Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sunnda schreef:ruitje schreef:Het maakt mij niet uit of er nou een appartement, een huis of een natuurgebied komt op mijn erf. Het gaat gewoon om het principe dat er op grote schaal een groep gepakt word om een probleem aan te pakken.
Stel dat we zeggen: Oke, er is huizentekort, alle mensen die alleen wonen moeten verplicht samen wonen, of verplicht naar een huis van 50m.
Dan zeggen we: dat kan niet.
Maar van een boer vinden we dat we die mogen optillen en verplichten ergens anders te gaan wonen.
Raar
Ook die opties worden al in de politiek ingebracht hoor, oa in Duitsland door een partij.
Geen 'eigen recht' meer op een woning.
Citaat:
Sunnda schreef:ruitje schreef:Het maakt mij niet uit of er nou een appartement, een huis of een natuurgebied komt op mijn erf. Het gaat gewoon om het principe dat er op grote schaal een groep gepakt word om een probleem aan te pakken.
Stel dat we zeggen: Oke, er is huizentekort, alle mensen die alleen wonen moeten verplicht samen wonen, of verplicht naar een huis van 50m.
Maar van een boer vinden we dat we die mogen optillen en verplichten ergens anders te gaan wonen.
Raar
Ook die opties worden al in de politiek ingebracht hoor, oa in Duitsland door een partij.
Geen 'eigen recht' meer op een woning.
luxx schreef:Heb het idee dat jullie nog niet erg doordrongen zijn van de huidige situatie op het gebied van de klimaatverandering. Er zijn vorig jaar die heftige overstromingen geweest maar verder valt het geloof ik nog wel mee? Weet dat niet helemaal zeker omdat ik dat niet zo goed bijhoud maar ik hoor er in ieder geval verder niks over
Hier, in Frankrijk, midden Frankrijk, op een hoogte van zo'n 900 meter voelt het al zo'n anderhalve maand augustus. Op deze hoogte is het juist doorgaans lekker koel, of dan in ieder geval voorgaande jaren. In augustus kan het wel eventjes flink warm worden en dat is dan ook voor eventjes wel leuk. We hebben dan ook enorme droogte op het ogenblik, dit is in een heleboel departementen het geval, vooral in de onderste helft van Frankrijk. Bij dit soort hitte horen ook onweersbuien met flinke regen of hagelbuien, die regen stroomt zo van de harde droge grond weg en alles is geel en uitgedroogd. Hieronder een artikel hierover
https://www.lemonde.fr/planete/article/ ... _3244.html
Andere landen hebben het nog veel slechter, gekke is dat de meest vervuilende landen er voor het moment nog niet zo'n last van hebben, en dan krijg je dus ook als logisch gevolg dat de daar levende mensen het allemaal een beetje onzin vinden
Best een heftige situatie, ben benieuwd hoe we er hier voorstaan wanneer dit fenomeen meer naar het noorden gaat en bijvoorbeeld in Nederland echt een merkbare verandering komt waar moeilijk(er) mee te leven valt, en ook benieuwd wanneer er eindelijk begrepen wordt dat het twee voor twaalf is en er echt iets moet gebeuren. En dat is heus niet alleen door de boeren op te lossen maar op meer vlakken. Maar die gigantische veestapel dat mag echt wel een keer klaar zijn, dat kan beter, sowieso voor het milieu en ook voor het dierenwelzijn
Ik ben dus ook niet zo voor het helpen van de boeren, ik ben eerder voor het helpen van de wereld, want de aarde wordt onleefbaar wanneer we op deze wijze doorgaan
luxx schreef:Heb het idee dat jullie nog niet erg doordrongen zijn van de huidige situatie op het gebied van de klimaatverandering. Er zijn vorig jaar die heftige overstromingen geweest maar verder valt het geloof ik nog wel mee? Weet dat niet helemaal zeker omdat ik dat niet zo goed bijhoud maar ik hoor er in ieder geval verder niks over
Hier, in Frankrijk, midden Frankrijk, op een hoogte van zo'n 900 meter voelt het al zo'n anderhalve maand augustus. Op deze hoogte is het juist doorgaans lekker koel, of dan in ieder geval voorgaande jaren. In augustus kan het wel eventjes flink warm worden en dat is dan ook voor eventjes wel leuk. We hebben dan ook enorme droogte op het ogenblik, dit is in een heleboel departementen het geval, vooral in de onderste helft van Frankrijk. Bij dit soort hitte horen ook onweersbuien met flinke regen of hagelbuien, die regen stroomt zo van de harde droge grond weg en alles is geel en uitgedroogd. Hieronder een artikel hierover
