Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:57

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:02

O.a. heeft de EU Hamas als een terroristische organisatie aangemerkt.
Zij gebruiken veel geweld (ook tegen hun eigen bevolking), plegen aanslagen met als dieptepunt 7 oktober 2023. Ik vind het bizar wat daar gebeurd is.
Ik vind dat Israel daar wel voor een deel schuldig aan is. Zij hebben immers Hamas in het begin financieel gesteund. Daarbij geloof ik dat Israel deze aanslag had moeten zien aankomen, maar vooral hebben ze niet snel ingegrepen, zij hebben Hamas en de aanslag onderschat.

Israel is een democratisch land en Israel heeft buitenproportioneel geweld gebruikt in Gaza. De regering Netanyahu heeft oorlogsmisdaden gepleegd en ik hoop dat hij aan het internationale gerechtshof wordt uitgeleverd en wordt veroordeeld.
Hij heeft de situatie van de gijzelaars verslechterd en te weinig onderhandeld over hun terugkeer.

De situatie nu voor de Palestijnen in Gaza is er niet beter op geworden en ik ben bang dat het nog erger wordt, er is daar immers niets, hoe moet het daar ooit nog opgebouwd worden?

Maar ik heb niet de illusie dat het conflict daar wordt opgelost.
De uitbreiding van de Kolonisten op dd Westelijke Jordaanoever vind ik echt zorgelijk en ik ben bang dat dit straks een 2e Gaza wordt.

Ik hoop dat bij de verkiezingen in Israël er een andere regering komt, zonder deze rechts-extremistische partijen en dat Netanyahu gestraft wordt.

Jij zult het niet eens zijn met mijn bericht, maar zo zie ik het.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:55

Als er verkiezingen komen wanneer de spanningen nog hoog zijn, kan N best weer winnen, ben ik bang.
Rutte steeg ook enorm in de peilingen toen we allemaal ongerust waren over corona.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:14

hwn schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels.

Volgens mij ben jij heel erg selectief in de informatie die jij leest. Barghouti is veroordeeld als opdrachtgever van zelfmoordaanslagen waarbij 5 burgers om het leven zijn gekomen. Israel had bewijs voor de opdracht en de terugkoppeling aan Barghouti direct daarna. Bron o.a. BBC.
Hij zit 5 x levenslang uit + deelname aan een terroristische organisatie en het voorbereiden van meerdere moordaanslagen.

En lees dit maar eens:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_d ... Gaza_Strip

Hamas heeft zelf de Gaza strook tot een open gevangenis gemaakt. Het probleem is dus zeker Hamas en wat er nu in Gaza gebeurt met het mishandelen en uitmoorden van Palesteinse tegenstanders van Hamas laat zien dat zolang het probleem Hamas blijft bestaan het geweld zal blijven voortduren.

Dus misschien eens een andere bril opzetten. En het probleem in een ander licht bekijken?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:56

Hamas is zeker een probleem.
Maar ook Israel laat het verder escaleren in die regio, zoals de uitbreiding van de Kolonisten opnde Westelijke Jordaanoever, wat illegaal is en vaak met veel geweld en onteigening gebeurt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:04

Babootje schreef:
hwn schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels.

Volgens mij ben jij heel erg selectief in de informatie die jij leest. Barghouti is veroordeeld als opdrachtgever van zelfmoordaanslagen waarbij 5 burgers om het leven zijn gekomen. Israel had bewijs voor de opdracht en de terugkoppeling aan Barghouti direct daarna. Bron o.a. BBC.
Hij zit 5 x levenslang uit + deelname aan een terroristische organisatie en het voorbereiden van meerdere moordaanslagen.

En lees dit maar eens:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_d ... Gaza_Strip

Hamas heeft zelf de Gaza strook tot een open gevangenis gemaakt. Het probleem is dus zeker Hamas en wat er nu in Gaza gebeurt met het mishandelen en uitmoorden van Palesteinse tegenstanders van Hamas laat zien dat zolang het probleem Hamas blijft bestaan het geweld zal blijven voortduren.

