Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:46

Voor elk inkomen ben ik met je eens, maar met een bovenmodaal inkomen zou je toch verwachten om iets te kunnen kopen. Ik geloof dat de gemiddelde koopwoning al rond de 450k zit? Dan heb je dus een jaarinkomen van een ton nodig.

Je hebt nu veel mensen met echt goede inkomens die huurwoningen bezet houden. En ook sociale huurwoningen. En dat is jammer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:53

Loretta schreef:
Tja, en dat maakt het dus allemaal heel lastjg. 70k is een behoorlijk goed salaris . Dat hebben de meeste mensen niet. En daarmee is het nog steeds heel moeilijk om te starten op de woningmarkt. Met tweeverdiemers met beide een redelijk goede baan kom je dan misschien aan de 70k. Dus dan moet je beide ook nog in staat zijn om naar Groningen, Friseland, Drenthe of Limburg te verhuizen.

Blijft er nog over huren in de vrije sector tegenover woekerprijzen.
Dus ja, de woningmarkt is verziekt.

2 verdieners die beiden het minimumloon verdienen zitten samen al op bijna 65K. Dus samen 70k is niet een behoorlijk goed salaris.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:54

Tango1979 schreef:
Voor elk inkomen ben ik met je eens, maar met een bovenmodaal inkomen zou je toch verwachten om iets te kunnen kopen. Ik geloof dat de gemiddelde koopwoning al rond de 450k zit? Dan heb je dus een jaarinkomen van een ton nodig.

Je hebt nu veel mensen met echt goede inkomens die huurwoningen bezet houden. En ook sociale huurwoningen. En dat is jammer.

Starters hebben een hoog jaarinkomen nodig als ze geen berg eigen geld meenemen. Doorstromers hebben altijd de waarde van het huis dat ze achterlaten.

We hadden het er laatst al over, het is echt een ingewikkelde situatie om het scheefwonen op te lossen. Toch denk ik dat er misschien wel een mogelijkheid moet komen om een inkomensgrens aan de bovenkant in te bouwen. Dan maar tornen aan de vrijheid van het individu ten gunste van het grotere geheel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:55

Tango1979 schreef:

Ook huurwoningen zijn amper te betalen. Ja sociale huur, maar gewone huur niet. Hier in de straat huur je 35m2 zonder balkon of wat ook, rustig 1400 euro of meer.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:03

Het huis naast het mijne (ik huur ook, vrije sector) is vrij gekomen. Er zitten nieuwe huurders in. Op Funda zag ik dat de nieuwe huurprijs 2950 Euro was :wow: . Plus 5900 Euro borg. Ik vraag me af wat voor salaris je moet hebben voor zo'n huur.... En ik vind mijn eigen huur al zo hoog, maar die is de helft hiervan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:29

Benzz schreef:
Loretta schreef:
Tja, en dat maakt het dus allemaal heel lastjg. 70k is een behoorlijk goed salaris . Dat hebben de meeste mensen niet. En daarmee is het nog steeds heel moeilijk om te starten op de woningmarkt. Met tweeverdiemers met beide een redelijk goede baan kom je dan misschien aan de 70k. Dus dan moet je beide ook nog in staat zijn om naar Groningen, Friseland, Drenthe of Limburg te verhuizen.

Blijft er nog over huren in de vrije sector tegenover woekerprijzen.
Dus ja, de woningmarkt is verziekt.

2 verdieners die beiden het minimumloon verdienen zitten samen al op bijna 65K. Dus samen 70k is niet een behoorlijk goed salaris.

Volgens mij iets meer dan 61k bruto op basis van beide fulltime werken?

En daar zit m ook de crux, fulltime werken. De meeste vrouwen werken parttime.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:57

_San87_ schreef:
Volgens mij iets meer dan 61k bruto op basis van beide fulltime werken?

Minimum loon gaat binnenkort weer naar boven, met dat bedrag heb ik gerekend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:08

Dan kom ik voor 2 personen op iets minder dan 63k op basis van fulltime. Maar misschien vergeet ik iets.

Tenminste, we gaan naar 14,40 toch?

