Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:08

Elisa2 schreef:
nps schreef:
Ik vind inderdaad een verschil zitten tussen invloed die onze rechtsstaat, media, vrije pers en demicratie beinvloed (rechtspopulisme, waarvan de uitoefenaars ruslandgezind zijn - oa Wilders) dan een 1 of ander conflict tussen groeperingen uit een land of cultuur die dat onderling uitvechten. Of vind jij dat gelijk staan qua invloed op ons land?

Ik kijk wat verder dan dat.. als Eritrea op die manier steeds meer macht krijgt dan worden de problemen in Nederland ook steeds groter en de veiligheid van de in NL wonende mensen ook steeds meer bedreigd.

En wat wijst erop dat Eritrea steeds meer macht krijgt en een geoot gevaar gaat worden? Neer dan rechtspopulisme? Of ben je een waarzegster? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:10

@Elisa2 Hoezo 'verder kijken....?

Ik ben het met iedereen eens dat het conflict tussen de verschillende Eritreeërs 'zo' niet hoort te verlopen.

En zou het forsere proporties aannemen, dan zijn er meer dingen nodig dan de dingen die nu al gebeuren.

Maar ik snap niet dat je 'wat als X' benoemt als 'ik kijk vooruit'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:11

Je haalt het totaal uit zijn verhouding Elisa2. Dat jij en ik te maken gaan krijgen met Russische obstructie (satelliet uit de lucht halen, kabels Noordzee doorknippen waardoor geen electriciteit etc) etc en een Rusland dat steeds agressiever wordt en gevaarlijker in Europa dat zie je met het jaar aankomen en toenemen.

Eritrea is daarbij echt zo klein van wat gebeurt in Nederland.

Weet wie en waar je echte vijanden zitten en zie dat onder ogen. Europa heeft niets van Rusland te verwachten (helaas) want Rusland is openlijk op oorlogspad (Oekraïne).
Partijen als PVV,.Front National, FvD, Seymour zijn betaald door Rusland en doen nu al mee aan foute berichtgeving die past in de kraam van Poetin.
DAT is gevaarlijk voor onze democratie temeer daar die partijen er geen geheim van maken dat ze minder macht voor de EU willen. Wederom koren op de molen van Poetin die natuurlijk niet voor niets die partijen betaald heeft.

Dus als je echt wat verder kijkt, doe het dan goed.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:15

Wat denk je als Rusland bijvoorbeeld ook Polen binnen valt?
Dat brengt dan zeker een WO3 met zich mee en nog meer vluchtelingen voor de oorlog.

Ik vind het al jaren bizar hoe Rusland de Nederlandse verkiezingen en opinie beïnvloedt en dat dit dan niet gezien wordt of niet eens ontkent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:18

Electra63 schreef:
Dat brengt dan zeker een WO3 met zich mee en nog meer vluchtelingen voor de oorlog.

Ik vind het al jaren bizar hoe Rusland de Nederlandse verkiezingen en opinie beïnvloedt en dat dit dan niet gezien wordt of niet eens ontkent.

Zo mee eens. En dan vraag ik me af:" wonen die mensen dan onder een steen"? "Wordt er geen nieuws gekeken, actualiteiten programma gekeken"? Of je nu naar de Vara lijkt of WNL beiden zijn het eens over de dreiging van Rusland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:21

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Zo mee eens. En dan vraag ik me af:" wonen die mensen dan onder een steen"? "Wordt er geen nieuws gekeken, actualiteiten programma gekeken"? Of je nu naar de Vara lijkt of WNL beiden zijn het eens over de dreiging van Rusland.

Pien dat is MSM, je moet je eigen onderzoek doen,deze zenders worden geleid door.de elite.

Als je Ongehoord Nederlands kijkt of je volgt Baudet of Raisa, dan hoor en zie je het niet :9

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:28

Electra63 schreef:
pien_2010 schreef:

Pien dat is MSM, je moet je eigen onderzoek doen,deze zenders worden geleid door.de elite.

Als je Ongehoord Nederlands kijkt of je volgt Baudet of Raisa, dan hoor en zie je het niet :9

Ach, zolang de veiligheidsdiensten zaken missen die volgens Bokkers van mijlenver aan te zien waren, is het niet gek dat niet iedere individu doordrongen is van het risico van Rusland toch?

