Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:52

mysa schreef:
Vraag me af of dat dan Russen zijn, denk meer Nederlanders.
De meeste Russen hier, zijn hier niet voor niets gaan wonen.

Er stond "supporters", niet dat het Russen moesten zijn ;)

Maar wat ik me afvraag is of die rellende Eritreërs wel allemaal Eritreers waren. Ik kon maar heel weinig foto's met relschoppers erop vinden.
Wat ik weet van rellen uit het verleden (met name tijdens Corona) dat hetzelfde clubje jongemannen op diverse lokaties vernielingen aanrichtten en eigenlijk helemaal niks met de reden van de protesten te maken hadden. Dus in hoeverre zijn de rellen van dit weekend niet uitgelokt en in scene gezet?

tamary

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:07

Als er een relclubje rondloopt, dan hoeft daar niks voor of door in scene gezet te worden, die houden gewoon social media in de gaten voor waar ze mee kunnen klieren en slopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:53

nps schreef:
Elisa2 schreef:
Dat zeg ik nergens, ik ga er vanuit dat iemand na 30 jaar hier of 2e generatie wel ingeburgerd is. En bij inburgeren hoort ook een stuk ontwikkeling en dat oorlogszuchtige in het land laten van herkomst en niet hier hetzelfde gaan doen.

En dat bepaal jij? Is iemand pas ontwikkeld als hij of zij niet meer betrokken is bij het land van herkomst, al dan niet van de ouders? Wanneer vind jíj dat iemand is ingeburgerd, aan welke criteria moet je dan voldoen?

Ik snap t ergens wel he, ik vind er ook wat van wat er met de Turkse gemeenschap en Erdogan gebeurt. Maar ik vind niet dat ik anderen mag beperken in het uitoefenen van hun cultuur. Of de ene cultuur beter mag vinden dan de andere. Wij vinden zelf dat de Nederlandse cultuur, normen en waarden heel belangrijk zijn maar gunnen dat anderen kennelijk niet. Over empathie gesproken en inlevingsvermogen gesproken….

Ik denk dat er erg makkelijk wordt gedacht over de landen waar ze vandaan komen. Ik ben in Afrika geweest (noordwest, met de auto - marokko, mauritanie, senegal, gambia, sierra leone). De bevolking daar is compleet ongeschoold, ongeletterd. Ze hebben he-le-maal niks. Nogmaals niet te vergelijken met hier (en wij maar klagen). Je kán niet verwachten zonder de handigheid en kennis die wij Nederlanders op hun voor hebben dat ze binnen een generatietje ineens Nederlanders zijn. Dus, alles maar weren dan uit oorlogsgebieden?

Zoals altijd is het niet zo simpel als men graag wil geloven. Iedereen moet zich aan de wet houden, wat je doet in je eigen tijd met je cultuur is iedereen in Nederland toch echt vrij in. Niet de ene een beetje meer dan de ander.

Eh ja, je zegt het zelf..ze zijn ongeschoold en ongeletterd met een achterstand. Hier krijgen ze de kans om in te burgeren en zich te ontwikkelen. Daar hoort oorlogsvoering niet bij zoals anderen ookal enkele malen terecht naar voren brengen. Als ik in een ander land woon waar ik mijn cultuur wil uitoefenen die schadelijk is voor dat land dan denk ik niet dat ik daar nog lang mag wonen. En dat is geheel terecht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:01

Een 'relclubje' kan gewoon via het Nederlandse strafrecht veroordeeld worden, of ze nou voormalige vluchtelingen zijn of niet.
Wat het probleem m.i. hier is: hier zit een buitenlands regime achter. Dat is het moeilijke hieraan. Die oorlog wordt hier voortgezet op instigatie van het dictatoriale bestuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:03

Des te belangrijker om er voor te zorgen dat deze geen macht meer kan uitoefenen in Nederland. Daarvoor moet NL toch echt streng ingrijpen denk ik. Ook om die mensen zelf en hun familie leden te beschermen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:07

Elisa2 schreef:
Eh ja, je zegt het zelf..ze zijn ongeschoold en ongeletterd met een achterstand. Hier krijgen ze de kans om in te burgeren en zich te ontwikkelen. Daar hoort oorlogsvoering niet bij zoals anderen ookal enkele malen terecht naar voren brengen. Als ik in een ander land woon waar ik mijn cultuur wil uitoefenen die schadelijk is voor dat land dan denk ik niet dat ik daar nog lang mag wonen. En dat is geheel terecht.

