Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 22:53

Ja, ik zit ook te kijken.
Beetje naïef.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:59

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:24

Ooh dat is wel echt heel onhandig gekozen! Ik zag dat het paleis op de Dam beklad is vannacht. Ik ben helemaal voor demonstreren, maar niet voor vernieling en vandalisme.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:33

Raineri schreef:
Ik vind het ook altijd zo'n uitspraak die getuigd van hoeveel privileges wij hebben.
Wat als morgen een stel Amerikanen je uit je huis verjaagd want genetisch gezien komen zij uit Nederland en leggen zij claim op jouw land. Je wordt met grof geweld verjaagd naar uithoeken zoals flevoland en zuid limburg. Niet alleen jij, maar je hele familie. En dat is als je geluk hebt en ze worden in leven gelaten. Die Amerikanen nemen steeds meer in. Je enige troef, want de rest van de wereld interesseert het geen reet, is een militaire groep. Je weet dat het fout is. Maar het zijn de enige die jouw leven enigszins beschermen. Hoe kun je daar over oordelen vanuit je luie zetel?

Helaas heeft hamas de bevolking ook nooit beschermd, dat wordt zwaar onderschat. Hamas beschermt alleen de belangen van Hamas zelf.

https://nos.nl/artikel/2106156-zelfverbrandingen-in-gaza-uit-protest-tegen-wanhopige-situatie

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:26

Bovendien heeft Hamas niet alleen een militaire tak, maar heel Gaza is van Hamas. Zij vormen de regering, bepalen wat er wel en niet gebeurt, burgers zijn bijna allemaal op een af andere manier afhankelijk van Hamas. Geen middenstand daar, iedereen die wat heeft is schatplichtig aan Hamas. En wie goed zijn best doet kreeg een mooie villa en designermeubelen en dure auto's. Beetje zoals de maffia maar dan maffiapraktijken van de overheid. Een ongekozen overheid bovendien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:47

Is er iemand die ontkent dat Hamas een terreurorganisatie is?

Ik vind die bekladdingen bij de demonstraties ook onaanvaardbaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:20

Ik probeer juist te zeggen dat ze niet (alleen) een terreurorganisatie zijn maar het de facto gezag. Al twintig jaar. Zonder mandaat van het Palestijnse volk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:24

mysa schreef:
Ik probeer juist te zeggen dat ze niet (alleen) een terreurorganisatie zijn maar het de facto gezag. Al twintig jaar. Zonder mandaat van het Palestijnse volk.

Daarom..... het Palestijnse volk wordt bijna overal onderdrukt of weggejaagd. Uiteindelijk explodeert dat.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:56

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:41

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 10:19

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:25

Iedereen die denkt dat er nu vrede komt, vergeet het maar. Israël gaat gewoon door maar via de door Netanyahu betaalde gangs in Gaza .
Deze journalist was een van de weinigen die twee jaar overleefde en de buitenwereld liet zien wat er gebeurde, hij vierde de vrede en enkele uren later werd hij gedood door een groep die door Netanyahu wordt betaald en aangestuurd.
https://x.com/its_me_anaam/status/19774 ... EopP3zUX6Q
Ook de leugen van Israël dat Hamas alle vrachtwagens met hulpgoederen leegroofde blijkt niet waar, ze kunnen nu ongehinderd doorrijden.
En een beter statement dat de verwoesting en moorden in Gaza niet om de gijzelaars ging is dit bericht:
https://x.com/cidi_nieuws/status/197761 ... EopP3zUX6Q

Ze hadden ze kunnen bevrijden!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:28

Ik geloof sowieso niet in vrede en/of een fatsoenlijk bestaan voor de Palestijnen.
Ik ben heel blij voor de gijzelaars, afschuwelijk om 2 jaar gegijzeld te zijn door Hamas.
Maar als ik dan de Palestijnen zie die zijn vrijgelaten? Sommigen hebben 20 jaar gevangen gezeten, zonder (eerlijk) proces.
Ook daar zijn schrijnende verhalen.
Palestijnen die al hun familie kwijt zijn geraakt en geen huis of plek hebben om terug te gaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:14

Vandaag executies vanuit Hamas. Wordt er zo verdrietig van. Wat een ellende daar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:28

BigOne schreef:
Ook de leugen van Israël dat Hamas alle vrachtwagens met hulpgoederen leegroofde blijkt niet waar, ze kunnen nu ongehinderd doorrijden.