Maar laten we de discussie naar een hoger niveau tillen door wappies erbij te halen. Dat helpt altijd :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:32

Electra63 schreef:

Niet alleen de Nederlandse verkiezingen, overal waar ze belang bij hebben en een voordeel ( zoals dat handelsverdrag met Oekraïne) proberen ze hun tengels tussen te krijgen. Via trollen, fake berichten , geld, FvD , republicans enz. Ik maar me geen illusies wat dat betreft .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:50

Electra63 schreef:

Niet alleen Nederland, maar ook Amerika en Engeland. Rusland heeft bewezen zich gemengd in de Amerikaanse verkiezingen maar ook in het referendum rondom Brexit.

Hey, wat handig, ik hoef het niet eens verder uit te leggen, anderen doen dat al :). Zelfs van Leyen veroordeelt rechts-extremisme hard. Best raar om dat clubje Eritreeërs dan ineens als gevaar te zien, toch?

996981 schreef:
Ach, zolang de veiligheidsdiensten zaken missen die volgens Bokkers van mijlenver aan te zien waren, is het niet gek dat niet iedere individu doordrongen is van het risico van Rusland toch?

Want jij weet natuurlijk precies wat de veiligheidsdiensten wel en niet op hun radar hebben staan. Ik weet het niet zeker, want ik werk er natuurlijk niet, en het is niet heel openbaar wat ze doen, maar ik heb zomaar een donkerbruin vermoeden dat de veiligheidsdiensten wél hiermee bezig zijn.

En hey, 3 seconden Googelen, en kijk eens wat dat me brengt!
https://www.aivd.nl/actueel/nieuws/2023 ... -tellen-op
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... lottheorie

Uit het artikel:
artikel schreef:
De oorlog in Oekraïne zorgde ervoor dat gas schaars werd in Europa. De eerste levensbehoeften werden fors duurder. Daardoor kregen extremistische aanjagers in Nederland na de coronacrisis opnieuw gelegenheid om complottheorieën te verspreiden over een 'kwaadwaardige elite'. Soms grijpen landen als Rusland onrust in het Westen aan om in het geheim tegenstellingen in de samenleving aan te wakkeren.

Het risico bestaat ook dat dreigingen gaan overlappen. In 2022 bleek de democratische rechtsorde van Nederland daarvoor kwetsbaar. Dat omvat het politieke en juridische systeem van Nederland, en de manier waarop overheid en burgers en burgers onderling met elkaar omgaan. Niet alleen politici, maar ook journalisten, gezagsdragers, juristen en wetenschappers zijn afgelopen jaar het doelwit geweest van extremisten of de georganiseerde misdaad.

Vooral niet verder kijken dan je eigen onderbuik lang is.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:00

Uh, ik was niet degene die verbaasd was dat de veiligheidsdiensten dit niet voldoende op de radar hadden staan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:11

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Ik kijk wat verder dan dat.. als Eritrea op die manier steeds meer macht krijgt dan worden de problemen in Nederland ook steeds groter en de veiligheid van de in NL wonende mensen ook steeds meer bedreigd.

En wat wijst erop dat Eritrea steeds meer macht krijgt en een geoot gevaar gaat worden? Neer dan rechtspopulisme? Of ben je een waarzegster? :)

Heb je gebrek aan inhoudelijke argumenten dat je persoonlijk meent te moeten worden?

Dat jij iets niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Daarnaast ben ik niet degene die aan het vergelijken is wat erger is. Dus hoezo haal IK zaken uit het verband?

Ik heb het alleen over Eritrea en de gevaren als die cultuur die daar heerst steeds meer in Nederland komt. Ik ben niet degene die al die andere zaken er bij haalt.

Voor degenen die niet helemaal door hebben wat daar gaande is:
https://nos.nl/artikel/2445853-eritrea- ... sen-tigray

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:23

Citaat:

Het is bekend. Heel verdrietig en schrijnend wat zich daar aan humanitaire ramp voltrekt.
Nogmaals, het is geen bedreiging voor Nederland als het gaat om die oorlog.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:27

Elisa2 schreef:
Heb je gebrek aan inhoudelijke argumenten dat je persoonlijk meent te moeten worden?

Nee, ik probeer me in te leven en en empathisch te begrijpen waar al dat Eritreese gevaar vandaan komt. Of, jouw angst voor het Eritreese gevaar.

Elisa2 schreef:
Dat jij iets niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Daarnaast ben ik niet degene die aan het vergelijken is wat erger is. Dus hoezo haal IK zaken uit het verband?

Dat jij iet wél ziet wil niet zeggen dat het er wel is. Je hebt wel genoemd dat je bang bent dat Eritrea meer macht krijgt. Ik benoem dat ik dat gek vind - er zijn andere invloeden die meer macht uitoefenen. Echte, reeële macht met invloed op onze rechtstaat en democratie. Met échte, gevolgen. Die dus ook op het lijstje staan bij bijvoorbeeld de AIVD.

