Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:24

De EU is.prima.in opzet
Echter is het in EU gewoon teveel eigenwijsheid en niet mee willen werken waarom het niet werkt

Waarom werkt de USA dan wel.
Zijn wij allemaal van die eigenwijze secreten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:28

Jij vindt de USA werken :+?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:29

Echwel schreef:
De EU is.prima.in opzet
Echter is het in EU gewoon teveel eigenwijsheid en niet mee willen werken waarom het niet werkt

Waarom werkt de USA dan wel.
Zijn wij allemaal van die eigenwijze secreten

De staten in de USA zijn grotendeels gebaseerd op Europese immigranten dus hebben ze meer overeenkomst onderling dan de originele Europese landen die dag en nacht van elkaar verschillen in volksaard. Ook hebben we geen gemeenschappelijke taal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:01

Electra63 schreef:
Jammer, maar helaas?

Ik denk dat de gevolgen voor Nederland niet te overzien zijn.

Dat denk ik ook en op de 1ste plaats voor Oekraïne, voor de EU en voor toekomstige democratie in Frankrijk.

Dus dan heb ik het niet eens over ons zelf. Dat valt voor de Engelsen wel mee. Die hier woonden voor de Brexit, hebben een card de sejour tot 2031 en daarmee mogen ze in de EU naar alle landen op vacantie zolang ze willen, ze mogen terug naar de UK en als ze zich bedenken weer naar Frankrijk en ze hoeven dus niet elk jaar 3 maanden in de UK te zijn. Na 2031 zal het waarschijnlijk verlengd worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:14

IMANDRA schreef:

Meer dan Europa als 1 land..
Overal zelfde taal
Zelfde.munt enz

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:19

Ik ben echt een trots groen en links meisje :d

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:22

Echwel schreef:
IMANDRA schreef:

Overal zelfde taal
Zelfde.munt enz

Mwah, je merkt ook daar dat er flinke cultuurverschillen zijn hoor. En de regering werkt nu ook niet bepaald soepeltjes. Dus met 'zelfde taal en zelfde munt' is al veel daarvan gezegd :)). Grootste voordeel is denk ik dat het echt 1 land is, ipv verschillende landen bij elkaar die moeten overleggen, qua regeren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:38

Loretta schreef:
Snap best dat je je zorgen maakt. Vooral gezien het feit dat je als Nederlander in Frankrijk woont. Een Frexit zit je echt niet op te wachten. Trouwens als een land als Frankrijk oom uit de EU stapt dan blijft er niet veel meer van de EU over. Dan is het project bijna niet meer te redden. Jammer dat wel. Maar helaas zijn er gewoon heel veel fouten gemaakt met het opzetten van de EU. Veel Europese burgers herkennen zichzelf er totaal niet in en verlangen terug naar de tijd van hun eigen munteenheid.

Ik denk dat heel veel mensen geen enkel flauw idee hebben wat "Europa" doet en wat dat voor hen betekent en dus maar wat kakelen. En dat is vind ik ook wel een fout van de landelijke maar ook Europese politiek. Die zouden veel meer aan zichtbaarheid moeten doen.
En nee, zeker niet alles is positief, maar de balans slaat zeker wel heel veel door in het positieve. Zeker voor een export-/handelsland als Nederland. En dat gaat niet alleen maar over geld, maar ook over geharmoniseerde voorschriften en veiligheidseisen aan producten binnen de hele EU, eerlijke concurrentie, veilige werkplek voor werknemers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:45

We hebben onlangs een rondleiding gedaan in Brussel in het EU gebouw. Erg interessant. Alle debatten kunnen via stream gevolgd worden thuis.
Effekes googlen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:54

Roodvos schreef:
Loretta schreef:
Snap best dat je je zorgen maakt. Vooral gezien het feit dat je als Nederlander in Frankrijk woont. Een Frexit zit je echt niet op te wachten. Trouwens als een land als Frankrijk oom uit de EU stapt dan blijft er niet veel meer van de EU over. Dan is het project bijna niet meer te redden. Jammer dat wel. Maar helaas zijn er gewoon heel veel fouten gemaakt met het opzetten van de EU. Veel Europese burgers herkennen zichzelf er totaal niet in en verlangen terug naar de tijd van hun eigen munteenheid.

Ik denk dat heel veel mensen geen enkel flauw idee hebben wat "Europa" doet en wat dat voor hen betekent en dus maar wat kakelen. En dat is vind ik ook wel een fout van de landelijke maar ook Europese politiek. Die zouden veel meer aan zichtbaarheid moeten doen.
En nee, zeker niet alles is positief, maar de balans slaat zeker wel heel veel door in het positieve. Zeker voor een export-/handelsland als Nederland. En dat gaat niet alleen maar over geld, maar ook over geharmoniseerde voorschriften en veiligheidseisen aan producten binnen de hele EU, eerlijke concurrentie, veilige werkplek voor werknemers.

Ik had graag gezien dat het niet mislukte. Maar politici zijn de binding met het gewone volk volledig mislukt. Het EU project komt voor de meeste mensen te elitair over. Dat is jammer, want het was in beginsel een goed idee. Nu dreigt het helaas te stranden wanneer Frankrijk de EU daadwerkelijk verlaat. Maar misschien wint Macron en krijgen de Europese politici een aller laatste kans.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:01

Toevallig ben ik weer bezig met een transport naar het VK en ik kan je vertellen: dat is heus een stuk omslachtiger dan voor de Brexit.