Dus misschien eens een andere bril opzetten. En het probleem in een ander licht bekijken?

Dat zou je beter zelf doen. En BBC als bron? Ik geloof dat ik gisteren nog ergens gelezen heb dat er iemand van BBC voor de Mossad werkt, en was geen louche bron hoor. Jouw info is puur zionistisch, mijn info is gebaseerd op internationaal recht.

Marwan Barghouti zit 5x levenslang omdat er 5 burgers om het leven gekomen zijn? Hoeveel keer levenslang moeten Netanyahu en co dan wel niet krijgen? 8)7 8)7 8)7
En Israëlische rechtspraak geloof ik niet in. Denk je, als Putin Zelenski of één van zijn ministers voor de rechter zou dagen, dat die een eerlijk proces zou krijgen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:50

https://www.facebook.com/share/r/1BEQW8By7Y/

Hier een interview over dat het zo stil is in de Nederlandse media over de mishandelingen en martelingen op Palestijnse gevangenen.
Er zitten ruim 9000 Palestijnen in de Israëlische gevangenissen, waarvan ruim een derde op basis van administratieve detentie.

Ik vind dat echt schokkend.
Israël is een democratisch land; stel je voor dat wij mensen/verdachten oppakken en dan zonder enig vorm van een proces opsluiten en dan soms/vaak mishandelen of martelen, soms met de dood tot gevolg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 12:13

Ja, wel interessant. Ik sta er soms zelfs niet meer bij stil hoe onze media in elkaar zit, omdat ik die maar zelden meer volg. En als ik ze volg, is het om je dood aan te ergeren, al kan het soms ook eens meevallen.

Ook over de recente betoging tegen onze regering was het ook weer heel eenzijdig: iedere geworpen steen, iedere uitgebrande vuilnisemmer kwam in beeld, maar het extreme politiegeweld moest je bijna op alternatieve media zoeken (al heeft VRT nieuws toch een slachtoffer aan het woord gelaten en beelden gedeeld). Ook de repressie tegen de Palestijnse betogers komt maar weinig onder de actualiteit: mensen met een legitieme verblijfsvergunning, sommige zelfs met een job, worden toch in een deportatiecentrum opgesloten.

De ironie is: in de media is het altijd alsof Molenbeek (Brussel) een hellhole is, waar je beter uit de buurt blijft als Belg wegens te gevaarlijk. Gisteren zijn we met de Beursbetogers door Brussel getrokken tot in Molenbeek. Dat was niet alleen om onze stemmen doorheen Brussel te laten horen, maar ook en vooral om onze Palestijnen veilig thuis te brengen, zodat ze niet gekidnapt zouden worden door de politie. De wereld op zijn kop dus. Ik word hier zo moedeloos van dat dit nauwelijks onder de aandacht komt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:46

Morgen, 18 november om 22.40 uur, wordt de documentaire "No Other Land" uitgezonden op VPRO's NPO 2.
De film volgt de jonge Palestijnse activist Basel Adra in zijn strijd tegen de gedwongen verdrijving van zijn gemeenschap, en toont de harde realiteit van de Israëlische bezetting en het conflict waarin hij leeft.
Kijken en/of opnemen.

Spijtig dat dit topic zo dood is. De mensen zijn Palestina en Gaza beu. Alsof de Palestijnen hun ellende nog niet beu zijn... :(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:00

Bedankt voor de tip!
Ik heb het erg druk, momenteel.
Maar ik ga het zeker opnemen !

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 19:41

Ik heb de film al gezien in de bios, maar ga hem nog een keer kijken als hij op tv is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 12:58

hwn schreef:
Dat zou je beter zelf doen. En BBC als bron? Ik geloof dat ik gisteren nog ergens gelezen heb dat er iemand van BBC voor de Mossad werkt, en was geen louche bron hoor. Jouw info is puur zionistisch, mijn info is gebaseerd op internationaal recht.

