Elisa2 schreef:Dat zeg ik nergens, ik ga er vanuit dat iemand na 30 jaar hier of 2e generatie wel ingeburgerd is. En bij inburgeren hoort ook een stuk ontwikkeling en dat oorlogszuchtige in het land laten van herkomst en niet hier hetzelfde gaan doen.
En dat bepaal jij? Is iemand pas ontwikkeld als hij of zij niet meer betrokken is bij het land van herkomst, al dan niet van de ouders? Wanneer vind jíj dat iemand is ingeburgerd, aan welke criteria moet je dan voldoen?
Ik snap t ergens wel he, ik vind er ook wat van wat er met de Turkse gemeenschap en Erdogan gebeurt. Maar ik vind niet dat ik anderen mag beperken in het uitoefenen van hun cultuur. Of de ene cultuur beter mag vinden dan de andere. Wij vinden zelf dat de Nederlandse cultuur, normen en waarden heel belangrijk zijn maar gunnen dat anderen kennelijk niet. Over empathie gesproken en inlevingsvermogen gesproken….
Ik denk dat er erg makkelijk wordt gedacht over de landen waar ze vandaan komen. Ik ben in Afrika geweest (noordwest, met de auto - marokko, mauritanie, senegal, gambia, sierra leone). De bevolking daar is compleet ongeschoold, ongeletterd. Ze hebben he-le-maal niks. Nogmaals niet te vergelijken met hier (en wij maar klagen). Je kán niet verwachten zonder de handigheid en kennis die wij Nederlanders op hun voor hebben dat ze binnen een generatietje ineens Nederlanders zijn. Dus, alles maar weren dan uit oorlogsgebieden?
Zoals altijd is het niet zo simpel als men graag wil geloven. Iedereen moet zich aan de wet houden, wat je doet in je eigen tijd met je cultuur is iedereen in Nederland toch echt vrij in. Niet de ene een beetje meer dan de ander.