Elisa2 schreef:
Ik heb het alleen over Eritrea en de gevaren als die cultuur die daar heerst steeds meer in Nederland komt. Ik ben niet degene die al die andere zaken er bij haalt.

En ik benoem dat je niet bang hoeft te zijn voor andere culturen, maar voor relschoppers van álle culturen.

Elisa2 schreef:
https://nos.nl/artikel/2445853-eritrea- ... sen-tigray

Lees je wel wat je zelf post? Dit artikel gaat over de situatie in Eritrea zelf. Dat heeft niks te maken met de rellen in Nederland. Het enige waar we "bang" voor hoeven te zijn is meer vluchtelingen, want het is dus nogal mis in Eritrea. Overigens dus een land wat van de jaren 60 tot 90 in oorlog is geweest, daarna een leider kreeg die in het begin best een toffe peer leek maar een full blown totalitaire dictator blijft te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:34

996981 schreef:
Uh, ik was niet degene die verbaasd was dat de veiligheidsdiensten dit niet voldoende op de radar hadden staan

De veiligheidsdiensten hadden dit zeker wel op de radar, maar de politieke verantwoordelijken hebben niet goed gereageerd en de situatie onderschat, volgens de burgemeester van DH.

https://nos.nl/artikel/2509385-burgemee ... eritreeers

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:39

Electra63 schreef:
996981 schreef:

De veiligheidsdiensten hadden dit zeker wel op de radar, maar de politieke verantwoordelijken hebben niet goed gereageerd en de situatie onderschat, volgens de burgemeester van DH.

Ja achteraf is mooi wonen hè :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:41

... even een kleine zijsprong.
Over hoe verneukeratief het kan zijn.

Voor de helderheid neem ik Nicaragua als voorbeeld en om precies te zijn Daniel Ortega.
Maar het is een patroon dat helaas vaak voorkomt.

... er was een tijd dat de plaatselijke dictator Somoza heette, en de Sandinisten zijn er - hiephoi! - in geslaagd om de dictator te verdrijven. Daniel Ortega speelde hier een grote rol.

We hebben in Nederland vluchtelingen uit die periode opgevangen, doorgaans Sandinistisch 'angehaucht'.

Maar de hemel is nog niet op aarde, trauma en geweld hebben hun eigen dynamiek en macht kan corrumperen...
... en de huidige Nicaraguaanse president heet nog steeds Ortega,
ik heb geen zin de man nog Sandinist te noemen,
hij is inmiddels gewoon dictator.

Als het in- en intrieste slot van Animal Farm: 'De dieren keken naar binnen, waar de varkens kaart speelden met de buren. De dieren keken van de varkens naar de mensen, van de mensen naar de varkens - en konden geen verschil meer zien....'

Stel voor dat twee Nicaraguaanse vluchtelingen uit verschillende perioden elkaar tegenkomen, voor de één was Ortega (terecht, J2) een held, voor de ander is hij dat (ook volstrekt terecht...!) totaal niet.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-02-24 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:43

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Het zijn de woorden van de burgemeester.

Don't shoot the messenger ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:47

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Electra63 schreef:
Ik verbaas me meer, dat politie en justitie niet goed voorbereid waren, omdat al dagen op SM bekend was, dat er geprovoceerd werd en in meerdere Europese steden dit soort bijeenkomsten uit de hand zijn gelopen.

Want jij hebt daar niks van gevonden? ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:57

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Electra63 schreef:
Ik verbaas me meer, dat politie en justitie niet goed voorbereid waren, omdat al dagen op SM bekend was, dat er geprovoceerd werd en in meerdere Europese steden dit soort bijeenkomsten uit de hand zijn gelopen.

Want jij hebt daar niks van gevonden? ;)

Ja, ik vind daar zeker wat van.

Als veiligheidsdiensten op de hoogte zijn, oproepen op SM worden geplaatst en al vaker rellen geweest zijn, dan had de burgemeester, als verantwoordelijke voor de veiligheid, betere voorzorgsmaatregelen moeten nemen, zodat dit voorkomen had kunnen worden.

