Maar echt veel wolven lopen er rondom Lemele nog niet geloof ik.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:Surhuisterveen, Fryslân
20-10-2025
21:40
Zichtmelding
Vanavond een wolf gezien op de turfloane/vierhuisterweg.
Liep richting de haven.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
Meer informatie in de reacties.
#geenwolf
https://Geenwolf.com

Citaat:21-10-25, 5. 24 uur
wolf gezien op Heerlen Vierhouten
Ik liet mijn hond uit en zag het dier plots lopen op de weg het dier liep van mij af Een mooi moment eerlijk is eerlijk

Citaat:21 oktober 2025
Henny Lensing is afslachting van haar Galloway-kudde door wolven zat
SCHOONLOO – Henny Lensing uit Schoonloo geeft de moed op. Ze kan het niet langer aanzien dat haar Galloway-runderen in natuurgebied de Elperstroom worden afgeslacht door wolven. De dieren die in de vangkraal komen zullen worden afgevoerd naar het slachthuis. ,,Ook dat is niet fijn, maar dan krijgen ze een dragelijker dood dan dat ze worden gemarteld door de wolf.”
Henny Lensing begon 25 jaar geleden met twee kalfjes. De kudde groeide uit tot ongeveer 120 runderen. Het hoornloze ras uit Schotland zorgt mede voor het natuurbeheer van de Elperstroom in het Natura 200-gebied van Staatsbosbeheer. Het aantal runderen liep de laatste jaren terug doordat de wolf het had gemunt op de kudde. Vooral de kalfjes werden gegrepen door het roofdier. ,,Ik heb nog ongeveer 90 dieren op papier, maar ik denk dat ik er nog maar 60 runderen over heb. In de eerste helft van het jaar hebben we tien gedode dieren gevonden. En in de tweede helft van dit jaar tot nu toe negen”, zeg Lensing. ,,De dieren worden op een vreselijk manier gedood. Bezoekers van het natuurgebied zijn inmiddels begonnen met het kadavers-spotten. We proberen ze zoveel mogelijk op te ruimen, maar we vinden ze ook niet altijd. Wij hebben de zorg over de dieren, maar het is inmiddels een zorg geworden. Als we niets doen wordt de hele kudde uitgeroeid.”
Lensing is in gesprek met Staatsbosbeheer, de eigenaar van de grond, die in opdracht van de Provincie Drenthe en de Europese Unie het natuurbeheer van het gebied uitvoert. ,,We hebben vorige week nog een gesprek gehad. Maar ik denk dat het nog maanden gaat duren, voordat er iets van een oplossing is. Dat duurt mij te lang. Ik kan het niet langer aanzien dat de runderen worden afgeslacht. We gaan ze nu geleidelijk afvoeren, zodra ze in de vangkraal terecht komen. We hopen hen zo voor de vreselijke afslachting te besparen. Zo kregen we onlangs te horen dat er een gewond dier rondliep, we wilden het dier euthanaseren, maar we konden het rund niet vinden.”
Lensing is eigenaresse van de kudde. ,,Ik heb de zorg voor de runderen, maar voor mij is het nu ook einde verhaal. We hebben bij de boerderij nog één kalfje, die door de brandweer onlangs uit een veerooster is gered.”
Boswachter Linde Veldhoen geeft aan dat Lensing als eigenaar in haar goed recht staat. ,,We zijn inderdaad nog met hen in gesprek, maar we hebben niet direct een oplossing. We gaan de diverse scenario’s bij langs. Staatsbosbeheer is eigenaar van de grond, maar de Provincie Drenthe is het bevoegd gezag. We staan voor een groot dilemma. Wat is wijsheid? De kudde zorgt voor de variatie van soorten in het natuurgebied. Maar het dierenwelzijn staat voorop. Het is niet zo dat wanneer de kudde verdwijnt het gebied zo vol staat met een bos, maar er moet wel een oplossing komen. Daar denken we over na.”
https://www.schakel.info/nieuws/algemee ... ESJWP8UMCg
tienus63 schreef:Bos rond Hardenberg/Ommen wordt als komende vestigingsplek voor wolven gezien.
Gemakkelijk toegankelijk vanuit Duitsland en wolven vanuit Drenthe en vanaf DFW kunnen er ook gemakkelijk naar toe.
Maar nu praat ik de woorden van horen zeggen na van een wolvenconsulent.
Het zou mij niet verbazen.
Citaat:Wapenveld Gelderland
21-10-2025
08.25 uur
4 jonge wolven staken de kamperweg over richting het zwolse bos.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com