Maakt ook niet uit. Het is te weinig om een huis te kopen. Helemaal wanneer je het alleen moet doen of 1 van de 2 parttime werkt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:10

_San87_ schreef:
Dan kom ik voor 2 personen op iets minder dan 63k op basis van fulltime. Maar misschien vergeet ik iets.

Tenminste, we gaan naar 14,40 toch?

Maakt ook niet uit. Het is te weinig om een huis te kopen. Helemaal wanneer je het alleen moet doen of 1 van de 2 parttime werkt.

63 k is toch bijna 65k?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:13

Als jij meer dan 2k verschil als bijna ziet, prima.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:21

Hoeveel % gaat het minimumloon omhoog?
Oh en huurwoningen kan ik voor 900 of meer krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:27

_San87_ schreef:

Tegenwoordig lijkt het wel normaal om parttime te werken, ook bij mannen. Ken er wel een aantal in de familie, allemaal midden 20/begin 30. Tja, dan wordt het al een stuk lastiger

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:31

Kinke schreef:
_San87_ schreef:

Tegenwoordig lijkt het wel normaal om parttime te werken, ook bij mannen. Ken er wel een aantal in de familie, allemaal midden 20/begin 30. Tja, dan wordt het al een stuk lastiger

Ja, veel mensen doen het. En eerlijk? Ik snap het wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:40

Ik ook, extra werken loont niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:43

In mijn geval wel, ik heb geen recht op toeslagen, bijvoorbeeld. Maar mijn mentale gezondheid is me die mindering in inkomem per maand meer dan waard :).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:25

_San87_ schreef:
In mijn geval wel, ik heb geen recht op toeslagen, bijvoorbeeld. Maar mijn mentale gezondheid is me die mindering in inkomem per maand meer dan waard :).

Dat —je ziet dat de jongere generaties veel meer van de mindset zijn van werken om te leven ipv leven om te werken. Parttime is daar een onderdeel van.

Je wil wat verdienen maar daar wel van genieten, niet alleen maar continu met werk bezig te zijn. Ik snap dat idd ook wel. Heeft niks te maken met lui zijn of niet willen werken, wat je vaak van “boomers” hoort.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:49

Ik vind full time werken prima, maar het ligt ook aan de soort baan natuurlijk. Ik heb wel een paar harde deadlines per jaar, maar hoe ik daar kom kan ik helemaal zelf invullen en het werk is enorm afwisselend. Zo moest ik vandaag een training voor microsoft 365 bijwonen maar ben ik in de ochtend op werkplekinspectie gegaan bij een locatie met voorbeeldtuinen. Wanneer je zelf je werk in kunt delen, heb je het denk ik veel meer naar je zin dan dat je daar minder invloed op hebt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:15

Klopt Prompter. Mijn belangrijkste medewerkster had kinderen. Zij mocht alles naar eigen goeddunken inplannen want ze was zo'n concencieuze vrouw. Dat werkte fantastisch. Ik deed alle intakes en administraties overdag en avond, en zij deed veel gesprekken 's avonds en afm als de kinderen naar school waren. Ook voor onze doelgroep was dat een perfecte combinatie.
Omdat ik de baas was werkte ik natuurlijk veel meer en zij gewoon haar uren. Zij heeft later mijn bedrijf voortgezet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:44

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:

Dat —je ziet dat de jongere generaties veel meer van de mindset zijn van werken om te leven ipv leven om te werken. Parttime is daar een onderdeel van.

Je wil wat verdienen maar daar wel van genieten, niet alleen maar continu met werk bezig te zijn. Ik snap dat idd ook wel. Heeft niks te maken met lui zijn of niet willen werken, wat je vaak van “boomers” hoort.

Dat is prima, maar je kan niet en en en.

Sommigen willen en 3 jaar op wereldreis, en 10 jaar studeren met allemaal lol ernaast en dan een huis kopen op hun 28e.

Dat gaat niet :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:49

inderdaad Ruitje. En vergeet het uit eten, concerten, op terrasjes zitten, weekendje Londen/Barcelona etc.etc. ook niet. Noem mij maar een bejaarde, maar alles moet tegenwoordig ook maar kunnen. Zo ging het eerder echt niet. Je ging fulltime werken en als een gek sparen zodat je uiteindelijk uit huis kon gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:51

Nee, maar er zijn ook gewoon mensen die realistische keuzes maken en die het ook niet lukt om wat voor reden dan ook.