"nog ergens gelezen" is geen goede onderbouwing of bron.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:49

Nou, geloof wat je wilt. Omdat ik geen tijd of zin heb om het op te zoeken, is het daarom niet minder waar. Ik heb best een goed geheugen, maar kan niet alle details onthouden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:52

Indiana79 schreef:
Ik heb de film al gezien in de bios, maar ga hem nog een keer kijken als hij op tv is.

Ik heb hem ook al gezien (konden hem hier via betaalTV al zien maanden geleden), maar wss kijk ik hem nog eens.

En vanaf vandaag komt de film van Hind Rajab in de bioscoop in België.

Deze dagen is Francesca Albanese trouwens in België. Een Brusselse vriendin van mij, die in de cultuursector werkt (iets met gedichten) heeft een poëzienamiddag georganiseerd hierrond. Spijtig dat ik er niet bij kan zijn, had deze grote dame graag irl ontmoet.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:01

Electra63 schreef:
https://www.facebook.com/share/r/1BEQW8By7Y/

Hier een interview over dat het zo stil is in de Nederlandse media over de mishandelingen en martelingen op Palestijnse gevangenen.
Er zitten ruim 9000 Palestijnen in de Israëlische gevangenissen, waarvan ruim een derde op basis van administratieve detentie.

Ik vind dat echt schokkend.
Israël is een democratisch land; stel je voor dat wij mensen/verdachten oppakken en dan zonder enig vorm van een proces opsluiten en dan soms/vaak mishandelen of martelen, soms met de dood tot gevolg.

Hoewel wij volgens mij dezelfde mening delen, moet ik toch een kanttekening plaatsen bij de comment dat Israel een democratie is. Naast juridische voorwoorden, zijn er ook maatschappelijke voorwaarden om een democratie te zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld dat een land minderheden moet beschermen en daar zet ik in het geval van Israel nogal wat vraagtekens bij :+ . Ik denk sowieso het beeld van 'Israel als enige Westerse democratie in het Midden-Oosten' problematisch is en bijdraagt aan de dehumanisering van alle andere landen in de regio.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 22:24

xAppelmoes, ik zoek de "vind ik leuk" knop, want ben het helemaal met je eens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 23:36

Ik vind het bizar wat er op de Westbank allemaal gebeurt, zonder dat daar verontwaardiging over is.

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 00:04

Electra63 schreef:
Ik vind het bizar wat er op de Westbank allemaal gebeurt, zonder dat daar verontwaardiging over is.
Ja :( Ik heb er ook geen woorden voor.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:48

Ipv March to Gaza zouden er grote groepen moeten vertrekken naar de Westbank (al zijn er al wel wat aanwezig) al vrees ik dat de meeste vredesactivisten sowieso al niet binnengelaten zouden worden. Aangezien ik wekelijks aan de Israëlische ambassade sta te scanderen, al enkele speeches gegeven heb, en nu ik met de auto ben, ook enkele Palestijnse organisatoren en hun geluidsinstallatie thuisbreng, zal ik ook al wel in hun computer zitten.

En Europa kan het geen bal schelen, zelfs onze regeringen zijn extreem-rechts en fascistisch, maar de bevolking is zo gebrainwashed dat ze het nog niet door hebben.

Onze betoging van vrijdag aan de Beurs heeft trouwens de social media van Wilders gehaald. Zijn reactie: "de islamisering van Brussel", terwijl zeker de helft van de betogers westers zijn, en je slogans als "Allah o Akbar" bij ons niet hoort. Er kwam kritiek omdat we "opdoken" tijdens de kerstmarkt, terwijl zij een kerstmarkt neergepoot hebben op onze vaste betogingsstek, daarover hoor je ons toch ook niet klagen?