En jij denkt dat ze met een inburgeringscursusje ineens brave, belastingbetalende Nederlandse burgers zijn? Zo werkt het niet. Ze komen hier niet omdat ze zo graag deel willen uitmaken van Nederland, maar omdat hun land in oorlog zit en Nederland erg veilig is. Het is hier ongelofelijk anders, nogal wiedes dat je je vasthoudt aan wat je wél kent - je eigen kluppie en cultuur. Als ze hier kinderen krijgen staan ze ook al 10-0 achter want de ouders zijn bijvoorbeeld de taal niet machtig of niet wegwijs. En dat is echt lastig, want dat maakt dat het niet makkelijker te integreren. Plus dat half Nederland je uitkotst en weg wil hebben.

En als je in een land woont, gelden de regels van de wet voor jou. Als je een buurthuis sloopt, is dat gewoon strafbaar. Of dat je dat doet vanwege je regime of omdat je wil knokken op zaterdagavond. Of moeten we verschillende wetgeving hanteren voor verschillende culturen? Of moeten we nooit meer mensen binnen laten die niet binnen 1 generatie "Nederlanders" kunnen worden?
Laatst bijgewerkt door nps op 20-02-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:10

Ik heb het over de door jou aangehaalde mensen die hier al 30 jaar wonen of 2e generatie. Daar mag je best van verwachten dat ze zich inmiddels wat meer ontwikkeld hebben lijkt me.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:52

mysa schreef:
Een 'relclubje' kan gewoon via het Nederlandse strafrecht veroordeeld worden, of ze nou voormalige vluchtelingen zijn of niet.
Wat het probleem m.i. hier is: hier zit een buitenlands regime achter. Dat is het moeilijke hieraan. Die oorlog wordt hier voortgezet op instigatie van het dictatoriale bestuur.

Onderstaande artikel kwam ik vanochtend tegen. Het geeft uitleg hierover.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/250960 ... tot-geweld

Bron: NOS

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:05

Elisa2 schreef:
Ik heb het over de door jou aangehaalde mensen die hier al 30 jaar wonen of 2e generatie. Daar mag je best van verwachten dat ze zich inmiddels wat meer ontwikkeld hebben lijkt me.

Ik vind het een beetje een non-discussie. Natuurlijk hoort iedereen zich te gedragen en niet te rellen en vernielen, ongeacht achtergrond of verleden. Alleen zie je in tal van groeperingen dat er mensen zijn (meestal jonge mannen tussen de 16 en 45) die gevoelig zijn voor ophitsing. Kijk de voetbal knokpartijen die een aantal jaar geleden regelmatig (georganiseerd!) gehouden werden, en zie de Corona "protesten", de zich behoorlijk misdragende "protesterende" boeren en ieder jaar worden er met oud en nieuw weer een aantal binnensteden kort en klein geslagen.
Dit fenomeen heeft weinig te maken met etniciteit of inburgering maar alles met opruiing. De Eritreeërs zijn opgehitst, waarschijnlijk door het huidige bewind daar, maar mogelijk ook door een derde partij die alleen maar rotzooi en onrust in Nederland wil veroorzaken. Blijkbaar is dit ook al lang bekend en worden hun bijeenkomsten normaal gesproken ook geweigerd. Maar zie Op1 van gisteren wie achter de bijeenkomst van afgelopen weekend zit: een Nederlandse muts (sorry, weet even geen beter woord).

