half 8 tot sochteds 6 op stal. Rond 6 uur beginnen de mensen van de diervoerders winkel waar hij achter staat al op het terrein, dus ben ik wat gerust er op.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:41

Ik zou er niet van kunnen slapen als mijn paard opgesloten staat (en zij ook niet trouwens :+ )
Ik veroordeel niemand, ik zie ook dat sommige paarden daar wel goed mee om kunnen gaan. Dus dan is er niks mis mee. En je eigen gevoel ook meegerekend.
Het is niet dat het me niets doet he? De wolven zitten hier ook. Heel spannend. Maar opsluiten geeft mijn paard continue stress, terwijl zij niet weet waarom.

Ik probeer alleen te zeggen dat er ook andere meningen zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:52

Andere meningen mogen ook, iedereen moet het voor zich weten toch?
Mijn paard vind het prima om op stal te staan in de nacht, als er maar vreten is....( haflinger ). Hij is gewoon rustig en ligt ook lekker in zijn stal. Om 6 uur gaan de deuren weer open en hij gaat echt niet gelijk naar buiten hoor :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:56

https://www.facebook.com/share/v/15JTwfNE2L/ was dit filmpje al gedeeld? Ergens fijn dat wilde dieren zo makkelijk de wolfwerende omheining door komen. Maar als deze dieren dat lukt dan lukt het een wolf natuurlijk ook.

En Macs, ik dacht ook zo over mijn 24/7 buiten plek. Maar na de 2e aanval in korte tijd dicht bij stal slaap ik veel beter wetende dat hij in de nacht binnen staat. Angst dat hij opgegeten wordt heb ik niet, maar door de draad met alle gevolgen van dien is ook vreselijk. Zeker als de stal aan een drukke weg of langs het spoor ligt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:32

Het is altijd de mens zelf die een probleem van paarden ,opsluiten, maakt.
Paarden schikken zich. Wennen er aan en vinden het uiteindelijk wel best mits ze hun natje en droogje hebben en contact met een buur.

Heb in alle jaren nog nooit paarden mee gemaakt die achterlijk deden op stal. Integendeel, er heerst een heerlijke rust savonds en snachts.

Smorgens na hun ontbijt weer lekker naar buiten..

Het enigste is je meer kosten en werk hebt en laat dat nu juist voor veel mensen eigenlijk de werkelijke reden zijn ze hen niet binnen willen hebben.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:43

Kaja schreef:
ikkedus schreef:
Kunnen we nu de focus weer op de wolven leggen? Dat stuk over maneges mag wmb een eigen/ ander topic.

Nou eerlijk gezegd, naast dat ik het een goede ontwikkeling vind voor welzijn van het paard, vraag ik mij af hoe ze dat in het vat gaan gieten met wolven? Behoorlijk kortzichtig om dit los te zien van elkaar. Gooi die paarden maar naar buiten, de DB heeft er jaren voor gestreden. Maar nu zeggen ze, hok ze maar op. Niet te rijmen met Dier en Recht toch?!

Voor mij is het ook tegenstrijdig. Aan de ene kant moeten de paarden naar buiten omwille van hun welzijn. En terecht.
Aan de andere kant moet je ze maar ophokken voor hun veiligheid.

Kaja schreef:
DB wil eerst alle neuzen van de provincies dezelfde kant op wijzen qua omheining, subsidies etc etc. Er is nu nog teveel onduidelijk en dat zorgt voor ‘onrust’. Dan pas, zeggen ze, in te gaan zetten op de veiligheid van weidedieren.
Maar ondertussen strijd Dier en Recht voor iets wat haaks staat op de komst van de wolf. Naar buiten is altijd goed voor een paard, tenzij er een wolf in de buurt is.

En dan te bedenken dat een omheining ook niet zaligmakend is...

Wintu schreef:
Macs schreef:

Ik word op het moment al onrustig als de paarden doordat we beiden voor ons werk weg moeten, al met schemer naar buiten gaan. Bij ons is het onmogelijk om een wolfwerend raster te plaatsen.
Aan de andere kant staan ze dus 's nachts op stal. Buiten veiliger m.b.t. wolven voor mijn oudste paard ook veel rustiger. Jongste paard pakt zijn rust wel als hij daar behoefte aan heeft. De oudste blijft dan staan waken. Dus die stond constant 'aan'. Op stal heeft hij zijn afgebakende veilige ruimte en merk je dat hij wel heeft gelegen in de nacht.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:18

SusanH schreef:
https://www.facebook.com/share/v/15JTwfNE2L/ was dit filmpje al gedeeld? Ergens fijn dat wilde dieren zo makkelijk de wolfwerende omheining door komen. Maar als deze dieren dat lukt dan lukt het een wolf natuurlijk ook.