Maar hoezo EU elitair? Dat zie ik niet zo?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:06

mysa schreef:
Toevallig ben ik weer bezig met een transport naar het VK en ik kan je vertellen: dat is heus een stuk omslachtiger dan voor de Brexit.

Dan wordt alles nog duurder ja. Maar het risico is aanwezig.

Elitair meer in de zin dat de pro Europese partijen nu net de partijen zijn die geen binding hebben met een groot deel van de bevolking.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:33

Net weer op eenvandaag over de toeslagenaffaire.

Dit keer over het afpakken van Kinderen van de slachtoffers. Dit zijn praktijken die je eerder in Rusland zou verwachten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:38

mysa schreef:

Klopt onze Engelse vrienden vertelde gisteren dat de UK 10 jaar terug in de tijd is gegaan en misschien wel 20 jaar. "Gelukkig " voor Boris had de UK eerst als afleiding de covid crisis, en nu Oekraïne.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:42

Echwel schreef:
IMANDRA schreef:

Overal zelfde taal
Zelfde.munt enz

Europa probeert dan ook niet om één land te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:57

Onvergelijkbaar want de USA is al in een paar honderd jaar naar elkaar gegroeid en in het begin was dat echt niet zo vanzelfsprekend. Dingen hebben ook de tijd nodig.

Wat ik zelf voor het eerst ervoer toen we in het parlementsgebouw waren, dat wij ook wel heel erg verwend zijn. Buiten hing de vlag van Oekraïne tussen de EU vlag en de vlag van de lidstaten, Oekraïne vecht zich op dit moment letterlijk dood tegen de bezetter om hun bestaansrecht te vereeuwigen en wil zo vreselijk graag bij de EU en wij die al op het westerse pluche zitten (ook ik hé) komen vaak niet verder dan kritiek hebben en de schuld bij de EU leggen.

foto van half maart dit jaar
Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:30

pien_2010 schreef:
Onvergelijkbaar want de USA is al in een paar honderd jaar naar elkaar gegroeid en in het begin was dat echt niet zo vanzelfsprekend. Dingen hebben ook de tijd nodig.

Wat ik zelf voor het eerst ervoer toen we in het parlementsgebouw waren, dat wij ook wel heel erg verwend zijn. Buiten hing de vlag van Oekraïne tussen de EU vlag en de vlag van de lidstaten, Oekraïne vecht zich op dit moment letterlijk dood tegen de bezetter om hun bestaansrecht te vereeuwigen en wil zo vreselijk graag bij de EU en wij die al op het westerse pluche zitten (ook ik hé) komen vaak niet verder dan kritiek hebben en de schuld bij de EU leggen.

foto van half maart dit jaar
[ [url=m/vLaEBy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die vlag van de Oekraine herinnert er gelijk weer aan dat alles kapot kan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:36

Dus een oproep om zuinig te zijn wat we wel hebben (democratie) en dat dus belangrijk vinden en zuinig mee omgaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:47

pien_2010 schreef:
Dus een oproep om zuinig te zijn wat we wel hebben (democratie) en dat dus belangrijk vinden en zuinig mee omgaan.

Daar heb je helemaal gelijk aan. We moeten daar ook zuinig op zijn. Maar als je dan bijvoorbeeld steeds weer berichten leest over een corrupte overheid in Nederland dan begrijp ik heel goed dat er steeds minder mensen in de democratie geloven. Net weer bij Eenvandaag. Er zijn meer dan 11:000 kinderen door de staat geroofd in de toeslagen affaire. Een groot deel wordt zelfs niet meer terug gegeven.

Dat zijn geen praktijken die bij een democratische rechtsstaat horen. Dat zijn dingen die thuishoren in een bananenrepubliek. En dit is dan toevallig een voorbeeld dat vanavond op de TV was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:04

Dat klopt Loretta, daar is geen enkel excuus voor. Ik heb 1vandaag ook gezien. Heel verdrietig en een schande.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:24

Maar de toeslagenaffaire heeft helemaal niets met de EU en een Nexit te maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:27

Electra63 schreef:

Wel met een democratische rechtstaat waarin dit soort praktijken niet thuishoren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:56

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Wel met een democratische rechtstaat waarin dit soort praktijken niet thuishoren.

Jij denkt, dat als we (Nederland) uit de EU gaan, zoiets als de toeslagenaffaire niet meer kan/zal voorkomen?

Ik begrijp je echt niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:03

Electra63 schreef:
]

Jij denkt, dat als we (Nederland) uit de EU gaan, zoiets als de toeslagenaffaire niet meer kan/zal voorkomen?

Ik begrijp je echt niet.[/quote]

Hoe kom je daar nu bij dat im dat zou denken. Ben eerder bang dat als dit kabinet volledig de vrije hand krijgt dat het nog veel erger zou worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:06

De eu draait echt niet alleen om geld.
Er draait ook veel wetenschapsgeld in de eu.
Als wij uit de EU zouden stappen ben ik bang dat er minder financiering naar wetenschappelijk onderzoek zal gaan.
Dus liever geen nexit