Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:48

hwn schreef:
@Mysa, zoals ik al zei: ik volg het conflict niet, dus ik weet niets van de voorwaarden, ik weet zelfs de reden van het conflict niet (ben al druk genoeg met Palestina). Ik dacht dat Poetin zich misschien wou terugtrekken, maar als er niemand met hem gaat praten, zullen we het nooit weten, toch?

Poetin heeft bewezen onbetrouwbaar te zijn als het gaat om overleg situaties. Hij zal Oekraïne echt niet gaan opgeven. Iedereen die dit een beetje gevolgd heeft weet dit, dus zijn uitspraken wordt door iedereen geïnterpreteerd als lege woorden "voor de bühne". Dus iedereen hoort dit ,doet vervolgens een plas en dat was het dan. Vrede is ver weg.

Precies Tamary.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:56

Er schijnen in Rusland wel langzaam meer stemmen op te gaan om de oorlog te stoppen, met name vanuit weduwes. Er wordt (op z'n Russisch) gevraagd om de held die de oorlog kan beëindigen. Misschien (en dat is mijn wishfull thinking) is het verkiezingsstrategie voor Putin om weer gekozen te worden in 2024 en meteen de hete aardappel Ukraïne op te lossen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:59

Ah, ze willen een герой. Dacht dat Poetin dat was in hun ogen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:04

Wat is een repon?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:14

Geron is held, volgens de gratis online vertalers.

Ik vermoed dat de weduwen en de Russische 'dwaze moeders van Plaza del Mayo' het zelf zullen moeten doen...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:23

mysa schreef:
Ah, ze willen een герой. Dacht dat Poetin dat was in hun ogen.

Ja, was :D
Hopelijk moet hij opnieuw zijn heldenstatus bewijzen en kan dat alleen door de oorlog te stoppen. 8-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:34

Geroj is het. Ik heb ten tijde van de Sovjet Unie een beetje Russisch geleerd. En destijds kwam te pas en te onpas deze kreet voorbij: 'слово героям советского союза'
Hulde aan de helden van de Sovjet Unie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:46

Meerdere bronnen:

Echtgenote Oekraïense spionnenchef mogelijk vergiftigd'

De echtgenote van de Oekraïense militaire inlichtingenchef Kyrylo Boedanov lijdt aan vergiftigingsverschijnselen. Er wordt rekening gehouden met een moordaanslag, bevestigt een inlichtingenbron tegenover persbureau AFP na berichten in Oekraïense media.

Een nieuwssite in het Oost-Europese land schreef dinsdag dat Marianna Boedanova wordt behandeld in een ziekenhuis. Ook "meerdere" medewerkers van de militaire inlichtingendienst zouden mogelijk zijn vergiftigd.

Een giftige stof zou mogelijk zijn toegediend via het voedsel van de vrouw. Boedanova werkt als adviseur van de burgemeester van de hoofdstad Kyiv. Haar man Kyrylo Boedanov geldt als een bekende Oekraïner. Hij wordt gezien als het brein achter clandestiene operaties tegen de Russen.

Spionnenchef Boedanov zei in augustus dat zijn echtgenote uit veiligheidsoverwegingen zijn zijde niet heeft verlaten sinds het begin van de Russische invasie in februari 2022. Ze zou feitelijk "in zijn kantoor" wonen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:07

Wanneer dit waarbij, las het ook al op Twitter dan heeft Poetin een big mistake gemaakt, Boedanov is niet te onderschatten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:08

Pien, ik het al geschreven in het 1e deel. Poetin gaat niet uit de Oekraïne. Nu eerst de bezette gebieden, daarna de rest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:22

nikkel schreef:
Pien, ik het al geschreven in het 1e deel. Poetin gaat niet uit de Oekraïne. Nu eerst de bezette gebieden, daarna de rest.
Helaas is dit zo.

Laten we hopen dat de nieuwe politieke verhoudingen niet slecht uitpakken voor Oekraïne.
Bewezen is door Zembla, en Wilders heeft dat bewijs behendig genegeerd waardoor dit totaal niet leeft, dat Wilders (net als Marie le Pen) geld gestort heeft gekregen door Russen in de partij kan.
Die zullen nu echt willen daar iets voor terug willen. Le Pen heeft dit indertijd wel gewoon openlijk toegegeven, en gezegd dat dit de onafhankelijkheid van haar partij niet in gevaar zal brengen. Tja.

