Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:37

Mijn neefje van 25 heeft afgelopen november een eengezinswoning gekocht uit de jaren 70 met zijn vriendin.
Zijn allebei MBO-ers en hebben goed gespaard beiden, toen zij nog thuis woonden. Het is in de Hoeksche Waard en er is zelfs OV naar Rotterdam.
De woning was bizar duur, als je het vergelijkt met 10 jaar terug, maar het is dus wel mogelijk, met een modaal inkomen, als je samen werkt.
Voor alleenstaanden is het een stuk moeilijker.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:46

Maar die kopen geen eensgezinswoning ook dan denk?

Hoewel nu de 1kamer appartementen al best duur zijn

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:53

Als je beiden 32-40 uur werkt en thuis woont, dan kun je toch zeker € 1000 pp sparen.
Behalve als je een dure lease-auto hebt, dure merkkleding draagt of een paard op pension hebt.
En misschien niet de mooiste nieuwbouwwoning met een megatuin.

Het probleem is vooral voor mensen met een minimuminkomen en/of alleenstaanden, denk ik.
In ieder geval als ik om mij heen kijk.
Er is niemand die tot zijn 30e verplicht thuis bij de ouders heeft gewoond.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:40

ruitje schreef:
IMANDRA schreef:

Dat —je ziet dat de jongere generaties veel meer van de mindset zijn van werken om te leven ipv leven om te werken. Parttime is daar een onderdeel van.

Je wil wat verdienen maar daar wel van genieten, niet alleen maar continu met werk bezig te zijn. Ik snap dat idd ook wel. Heeft niks te maken met lui zijn of niet willen werken, wat je vaak van “boomers” hoort.

Dat is prima, maar je kan niet en en en.

Sommigen willen en 3 jaar op wereldreis, en 10 jaar studeren met allemaal lol ernaast en dan een huis kopen op hun 28e.

Dat gaat niet :o

Ik denk dat je het goed zegt: sommigen . De meeste werken gewoon realistische uren. Ken er genoeg die gewoon 40 uur werken, studie op tijd hebben afgemaakt zonder te veel onnodige / dure lol, en nog steeds geen huis kunnen kopen. De markt is gewoon ruk en niet te vergelijken met een paar jaar terug. Wij hebben ontzettend geluk gehad dat mijn vriend op -destijds- iets onder modaal inkomen, in zijn eentje, een appartement heeft kunnen kopen. Dat zie je nu echt niet zo snel meer gebeuren. Datzelfde appartement is bijna 2,5x zo veel waard geworden in die tijd —terwijl de (start)salarissen niet 2,5x zo hoog zijn geworden.

Dus dat jongeren het liefste andere prioriteiten stellen heeft daar maar weinig mee te maken. De meeste starters hebben écht geen onrealistische eisen of zo.

Kinke schreef:
inderdaad Ruitje. En vergeet het uit eten, concerten, op terrasjes zitten, weekendje Londen/Barcelona etc.etc. ook niet. Noem mij maar een bejaarde, maar alles moet tegenwoordig ook maar kunnen. Zo ging het eerder echt niet. Je ging fulltime werken en als een gek sparen zodat je uiteindelijk uit huis kon gaan.

Sorry maar wat een onzin. Alsof een terrasje op z’n tijd ervoor zorgt dat ze geen huis kunnen kopen? Je doet net alsof jongeren nu zo onverantwoord zijn maar je gaat er compleet aan voorbij dat de situatie gewoon volkomen anders is.

De dingen die je noemt zijn een drop in the bucket wbt huis. Moet je dan maar 15 jaar op een houtje bijten en jezelf niks gunnen om een huis te kunnen kopen? Jij als “bejaarde” had gewoon een veel betere situatie waardoor je als een gek kon sparen en binnen afzienbare tijd een huis kon kopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:46

Ik kocht in 1982 ons 1e huis, maar dat was zeker niet gemakkelijk.
De rente was 12,7.
Maar de huizenprijs was daardoor laag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:37

Ik denk niet dat we alles zien, maar ik denk wel dat een deel van de jongeren ook beinvloed wordt door de socials, waarop alles maar mogelijk lijkt. Dus inderdaad wel de vakantie, de auto, het drankje (wat ook niet echt goedkoop meer is),het paard etc.
Althans, dat is wel wat ik uit het nieuws haal, dat het leven toch anders is voor mensen die nu opgroeien, onder andere door de sociale druk. Dat is hier toch ook wel eens ter sprake gekomen?

