Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 19:35

Israël is al bruggen aan het bombarderen. En op meer plekken schijnen menselijke ketens ontstaan te zijn in de hoop dat er dan geen bom op gegooid wordt. ;( :(:) pfff ik vrees ervoor . Trump en Israël willen koste wat kost niet "verliezen" net een pestkop of vrouwen vermoorder na een scheiding. Ik de vrouw niet niemand de vrouw %)

BigOne

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 19:54

Voor Israël
Is de reden van de oorlog wel duidelijk, Libanon voor 20 % verwoesten net als Gaza !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 19:57

Menselijk schild rond de energie kerncentrales idd. Misschien ook wel bij de ontziltingsinstallatie voor drinkwater. Als de 1e ploft en de 2e stuk gaat, komen er vele miljoenen mensen in ernstige problemen, deels straling, maar ook stomweg geen drinkwater ivm langdurige droogte (en corrupt water mismanagement). En vooral dat laatste dus al binnen een week, die installaties vragen flinke hoeveelheden stroom om te werken.
Nu doet Iran trouwens al hetzelfde met andere golfstaten, waarom die denken dat hun buren controle hebben over de sinasappel kan ik niet bevatten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 20:00

Iran heeft vanaf begin aangegeven dat ze militaire acties terug geven, gasopslag bombarderen of militaire doelen, dan gaan we raketten terug. Ze hebben alleen niet op ziekenhuizen, scholen of synagogen geschoten. Itt Israël en usa .
Irak heeft nu aangegeven dat dat beleid is afgelopen, wie niet horen wil moet maar voelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:15

Er zijn - ongeveer een uur voor het aflopen van het ultimatum vannacht - 2 weken aan het ultimatum toegevoegd op verzoek van Pakistan.
Een staakt het vuren voor 2 weken. Volgens Trump gaat de straat van Hormuz weer open (maar dat weet ik zo net nog niet)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:23

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een deal is zonder een deal over de straat weer openen. Het is wel weer typisch allemaal hoor. Eerst alles bedreigen en dan ineens weer een deal. Morgen kan het zomaar weer anders zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:45

mysa schreef:
Nee vannacht ergens. Maar denk dat het gewoon weer de retoriek van een (gestoorde) bully is.

Dat dus, spierballen tonen, noemen ze dat zelf. Blufpoker, lijkt het meer op.

Probleem is wel dat we het niet zien aankomen als het een keer wél fout gaat.
En de kans op escalatie is echt wel groot bij dit soort lui.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:53

Pakistan zegt dat er een staakt het vuren voor het hele midden oosten is, Netanyahu beweerd dat Libanon er niet onder valt. Zal mij benieuwen, maar ik denk dat de VS zich terug trekt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:55

Israel zou libanon met rust laten. Maar ja wat is het woord van een geweldsliefhebber waard, bij gaza gingen ze ook door met doden en kapot maken ondanks een bestand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 09:07

Voorlopig is het een stap in de goede richting en hopelijk kunnen de schepen snel weer door Hormuz en leidt het over 2 weken tot een standvastig resultaat.

Ik zie Trump er wel voor aan dat ie als het vrede is hij hiervoor weer de nobelprijs gaat willen 8-)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 09:33

Ik heb speciaal om 6:00 het nieuws en ochtendspits van BNR aangezet om te horen hoe het met de deadline was gegaan.
Wat een opluchting, staakt het vuren op basis van binnenkort onderhandelingen en straat van Hormuz weer open.
Vooralsnog zie ik op vesselfinder nog geen verandering, net zoals de afgelopen tijd komt er zo nu en dan een schip door. Voorheen hele rijen schepen erdoor.
Iran wil een tol gaan heffen van 2miljoen (eenheid weet ik niet, dollar?) per doorgelaten schip om te delen met Oman en daarvan het land weer op te bouwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 09:44

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 09:57

De beurzen reageren in ieder geval positief. AEX weer door de 1000 punten. Prijzen voor olie en gas scherp naar beneden. Eer we dat merken aan de pomp zal wel even duren. De situatie moet eerst weer stabiel zijn. Ze waren wel snel met het verhogen van de prijzen, terwijl er nog flinke voorraden waren en prijsverhogingen nog niet nodig waren. Er worden door de oliebedrijven flinke winsten gemaakt. En door de Overheid (aczijnsen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 10:01

Had Iran geen mijnen gelegd??
Die zullen dan toch eerst opgeruimd moeten worden, maar dan is het wel vreemd dat er ook wél schepen doorheen zijn gevaren ??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 10:16

Volgens mij nog geen mijnen gelegd. Het zijn dan drijvende mijnen. Ik probeer dat een beetje te volgen via het podcast / youtube kanaal ‘what’s going on with shipping’.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 10:22

Ik denk dat er eerst een plan moet komen voor alle schepen die liggen te wachten. Wie mag eerst etc. Want er liggen volgens mij wel mijnen dus je wilt wel zeker zijn dat je goed vaart.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 10:34

Babootje schreef:
De beurzen reageren in ieder geval positief. AEX weer door de 1000 punten. Prijzen voor olie en gas scherp naar beneden. Eer we dat merken aan de pomp zal wel even duren. De situatie moet eerst weer stabiel zijn. Ze waren wel snel met het verhogen van de prijzen, terwijl er nog flinke voorraden waren en prijsverhogingen nog niet nodig waren. Er worden door de oliebedrijven flinke winsten gemaakt. En door de Overheid (aczijnsen).

De beurzen gaan sowieso alle kanten op momenteel, zou daar geen hoop uit putten, iig.

Zodra de olieprijs zakt, zal de benzineprijs ook zakken, en andersom. Die gaan hand in hand en staan los van de accijnzen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 12:08

Zolang Israël niet tot overgave wordt gedwongen kun je een bestand wel schudden, ze zijn blijkbaar woest op trump en gaan in Libanon gewoon door

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 12:12

Als de olieprijs stijgt stijgt ook de BTW die daarover verschuldigd is en dat levert de overheid dus meer op,
Nederland heeft niet direct een probleem met de levering gezien de voorraden die er nog waren en zijn en die tegen een lagere prijs zijn ingekocht. Desondanks zijn wel de prijzen gestegen. Dus is er meer winst gemaakt aan deze ellende,.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 12:16

Accijns en BTW is niet hetzelfde.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 12:37

Babootje schreef:
Als de olieprijs stijgt stijgt ook de BTW die daarover verschuldigd is en dat levert de overheid dus meer op,
Nederland heeft niet direct een probleem met de levering gezien de voorraden die er nog waren en zijn en die tegen een lagere prijs zijn ingekocht. Desondanks zijn wel de prijzen gestegen. Dus is er meer winst gemaakt aan deze ellende,.

Dat komt omdat op de beurs gehandeld wordt in toekomstige leveringen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:13

Waar is de belofte/noodzaak gebleven om het Iraanse volk te bevrijden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:47

_San87_ schreef:
Accijns en BTW is niet hetzelfde.

Weet ik. Ik bedoelde de BTW

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:48

Electra63 schreef:
Waar is de belofte/noodzaak gebleven om het Iraanse volk te bevrijden?

Ik denk niet dat Trump dat ooit als doel heeft gehad

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:54

Waarschijnlijk door zijn 's(p)indocter' geopperd omdat dat het wel goed zou doen bij de kiezers.