En Macs, ik dacht ook zo over mijn 24/7 buiten plek. Maar na de 2e aanval in korte tijd dicht bij stal slaap ik veel beter wetende dat hij in de nacht binnen staat. Angst dat hij opgegeten wordt heb ik niet, maar door de draad met alle gevolgen van dien is ook vreselijk. Zeker als de stal aan een drukke weg of langs het spoor ligt.

Nou precies dit dus, angst dat ie door de draden gaat enzo...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:26

Ik kies er ook voor om ze niet op te hokken. Ik heb ook geen 11 stallen natuurlijk, dat maakt het niet eens een keuze.. Vooral het alleen staan in een box staat me tegen, nu staan ze in 2 groepen in een paddock met grote kapschuur en uit het zicht. en hebben de hele nacht interactie met elkaar.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:28

Ja ik vind het ook wel fijn dan mijn paard met zijn buurrouw kan neuzen binnen en dat ik een ruime stal heb van 4 bij 4 voor een haflingertje :D gelukkig is het dus ruim en contact met buurpaard. Vroeger kon ie gewoon dag en nacht naar buiten, met stal open, maar die gaat nu dus dicht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:33

Ik zou ze nu met de dichte stallen ook wel meer zicht op elkaar willen geven door in de stal bijv een betonnen element er uit te halen, maar ik ben bang voor tocht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 11:44

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:55

Macs schreef:
Ik zou er niet van kunnen slapen als mijn paard opgesloten staat (en zij ook niet trouwens :+ )
Ik veroordeel niemand, ik zie ook dat sommige paarden daar wel goed mee om kunnen gaan. Dus dan is er niks mis mee. En je eigen gevoel ook meegerekend.
Het is niet dat het me niets doet he? De wolven zitten hier ook. Heel spannend. Maar opsluiten geeft mijn paard continue stress, terwijl zij niet weet waarom.

Andere meningen mogen er altijd zijn, probeer het me enkel voor te stellen hoe het dan is. Ik zou geen oog meer dicht doen. Heb je zelf geen angst dat ze door draden vliegen eventueel of heb je een houten omheining of iets dergelijks, dat je dat wat rust geeft?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:58

josien_m_ schreef:
Ik kies er ook voor om ze niet op te hokken. Ik heb ook geen 11 stallen natuurlijk, dat maakt het niet eens een keuze.. Vooral het alleen staan in een box staat me tegen, nu staan ze in 2 groepen in een paddock met grote kapschuur en uit het zicht. en hebben de hele nacht interactie met elkaar.

Bij ons op stal hebben we wel buitenboxen, dus er is altijd wat te zien en tevens zien ze elkaar, enkel de achterkant is dicht en bij die van mij een zijkant. Verder twee groepsstallingen, die paarden kunnen gewoon in hun stal scharrelen en hebben gewoon full sociaal contact. Daar kunnen de deuren ook compleet dicht. Het zijn allemaal oudjes, die maken geen kans tegen wolven en die lopen vaak achter door het land. Je moet wat, ze lopen van 8 tot 5 buiten momenteel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:35

Wintu schreef:
Macs schreef:

Andere meningen mogen er altijd zijn, probeer het me enkel voor te stellen hoe het dan is. Ik zou geen oog meer dicht doen. Heb je zelf geen angst dat ze door draden vliegen eventueel of heb je een houten omheining of iets dergelijks, dat je dat wat rust geeft?

Een paard die door een houten omheining vliegt, en geloof mij het gebeurd, ziet er vreselijk uit. Waar lint de benen vooral de vernieling in trekt, geeft hout ( al dan niet enorme) splinters en dat is ook echt een gruwel.
Een ieder doet waar hij/zij zich fijn bij voelt, maar een wolf in de buurt van een paard geeft linksom of rechtsom altijd ellende.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:43

Ik had ze tot voor kort ook 24/7 buiten lopen. Ik schrok echt van elk geluidje wakker en het ging ten koste van mijn nachtrust. De eerste nacht dat ik ze op stal zette voelde ik me zo vreselijk schuldig. Maar ze vonden het eigenlijk wel prima. Nu staan ze me al op te wachten als ik bij de wei kom om ze binnen te halen en worden zelfs zeer ongeduldig als ik de stallen nog niet klaar heb. Ze gaan graag naar buiten '-morgens maar ze gaan net zo graag weer naar binnen in de avond. En ik slaap weer een stuk rustiger.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:51

tienus63 schreef:
Aanval Ruinen Dr

Citaat:
Wolf geweest aan de groene weg in ruinen aantal schapen dood

[ Afbeelding ]

Via meldingen wolven in Westerveld/ geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19k7xM ... tid=WC7FNe

Inmiddels staan er foto’s bij de bron.

