Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:09

Een koelkast ? De regio waar zeer veel doden te betreuren zijn daar hebben ze vaak geen elektriciteit. En er blijken gebouwen te zijn waar doden zijn opgeslagen of ze worden gewoon begraven in massagraven en staan te boek als MIA .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 21:26

Misschien werkt hij op gas, daar hebben ze genoeg van O:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:42

Aha, dat zal het zijn. _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:18

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:12

pien_2010 schreef:
Oekraïne bevestigd grote slag. Ze hebben de Dnjepr overdestoken. De troepen bevinden zich op de oostoever nu.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... htingen-in

Ze bevinden zich al een tijdje op de linkeroever, maar de laatste 2 weken gaan er meer mariniers en ook pantservoertuigen de Dnjepr over. Nog altijd is het een klein clubje en wat de exacte bedoelingen zijn is gokken, maar Rusland kan het niet langer negeren. De rechteroever ligt overigens hoger waardoor de overgestoken mariniers vrij goed met tanks en artillerie ondersteund worden. Ook zou er nu een Iris-T luchtafweer systeem geplaatst zijn bij Cherson, waardoor de Russische luchtmacht op afstand blijft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:53

Klopt maar nu kunnen ze er openlijk voor uit komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:59

Langzaam maar gestaag maken ze toch goede vorderingen, nu de wapenleveranties op peil houden door navo .

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:11

pien_2010 schreef:

In plaats van ‘uit de kast komen’ hebben we hier een gevalletje ‘uit de loopgraaf komen’?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:13

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:

In plaats van ‘uit de kast komen’ hebben we hier een gevalletje ‘uit de loopgraaf komen’?

Uit het bootje…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:16

Uit het bootje inderdaad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:44

Nog meer nieuws uit het zuiden. Richting Tokmak breidt Oekraine uit en heeft nu de hoogtes boven Verbove onder controle. Het zal niet lang duren dat ook deze stad wordt bevrijd.
Aan de andere kant ten westen van Robotyne richting Kopani heeft Oekraine vannacht tijdens een nachtoffensief de Russische verdediging in nog 1 uitgebreid verdedigingsbolwerk een flinke slag toegebracht.
De Russische verdediging is verzwakt doordat Rusland troepen heeft verplaatst om ingezet te worden in Avdiivka. Daarom kunnen de militairen aan de frontlinie in het zuiden niet meer worden gerouleerd. Ze zijn uitgeput en er vallen gaten in de wachtrondes. Bovendien hebben de Russen geen nachtkijkers e.d. Oekraine heeft dit allemaal wel. Ook Oekraine heeft militairen moeten verplaatsen naar Avdiivka maar heeft wel rekening kunnen houden met het rouleren van troepen. Daarom gaan de vorderingen in het Zuiden langzamer, maar er gebeurt zeker wel wat.
https://www.youtube.com/watch?v=-v0v1H-qJx8

Ook de reden dat de Russen min of meer met lede ogen moeten toezien hoe Oekraine zich op de linkeroever versterkt. Naar verluidt zijn er al heel wat militaire voertuigen de Dnipro over kunnen steken.
Inmiddels 5 bruggenhoofden gevestigd op de linkeroever.
https://www.youtube.com/watch?v=riQRVzgJID0

Ook in Avdiivka gaat het voor de Russen niet echt heel lekker.
De oogst van eergisteren (volgens de rapportage van gisteren) was 1330 Russische soldaten uitgeschakeld (dood of gewond).
Er worden nog steeds massaal troepen ingezet waarmee het Russische commando hoopt dat door de hoeveelheid er dan toch een aantal doel zullen bereiken. Doordat Oekraine systematisch atilleriesteun heeft uitgeschakeld met Himars moeten deze troepen vechten zonder ruggensteun.
De troepen die daar vechten weten dat de kans dat ze daar overleven miniem is en het alcohol en drugsgebruik onder hen is enorm. Veel filmpjes ervan circuleren op X.
https://www.youtube.com/watch?v=riQRVzgJID0

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:34

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:54

Ja goede analyse

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:34

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:50

Bron SkyNews
Hongarije dreigt Oekraïne ervan te weerhouden lid te worden van de EU

Viktor Orbán is Volodymyr Zelenskij vaak een doorn in het oog als het gaat om het ontvangen van steun van de Europese Unie.

De Hongaarse premier heeft nu aan de voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, betoogd dat de EU-leiders de aanbeveling van de Europese Commissie niet moeten onderschrijven dat Oekraïne tot het blok mag toetreden.
De leiders zullen volgende maand bijeenkomen om een akkoord te bereiken over de steun aan Oekraïne.

“De Europese Raad verkeert niet in een positie om het eens te worden over de toekomst van het uitbreidingsproces tenzij er een consensus wordt gevonden over onze toekomstige strategie ten aanzien van Oekraïne”, zei hij.

De heer Orbán voegde eraan toe dat de leiders een “openhartige en open discussie zouden moeten voeren over de haalbaarheid van de strategische doelstellingen van de EU in Oekraïne”, waarbij hij zei dat Oekraïne ook militair zou winnen.

