Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:01

Ze hadden warmtecamera's bij zich en zijn daar heel lang aan het roepen en zoeken geweest. Nu heb ik om onze weide vier stroomdraden plus prikkeldraad. Indertijd vond ik dat wat overdreven en we zijn bezig geweest het prikkeldraad aan te passen en te verwijderen.

Nu plaatsen we het weer terug en meer en hogere draden. Mijn oude paarden mogen daar van hun oude dag genieten en hoeven niks meer. Twee van de drie hebben hun hele leven hard gewerkt voor een manege. Nooit heb ik gedacht dat dat niet meer vanzelfsprekend kon.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:03

criollo yess, ik heb het linkje wel aangeklikt. Het gaat er over dat manege paarden niet veel ruimte krijgen om te bewegen en dat het veel beter is als paarden ook in de weide komen.

Welzijn van paarden op maneges is de kop van het artikel. Laat ik daar nou net mee bezig zijn. Wat een ironie weer.

edit: stuk toegevoegd

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 12:26

@zoutenootjes, bedoel je die Duitse staander die sinds 7-12 vermist is omgeving Ommen?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:21

Ja, die. Ik heb nog mee helpen zoeken. Vandaag weer kijken bij de weide

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:35

Ik zag dat de eigenaar van de pony's hier in de buurt waar al 3 aanvallen zijn geweest in de afgelopen twee jaar nu drie hele grote KHB's er bij heeft lopen. Hopelijk helpt dat afdoende..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:51

Het lijkt rustig in jullie hoek nu Elisa?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:57

ik vind daar wat van, honden inzetten als hondengevecht.... ja ik weet het word gepromoot, ja ik begrijp dat mensen iets moeten. Maar ik vind er wat van.

En onze kruising Rottweiler op de rode lijst... maar wel dat soort honden promoten. Echt :?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:09

Het zijn een en al tegenstrijdigheden door die wolven. Zelfde als honden aangelijnd want mogen het wild niet storen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:13

Ik geloof dat de officiële term is 'de wolf in zijn natuurlijke omgeving'...
Dat alleen zou al een handvat moeten zijn voor beheer, want buiten enkele wat grotere bosgebieden als bijv. de Veluwe hebben wij geen natuurlijke omgeving meer. Een weiland is al geen natuur (al denken een hoop mensen van wel), dus zeker geen natuurlijke omgeving voor een wolf.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:28

Elisa2 schreef:
Ik zag dat de eigenaar van de pony's hier in de buurt waar al 3 aanvallen zijn geweest in de afgelopen twee jaar nu drie hele grote KHB's er bij heeft lopen. Hopelijk helpt dat afdoende..

Ik begrijp dat de eigenaar zijn of haar pony’s wil beschermen, maar KHB’s vormen ook een groot risico voor voorbijgangers, wandelaars met hond etc.
Ik vind het een enge ontwikkeling.Als je als wandelaar toevallig langs loopt, gaat het dan wel goed ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:32

Ik denk dat waar die pony's nu staan dat het geen probleem is, aan drukke weg dus komen denk ik bijna geen wandelaars of andere honden langs. Ja het is een risico, ik denk dat de eigenaar best wanhopig is en gewoon alles wilt proberen.

MyChoice, alleen wat schapen aanvallen de afgelopen weken inderdaad. Dat is redelijk rustig inderdaad dus ik hoop dat het zo blijft. Heb ook het idee dat niet alles meer gemeld wordt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:36

Ik denk ook dat er minder gemeld wordt, helaas! Zou wel graag op de hoogte zijn van wat er in onze omgeving gebeurt. Vraag me af wat daarachter zit, dat mensen minder melden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:37

ik bedoelde ook vechten met de wolf zo nodig.

ook met honden, maar dan lijn je ze maar aan

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:40

DuoPenotti schreef:

Doe jij nu ook alsof een aangelijnde hond niet gebeten wordt ??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 15:06

Zichtmelding Ermelo/ Elspeet Gld
Citaat:
Ermelo/Elspeet Gelderland
10-12-2024
12:15 uur

"Wolf stak de Oude Zwolseweg over.
Looprichting rechts het bos in. Op de map uitgezoomd van richting Staverden naar richting Hulshorst"

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Dkpt7biyJ/?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:29

MyChoice schreef:
Ik denk ook dat er minder gemeld wordt, helaas! Zou wel graag op de hoogte zijn van wat er in onze omgeving gebeurt. Vraag me af wat daarachter zit, dat mensen minder melden.