Dat mensen op social media zo tekeer gaan tegen (dat behoorlijk kleine groepje) Eritreeers is een teken dat in de huidige maatschappij er een constante prikkel is dat de ene groep opgezet wordt tegen een andere groep en dit vind ik gevaarlijk.

1 van de grootste excessen in het verleden van ophitsing is de kristalnacht van 1938 (https://en.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht). Ga mensen niet tegen elkaar opzetten en ga niet net doen alsof er verschillen zijn in groepen (kwa achtergrond of mentaliteit of wat dan ook) die er niet zijn. Het is absurd om Nederlanders uit te willen zetten, ongeacht waar deze geboren zouden zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:09

Nederlanders er bij halen lijkt me juist een non discussie.

Er zijn voorstanders van het regime hier in NL die hier juist heen zijn gestuurd door de regering om macht uit te oefenen en de andere groep te bedreigen. Waarom zou je die niet uitzetten? Dan bescherm je de echte vluchtelingen hier en de regering heeft dan geen macht meer in NL. Lijkt me een Win-Win situatie.

Of vinden jullie het dan wel kunnen dat mensen die gevlucht zijn vanwege hun veiligheid hier vrolijk verder bedreigd worden en niet meer veilig zijn?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:42

Omdat een Nederlands staatsburger een Nederlands staatburger is en voor iedereen dezelfde wetten gelden. Of geweld nou vanwege culturele, religieuze of voetbalhooliganredenen is. Denk aan de rellen op oudjaarsavond - ook rellen om het rellen. Tóch veroordelen we deze mensen veel harder en vinden we ook dat voor hun andere wetten moeten gelden. En dat is best een slippery slope, want aan welke criteria moet iemand voldoen voor er iemand ineens andere regels gaan gelden?

Elisa2 schreef:
Of vinden jullie het dan wel kunnen dat mensen die gevlucht zijn vanwege hun veiligheid hier vrolijk verder bedreigd worden en niet meer veilig zijn?

Ik vind dat er voor mensen die gevlucht zijn geen andere regels of wetten gelden dan voor mensen die niet gevlucht zijn. Iédereen moet veilig zijn in Nederland. Ongeacht afkomst of cultuur.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:46

Je wordt met open armen ontvangen, alles wordt voor je geregeld, er wordt je van alles gratis beloofd en dan kan je je niet gedragen.
Dan mag je wat mij betreft je spullen pakken en vertrekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:17

nps schreef:
Omdat een Nederlands staatsburger een Nederlands staatburger is en voor iedereen dezelfde wetten gelden. Of geweld nou vanwege culturele, religieuze of voetbalhooliganredenen is. Denk aan de rellen op oudjaarsavond - ook rellen om het rellen. Tóch veroordelen we deze mensen veel harder en vinden we ook dat voor hun andere wetten moeten gelden. En dat is best een slippery slope, want aan welke criteria moet iemand voldoen voor er iemand ineens andere regels gaan gelden?

Elisa2 schreef:

Ik vind dat er voor mensen die gevlucht zijn geen andere regels of wetten gelden dan voor mensen die niet gevlucht zijn. Iédereen moet veilig zijn in Nederland. Ongeacht afkomst of cultuur.

Hoe wil je het dan veilig houden als zij het land onveilig maken?

Ik begrijp wat jij zegt, maar het linke vind ik dat de Eritrese regering hier zo'n macht en invloed op heeft. Dat zou imo niet moeten kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:01

purny schreef:
Je wordt met open armen ontvangen, alles wordt voor je geregeld, er wordt je van alles gratis beloofd en dan kan je je niet gedragen.

Dit vind ik dus heel fout.

Je wordt met open armen ontvangen (tegen woordig niet meer hoor, maar dat terzijde) , alles wordt voor je geregeld ( lees de persoonlijke verhalen van asielzoekers, sommige zitten wel 10 jaar in centra voordat " het geregeld is), en dan word je van alles gratis beloofd ( onzin, weet je dat de meeste etreërs gewoon goede banen hebben en belasting betalen en hun eigen broek ophouden?) en dan kan je je niet gedragen ( onzin. Een kleine groep gedraagt zich slecht net zoals bij actie voerende boeren en klimaat activisten
De meesten hoor of zie je niet).