En het leven is zeker duurder geworden, want tweeverdieners zonder kinderen met een gemiddeld inkomen waren vroeger gewoon echt rijk, althans, in mijn ogen :') Maar goed, ik kende ook maar weinig mensen met een eensgezinswoning. Dat waren gewoon drie kamer appartementjes (of, een flat, zoals wij dat noemde) of mini arbeiderswoninkjes. Ik vond mensen die een huis met twee etages hadden al superrijk :j Wij wonen nu ook in een driekamerappartement, geen tuin, klein balkon. Ik kijk ook wel eens jaloers naar mensen met twee of drie verdiepingen, of tuinen, of een grote keuken, een kelder, of een echte badkamer.. ja, heb ik ook niet..Maar ik ben er wel blij mee want inderdaad, ik zou dit appartement voor de huidige prijs zelf niet kunnen betalen.

Wat is een gemiddeld salaris dan eigenlijk en wat zijn kosten voor mensen die nog thuis wonen? (ik heb geen flauw idee), een MBO'er verdient 2500 bruto? Wat blijft daar netto van over en wat gaat er nog vanaf? Nou ja, iedere situatie is anders ook natuurlijk. De markt is krap, dat kan je overal lezen. En als je geen prioriteit hebt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:00

Maar dat sommige jongeren het ervan nemen, wil toch niet zeggen dat dat voor iedereen geldt en de reden is dat ze nu niks kunnen kopen? Uitzonderingen zullen er in elke groep zijn geweest, alleen met social media van tegenwoordig zie je het gewoon vaker, vroeger had je er wellicht geen weet van gehad.

Als je kijkt naar salarisgroei en stijging van huizenprijzen, lopen die flink uiteen tegenwoordig. Dus ook al was het in bepaalde gevallen niet makkelijk vroeger, het is gewoon een feit dat de starters van tegenwoordig het over het algemeen echt wel moeilijker hebben. Dan is hun crisis afdoen als 'ze gaan te vaak op vakantie' of zoiets echt veel te kort door de bocht.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:08

En vergeet ook niet dat de leenvormen (terecht!) veel strenger zijn na de kredietcrisis

Je kan met hetzelfde inkomen veel minder hypotheek krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:10

Natuurlijk is het voor starters moeilijk om aan een huis te komen.
Maar het is niet onmogelijk, ook niet voor MBO-ers, als je samen werkt.
Een lease-auto en een studieschuld heeft ook invloed op het verkrijgen van een hypotheek.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:13

IMANDRA schreef:
Sorry maar wat een onzin. Alsof een terrasje op z’n tijd ervoor zorgt dat ze geen huis kunnen kopen? Je doet net alsof jongeren nu zo onverantwoord zijn maar je gaat er compleet aan voorbij dat de situatie gewoon volkomen anders is.

De dingen die je noemt zijn een drop in the bucket wbt huis. Moet je dan maar 15 jaar op een houtje bijten en jezelf niks gunnen om een huis te kunnen kopen? Jij als “bejaarde” had gewoon een veel betere situatie waardoor je als een gek kon sparen en binnen afzienbare tijd een huis kon kopen.

Wil je me geen woorden in de mond leggen a.u.b.? Het is niet 'een terrasje op z'n tijd', niet doen alsof dat een uitzondering is. Net als vakanties, etentjes, dure telefoons en andere leuke uitjes.
En inderdaad, de situatie is volkomen anders. Deze 'bejaarde' ging bijna nooit uit eten, dat was echt een grote uitzondering. En heel veel dingen die men nu normaal vindt waren echt een enorme luxe eerder. Parttime werken deed je ook echt niet, zoveel mogelijk werken en geld verdienen.
Dat betekent niet dat wanneer je nu zuinig bent, je zomaar een huis kunt kopen, maar als ik lees van een huis kopen en 70.000 eigen geld inleggen, dan probeer je toch gewoon zoveel mogelijk op te potten? Als je gaat denken, ik geef flink uit want ik krijg toch nooit genoeg geld, dan komt er sowieso niks van.
Maar goed, sparen en oppotten zal ook wel ouderwets zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:17

Mja het is een samenloop van omstandigheden denk ik. Je hebt tegenwoordig niet zomaar 70k bij elkaar. Niet als je van je salaris al 1500 naar de huur brengt, bijvoorbeeld.