Ik zou niet zo gauw willen zeggen dat dat een leugen was. Je weet het gewoon niet.
Wat ik wel zie is grote verschillen tussen de propaganda filmpjes van Hamas met uitgemergelde Gazanen en de feestvierende niet magere meute.
Ik heb wel ergens gelezen dat je wel "van" Hamas moest zijn om van Hamas eten te krijgen, wat wel doet denken dat Hamas enige controle had over het voedsel dat binnenkwam. Zo zetten ze ook de eigen bevolking onder druk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:48

hwn schreef:
https://www.middleeasteye.net/news/marw ... 1WMCYzfAqA

Marwan Barghouti last minute geschrapt van de lijst van vrij te komen Palestijnse gevangenen/gijzelaars -:(- -:(- -:(-

Je bedoelt 1 van de zwaarste terroristen die er nog zit... Verantwoordelijk (en veroordeeld) voor een flink aantal aanslagen op Israelische burgers?

Zolang Hamas er nog zit komt er echt geen vrede, vrees ik. Ze houden nu huis onder de eigen bevolking (d.w.z. de niet-Hamas aanhangers), zogenaamd om de orde te handhaven.
Vreselijk allemaal... Dus nee, het is allemaal nog niet voorbij, helaas.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/li ... gle.com%2F

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:10

Over die 'afrekeningen': Natuurlijk zeggen aanhangers van Hamas dat het om gewelddadige clans gaat die worden gesteund door Israël. Maar ik denk maar zo dat daar ook veel burgers tussen zitten die Hamas al een tijdje zat zijn en nu Hamas weer ongestoord bovengronds zijn macht kan (en mag) uitvoeren, zijn zij de sigaar. Ik zie weer filmpjes langskomen die hetzelfde zijn als voor 2023, namelijk gemaskerde Hamasleden die op en aan auto's hangend, door de straten en de kampen rijden, zwaaiend met hun schiettuig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:48

mysa schreef:
Over die 'afrekeningen': Natuurlijk zeggen aanhangers van Hamas dat het om gewelddadige clans gaat die worden gesteund door Israël. Maar ik denk maar zo dat daar ook veel burgers tussen zitten die Hamas al een tijdje zat zijn en nu Hamas weer ongestoord bovengronds zijn macht kan (en mag) uitvoeren, zijn zij de sigaar. Ik zie weer filmpjes langskomen die hetzelfde zijn als voor 2023, namelijk gemaskerde Hamasleden die op en aan auto's hangend, door de straten en de kampen rijden, zwaaiend met hun schiettuig.

Het lijkt mij inmiddels wel duidelijk dat Hamas echt helemaal niets geeft om de Palestijnse bevolking. Zolang Hamas niet ontmanteld is veranderd er niets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 23:53

Hamas heeft "bestaansrecht" omdat de Palestijnen in een open gevangenis wonen en als tweederangsburgers worden behandeld.
De oorlog is niet op 7 oktober 2023 begonnen.

Palestijnen die al hun familie en huis/bezit kwijt zijn geraakt?
Die niets meer hebben.

Hamas heeft gruwelijkheden uitgehaald, net als het Israëlische leger.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:28

[quote="Electra63"]Hamas heeft "bestaansrecht" omdat de Palestijnen in een open gevangenis wonen en als tweederangsburgers worden behandeld.
De oorlog is niet op 7 oktober 2023 begonnen.

elke keer weer dat woord Palestijnen, terwijl er geen Palestijns volk bestaat. De meeste mensen die er wonen zijn statenloos en komen uit o.a. Syrië, Egypte, Libanon, etc.
Hamas heeft inmiddels een kantoor (niet heel officieel natuurlijk) in Europa. Bestaansrecht vind je? Enig idee hoe ze over ons denken?!
Vandaag nog las ik een bericht over hoe hamas kinderen dood van rivaliserende milities. Verraders vinden ze dat. Waar blijven nu de protesten? Waar is de cry out voor de bevolking?

Over Gaza: het was voor 1968 in handen van Egypte waar het echt een open gevangenis was. Mensen werden er gemiddeld maar 48 jaar oud. Israël heeft de Egyptenaren eruit gegooid en de Gazanen geholpen, waardoor de gemiddelde leeftijd steeg naar 73! jaar in korte tijd.
De Israëli hebben gas, water, stroom, materialen en geld geïnvesteerd om een band op te bouwen met de inwoners.
De investeringen kwamen in handen van allerlei milities die onder elkaar oorlog voerden.
Er bestond nog geen IDF o.i.d. De Israëli zijn met weinig mensen begonnen na de WOII in de woestenij die niemand wilde hebben.
Wat wel direct een feit was: de omliggende landen duldden hen niet en hebben direct inwoners van Gaza opgeroepen om dat land te verlaten en hebben alle Israëlieten uit hun landen in die richting gegooid met het idee hen tegelijk in 1x om te brengen.
Ehm en ja: er zijn ook door de Israëlieten mensen van het land gejaagd door gebrek aan vertrouwen etc.

