steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:32

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:07

Dat was al heel lang bekend toch? Dat gaat ook op voor het verhaal 100 of 130 op de weg. 1 drol en we kunnen weer 130 rijden want het maakt niets meer uit.

En dan heb je nog mensen die daar de waanzin niet van inzien en roepen alle beetjes helpen.. :+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:03

Sunnda schreef:
ruitje schreef:
Het maakt mij niet uit of er nou een appartement, een huis of een natuurgebied komt op mijn erf. Het gaat gewoon om het principe dat er op grote schaal een groep gepakt word om een probleem aan te pakken.

Stel dat we zeggen: Oke, er is huizentekort, alle mensen die alleen wonen moeten verplicht samen wonen, of verplicht naar een huis van 50m.

Dan zeggen we: dat kan niet.

Maar van een boer vinden we dat we die mogen optillen en verplichten ergens anders te gaan wonen.

Raar :o

Ook die opties worden al in de politiek ingebracht hoor, oa in Duitsland door een partij.
Geen 'eigen recht' meer op een woning.

Dat is ook weer een onderwerp van agenda 2030
Geen eigen huis of ander bezittingen meer
You own nothing and you will be happy

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:55

OleJon schreef:
Dat is ook weer een onderwerp van agenda 2030
Geen eigen huis of ander bezittingen meer
You own nothing and you will be happy

Serieus, welke partij is dat dan?
Klinkt wel iets voor een communistische partij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:01

Dat is een hersenspinsel, the great reset noemen de complotdenkers het, nav het boek van Schwab.
Dat 'you'll own nothing and be happy was een uitspraak van een Deense politica die het over deeleconomie had. Maar dat wordt nu Klaus Schwab (van het WEF) in de schoenen geschoven.
Die great reset zou in eerste instantie nu al bijna voltooid zijn, dachten ze. Toen dat bleek mee te vallen is het verschoven naar 2030. ;)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:44

Heb het idee dat jullie nog niet erg doordrongen zijn van de huidige situatie op het gebied van de klimaatverandering. Er zijn vorig jaar die heftige overstromingen geweest maar verder valt het geloof ik nog wel mee? Weet dat niet helemaal zeker omdat ik dat niet zo goed bijhoud maar ik hoor er in ieder geval verder niks over

Hier, in Frankrijk, midden Frankrijk, op een hoogte van zo'n 900 meter voelt het al zo'n anderhalve maand augustus. Op deze hoogte is het juist doorgaans lekker koel, of dan in ieder geval voorgaande jaren. In augustus kan het wel eventjes flink warm worden en dat is dan ook voor eventjes wel leuk. We hebben dan ook enorme droogte op het ogenblik, dit is in een heleboel departementen het geval, vooral in de onderste helft van Frankrijk. Bij dit soort hitte horen ook onweersbuien met flinke regen of hagelbuien, die regen stroomt zo van de harde droge grond weg en alles is geel en uitgedroogd. Hieronder een artikel hierover

https://www.lemonde.fr/planete/article/ ... _3244.html

Andere landen hebben het nog veel slechter, gekke is dat de meest vervuilende landen er voor het moment nog niet zo'n last van hebben, en dan krijg je dus ook als logisch gevolg dat de daar levende mensen het allemaal een beetje onzin vinden

Best een heftige situatie, ben benieuwd hoe we er hier voorstaan wanneer dit fenomeen meer naar het noorden gaat en bijvoorbeeld in Nederland echt een merkbare verandering komt waar moeilijk(er) mee te leven valt, en ook benieuwd wanneer er eindelijk begrepen wordt dat het twee voor twaalf is en er echt iets moet gebeuren. En dat is heus niet alleen door de boeren op te lossen maar op meer vlakken. Maar die gigantische veestapel dat mag echt wel een keer klaar zijn, dat kan beter, sowieso voor het milieu en ook voor het dierenwelzijn

Ik ben dus ook niet zo voor het helpen van de boeren, ik ben eerder voor het helpen van de wereld, want de aarde wordt onleefbaar wanneer we op deze wijze doorgaan

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:50

Citaat:

Sunnda schreef:
ruitje schreef:
Het maakt mij niet uit of er nou een appartement, een huis of een natuurgebied komt op mijn erf. Het gaat gewoon om het principe dat er op grote schaal een groep gepakt word om een probleem aan te pakken.