De Hongaarse premier heeft in de aanloop naar de top de druk op zijn EU-collega's opgevoerd, waar hij een veto zou kunnen uitspreken over aanvullende hulp aan Oekraïne.

Ter context: Hoewel Hongarije zich in het begin aansloot bij de EU-brede veroordeling van de invasie van Moskou, heeft het zich sindsdien verzet tegen blokkades van Russische olie en gas.

Hongarije en Oekraïne hebben historisch gezien een gespannen relatie, en Boedapest wordt gezien als de zwakste schakel in de steun van de EU aan Kiev.

Boedapest is herhaaldelijk in botsing gekomen met Kiev over onderwijs- en taalbeleid dat naar eigen zeggen inbreuk maakt op de rechten van meer dan 100.000 Hongaarssprekenden die in West-Oekraïne wonen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:52

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 21:58

Pien, dat NOS artikel klinkt heel realistisch inderdaad :j

EU lidmaatschap….. dat is sowieso nog lang een loze belofte. Je kunt rustig 15 jaar kandidaad lid zijn.

Er moet eerst nog steeds heel veel gebeuren op het gebied van corruptie.

Miljarden dollars aan hulp voor de regering van Zelensky en de ambities om lid te worden van de Europese Unie zijn afhankelijk van de vraag of Oekraïne kan bewijzen dat het serieus werk wil maken van corruptiebestrijding en goed bestuur.

In een rapport van juni zei het Internationaal Monetair Fonds dat donoren en buitenlandse investeerders hervormingen moeten zien om het bestuur en de transparantie te verbeteren en de corruptie "onverwijld" aan te pakken. In een beoordeling van de kansen van Oekraïne op EU-lidmaatschap, gepubliceerd in juni 2022, omschreef de Europese Commissie corruptie als "een ernstige uitdaging die blijvende aandacht vereist".

Uit een enquête van twee opiniepeilers in Kiev die op 11 september werd gepubliceerd, bleek dat 78% van de Oekraïners Zelensky verantwoordelijk houdt voor corruptie bij de overheid. Uit een verwante peiling bleek dat 55% van mening is dat westerse militaire hulp afhankelijk moet worden gemaakt van corruptiebestrijding.

Vertaald van: https://www.reuters.com/world/europe/gr ... 023-09-19/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:04

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:09

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:47

Ik zag enkele dagen deze voorbijkomen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231122_95980664

Ik volg de situatie niet, dus ken geen details, maar ik vind het vreemd dat hier weinig reactie op komt. En als ik me goed herinner, is het niet de eerste keer dat ie wil praten. Het zou toch beter zijn dat het diplomatiek ipv militair kan opgelost worden? Tenzij er vanalles gebeurt achter de schermen natuurlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:03

Is niet vreemd. Als Nederland opeens bedenkt dat het België wil inlijven, jullie land binnenvalt en kapot bombardeert, dan zou België na twee jaar maar moeten zeggen "Oh oké, neem Vlaanderen dan maar, als wij de rest dan mogen houden en jullie stoppen met oorlog voeren".

Zo werkt het toch niet?

Al ben ik zelf overtuigd pacifist, dus ik zou waarschijnlijk bij de eerste bom al de handdoek in de ring gooien. Maar gelukkig zal ik nooit in een positie verkeren waarin ik dergelijke besluiten moet nemen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:08

@Mysa, zoals ik al zei: ik volg het conflict niet, dus ik weet niets van de voorwaarden, ik weet zelfs de reden van het conflict niet (ben al druk genoeg met Palestina). Ik dacht dat Poetin zich misschien wou terugtrekken, maar als er niemand met hem gaat praten, zullen we het nooit weten, toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:17

Poetin wil zich wel terugtrekken, maar tot de grenzen van de nu bezette gebieden. De Krim heeft hij al en nu wil hij de zuidelijke provincies er ook bij. Dat is overleg met Poetin. Los daarvan hebben de Russen zich nog nooit aan welke afspraak dan ook gehouden.
Stel dat Oekraïne zo gek is om te zeggen akkoord dan weet je nu al dat Rusland zal zorgen om weer helemaal op krachten te komen , militair gezien en als vervolg vanuit die zuidelijke regio’s alsnog de hele Oekraïne in handen proberen te krijgen .
Misschien niet morgen of over een jaar maar dat Poetin het gaat doen is eigenlijk al een zekerheidje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:21

Er wordt wel gepraat maar niet rechtstreeks met elkaar. En Poetin heeft de afgelopen jaren dusdanige uitspraken gedaan over het bestaansrecht van Oekraïne (dat is er niet volgens hem), dat er niets van hem te verwachten is.

Ik volg Rusland al vrij lang, sinds de jaren negentig en heb veel van en over Poetin gelezen en ik denk echt dat Oekraïne (en een aantal andere voormalige Sovjet landen) helemaal niets van hem en zijn inner circle te verwachten hebben.

Edit: wat BigOne zegt dus ongeveer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:48

Als Poetin een einde aan de oorlog wil, hoeft hij enkel de troepen terug te halen naar achter de internationaal erkende grenzen van de Russische federatie.