Waarom moest er nu een muur omheen? Door de aanvallen op de Israëlieten toch? Als jij van zulke buren hebt die jou alleen maar willen ombrengen, dan moet je iets toch?
Wat voor nu veel interessanter is is dat er een valse vrede aan zal komen. Lees maar eens over de 4 paarden in openbaring. Boek Daniël is ook interessant.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:49

Babootje schreef:
hwn schreef:
https://www.middleeasteye.net/news/marw ... 1WMCYzfAqA

Marwan Barghouti last minute geschrapt van de lijst van vrij te komen Palestijnse gevangenen/gijzelaars -:(- -:(- -:(-

Je bedoelt 1 van de zwaarste terroristen die er nog zit... Verantwoordelijk (en veroordeeld) voor een flink aantal aanslagen op Israelische burgers?

Zolang Hamas er nog zit komt er echt geen vrede, vrees ik. Ze houden nu huis onder de eigen bevolking (d.w.z. de niet-Hamas aanhangers), zogenaamd om de orde te handhaven.
Vreselijk allemaal... Dus nee, het is allemaal nog niet voorbij, helaas.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/li ... gle.com%2F

Daar gaan we weer. Als je Marwan Barghouti al een terrorist noemt, dan is wel duidelijk dat bij jou het licht nooit gaat branden. Marwan Barghouti heeft nooit burgers geviseerd, is veroordeeld omdat hij zich niet wou verdedigen tijdens zijn proces omdat hij de rechtbank niet legitiem vond (helemaal terecht). Hij is wel voorstander van het internationaal recht op gewapend verzet tegen een illegale bezetting, zo zou heel de wereld er moeten over denken als ze zelf hun eigen reglementen naleven.

Niet Hamas is het probleem, maar het hele zionistisch systeem. Ik ben intussen zo ver dat ik van harte hoop dat de hele staat Israël ooit ophoudt te bestaan, want de idealen van de Palestijnse kant (1 land waar de 3 bevolkingsgroepen kunnen samenleven) zijn heel wat rechtvaardiger dan de zionistische wetgeving die enkel joden zelfbeschikking geven in Israël. In Zuid-Afrika hebben ze het land ook niet opgesplitst, ze hebben de apartheid opgedoekt, dat is de meest logische en legitieme oplossing, alleen heel moeilijk voor elkaar te krijgen in deze fascistische wereld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 23:49

Ik vind Hamas wel een probleem, maar ook de regering Netanyahu. Die, net als Hamas, mensen heeft gevangen gehouden, uitgehongerd, verdreven en gemarteld en vermoord heeft.
Deze regering Netanyahu heeft ernstige oorlogsmisdaden gepleegd en ik hoop dat zij gestraft worden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:05

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:37

Ik had ergens gelezen, dat dit verwacht werd. Iets van criminele bendes die daar rondlopen (wel of niet gefinancierd en bewapend door Israel).

Ik heb ook artikelen gelezen/gezien, dat er overleden Palestijnen door Israel zijn teruggegeven, maar dat deze gruwelijk zijn mishandeld en/of geëxecuteerd. Dit is een oorlogsmisdaad.
Dat Hamas dit doet, dat zijn terroristen. Maar dat een democratische bevriende natie dit doet en dat daar weinig reactie op is vanuit de politiek, vind ik schandalig.

Geblinddoekt, vastgebonden, geëxecuteerd: door Israël overgedragen lichamen wijzen op oorlogsmisdaden

https://share.google/G7gQY6OTAbWZj4B0y

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

@Electra, kan je me eens uitleggen op welke definitie van terrorisme je je baseert om wel Hamas maar niet Israël als terroristen te bestempelen (en kom niet af met dat westers terreurlijstje). Ik heb die vraag al zeker 50x ergens op diverse social media pagina's gesteld, en niemand heeft me hier al op kunnen antwoorden.

En intussen is Israël alweer aan het bombarderen en alle hulp aan het blokkeren. Ik begin het zo stilaan te haten om telkens te kunnen zeggen "I told you so", ik had het zo graag fout gehad.