Stel dat we zeggen: Oke, er is huizentekort, alle mensen die alleen wonen moeten verplicht samen wonen, of verplicht naar een huis van 50m.

Maar van een boer vinden we dat we die mogen optillen en verplichten ergens anders te gaan wonen.

Ook die opties worden al in de politiek ingebracht hoor, oa in Duitsland door een partij.
Geen 'eigen recht' meer op een woning.

Waar heb je die informatie weg?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:53

luxx schreef:
Heb het idee dat jullie nog niet erg doordrongen zijn van de huidige situatie op het gebied van de klimaatverandering. Er zijn vorig jaar die heftige overstromingen geweest maar verder valt het geloof ik nog wel mee? Weet dat niet helemaal zeker omdat ik dat niet zo goed bijhoud maar ik hoor er in ieder geval verder niks over

Hier, in Frankrijk, midden Frankrijk, op een hoogte van zo'n 900 meter voelt het al zo'n anderhalve maand augustus. Op deze hoogte is het juist doorgaans lekker koel, of dan in ieder geval voorgaande jaren. In augustus kan het wel eventjes flink warm worden en dat is dan ook voor eventjes wel leuk. We hebben dan ook enorme droogte op het ogenblik, dit is in een heleboel departementen het geval, vooral in de onderste helft van Frankrijk. Bij dit soort hitte horen ook onweersbuien met flinke regen of hagelbuien, die regen stroomt zo van de harde droge grond weg en alles is geel en uitgedroogd. Hieronder een artikel hierover

Andere landen hebben het nog veel slechter, gekke is dat de meest vervuilende landen er voor het moment nog niet zo'n last van hebben, en dan krijg je dus ook als logisch gevolg dat de daar levende mensen het allemaal een beetje onzin vinden

Best een heftige situatie, ben benieuwd hoe we er hier voorstaan wanneer dit fenomeen meer naar het noorden gaat en bijvoorbeeld in Nederland echt een merkbare verandering komt waar moeilijk(er) mee te leven valt, en ook benieuwd wanneer er eindelijk begrepen wordt dat het twee voor twaalf is en er echt iets moet gebeuren. En dat is heus niet alleen door de boeren op te lossen maar op meer vlakken. Maar die gigantische veestapel dat mag echt wel een keer klaar zijn, dat kan beter, sowieso voor het milieu en ook voor het dierenwelzijn

Ik ben dus ook niet zo voor het helpen van de boeren, ik ben eerder voor het helpen van de wereld, want de aarde wordt onleefbaar wanneer we op deze wijze doorgaan

Ik geloof er inderdaad niet in, en vooral niet hoe het kabinet het brengt.
De planeet red zich wel, heeft het altijd al gedaan.
Zijn eerder ook ijstijden geweest.
En betreft de opwarming, in 1955 had je ook wel 20 graden in April en in 16 december 16 graden en zo ook andersom. Dat is niks nieuws.
En de stikstof is gecreëerd op papier.
De natuur wat we in Nederland hebben is geen natuur, maar gecreëerd door de mens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:12

luxx schreef:

Jawel, hier op het nieuws zag je de hittegolven die nu in Spanje, Portugal en Frankrijk bezig zijn incl de bos branden..

Het gaat niet om het helpen van boeren, het gaat er om zij constant de schuld van dit alles krijgen en dat dit allesbehalve fair is! en wij maar lekker goedkoop blijven vliegen om maar ff een voorbeeld te noemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:05

luxx schreef:

Het klimaat is zeker een heel groot probleem. Alleen gaat het hier over stikstof waarvoor de boeren moeten verdwijnen en niet voor CO2. Dat is toch wel iets wezenlijks anders.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:15

En toch onlosmakelijk met elkaar verbonden

https://klimaatweb.nl/themadossier/stikstof/

Citaat:
Stikstof en klimaat
Stikstof is geen broeikasgas en heeft daarom geen direct effect op klimaatverandering. De stikstof- en klimaatcrisis zijn echter wel met elkaar verbonden. Ten eerste hebben veel maatregelen die de stikstofuitstoot proberen in te dammen, ook effect op de uitstoot van broeikasgassen. Minder verkeer leidt tot minder CO2-uitstoot, een kleinere veestapel leidt tot minder methaan.

