Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Loretta schreef:Tja, en dat maakt het dus allemaal heel lastjg. 70k is een behoorlijk goed salaris . Dat hebben de meeste mensen niet. En daarmee is het nog steeds heel moeilijk om te starten op de woningmarkt. Met tweeverdiemers met beide een redelijk goede baan kom je dan misschien aan de 70k. Dus dan moet je beide ook nog in staat zijn om naar Groningen, Friseland, Drenthe of Limburg te verhuizen.
Blijft er nog over huren in de vrije sector tegenover woekerprijzen.
Dus ja, de woningmarkt is verziekt.
Tango1979 schreef:Voor elk inkomen ben ik met je eens, maar met een bovenmodaal inkomen zou je toch verwachten om iets te kunnen kopen. Ik geloof dat de gemiddelde koopwoning al rond de 450k zit? Dan heb je dus een jaarinkomen van een ton nodig.
Je hebt nu veel mensen met echt goede inkomens die huurwoningen bezet houden. En ook sociale huurwoningen. En dat is jammer.
Tango1979 schreef:Je hebt nu veel mensen met echt goede inkomens die huurwoningen bezet houden. En ook sociale huurwoningen. En dat is jammer.
Benzz schreef:Loretta schreef:Tja, en dat maakt het dus allemaal heel lastjg. 70k is een behoorlijk goed salaris . Dat hebben de meeste mensen niet. En daarmee is het nog steeds heel moeilijk om te starten op de woningmarkt. Met tweeverdiemers met beide een redelijk goede baan kom je dan misschien aan de 70k. Dus dan moet je beide ook nog in staat zijn om naar Groningen, Friseland, Drenthe of Limburg te verhuizen.
Blijft er nog over huren in de vrije sector tegenover woekerprijzen.
Dus ja, de woningmarkt is verziekt.
2 verdieners die beiden het minimumloon verdienen zitten samen al op bijna 65K. Dus samen 70k is niet een behoorlijk goed salaris.
_San87_ schreef:Dan kom ik voor 2 personen op iets minder dan 63k op basis van fulltime. Maar misschien vergeet ik iets.
Tenminste, we gaan naar 14,40 toch?
Maakt ook niet uit. Het is te weinig om een huis te kopen. Helemaal wanneer je het alleen moet doen of 1 van de 2 parttime werkt.
Kinke schreef:_San87_ schreef:En daar zit m ook de crux, fulltime werken. De meeste vrouwen werken parttime.
Tegenwoordig lijkt het wel normaal om parttime te werken, ook bij mannen. Ken er wel een aantal in de familie, allemaal midden 20/begin 30. Tja, dan wordt het al een stuk lastiger
_San87_ schreef:In mijn geval wel, ik heb geen recht op toeslagen, bijvoorbeeld. Maar mijn mentale gezondheid is me die mindering in inkomem per maand meer dan waard.
IMANDRA schreef:_San87_ schreef:In mijn geval wel, ik heb geen recht op toeslagen, bijvoorbeeld. Maar mijn mentale gezondheid is me die mindering in inkomem per maand meer dan waard.
Dat —je ziet dat de jongere generaties veel meer van de mindset zijn van werken om te leven ipv leven om te werken. Parttime is daar een onderdeel van.
Je wil wat verdienen maar daar wel van genieten, niet alleen maar continu met werk bezig te zijn. Ik snap dat idd ook wel. Heeft niks te maken met lui zijn of niet willen werken, wat je vaak van “boomers” hoort.
Kinke schreef:inderdaad Ruitje. En vergeet het uit eten, concerten, op terrasjes zitten, weekendje Londen/Barcelona etc.etc. ook niet. Noem mij maar een bejaarde, maar alles moet tegenwoordig ook maar kunnen. Zo ging het eerder echt niet. Je ging fulltime werken en als een gek sparen zodat je uiteindelijk uit huis kon gaan.
Loretta schreef:Kinke schreef:inderdaad Ruitje. En vergeet het uit eten, concerten, op terrasjes zitten, weekendje Londen/Barcelona etc.etc. ook niet. Noem mij maar een bejaarde, maar alles moet tegenwoordig ook maar kunnen. Zo ging het eerder echt niet. Je ging fulltime werken en als een gek sparen zodat je uiteindelijk uit huis kon gaan.
Dan is het ook wel handig als je door dat fulltime werken en hard sparen een vooruitzicht op een eigen huis hebt. Dat is er bij de meesten niet op het moment. De mentaliteit van jongeren is ook deels te verklaren door hoe de maatschappij is ingericht.