Wat een ellende weer!
Verdwaasde aangevreten schapen. Bah

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:56

KBH’s bij kudde Ermelo, niet geheel zonder risico

Citaat:
Deze honden moeten de schapen beschermen: de dieren zijn uiterst alert en wolven zijn bang voor ze

De twee wolven waren snel. De herder zag het gebeuren, maar kon het niet voorkomen. Hij schreeuwt, zwaait met de armen. Tevergeefs. De dieren grijpen een van de schapen en weg zijn ze weer. Dat overkomt Marc Baars niet nog een keer. Twee kuddebeschermingshonden houden de wolven op afstand. ,,Maar bijt dat niet met de toeristen?’’ Een begrijpelijke maatregel, schrijft Veron in een brief aan de raadsleden. Maar volgens de vereniging niet geheel zonder risico voor de veiligheid van toeristen en bewoners die over de heide wandelen en fietsen.

Het AD 11.12.2024
<<Recreatieondernemers in Ermelo zijn niet helemaal gerust op de komst van de alerte dieren. Want hoe zal dat gaan? Zij reageren op het plan van de gemeente om op het Houtdorper- en Speulderveld een schaapskudde aan het werk te zetten om de vergraste heide weer tot bloei te laten komen.

Een prachtig plan, vindt de Vereniging van Ermelose Recreatieondernemers (Veron). Dat draagt bij aan ‘een fijne vakantiebeleving voor onze gasten’. Dat vindt ook Bram Toes, eigenaar van recreatiepark De Bosrand, pal naast de heide.

Paden open houden

Begin dit jaar was hij een van degenen die in de Stentor pleitten voor het open houden van de wandelpaden. Mede op zijn aandringen ligt er nu een zogeheten begrazingsplan. Vanavond bespreken de raadsfracties het voorstel voor een kudde met 500 schapen. Overdag leidt een herder de dieren naar plekken waar dat nodig is, ’s nachts verblijven ze in vier kralen, met wolfwerende rasters. Want de wolf is rond Speuld geen zeldzame verschijning meer. Met enige regelmaat worden schapen gedood en verwond. Daarom zoekt de gemeente een herder die kan werken met kuddebeschermingshonden.

Dat zijn forse honden uit rassen die al generaties lang schapen beschermen tegen de wolf, zoals de Karpatische herdershond en de Mastin Español de Trabajo (trabajo is Spaans voor werk). De dieren zijn uiterst alert en wolven zijn bang voor ze.

Niet zonder risico

Een begrijpelijke maatregel, schrijft Veron in een brief aan de raadsleden. Maar volgens de vereniging niet geheel zonder risico voor de veiligheid van toeristen en bewoners die over de heide wandelen en fietsen. ‘Het zijn namelijk hele grote en sterke honden die hun beschermingsopdracht zeer serieus nemen.’

Ook Toes zet vraagtekens bij het idee om deze honden in te zetten. ,,Ik vrees dat het bijt met de toeristen’’, zegt hij half grappend. De kuddebeschermingshonden kunnen immers ook andere dieren (loslopende honden) en mensen als gevaar zien, denkt hij.

De oplossing kan volgens hem in elk geval niet zijn dat een deel van de heide alsnog wordt afgesloten. Dat is ook een maatregel die de Veron zorgen baart, staat in de brief aan de raad. ‘Een vrij toegankelijke hei is heel belangrijk voor onze gasten.’

De organisatie weet dat het wel goed kan gaan met kuddebeschermingshonden, zoals bij de kudde op de hei bij Elspeet en Vierhouten. Daar hebben herders Marc Baars - die eerder alleen maar kon toezien hoe twee wolven een schaap doodden - en Daphne van Zomeren sinds enkele jaren gezelschap van twee Mastin Españols de Trabajo.

Niet aaien

De heide is niet afgesloten, wel zijn bij wandel- en mountainbikeroutes over het natuurterrein bordjes opgehangen met instructies als ‘Ga rustig langs de kudde, houd 25 meter afstand, aai de honden niet.’

Veel wandelaars, mountainbikers en ruiters weten namelijk niet dat hun gedrag het werk van de schaapsherder en de honden beïnvloedt, zei Van Zomeren eerder in de Stentor. „Een kleine aanpassing zoals het minderen van de snelheid of het kort houden van een hond maakt al een wereld van verschil.’’

