Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ruitje schreef:IMANDRA schreef:
Dat —je ziet dat de jongere generaties veel meer van de mindset zijn van werken om te leven ipv leven om te werken. Parttime is daar een onderdeel van.
Je wil wat verdienen maar daar wel van genieten, niet alleen maar continu met werk bezig te zijn. Ik snap dat idd ook wel. Heeft niks te maken met lui zijn of niet willen werken, wat je vaak van “boomers” hoort.
Dat is prima, maar je kan niet en en en.
Sommigen willen en 3 jaar op wereldreis, en 10 jaar studeren met allemaal lol ernaast en dan een huis kopen op hun 28e.
Dat gaat niet
Kinke schreef:inderdaad Ruitje. En vergeet het uit eten, concerten, op terrasjes zitten, weekendje Londen/Barcelona etc.etc. ook niet. Noem mij maar een bejaarde, maar alles moet tegenwoordig ook maar kunnen. Zo ging het eerder echt niet. Je ging fulltime werken en als een gek sparen zodat je uiteindelijk uit huis kon gaan.
IMANDRA schreef:Sorry maar wat een onzin. Alsof een terrasje op z’n tijd ervoor zorgt dat ze geen huis kunnen kopen? Je doet net alsof jongeren nu zo onverantwoord zijn maar je gaat er compleet aan voorbij dat de situatie gewoon volkomen anders is.
De dingen die je noemt zijn een drop in the bucket wbt huis. Moet je dan maar 15 jaar op een houtje bijten en jezelf niks gunnen om een huis te kunnen kopen? Jij als “bejaarde” had gewoon een veel betere situatie waardoor je als een gek kon sparen en binnen afzienbare tijd een huis kon kopen.
prompter schreef:"Vroeger" was het ook helemaal niet gewoon om direct een huis te willen kopen, dat is wel een verschil.
prompter schreef:"Vroeger" was het ook helemaal niet gewoon om direct een huis te willen kopen, dat is wel een verschil.
Kinke schreef:IMANDRA schreef:Sorry maar wat een onzin. Alsof een terrasje op z’n tijd ervoor zorgt dat ze geen huis kunnen kopen? Je doet net alsof jongeren nu zo onverantwoord zijn maar je gaat er compleet aan voorbij dat de situatie gewoon volkomen anders is.
De dingen die je noemt zijn een drop in the bucket wbt huis. Moet je dan maar 15 jaar op een houtje bijten en jezelf niks gunnen om een huis te kunnen kopen? Jij als “bejaarde” had gewoon een veel betere situatie waardoor je als een gek kon sparen en binnen afzienbare tijd een huis kon kopen.
Wil je me geen woorden in de mond leggen a.u.b.? Het is niet 'een terrasje op z'n tijd', niet doen alsof dat een uitzondering is. Net als vakanties, etentjes, dure telefoons en andere leuke uitjes.
En inderdaad, de situatie is volkomen anders. Deze 'bejaarde' ging bijna nooit uit eten, dat was echt een grote uitzondering. En heel veel dingen die men nu normaal vindt waren echt een enorme luxe eerder. Parttime werken deed je ook echt niet, zoveel mogelijk werken en geld verdienen.
Dat betekent niet dat wanneer je nu zuinig bent, je zomaar een huis kunt kopen, maar als ik lees van een huis kopen en 70.000 eigen geld inleggen, dan probeer je toch gewoon zoveel mogelijk op te potten? Als je gaat denken, ik geef flink uit want ik krijg toch nooit genoeg geld, dan komt er sowieso niks van.
Maar goed, sparen en oppotten zal ook wel ouderwets zijn.
Electra63 schreef:Natuurlijk is het voor starters moeilijk om aan een huis te komen.
Maar het is niet onmogelijk, ook niet voor MBO-ers, als je samen werkt.
journee schreef:Volgens dit stukje zijn Jongvolwassenen (tot 27 jaar) vooral op de korte termijn gericht en wordt vaak maar zo'n 10% van het salaris gespaard. Tja, dan wordt het inderdaad ook lastig om een huis te kopen.
https://www.nibud.nl/nieuws/jongvolwassene-richt-zich-financieel-vooral-op-de-korte-termijn/
Nu moet ik zeggen dat die instelling van: 'ik leef nu' ook wel voor veel mensen geldt. Ik heb me ook 3 slagen in de rondte gewerkt, geen vakanties, geen concerten, geen terrasjes of dure merkkleding, maar daardoor wel vrij jong een huis kunnen kopen. En veel mensen verklaarde me voor gek, want je leeft toch nu!?
Als ik gewacht had op de gemeente had ik op mijn 33e een huis gekregen (toen kreeg ik pas een woning aangeboden), terwijl ik me op mijn 18e gelijk had ingeschreven. Achteraf was er bijna 30 jaar geleden dus al een wachtlijst van 15 jaar op een huurwoning. Ben toch blij dat ik daar niet op heb zitten wachten.
Vaak is het ook een kwestie van prioriteiten stellen.