Dus er komt wel overal spanning en druk voor Oekraïne en dat vind ik wel zorgelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:29

Het zou sowieso verboden moeten worden dat buitenlands geld in partijkassen terecht komt. Wat mij betreft worden partijen enkel gefinancierd door ledencontributie en de overheidssubsidie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:04

Heel erg mee eens!!!!
Want wat je ziet, het plakt op geen enkele manier aan deze partijen.

Ik vind dat trouwens ook van scholen en kerken/ synagoge/ moskeeën.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:32

Ja, die ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:52

https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 1235980606
"Het is nooit te laat om in te zien dat je een grote fout hebt gemaakt. Je hebt een grote fout gemaakt... Maar stop met wat niet... verklaarbaar is, waar geen reden voor is. En geloof me, kracht is niet om te laten zien dat je sterker bent , maar om een ​​einde te maken aan de pijn van miljoenen mensen", zei het hoofd van de delegatie van Luxemburg @Xavier_Bettel
tijdens de plenaire zitting van de 30e Ministeriële Raad van de OVSE, in een toespraak tot de Russische delegatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:56

Moet je zien wat Lavrov durfde te zeggen: allemaal schuld van het westen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:51

BigOne schreef:
Moet je zien wat Lavrov durfde te zeggen: allemaal schuld van het westen.

Je verwacht t niet he. Zo’n eerlijke en oprechte man…..

_O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:57

Pfffffffff en ondertussen sterven aan beide kanten:
teveel mensen,
verliezen ouders hun kinderen, papa /mama of opa,
Leven moeders, vrouwen/ mannen in angst
En heeft Yullia inmiddels en met haar velen een Burnout.

En alleen omdat de heer Poetin en de zijne zo nodig Oekraïne moest binnen vallen. Walchelijk en nog steeds geen goed woord voor over!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:47

Zo gaat het altijd, van die enorme ego's die zich een godheid voelen en menen te mogen beslissen over leven en dood van miljoenen. Onuitstaanbaar!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:10

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:33

Babootje schreef:
De aanval op Finland door Rusland. 84 jaar geleden. Zoek de verschillen
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 8862891360

Verschil: Rusland verloor. Heel dik. O wacht……

Ander verschil: de wereld zag dat Rusland militair niks meer voorstelde. O wacht….

Uhm…..de beste sniper ter wereld van dat moment vocht tegen de Russen. O wacht….

Nee, geen idee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:44

Voorbeeldje (1 van de vele) an Russisch intellect.
Elite mariniers nog wel...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6955147 ... st-munitie
Twaalf Russische elite mariniers zijn omgekomen na een bizar ongeluk. De mannen waren op een oefenterrein eten aan het koken en hadden een open vuur gemaakt naast een berg munitie. Een stuk munitie zou het vuur ingerold zijn en voor een enorme explosie hebben gezorgd. Acht anderen raakten gewond.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:17

Ze hebben niet eens tegenstanders nodig. Er gaat daar zó vaak iets mis!
Wel triest verder hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:24

In de afgelopen dagen heeft Oekraine gecoordineerde aanvallen op strategische Russische doelen uitgevoerd:
1. Een spoorlijn in Saveromuysky tussen China en Rusland die wordt gebruikt voor wapenleveranties tussen China/Noord Korea en Rusland. Zowel de hoofdspoorlijn als de backup spoorlijn zijn opgeblazen.
2. Een grote opslagplaats met Iraanse drones in Bryansk
3. Een Russisch vliegveld op De Krim (waarbij 30 man personeel om het leven kwamen; de materiele schade is nog niet bekend)
4. Een luchtvaartfabriek in Smolensk
5. Een tractorfabriek in Chelyabinsk

Daarnaast waren er opvallend veel branden in en rond Moskou in opslagplaatsen/warenhuizen. Van de meeste beweert Rusland dat er sprake is van kortsluiting maar is al te toevallig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:32