Ook de kudde op de heide van Staatsbosbeheer bij Hoog Buurlo wordt tegen de wolf beschermd door zulke honden. En ook daar staan bordjes om bezoekers te wijzen op het belang van hun gedrag.

Veron wil in elk geval graag betrokken blijven bij de uitwerking van de plannen.>>

Bron WenN

https://www.facebook.com/share/p/1NsuYkHQt1/?

Aanvulling op de zorgen, luister mening van schaapherder in podcast Geleidewolf
https://www.facebook.com/share/v/1EpKuyRzp9/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:59

Verslag bijeenkomst Harderwijk 10-12-24
Citaat:
10 december 2024
Inwoners Harderwijk en omstreken uiten massaal zorgen over aanwezigheid wolf: ‘Dit is eigenlijk geen leven’
HARDERWIJK ,,Wat moet ik doen om mijn drie kinderen te beschermen?”, vraagt een inwoner van Harderwijk zich af. Hij woont in de omgeving van dierenasiel De Ark en houdt paarden en een hond. Regelmatig loopt een wolf door zijn tuin. ,,Ik breng de kinderen naar school en haal ze op omdat ik ze niet alleen durf te laten fietsen. Het is eigenlijk geen leven.”
Veel hoop kan burgemeester Jeroen Joon van de gemeente hem niet geven. ,,Ik vrees dat u de kinderen naar school moet blijven brengen.” De onmacht aangevend waarmee hij zich als burgervader voelt geconfronteerd. Wat regelgeving betreft is hij met handen en voeten gebonden. ,,En u mag niet van mij vragen de wet te overtreden.”
Zo’n honderdtwintig mensen zijn afgekomen op de informatieavond over de wolf die door de provincie Gelderland en de gemeente Harderwijk wordt gehouden. Mensen die beroepsmatig vee houden, hobbyboeren, mensen die huisdieren hebben en mensen die zorgen hebben over hun kinderen die door het buitengebied moeten fietsen.
EFFECT OP LEVEN VAN MENSEN

Duidelijk is dat de komst van de wolf effect heeft op het leven van mensen. ,,Ik mag mijn kinderen toch wel beschermen tegen de wolf, dat is gewoon zelfverdediging”, zo klinkt het uit de zaal. Gelderse gedeputeerde Harold Zoet denkt dat de man zich in zo’n geval wel op een dun juridisch koord begeeft. ,,Maar ik heb ook een jonge dochter, als die in mijn tuin door een wolf wordt bedreigt, jaag ik hem wel weg”, zo klinkt het eerlijke antwoord.

Jan Markink, oud-gedeputeerde van de provincie Gelderland en nu voorzitter van de wolvencommissie, geeft aan dat zijn commissie met een voorstel naar het college van gedeputeerde staten komt. Dat houdt in dat vrijwilligers worden ingezet om mensen te helpen bij het plaatsen van wolven werende rasters en eventueel ook voorlichting te geven over de wolf. Er is met 2,8 miljoen euro een flink kostenplaatje aan verbonden voor een periode van drie jaar.
PROCEDURE NIET NOODZAKELIJK

Burgemeester Joon geeft aan dat de gemeente recent heeft besloten de procedure voor het plaatsen van een wolfwerend hek tot een hoogte van 1,20 meter mogelijk te maken, zonder dat daarvoor een lange procedure moet worden gevolgd. De onderste stroomlijn moet op maximaal twintig centimeter boven de grond komen. Maar helemaal tevreden is niet iedereen daarmee. Er wordt medewerking gemist als het gaat om het plaatsen van een hoger hek. De wolf wordt gezien als een slim dier, maar ook een atletisch dier die makkelijk over een hek van 1,20 meter springt. Een paardenhouder uit Hierden is het helemaal zat. Hij roept de zaal op tot grote protestdemonstraties. Hij heeft berekeningen gemaakt die wijzen op een enorme groei van het aantal wolven. Ecoloog Erik van Maanen, lid van de wolvencommissie, denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen. Indien het eten opraakt zal de wolf een ander gebied opzoeken.
VIER AANVALLEN

Gedeputeerde Zoet heeft een aantal van vierhonderd wolven gehoord. ,,Maar daar moet ik niet aan denken”, zo zegt hij. Terloops laat hij weten recent te hebben gehoord van een aanval van een wolf op een hond in Hulshorst. ,,Het totaal aantal aanvallen van een wolf op een hond komt daarmee in Gelderland op vier”, zo geeft hij aan.