En ik denk eigenlijk dat dat de meerderheid is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:52

Kinke schreef:
inderdaad Ruitje. En vergeet het uit eten, concerten, op terrasjes zitten, weekendje Londen/Barcelona etc.etc. ook niet. Noem mij maar een bejaarde, maar alles moet tegenwoordig ook maar kunnen. Zo ging het eerder echt niet. Je ging fulltime werken en als een gek sparen zodat je uiteindelijk uit huis kon gaan.

Dan is het ook wel handig als je door dat fulltime werken en hard sparen een vooruitzicht op een eigen huis hebt. Dat is er bij de meesten niet op het moment. De mentaliteit van jongeren is ook deels te verklaren door hoe de maatschappij is ingericht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:55

Loretta schreef:
Kinke schreef:

Dan is het ook wel handig als je door dat fulltime werken en hard sparen een vooruitzicht op een eigen huis hebt. Dat is er bij de meesten niet op het moment. De mentaliteit van jongeren is ook deels te verklaren door hoe de maatschappij is ingericht.

Ook dat nog eens...

Wij hebben het geluk gehad een fijn huis te kunnen kopen, maar ik heb ook vrienden die dat niet lukt en ook niks in het vooruitzicht hebben. Die kiezen dan voor een mooie vakantie, je leeft immers maar 1 keer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:16

Volgens mij zijn mensen helemaal niet zo. Ik denk dat verreweg de meeste mensen er vol voor zouden gaan als ze wel de kans krijgen om iets te kopen en op te bouwen.

Het punt is alleen dat zelfs als je 'als een gek spaart' je niet echt ergens komt, niet in de buurt van een woning in elk geval. Zelfs als je je uiterste best doet en je weet van je niet te hoge middeninkomen bijvoorbeeld 400 euro per maand te sparen. Dan heb je na een jaar een miezerige 4800 euro bij elkaar. Doe het 10 jaar, 48.000. Kijk hoeveel verschil het maakt in je kansen op een woning: haha, niks.

Maar in de tussentijd loop je bv ook tegen andere grenzen op. De zorgtoeslag (en ook huurtoeslag) kennen niet alleen een inkomensgrens maar ook een vermogensgrens. Dus als je eigenlijk een beetje spaargeld op begint te bouwen, gaan je kosten meteen omhoog. (En het bezit van een huis als je er zelf woont telt niet mee voor die vermogensgrens, dus als je eenmaal een huis hebt, dan zit je goed, maar je kunt dat kapitaal eigenlijk niet zomaar opbouwen zonder een huis+hypotheek te krijgen.)

Op allerlei manieren zijn er zo politieke keuzes gemaakt die het heel moeilijk maken om vanuit een lager inkomen door te stromen naar een koopwoning. En zo houdt het de klasseverschillen in stand: als je steun hebt van bv familie die met hun kapitaal kunnen helpen kun je daar doorheen breken, maar op eigen kracht heel vaak niet.

En dus... dan maar een mooie auto, leuke dingen doen en meer tijd met de kinderen.

(En wat verder niet helpt is de algemene staat van de wereld. Ook die nodigt niet echt uit tot lange termijn plannen vind ik eigenlijk. Helaas.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:37

Hoeveel verdienen schoolverlaters tegenwoordig eigenlijk? Ik kon best wat sparen toen ik werkte en thuis woonde, maar dat zal ondertussen ook niet meevallen misschien?

Maar, wij gingen dan niet op vakantie en zuinig leven zat er wel in. Ik denk dat je toen wel al geen ziekenfonds meer had, dus wel zelf de verzekeringen en het brommertje betalen. En er waren nog geen mobiele telefoons met bijbehorende abonnementen enzo :D
(Maar de lonen lagen misschien ook lager?) oh, en niet gestudeerd dus geen schuld. Dat dat nu wel zo is doet denk ook wat met het aantal hoger opgeleiden? Dat je nooit meer van je schuld af komt? En dat ook meetelt met een woning kunnen betalen