Maar jij bent het daarmee oneens, begrijp ik?
Wat is jouw mening en (haalbare) oplossing ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:57

Ik vindt het niet zo vreemd dat de politie er niet aan denkt dat een sec burgeroorlog in een ander land uitgevochten wordt als die 2 groepen vluchtelingen elkaar opzoeken. Burgeroorlog heeft ten slotte een duidelijke fysieke grens, en in dit geval nog op een ander continent ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:03

tamary schreef:
Ik vindt het niet zo vreemd dat de politie er niet aan denkt dat een sec burgeroorlog in een ander land uitgevochten wordt als die 2 groepen vluchtelingen elkaar opzoeken. Burgeroorlog heeft ten slotte een duidelijke fysieke grens, en in dit geval nog op een ander continent ook.

Er was bekend dat er een groepje relschoppers actief was.

En dat een burgeroorlog 'een duidelijke grens heeft', daar kan ik niets mee.
Een burgeroorlog gaat er over dat mensen die eerst goed samen leefden, 'opeens' (meestal zijn er wel een serie aanleidingen) tegenover elkaar komen te staan.

Opeens is je fijne buurman met de groene ogen een bittere vijand.
Je zoekt hulp bij een andere buurtgenoot, maar die kiest op gegeven moment ook tegen jou - "waar is die duidelijke grens...?"

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:09

Electra63 schreef:

Als veiligheidsdiensten op de hoogte zijn, oproepen op SM worden geplaatst en al vaker rellen geweest zijn, dan had de burgemeester, als verantwoordelijke voor de veiligheid, betere voorzorgsmaatregelen moeten nemen, zodat dit voorkomen had kunnen worden.

Mijn mening is dat in werkelijk géén idee heb hoeveel dreigingen er dagelijks zijn, hoe die opgepikt worden en hoe die gewogen worden. Wat ik wel weet is dat we met z’n allen ook niet blij zouden worden als we bij iedere mogelijke dreiging de ME al klaar hebben staan. Dan gaan de belastingen die jij en ik betalen niet meer toereikend zijn denk ik zo.

Er zullen ongetwijfeld fouten zijn gemaakt. Net als dat die overal waar mensen werken gemaakt worden. Ik vind dat ik daar geen mening over hoef te hebben, gezien ik geen idee heb hoe het is om dergelijk werk te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:13

tamary schreef:

Ikke wel want vanuit het buitenland is dit probleem ook bekend en in Nederland is dit niet de eerste keer. Dus dit probleem komt niet uit de lucht vallen, dus er is echt wel iets mis gegaan met de opvolging en dat zal zeker uitgezocht worden om de volgende keer dit soort toestanden te voorkomen. Er zijn verdorie 8!! agenten gemolesteerd. Dat zijn er acht teveel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:28

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Mijn mening is dat in werkelijk géén idee heb hoeveel dreigingen er dagelijks zijn, hoe die opgepikt worden en hoe die gewogen worden. Wat ik wel weet is dat we met z’n allen ook niet blij zouden worden als we bij iedere mogelijke dreiging de ME al klaar hebben staan. Dan gaan de belastingen die jij en ik betalen niet meer toereikend zijn denk ik zo.

Er zullen ongetwijfeld fouten zijn gemaakt. Net als dat die overal waar mensen werken gemaakt worden. Ik vind dat ik daar geen mening over hoef te hebben, gezien ik geen idee heb hoe het is om dergelijk werk te doen.

Misschien het nieuws wat beter volgen.
Het is overal uitgebreid besproken, dit is nl. niet de 1e keer dat het mis gaat bij bijeenkomsten met Eritreers.

En toevallig weet ik wel een beetje hoe het werkt bij politie en justitie.

Wat de kosten betreft, die zijn er ook bij handhaving van de regels en wetten bij protesten, voetbalwedstrijden, en de demonstraties ten tijde van Corona.
Het kost de maatschappij ontzettend veel geld.

Dus proberen te voorkomen dat bijeenkomsten escaleren, lijkt me vooral winst.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:37

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Misschien het nieuws wat beter volgen.
Het is overal uitgebreid besproken, dit is nl. niet de 1e keer dat het mis gaat bij bijeenkomsten met Eritreers.

En toevallig weet ik wel een beetje hoe het werkt bij politie en justitie.

Wat de kosten betreft, die zijn er ook bij handhaving van de regels en wetten bij protesten, voetbalwedstrijden, en de demonstraties ten tijde van Corona.
Het kost de maatschappij ontzettend veel geld.

Dus proberen te voorkomen dat bijeenkomsten escaleren, lijkt me vooral winst.

Ja op deze manier heeft discussiëren zin :j aannames doen over hoe iemand het nieuws volgt omdat iemand een ander idee heeft dan jij.

Daarbij ging je commentaar over de burgemeester toch? Expliciet niet om de veiligheidsinstanties? Of nu toch weer wel?