Dan mag je wat mij je spullen pakken. ....wat een onzin. Dan mag je van mij gewoon volgens Nederlands recht veroordeeld worden en de bak in gaan hetgeen ik ook vind van andere land genoten die de grenzen over gaan. Of het nu om activisten gaat, oproerkraaiers of vuurwerk feestgangers.

Of anders gezegd ik vind dit een discriminerende niet correcte post waarin met twee maten wordt gemeten!

Aanvulling het feit dat WIJ zo denken komt door de invloed van partijen die intolerant zijn en bevolking groepen tegen elkaar opzet en het gevoel van "ons bent ons" versterken. Want iedereen vind dit normaal om op te schrijven tegenwoordig en Purny dit is dus niet persoonlijk tegen jou , maar jouw post geeft een tendens weer die gevaarlijk is en die we heel normaal vinden. En dat is het natuurlijk niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:33

Een stukje van Rutte over de noodzaak van investeren tegen Poetin. Iets waar Wilders tegen is, maar volgens Rutte niet onderuit kan. En wat naar mijn mening ook hard nodig is helaas.

https://nos.nl/l/2509192

En een artikel over joelia navalnaja, de vrouw van navalny. Knap hoe ze deze rol op zich neemt om de oppositie te blijven steunen.

[url]Joelia Navalnaja wil werk van haar man voortzetten, maar haar taak is niet makkelijk - https://nos.nl/l/2509599[/url]

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:31

Elisa2 schreef:

Ik begrijp wat jij zegt, maar het linke vind ik dat de Eritrese regering hier zo'n macht en invloed op heeft. Dat zou imo niet moeten kunnen.

Ik vind de invloed van Rusland die we moedwillig de kamer instemmen (zie hierboven) samen met hoe oké men is met racisme en ondemocratisch sentiment een heel stuk linker eerlijkgezegd. Ik lees niet meer dan een groep relschoppers, toevallig Eritrees. Dat handjevol vind ik niet boeiender dan andere groepen relschoppers (boeren, hooligans, hesjesmensen, jongeren met oud en nieuw). Rare prioriteiten om bang voor te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:36

journee schreef:
Een stukje van Rutte over de noodzaak van investeren tegen Poetin. Iets waar Wilders tegen is, maar volgens Rutte niet onderuit kan. En wat naar mijn mening ook hard nodig is helaas.

https://nos.nl/l/2509192

En een artikel over joelia navalnaja, de vrouw van navalny. Knap hoe ze deze rol op zich neemt om de oppositie te blijven steunen.

[url]Joelia Navalnaja wil werk van haar man voortzetten, maar haar taak is niet makkelijk - https://nos.nl/l/2509599[/url]

Dank je wel. Interessante links. Vrouw van Navalny is erg dapper.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:12

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Ik vind de invloed van Rusland die we moedwillig de kamer instemmen (zie hierboven) samen met hoe oké men is met racisme en ondemocratisch sentiment een heel stuk linker eerlijkgezegd. Ik lees niet meer dan een groep relschoppers, toevallig Eritrees. Dat handjevol vind ik niet boeiender dan andere groepen relschoppers (boeren, hooligans, hesjesmensen, jongeren met oud en nieuw). Rare prioriteiten om bang voor te zijn.

Dus de oorlog en invloed van Rusland is wel erg? Maar de oorlog en invloed van Eritrea niet? Begrijp ik het meten met twee maten zo goed?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:20

Citaat:
Dus de oorlog en invloed van Rusland is wel erg? Maar de oorlog en invloed van Eritrea niet? Begrijp ik het meten met twee maten zo goed?

Tjonge jonge Elisa2 . Het verschil is, ik ga het je uitleggen dat Ruslands oorlog een bedreiging is voor de stabiliteit in Europa en dat Eritrea daarvoor echt te weinig banden heeft met Europa.