Daarnaast speelt biodiversiteit een belangrijke rol in klimaatverandering. Niet alleen is klimaatverandering schadelijk voor de biodiversiteit. De afname van biodiversiteit zal klimaatverandering ook versnellen.

Ten derde leidt de uitstoot van stikstof tot de productie van lachgas. Een nog veel sterker broeikasgas dan koolstofdioxide (CO2).

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:29

@luxx: Misschien heb je gelijk, maar dat maken de KDW's niet minder onhaalbaar. Hoe zie jij dat?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:34

En wat dacht je van de complete zinloosheid als het gaat om 'wereldwijd'.

Ja, je moet inzetten op een betere toekomst van de natuur.
Jezelf als land compleet buiten spel zetten terwijl je alles in huis hebt (techniek, kennis, maar ook gewoon voedselvoorziening), terwijl de opkomende grootmachten (oa India en Saoudi-Arabie) geen ene fiets geven om uitstoot en dierenwelzijn en maar wat graag in dat gat springen en ze de boel ×500 de lucht in gooien, maar dan is het in ieder geval niet bij ons.

En dan blijft het weer in Europa goed, maar daarbuiten niet ofzo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:45

@Luxx klimaatverandering is niet tegen te houden in mijn ogen, dat is een proces dat al miljoenen jaren op de wereld bestaat.
Ik ben zeker voor het proberen om het milieu te beschermen, de CO2 uitstoot is er helaas niet mee geholpen als alle weilanden moeten veranderen in hei, bos, wegen, huizen of industriegebieden/distributiecentra.

gras en gewassen zijn echt de beste omzetters van CO2 naar O2.

voor de aanpak van het klimaat'probleem' zou je beter het fijnstof aanpakken. Niet de agrarische sector.

Ik ben lid geworden van BBB (verlaagde contributie :) ) ... ik hoop dat zij straks in de provincie verschil kunnen gaan maken na de verkiezingen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:46

Sunnda schreef:
En wat dacht je van de complete zinloosheid als het gaat om 'wereldwijd'.

Ja, je moet inzetten op een betere toekomst van de natuur.
Jezelf als land compleet buiten spel zetten terwijl je alles in huis hebt (techniek, kennis, maar ook gewoon voedselvoorziening), terwijl de opkomende grootmachten (oa India en Saoudi-Arabie) geen ene fiets geven om uitstoot en dierenwelzijn en maar wat graag in dat gat springen en ze de boel ×500 de lucht in gooien, maar dan is het in ieder geval niet bij ons.

En dan blijft het weer in Europa goed, maar daarbuiten niet ofzo.

Sunnda waar had je die informatie weg betreft Duitsland.
Geen recht meer op eigen woning?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:36

Popstra schreef:
Als het prima geregeld zou worden zou er niet zo een weerstand zijn lijkt mij!?

Dat een land maatregelen moet nemen om het milieu en de wereld te helpen snappen we allemaal maar zolang er landen zijn die helemaal niks doen, en dat zijn er nogal wat! valt er weinig aan te verbeteren. Iets van een druppel op een gloeiende plaat!?

"Geef geen antwoord op de verkeerde vraag."

Zelfs al zouden er landen zijn 'die er niets aan doen', dan nog is er GEEN TIJD TE VERLIEZEN.

Earth overshoot day hebben we al lang gehad, en het is nu pas juni.

Wel zijn er heel veel landen waar de gevolgen van klimaatverandering de boeren en de rest van de bevolking harder treffen dan bij ons,
terwijl ze er nauwelijks aan hebben bijgedragen.

En het ja-ren-lange wegkijken van de politiek heeft ook weinig goeds gedaan.
(2012, Henk Bleker, de PAS, met een 'aanpak' waarvan al in 2011 duidelijk was dat het niet kon...)
:o En dan is de klap tien jaar later des te harder.... |( |( |(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:43

Nogmaals: er is een verschil tussen stikstofoxiden, die een heel groot verspreidingsgebied hebben, en waar je dus op Europees en wereldwijd niveau wat aan moet doen, en ammoniak. Ammoniak wordt ook omgezet in stikstof maar het komt plaatselijk, geconcentreerd neer. Daarom is het dus zinvol om dat lokaal aan te pakken. Zodat op de Veluwe bijvoorbeeld, de insectenstand aantrekt en vogels niet met gebroken pootjes ter wereld komen vanwege kalkgebrek.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:20

ruitje schreef:

Die huizenflats kunnen ze prima in steden en dorpen bouwen waar leegstand is. Denk eens aan de grote hoeveelheid leegstand in winkelstraten en lege kantoren. Maak zo'n centrum compacter, verbouw de winkels die buiten dat centrum vallen tot appartementen en je hebt zo een stuk of 100 woningen extra. Maargoed. moet de lokale politiek dat wel willen. En het scheelt hopen grond die vrij kunnen blijven en ingezet worden voor iets anders.