Naast dat er inderdaad qua regels ook veel veranderd is ten opzichte van 'vroeger'. Je moet sowieso al veel meer eigen geld meenemen, niet enkel om over te bieden, maar ook voor de overige kosten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:25

"Vroeger" was het ook helemaal niet gewoon om direct een huis te willen kopen, dat is wel een verschil.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:29

Maar ja zonder de kans op een huurhuis voor heel wat jaren is ergens wonen toch wel handig. Als de keuze koop, je ouders of op een vakantiepark of in een camper of auto is wat moet je dan?

Destijds kwam ik soepel aan een kamer tijdens mijn studie. Daarna hadden we in Lelystad meteen keuze uit 5 huurhuizen. Omdat ze er niet meer dan 5 mochten aanbieden. Zoveel was er beschikbaar. :+ Ondenkbaar nu. Kwa koop ik moest toen in een straal van 30 km om mijn werk gaan wonen ivm bereikbaarheid.

Er was in die straal keuze uit vier woningen. Een mocht niet omdat we geen binding hadden met Weesp. Rhenen was te twijfelachtig met scheuren. Een wilde geen kijkers binnenlaten en het laatste hebben we gekocht omdat ik iets moest. Op mijn salaris 125000 gulden hypotheek meer kreeg ik niet en net genoeg voor de koop. Bij verkoop mochten er net 2 salarissen meegenomen worden, het huis was toen ook verdubbeld in prijs. Waardoor je er gewoon niks mee opschoot maar wel veel duurder uit was.

Huur was toen nog soort van te doen om te vinden. Ivm een tijdelijke woning nodig er kwam een aangepast huis vrij, ik heb me ingeschreven een brief bij de gemeente geaald ivm de aanpassing en s middags hadden we de sleutel. Ook nu ondenkbaar -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:36

prompter schreef:
"Vroeger" was het ook helemaal niet gewoon om direct een huis te willen kopen, dat is wel een verschil.

Ja, er is in Nederland ook heel erg gepusht op kopen.

In veel zuid en oost-Europese landen is het ook heel normaal om te huren. Misschien dat dat daar langzaamaan ook verandert, dat weet ik niet. Maar 10 jaar geleden was het dat iig wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:39

prompter schreef:

Je koopt ook niet 'direct' een huis. Gemiddelde leeftijd van huisaankoop ligt rond de 32-34 ergens.
Ik weet niet wanneer de gemiddelde persoon gaat werken, maar stel dat dat rond de 24-26 ligt (volgens mij zijn de meeste rond die leeftijd wel klaar met studeren), dan ben je dan toch al zo'n 10 jaar aan het werk.

Kinke schreef:
IMANDRA schreef:

Wil je me geen woorden in de mond leggen a.u.b.? Het is niet 'een terrasje op z'n tijd', niet doen alsof dat een uitzondering is. Net als vakanties, etentjes, dure telefoons en andere leuke uitjes.
En inderdaad, de situatie is volkomen anders. Deze 'bejaarde' ging bijna nooit uit eten, dat was echt een grote uitzondering. En heel veel dingen die men nu normaal vindt waren echt een enorme luxe eerder. Parttime werken deed je ook echt niet, zoveel mogelijk werken en geld verdienen.
Dat betekent niet dat wanneer je nu zuinig bent, je zomaar een huis kunt kopen, maar als ik lees van een huis kopen en 70.000 eigen geld inleggen, dan probeer je toch gewoon zoveel mogelijk op te potten? Als je gaat denken, ik geef flink uit want ik krijg toch nooit genoeg geld, dan komt er sowieso niks van.
Maar goed, sparen en oppotten zal ook wel ouderwets zijn.

Punt is dat je doet alsof de jongeren van tegenwoordig zo onverantwoordelijk zijn en daardoor geen huis kunnen kopen. Terwijl de grootste oorzaak van het geen huis kunnen kopen toch echt de kosten van het huis zijn t.o.v. het salaris wat ze hebben / spaargeld wat ze hebben. De huizenprijs t.o.v. het salaris ligt gewoon een stuk verder uit elkaar dan in bijvoorbeeld jouw tijd, daar doet een restaurantje of weekendje weg op z'n tijd niks aan af.

Je realiseert je dat 70.000 eigen geld inleggen voor de meeste jongeren echt een utopie is? Met de huurprijzen van tegenwoordig, beperkte hypotheek die je kan krijgen op salaris, etcetera. Als je 500 euro per maand kan sparen (wat, zoals Shadow meen ik al eerder zei, al behoorlijk wat is, zeker met de huurprijzen van tegenwoordig) dan ben je daar na zo'n 12 jaar, er vanuit gaande dat je geen onverwachte kosten hebt in die tijd waardoor je consistent elke maand die 500 euro aan de kant kan zetten.