Citaat:Rapport van bevindingen, verhoor getuige en verhoor slachtoffer incident wolf Bram19 mei 2025 Landgoed Den Treek. En communicatie van een paar ambtenaren, die spreken over dat expert heeft gezegd geen beet, maar een botsing met open mond, terwijl slachtoffer zegt “hij hapt in mijn linker bovenbeen.” #utrecht #wolf #bram

GDG schreef:tienus63 schreef:En communicatie van een paar ambtenaren, die spreken over dat expert heeft gezegd geen beet, maar een botsing met open mond, terwijl slachtoffer zegt “hij hapt in mijn linker bovenbeen.
Nee. Een botsing met open mond
. Wat zijn die 'experts' toch bijzonder.
tienus63 schreef:Ik denk dat wolven pas grote kadavers aan gaan vreten als er geen andere prooien voorhanden zijn.
Ze willen verse ingewanden.
Hooguit de dieren die onder aan de pikorde staan, zullen bij oud kadaver gaan vreten. Een kreupele en of schurftige wolf.
Kraaien, roeken, raven, vogels, insecten zullen kadaver leegvreten. Wellicht geholpen door vossen en marterachtigen.
Maar kadaver van een groot rund is niet binnen een dag leeg en uitgedroogd dat het niet meer stinkt.
Bovendien is het verboden destructiemateriaal (dode landbouw huisdieren/ huisdieren) te onttrekken aan verwerking.
Art 4 destructiewet
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002244/2006-01-01
GDG schreef:tienus63 schreef:En communicatie van een paar ambtenaren, die spreken over dat expert heeft gezegd geen beet, maar een botsing met open mond, terwijl slachtoffer zegt “hij hapt in mijn linker bovenbeen.
Nee. Een botsing met open mond
. Wat zijn die 'experts' toch bijzonder.
Citaat:21 oktober 2025/Spier/Drenthe
Hond aangevallen
Naar aanleiding van dit bericht
13 oktober 2025/Spier/Drenthe
Wolf doodt hond
Kunnen wij het volgende melden:
Er is een hond gedood door een wolf
De hond, een 4 jarige reu, behorende tot de Molosser rasgroep, is gedood door een keelbeet en is voor een klein gedeelte aangevreten aan de achterhand.
De hond is uit de tuin meegetrokken en door de eigenaar verderop terug gevonden
De wolf was daar ook nog aanwezig.
Bij ons bestaat de angst dat deze wolf dit vaker zal gaan doen! Wees alert
Autoriteiten zijn op de hoogte!
Geen Wolf in Cultuurlandschap ism De Wolf gezien op de Veluwe
Wij wensen de eigenaar heel veel sterkte

Nyaleti schreef:Vind het wel goed dat de privacy van de eigenaar zo gewaarborgd wordt.
Als mijn hond op zo'n traumatische wijze gedood wordt, is media aandacht wel het laatste waar ik zin in heb. Want je krijgt dan tig journalisten op je dak.
Melden waar het belangrijk is en verder anoniem blijven.
Maar zo'n soort hond.. paasei zeg.
aanname: misschien omdat zo'n type vaak in de verdediging schiet ipv bang terug naar huis rent?
We weten de situatie natuurlijk niet. Misschien waren ze aan het wandelen, misschien lag de hond buiten te tukken.