Verder: de hoeveelheid hobbydieren is inmiddels énorm. Iedereen een geitje, schaapje, paardje, hond, kat... Nee dat gaat er beter op worden met de hoeveelheid mest. En tegelijkertijd ook zelf doorfokken met kinderen natuurlijk :Y)

We zijn gewoon te dicht bevolkt. Als iedereen zichzelf ook even wil afvragen of het daadwerkelijk nodig en nuttig is om jezelf voort te planten...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:24

Dan moeten ze de eigenaren van die panden onteigenen.. denk ik?

overigens, iedereen een geitje of schaapje gaat niet, althans, ik neem aan dat de mensen in de stad dat niet hebben? :')

Qua overbevolking las ik laatst dat dat wel meeviel, ik weet niet precies wat er stond, maar het was iets van dat de aarde ons prima kan onderhouden MITS we er verstandig mee omgaan (dat laatste is dus niet wat er gebeurd).

Het wellicht wat druk op de meest gunstige gebieden, er zijn gebieden zat waar geen mens woont (en dat is ook niet voor niks...)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:50

mysa schreef:
Nogmaals: er is een verschil tussen stikstofoxiden, die een heel groot verspreidingsgebied hebben, en waar je dus op Europees en wereldwijd niveau wat aan moet doen, en ammoniak. Ammoniak wordt ook omgezet in stikstof maar het komt plaatselijk, geconcentreerd neer. Daarom is het dus zinvol om dat lokaal aan te pakken.Zodat op de Veluwe bijvoorbeeld, de insectenstand aantrekt en vogels niet met gebroken pootjes ter wereld komen vanwege kalkgebrek.

Daarom is het ook raar dat de overheid ammoniak en stikstofoxiden op 1 hoop gooit...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:08

Ik heb net een webinar zitten kijken, zal hem delen als hij online komt.

Wisten jullie dat je bij meewerken aan vrijwilligers uitkoop voor je gehele vof moet tekenen voor een beroepsverbod? Dus dat je dan ook niet meer ergens anders mag boeren.

Wat is dat nou weer. Stel je wil wel weg met je bedrijf als je vlakbij een natura 2000 gebied zit en je kan prima ergens anders een boeren bedrijf beginnen.

Mag je dat gewoon nooit meer

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:20

ruitje schreef:
Ik heb net een webinar zitten kijken, zal hem delen als hij online komt.

Wisten jullie dat je bij meewerken aan vrijwilligers uitkoop voor je gehele vof moet tekenen voor een beroepsverbod? Dus dat je dan ook niet meer ergens anders mag boeren.

Wat is dat nou weer. Stel je wil wel weg met je bedrijf als je vlakbij een natura 2000 gebied zit en je kan prima ergens anders een boeren bedrijf beginnen.

Mag je dat gewoon nooit meer

En ik lees net dat een bedrijf beginnen vanuit de gevangenis echt niet mag verboden worden. Dat is tegen de rechten.

Criminelen hebben rechten in dit land, bij de rest van de bevolking heb ik twijfels.
En ik vraag mij langzaam wel af of ik enkele mensen in de politiek ook als crimineel moet zien.

Dit kun je niet eisen. Gewoon niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:21

dat zal die 'ruimhartige' regeling wel zijn Ruitje ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:45

Ja, dus dan is het dus mogelijk handiger om te wachten op echte onteigening, waarbij je geen verbod krijgt. Maar bij onteigening betalen ze alleen de waarde van je grond/gebouwen begreep ik, dat is natuurlijk niet de gehele waarde van je bedrijf.

Dus zelfs al zou je willen verplaatsen als boer, dan zou ik niet weten wat handig is nu.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:59

dan blijf je met dikke schulden zitten waarschijnlijk