Jij claimt dat jongeren denken dat ze flink uitgeven door vaak te gaan uit eten, vaak dure vakanties te hebben etc, maar daarmee scheer je ze i.m.o. echt teveel over één kam en ik betwijfel ten zeerste dat dit geldt voor de gemiddelde starter. Ik denk dat de meerderheid toch echt gewoon zijn best doet om te sparen.

En sorry, maar de manier waarop jij er naar kijkt is zó ontzettend typisch boomer.
Net als de opmerkingen van boomers die je online wel eens ziet dat als jongeren maar wat minder koffie / avocado toast gaan halen ze wél een huis kunnen kopen :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:55

hier nog niet genoemd volgens mij, maar er zijn ook heel veel jongeren van de zgn 'pech-generatie' die al starten met een flinke schuld. Mijn dochter heeft door Corona wat studie-vertraging opgelopen en zit nu met een aantal 10duizenden schuld.. Dat is ook geen fijne start en lastig bij het aanvragen van een hypotheek etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:00

Electra63 schreef:
Natuurlijk is het voor starters moeilijk om aan een huis te komen.
Maar het is niet onmogelijk, ook niet voor MBO-ers, als je samen werkt.

MBO is breed - en je moet dan niet alleen MBO hebben maar ook allebei een vaste functie. Afhankelijk van de sector is dat helemaal niet vanzelfsprekend, ook niet als je wel gewoon voldoende werkt. (Zelfs in het onderwijs proberen ze je soms nog op flexcontracten te halen en na 2 jaar weer te laten wieberen.)

Maar er zijn dus heel veel relaties waarin men niet allebei fulltime MBO werkt - en dat is wel de groep die dus in sociale huur zit en daar gewoon echt niet meer weg kan. (Lager of ongeschoold werk, 1 van de partners met een gedeeltelijke arbeidsbeperking, zodra er kinderen zijn kun je sowieso niet meer allebei fulltime werken en ook waarschijnlijk niet zoveel sparen, noodzakelijke overige kosten, als je vroeg uit huis moet en niet bij je ouders kunt blijven om lekker te sparen. En wie weet wat de ouders / familie van iemand nog bijdragen aan zo'n situatie met tijdelijke lening of schenkingen of garantstellingen, of het hebben van een netwerk waardoor je bv een huis met ingrijpende gebreken toch kunt kopen omdat je dat met hulp gerepareerd krijgt.)

Dat er ergens iemand is die het inderdaad gelukt is, betekent zeker niet dat het een route is die gegarandeerd werkt of voor de meeste mensen haalbaar is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:07

Precies. Als dat wel zo was, dan zag je dat in de cijfers ook terug.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:29

Volgens dit stukje zijn Jongvolwassenen (tot 27 jaar) vooral op de korte termijn gericht en wordt vaak maar zo'n 10% van het salaris gespaard. Tja, dan wordt het inderdaad ook lastig om een huis te kopen.

https://www.nibud.nl/nieuws/jongvolwassene-richt-zich-financieel-vooral-op-de-korte-termijn/

Nu moet ik zeggen dat die instelling van: 'ik leef nu' ook wel voor veel mensen geldt. Ik heb me ook 3 slagen in de rondte gewerkt, geen vakanties, geen concerten, geen terrasjes of dure merkkleding, maar daardoor wel vrij jong een huis kunnen kopen. En veel mensen verklaarde me voor gek, want je leeft toch nu!?

Als ik gewacht had op de gemeente had ik op mijn 33e een huis gekregen (toen kreeg ik pas een woning aangeboden), terwijl ik me op mijn 18e gelijk had ingeschreven. Achteraf was er bijna 30 jaar geleden dus al een wachtlijst van 15 jaar op een huurwoning. Ben toch blij dat ik daar niet op heb zitten wachten. :+
Vaak is het ook een kwestie van prioriteiten stellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:32

Er zijn ook veel jongeren tussen 20 en 30 die gewoon de moed opgeven om een betaalbare koopwoning te vinden. Er zijn nog wel appartementen te vinden voor 250.000 maar dan moet je ook maar net in die plaats willen/kunnen wonen.
En prioriteiten stellen klinkt leuk maar in je eentje gaat ook dat appartement niet door of je moet al een ton gespaard hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:59

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:16

Ik zat even te kijken op de site van de hypotheker en heb daar op de gok een aantal dingen ingevuld

Dus een huizenprijs van 200.000 euro
Eigen inbreng van 60.000 euro
(stel dus dat iemand 5 jaar lang 1000 euro per maand kan sparen, ik ben uitgegaan van een bruto salaris van 2500 per maand. wat volgens google uitkomt op 2100 netto, en iemand die thuis woont.)