Andere landen hebben het nog veel slechter, gekke is dat de meest vervuilende landen er voor het moment nog niet zo'n last van hebben, en dan krijg je dus ook als logisch gevolg dat de daar levende mensen het allemaal een beetje onzin vinden
Best een heftige situatie, ben benieuwd hoe we er hier voorstaan wanneer dit fenomeen meer naar het noorden gaat en bijvoorbeeld in Nederland echt een merkbare verandering komt waar moeilijk(er) mee te leven valt, en ook benieuwd wanneer er eindelijk begrepen wordt dat het twee voor twaalf is en er echt iets moet gebeuren. En dat is heus niet alleen door de boeren op te lossen maar op meer vlakken. Maar die gigantische veestapel dat mag echt wel een keer klaar zijn, dat kan beter, sowieso voor het milieu en ook voor het dierenwelzijn
Ik ben dus ook niet zo voor het helpen van de boeren, ik ben eerder voor het helpen van de wereld, want de aarde wordt onleefbaar wanneer we op deze wijze doorgaan
Citaat:Stikstof en klimaat
Stikstof is geen broeikasgas en heeft daarom geen direct effect op klimaatverandering. De stikstof- en klimaatcrisis zijn echter wel met elkaar verbonden. Ten eerste hebben veel maatregelen die de stikstofuitstoot proberen in te dammen, ook effect op de uitstoot van broeikasgassen. Minder verkeer leidt tot minder CO2-uitstoot, een kleinere veestapel leidt tot minder methaan.
Daarnaast speelt biodiversiteit een belangrijke rol in klimaatverandering. Niet alleen is klimaatverandering schadelijk voor de biodiversiteit. De afname van biodiversiteit zal klimaatverandering ook versnellen.
Ten derde leidt de uitstoot van stikstof tot de productie van lachgas. Een nog veel sterker broeikasgas dan koolstofdioxide (CO2).
Sunnda schreef:En wat dacht je van de complete zinloosheid als het gaat om 'wereldwijd'.
Ja, je moet inzetten op een betere toekomst van de natuur.
Jezelf als land compleet buiten spel zetten terwijl je alles in huis hebt (techniek, kennis, maar ook gewoon voedselvoorziening), terwijl de opkomende grootmachten (oa India en Saoudi-Arabie) geen ene fiets geven om uitstoot en dierenwelzijn en maar wat graag in dat gat springen en ze de boel ×500 de lucht in gooien, maar dan is het in ieder geval niet bij ons.
En dan blijft het weer in Europa goed, maar daarbuiten niet ofzo.
Popstra schreef:Als het prima geregeld zou worden zou er niet zo een weerstand zijn lijkt mij!?
Dat een land maatregelen moet nemen om het milieu en de wereld te helpen snappen we allemaal maar zolang er landen zijn die helemaal niks doen, en dat zijn er nogal wat! valt er weinig aan te verbeteren. Iets van een druppel op een gloeiende plaat!?
ruitje schreef:Het maakt mij niet uit of er nou een appartement, een huis of een natuurgebied komt op mijn erf. Het gaat gewoon om het principe dat er op grote schaal een groep gepakt word om een probleem aan te pakken.
Raar
mysa schreef:Nogmaals: er is een verschil tussen stikstofoxiden, die een heel groot verspreidingsgebied hebben, en waar je dus op Europees en wereldwijd niveau wat aan moet doen, en ammoniak. Ammoniak wordt ook omgezet in stikstof maar het komt plaatselijk, geconcentreerd neer. Daarom is het dus zinvol om dat lokaal aan te pakken.Zodat op de Veluwe bijvoorbeeld, de insectenstand aantrekt en vogels niet met gebroken pootjes ter wereld komen vanwege kalkgebrek.
ruitje schreef:Ik heb net een webinar zitten kijken, zal hem delen als hij online komt.
Wisten jullie dat je bij meewerken aan vrijwilligers uitkoop voor je gehele vof moet tekenen voor een beroepsverbod? Dus dat je dan ook niet meer ergens anders mag boeren.
Wat is dat nou weer. Stel je wil wel weg met je bedrijf als je vlakbij een natura 2000 gebied zit en je kan prima ergens anders een boeren bedrijf beginnen.
Mag je dat gewoon nooit meer