Oordelen en gezeur denk ik, moet je kijken wat mensen die slachtoffer van de wolf zijn allemaal over zich heen krijgen. Zelfs mensen die de locatie proberen te achterhalen om maar met een vingertje te kunnen wijzen.

In de buurtapps wordt nog wel gemeld vaak, daarom hoor ik zo via via nog weleens wat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:04

DuoPenotti schreef:
ik vind daar wat van, honden inzetten als hondengevecht.... ja ik weet het word gepromoot, ja ik begrijp dat mensen iets moeten. Maar ik vind er wat van.

En onze kruising Rottweiler op de rode lijst... maar wel dat soort honden promoten. Echt :?

Vooral dat laatste..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:05

sterregoud schreef:
DuoPenotti schreef:

hoop niet door een KBH nee...
Tenminste als je niet in een wei gaat rond lopen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:06

sterregoud schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee, dat zeggen de deskundigen. Met een hond aan de lijn heb je amper een probleem.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:07

DuoPenotti schreef:
sterregoud schreef:

hoop niet door een KBH nee...
Tenminste als je niet in een wei gaat rond lopen

Probleem is ook nog, dat je een kbh er ook niet 123 af trekt, grijpt ie enkel maar harder.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:02

criollo_yess schreef:
Kaja schreef:

Wil je kort aangeven waar dit over gaat? Klik liever niet zomaar een linkje aan. Thx.

Dier&Recht wint rechtszaak over welzijn van paarden op maneges

De rechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft een belangrijke uitspraak gedaan over het welzijn van paarden. Minister Wiersma van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur moet samen met toezichthouder NVWA beter beoordelen en onderbouwen of paarden op maneges genoeg ruimte en sociaal contact krijgen. Dit is een mooie stap vooruit voor het welzijn van paarden in Nederland!

Waarom is dit belangrijk?
In december 2022 trekken we aan de bel over een manege die paarden lange tijd opsluit in kleine stallen, zonder beweging of contact met soortgenoten. We dienen een klacht in bij toezichthouder NVWA. Die gaat op controle maar constateert geen problemen en onderneemt geen actie. Daarop stappen wij naar de rechter.

Wat zegt de rechter?
Paarden zijn kuddedieren en hebben dagelijks beweging en contact met andere paarden nodig om gezond en gelukkig te blijven. Het CBb deelt onze zorgen. De rechter benadrukt dat de minister en de NVWA bij het beoordelen van het welzijn van paarden voortaan gebruik moeten maken van wetenschappelijke inzichten en adviezen van experts. Het CBb geeft de minister en de NVWA 12 weken de tijd om opnieuw onderzoek te doen en met een beter onderbouwd besluit te komen.

Wat betekent de uitspraak?
Dankzij deze uitspraak kunnen paarden op maneges in heel Nederland rekenen op meer aandacht voor hun natuurlijke behoeften. Dit is een grote stap richting een toekomst met een beter leven voor paarden!

Bron Dier en recht

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:09

Kunnen we nu de focus weer op de wolven leggen? Dat stuk over maneges mag wmb een eigen/ ander topic.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:13

ikkedus schreef:
Kunnen we nu de focus weer op de wolven leggen? Dat stuk over maneges mag wmb een eigen/ ander topic.

Nou eerlijk gezegd, naast dat ik het een goede ontwikkeling vind voor welzijn van het paard, vraag ik mij af hoe ze dat in het vat gaan gieten met wolven? Behoorlijk kortzichtig om dit los te zien van elkaar. Gooi die paarden maar naar buiten, de DB heeft er jaren voor gestreden. Maar nu zeggen ze, hok ze maar op. Niet te rijmen met Dier en Recht toch?!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:16

DB wil eerst alle neuzen van de provincies dezelfde kant op wijzen qua omheining, subsidies etc etc. Er is nu nog teveel onduidelijk en dat zorgt voor ‘onrust’. Dan pas, zeggen ze, in te gaan zetten op de veiligheid van weidedieren.
Maar ondertussen strijd Dier en Recht voor iets wat haaks staat op de komst van de wolf. Naar buiten is altijd goed voor een paard, tenzij er een wolf in de buurt is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:17

Maar wellicht zie jij dat anders Ikkedus