Er is nog maar één schademelding uit de gemeente Harderwijk binnengekomen bij BIJ12, de organisatie die gaat over de toekenning van schade na een aanval van een wolf. De eerlijkheid gebiedt hun woordvoerder te zeggen dat er wel aanzienlijk meer meldingen zijn uit de gemeenten rondom Harderwijk. In de eerste twee maanden van dit jaar zijn alleen al in de gemeente Elburg honderdvijftig schapen doodgebeten.
GESPREK AAN KEUKENTAFEL

Ook in Hierden zijn schapen doodgebeten. Tijdens een gesprek aan de keukentafel bij het getroffen gezin heeft hij hun verdriet meegekregen, de wanhoop en de vraag of ze wel moeten doorgaan met het houden van schapen.

Gedeputeerde Zoet wil sneller actie zien. Daar dringt hij ook constant op aan in Den Haag en Europa. Om die reden gaat de provincie ook verder met hun wens dat gestoorde dieren mogen worden verjaagd door bijvoorbeeld het gebruik van een paintballgeweer. ,,Als een kind wordt gebeten door een wolf met een fatale afloop, dan zul je zien dat snel maatregelen kunnen worden genomen. Maar zover willen wij het niet laten komen. Wij willen de put niet dempen...”

Christel van der Stouw, raadslid van Harderwijk Anders, wil een soort alert als de wolf ergens toeslaat. Aangegeven wordt dat die discussie dan maar in de raad moet worden gevoerd. Gedeputeerde Zoet is zelf vader van twee jonge kinderen en houdt pony’s. ,,Ik weet de zorg die er leeft. Maar als het gaat om de aanpak voel ik mij soms machteloos als bestuurder. We hoeven niet af van de wolf, maar moeten wel toe naar een beheer.” Zoals dat ook geldt voor herten en wilde zwijnen.

De provincie heeft drie miljoen uitgetrokken voor het plaatsen van wolf werende afrastering. De gedachte was dat jaarlijks voor een miljoen euro een beroep zou worden gedaan op de subsidieregeling. Maar binnen een jaar is nu al twee miljoen euro uitgegeven. Zoet belooft alles uit de kast te halen om de problematiek aan te pakken. Zoals ook burgemeester Joon aangeeft zorgen te hebben, te worstelen met het probleem maar nauwelijks mogelijkheden hebben om in te grijpen. ,,Ook ik heb nooit om de wolf gevraagd.”
https://www.harderwijkercourant.nl/loka ... 7WJTZanNwg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15QzHPMocn/?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:09

Wintu schreef:
Macs schreef:

Wij hebben rondom dik gaas van 1,5 m met draad.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat een goede omheining zou zijn in dit geval, maar ze kunnen er niet zomaar doorheen. Of dat positief is, geen idee (ze kunnen dus niet écht weg). Ze staan wel langs een drukke weg met straatverlichting, betekent ook meer toezicht... Omheining heb ik helaas niks over te zeggen.
Er wonen alerte mensen tegenover, die ons echt wel bellen als er wat is. We hebben camera's, niet dat die waarschuwen.. maar ik kijk voor het slapen gaan wel altijd even.
We zitten in een drukke woonwijk tegenover het bos. Dat is wel wolvengebied ja. Maar dat is hier overal.

Ze hebben 1,5 hectare ter beschikking, dus kunnen in ieder geval goed rond rennen mocht er iets in de wei komen. Geen kleigrond en ze zijn in goede conditie.

Dit zijn allemaal factoren die me toch iets meer rust geven.
Misschien kun je het je voorstellen, misschien niet. Ik heb ook wel eens nachtmerries. Maar mijn hart zou élke dag breken als ik mijn paard op stal zou zetten. Dit werkt voor mij.

Mijn paard is fit gezond en wordt vast oud, hoop ik. Maar ik denk niet dat ik er hierna nog aan begin.

Als ik het voor het zeggen had zou ik rondom dikke meidoorn willen planten. Niet dat dat dé oplossing is natuurlijk..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:07

Macs schreef:

Staat in de wei toch ook opgesloten. Of heb jij geen omheining?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:50

Benzz schreef:
Macs schreef:

Staat in de wei toch ook opgesloten. Of heb jij geen omheining?

Zit natuurlijk nog wel een groot verschil in 1,5 hectare met een hek er omheen of een box van bv 4x4m.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:54

Ik merk trouwens dat ik het niet heel prettig vind om op rustige momenten naar het bos te gaan met alleen m'n paard en volgens mij hebben meer mensen dat. Is het een idee om een topic op te richten zodat mensen een rijmaatje kunnen vinden?