Dus beiden oorlogen zijn verdrietig en erg voor de mensen die het aangaan, alleen de oorlog van Rusland is buitengewoon gevaarlijk ook voor Europa en de rest van de westerse wereld. Kijk alleen maar financieel hoe iedereen zucht onder de electriciteit prijzen.
Plus dat Rusland laat weten nog veel meer landen in Europa aan te willen vallen.

Dus of je bent niet goed geïnformeerd, of je vraagt naar de bekende weg. Beiden vind ik opmerkelijk voor zo'n intelligente vrouw :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:22

Maar is het dan dus alleen erg als het onszelf aan gaat en wij bedreigd worden?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:28

Elisa2 schreef:
Maar is het dan dus alleen erg als het onszelf aan gaat en wij bedreigd worden?

Ik vind inderdaad een verschil zitten tussen invloed die onze rechtsstaat, media, vrije pers en demicratie beinvloed (rechtspopulisme, waarvan de uitoefenaars ruslandgezind zijn - oa Wilders) dan een 1 of ander conflict tussen groeperingen uit een land of cultuur die dat onderling uitvechten. Of vind jij dat gelijk staan qua invloed op ons land?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:43

pien_2010 schreef:
purny schreef:

Dit vind ik dus heel fout.

Je wordt met open armen ontvangen (tegen woordig niet meer hoor, maar dat terzijde) , alles wordt voor je geregeld ( lees de persoonlijke verhalen van asielzoekers, sommige zitten wel 10 jaar in centra voordat " het geregeld is), en dan word je van alles gratis beloofd ( onzin, weet je dat de meeste etreërs gewoon goede banen hebben en belasting betalen en hun eigen broek ophouden?) en dan kan je je niet gedragen ( onzin. Een kleine groep gedraagt zich slecht net zoals bij actie voerende boeren en klimaat activisten
De meesten hoor of zie je niet).

Dan mag je wat mij je spullen pakken. ....wat een onzin. Dan mag je van mij gewoon volgens Nederlands recht veroordeeld worden en de bak in gaan.

Of anders gezegd ik vind dit een discriminerende niet correcte post waarin met twee maten wordt gemeten!

Laat ik het dan anders stellen.
Mocht het zo zijn dat de daders niet over een geldige verblijfsvergunning beschikken dan mogen ze het land uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:50

Eens met je Purny want dan begint het voor de start al slecht en belooft weinig goeds voor de toekomst en in feite heeft Nederland dan ook geen verplichtingen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:01

Maar als ze Nederlands staatsburger zijn kan dat dus niet. Alle Eritreeers het land uit is dus weer typisch zon loze roeptoeterkreet die lekker klinkt maar lang niet zo makkelijk is.

https://youtu.be/cm0cwhJnX3s?feature=shared
Arjan Lubach geeft neer achtergrond. Kennelijk gaat t tussen aanhangers van t regime - die stammen uit de 90ies en de huidige dictator wel n toffe peer vonden toen ie nieuw was en nieuwe vluchtelingen - die zijn gevlucht omdat het een soort Noord-Korea is. Als je het regime niet betaald schijnen ze families van vluchtelingen in eritreee te bedreigen.

Praat al dat geweld en het slopen niet goed, maar geeft wel wat inzicht in waar deze mensen vandaan komen en wat er aan de hand is. Maar goed, alle buitenlanders het land uit slaat een stuk beter aan natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:03

nps schreef:
Ik vind inderdaad een verschil zitten tussen invloed die onze rechtsstaat, media, vrije pers en demicratie beinvloed (rechtspopulisme, waarvan de uitoefenaars ruslandgezind zijn - oa Wilders) dan een 1 of ander conflict tussen groeperingen uit een land of cultuur die dat onderling uitvechten. Of vind jij dat gelijk staan qua invloed op ons land?

Ik kijk wat verder dan dat.. als Eritrea op die manier steeds meer macht krijgt dan worden de problemen in Nederland ook steeds groter en de veiligheid van de in NL wonende mensen ook steeds meer bedreigd.