Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
IMANDRA schreef:Nee. Het is 1800€ rendement per persoon. Ten opzichte van een vrijstelling op een totaal vermogen van €57.357 wat je bezit. Zit jij met je rendement onder die 1800€, ongeacht hoeveel vermogen je hebt, dan betaal je niks aan belasting. Met 6% totaal rendement ben je dan dus met een vermogen van €30.000 aan het beleggen en/of sparen.
Das wel een belangrijk verschil, die twee bedragen zijn niet gelijk in waar ze voor staan.
prompter schreef:En dan te bedenken dat een heel groot deel van de bevolking helemaal geen geld of beleggingen heeft om zich druk om te maken....
Gnome schreef:IMANDRA schreef:Nee. Het is 1800€ rendement per persoon. Ten opzichte van een vrijstelling op een totaal vermogen van €57.357 wat je bezit. Zit jij met je rendement onder die 1800€, ongeacht hoeveel vermogen je hebt, dan betaal je niks aan belasting. Met 6% totaal rendement ben je dan dus met een vermogen van €30.000 aan het beleggen en/of sparen.
Das wel een belangrijk verschil, die twee bedragen zijn niet gelijk in waar ze voor staan.
Maar als ik dus in theorie 50000 aan beleggingen heb, en 5000 spaargeld, dan ben ik nu volledig vrijgesteld en straks toch niet? En dan betaal je ook nog belasting over een rendement dat misschien inmiddels al verdampt is.
IMANDRA schreef:Klopt. Dus rekenend met de cijfers van 2025:
Beleggingen:
€50.000 × 6% = €3.000
Spaargeld:
€5.000 × 2% = €100
Totaal rendement = €3.100
€3.100 − €1.800 = €1.300 belastbaar rendement
36% × €1.300 = €468 box 3 belasting.
Petpa schreef:IMANDRA schreef:Klopt. Dus rekenend met de cijfers van 2025:
Beleggingen:
€50.000 × 6% = €3.000
Spaargeld:
€5.000 × 2% = €100
Totaal rendement = €3.100
€3.100 − €1.800 = €1.300 belastbaar rendement
36% × €1.300 = €468 box 3 belasting.
Deze berekening is niet correct.
Het vermogen valt binnen de vrijstelling van €57.357 (voor een alleenstaande).
Dus de te betalen belasting is 0,0.
MarlindeRooz schreef:Ik vind het goed dat er wat gedaan wordt aan het gat tussen de belasting van box 1 en box 3. Op geld waar je voor werkt lever je meer in dan op geld uit een verhuurd huis of beleggingen. Dat is in mijn ogen heel krom.
Maar misschien komt er ook een vrijgesteld bedrag voor de fictieve winst uit aandelen / dat soort beleggingen oid.
Want dit voorgestelde systeem klinkt als een recept voor gezeur.

MizzMontana schreef:Dat is precies de groep die hier niet door geraakt wordt. De grote beleggers en vastgoedbazen zetten hun assets in box twee in een bv en betalen pas belasting bij daadwerkelijk opnemen van vermogen.
De groep die geraakt wordt is de individuele belegger die aan een potje voor later werkt, die zelf ook inziet dat de NL staat niet voor iedereen in AOW kan voorzien op de lange termijn. Dat is in elk geval de reden dat ik beleg.
Ik denk dat ik alles maar over de balk ga smijten straks. Lekker op vakantie, niet meer besparen, maar consumeren. Zien we tegen pensioenleeftijd wel weer welke regelingen er dan zijn
MizzMontana schreef:Oh begrijp me niet verkeerd, ik heb geen enkele moeite met sparen, beleggen en een financieel gezonde situatie opbouwen. Mijn spaarpercentage is 33% van mijn salaris en mijn beleggingspercentage is 25%.
Dus meer dan 50% zet ik opzij. En ja, ik vind het als een straf voelen dat je belast wordt op ongerealiseerde vermogensopbouw.
Petpa schreef:IMANDRA schreef:Niet als die vrijstelling gaat vervallen in 2028, toch?
Dan gaat het over het werkelijk rendement.
Dus dat is niet op voorhand in te vullen.
.MarlindeRooz schreef:Ja dat snap ik. Maar over mijn salaris is ook belasting betaald en als ik ga tanken betaal ik weer belasting over datzelfde geld. Dus “er is al belasting over betaald” vind ik een raar argument.
Maar er zijn ook mensen die heel veel geld verdienen met vastgoed (verhuren) en beleggen.
Die betalen vaak weinig belasting in verhouding.
MizzMontana schreef:Dat is precies de groep die hier niet door geraakt wordt. De grote beleggers en vastgoedbazen zetten hun assets in box twee in een bv en betalen pas belasting bij daadwerkelijk opnemen van vermogen.
De groep die geraakt wordt is de individuele belegger die aan een potje voor later werkt, die zelf ook inziet dat de NL staat niet voor iedereen in AOW kan voorzien op de lange termijn. Dat is in elk geval de reden dat ik beleg.
Ik denk dat ik alles maar over de balk ga smijten straks. Lekker op vakantie, niet meer besparen, maar consumeren. Zien we tegen pensioenleeftijd wel weer welke regelingen er dan zijn
MizzMontana schreef:Oh begrijp me niet verkeerd, ik heb geen enkele moeite met sparen, beleggen en een financieel gezonde situatie opbouwen. Mijn spaarpercentage is 33% van mijn salaris en mijn beleggingspercentage is 25%.
Dus meer dan 50% zet ik opzij. En ja, ik vind het als een straf voelen dat je belast wordt op ongerealiseerde vermogensopbouw. Beleggingen kunnen net zo goed weer naar beneden gaan, of zelfs in de min. Dus zo lang je het niet opneemt zou het imo gewoon niet belast moeten worden.
IMANDRA schreef:Dan gaat het over het werkelijk rendement.
Dus dat is niet op voorhand in te vullen.
.[/quote]MarlindeRooz schreef:Ik vind het goed dat er wat gedaan wordt aan het gat tussen de belasting van box 1 en box 3. Op geld waar je voor werkt lever je meer in dan op geld uit een verhuurd huis of beleggingen. Dat is in mijn ogen heel krom.
Maar misschien komt er ook een vrijgesteld bedrag voor de fictieve winst uit aandelen / dat soort beleggingen oid.
Want dit voorgestelde systeem klinkt als een recept voor gezeur.
MizzMontana schreef:En ja, ik vind het als een straf voelen dat je belast wordt op ongerealiseerde vermogensopbouw. Beleggingen kunnen net zo goed weer naar beneden gaan, of zelfs in de min. Dus zo lang je het niet opneemt zou het imo gewoon niet belast moeten worden.