Dan kan je een maximale hypotheek van 159.000 euro krijgen, plus dan die 60.000 erbij voor de overige kosten

Een andere pagina zegt dit:
Als je een bestaand huis koopt, moet je er rekening mee houden dat je 5 tot 6% van de koopsom aan eigen geld nodig hebt. Bij een huis met een koopsom van € 250.000 komt dat neer op € 12.500 tot € 15.000 eigen geld.
Als je dat zelf bij elkaar wilt sparen moet je vijf jaar lang 250 euro per maand kunnen sparen. Voor iemand die thuis woont zou dat misschien te doen zijn.
Overigens, de site van de hypotheker zegt dat je een huis van 250.000 euro met 30.000 euro eigen geld, niet kunt betalen, omdat je 78.000 zelf moet bijlappen.

Nou goed, in Den Haag staan er 5 woningen te koop voor dat geld, dan heb je iets van ongeveer 50m2
Ga je naar Musselkanaal kan je voor 155000 iets van 90m2 kopen

Dus ja het kan, maar niet supereenvoudig, en met studieschuld en langstuderen wordt het alweer een ander verhaal. Eigenlijk werken vanaf je 20ste, thuis blijven wonen en dan sparen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:27

Musselkanaal is toch ergens bovenin Groningen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:38

journee schreef:
Volgens dit stukje zijn Jongvolwassenen (tot 27 jaar) vooral op de korte termijn gericht en wordt vaak maar zo'n 10% van het salaris gespaard. Tja, dan wordt het inderdaad ook lastig om een huis te kopen.

https://www.nibud.nl/nieuws/jongvolwassene-richt-zich-financieel-vooral-op-de-korte-termijn/

Nu moet ik zeggen dat die instelling van: 'ik leef nu' ook wel voor veel mensen geldt. Ik heb me ook 3 slagen in de rondte gewerkt, geen vakanties, geen concerten, geen terrasjes of dure merkkleding, maar daardoor wel vrij jong een huis kunnen kopen. En veel mensen verklaarde me voor gek, want je leeft toch nu!?

Als ik gewacht had op de gemeente had ik op mijn 33e een huis gekregen (toen kreeg ik pas een woning aangeboden), terwijl ik me op mijn 18e gelijk had ingeschreven. Achteraf was er bijna 30 jaar geleden dus al een wachtlijst van 15 jaar op een huurwoning. Ben toch blij dat ik daar niet op heb zitten wachten. :+
Vaak is het ook een kwestie van prioriteiten stellen.

Dit is wel zeker zo, ik herinner me ook dat de wachtlijsten enorm lang waren en het aanbod schaars. In die tijd lag de verantwoordelijkheid bij de overheden en die hadden het dus al niet op orde. Er kwam een periode van forse woningbouw en daarna kwamen de klachten dat heel Nederland plat geasfalteerd en van beton werd. Het is allemaal nog erger geworden en inmiddels kan er niet eens meer gebouwd worden door de manier waarop Den Haag ermee om gaat.

Veel jongvolwassenen begrijpen nog niet helemaal wat de positieve kanten zijn aan fulltime werken, maar die liggen veelal in de toekomst. Die liggen bij je pensioen en ook als je toevallig ziek wordt of langdurig werkloos.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:38

ja ik dacht ik noem even een plaats uit de richting van de randstad :P
niks ten nadele van musselkanalers natuurlijk !
Maar ook in verband met woonwerk verkeer enzo. Dus ja je kan een goedkoper huis kopen, maar dan moet je thuis kunnen werken of iets makkelijk aan kunnen reizen ofzo, zoiets

overigens, qua vroeger huis kopen vs huren.. wij probeerden toch gelijk te kopen, omdat huren toen simpelweg ook al duurder was, eigenlijk net als nu. Een goedkoop flatje was beter te betalen dan een huurwoning, plus steeds die verhoging ipv aflossen.
Dat je wel 1500 huur mag ophoesten maar niet mag kopen vind ik echt bizar
Laatst bijgewerkt door Cer op 02-05-25 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt