Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:20

Elisa2 schreef:
Ik denk gewoon dat als ze zo pro regime zijn dat ze ook wel weer veilig zijn in hun eigen land en terug kunnen keren? dan kunnen we hier de vluchtelingen veilig opvangen die dat hier nodig hebben zonder dat deze in NL dan ook nog of weer bedreigd worden.

Maakt wat mij betreft niet uit hoelang iemand hier is, als deze zich niet kan gedragen. :o

Wow, serieus? :oo
En 2e generatie? zoals Pien zegt, de jonge jongens zijn waarschijnlijk gewoon hier geboren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:23

Ja als ze hier de veiligheid van de andere vluchtelingen bedreigen. Wat wil je er dan mee?

Sowieso als ze hier geboren zijn, of je burgert in en bent Nederlander en houdt je niet bezig met dat soort zaken. Of ga lekker daar oorlog voeren.

Ik denk niet dat een zachte hand hierbij gaat werken. Maar vooral consequente duidelijkheid dat dit soort gedrag hier niet getolereerd wordt anders gaan ze hier vrolijk verder. Er zit een enorm cultuurverschil hier.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:52

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:13

996981 schreef:
“Ik snap niet dat vrouwen nog in rokjes op straat gaan. We weten toch dat er gekken rondlopen die een gevaar voor vrouwen vormen?”

Het is niet de schuld van welke overheidsinstantie dan ook dat deze mannen zich misdragen. Daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.

Zeg ik dat het de schuld is van overheidsinstanties?
Natuurlijk niet.

Maar dat zij niet goed hebben gereageerd om te voorkomen dat het uit de hand zou lopen, zegt de burgemeester zelf in een verklaring.

Het valt mij altijd op, dat jij heel selectief reageert en zelden op een heel bericht.
Cherry-picking, noemen we dat, geloof ik. ;)

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:24

Oh prima hoor. Dat ik “m’n punt zou willen maken” en aan cherry-picking doe. Als je kritisch bent moet je dat volgens de posters hier overal op zijn. Je moet óveral een mening over hebben en mag geen vragen stellen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:39

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
“Ik snap niet dat vrouwen nog in rokjes op straat gaan. We weten toch dat er gekken rondlopen die een gevaar voor vrouwen vormen?”

Het is niet de schuld van welke overheidsinstantie dan ook dat deze mannen zich misdragen. Daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.

Ja hoor het gaat weer lekker om eigen punt te maken....pffffff

Ach, dat eigen punt maken gebeurd met regelmaat en door nagenoeg iedereen. Misschien door de emotie die bepaalde topics losmaken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:12

Elisa2 schreef:
Ja als ze hier de veiligheid van de andere vluchtelingen bedreigen. Wat wil je er dan mee?

Sowieso als ze hier geboren zijn, of je burgert in en bent Nederlander en houdt je niet bezig met dat soort zaken. Of ga lekker daar oorlog voeren.

Ik denk niet dat een zachte hand hierbij gaat werken. Maar vooral consequente duidelijkheid dat dit soort gedrag hier niet getolereerd wordt anders gaan ze hier vrolijk verder. Er zit een enorm cultuurverschil hier.

Waarom hebben sommige nakomelingen van Nederlandse Joden nog steeds last van trauma's uit WO2 ?

Of wat er nu met de Palestijnen gebeurt?
Ik denk dat sommigen zulke grote trauma's hebben en haat naar (toenmalige) regimes, dat dit niet zomaar, door bijvoorbeeld inburgering, voorbij gaat.

Ik ben zeker voor zware straffen en verhalen van de schade (al zul je van een kale kip niet kunnen plukken).
En proberen de oorzaak te achterhalen van deze rellen en escalaties voorkomen.

Zoals dat moet bij iedere zware overtreding, zeker met lichamelijk letsel.

En kopje thee drinken, waar vooral de rechtse partijen altijd de schuld afschuiven naar links, is gewoon heel belangrijk.
Juist door al die jaren bezuinigen op wijk- en jeugdteams (de oren en ogen) zorgen ervoor dat je het contact kwijtraakt met (jonge) burgers.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:25

Hij doet wel zijn best:

Rutte in Brussel in de bres voor boeren: ’Zij verdienen onze volledige steun’

BRUSSEL - Demissionair premier Mark Rutte springt in Brussel in de bres voor onze boeren. Per brief roept hij voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie op om een ’tussenoplossing’ mogelijk te maken voor een groen alternatief voor kunstmest. Daarnaast nodigt Rutte de topvrouw uit om in Nederland de ’uitdagingen van de agrarische sector’ te bespreken.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1953571 ... dige-steun

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:31

mce schreef:
Hij doet wel zijn best:

Rutte in Brussel in de bres voor boeren: ’Zij verdienen onze volledige steun’

BRUSSEL - Demissionair premier Mark Rutte springt in Brussel in de bres voor onze boeren. Per brief roept hij voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie op om een ’tussenoplossing’ mogelijk te maken voor een groen alternatief voor kunstmest. Daarnaast nodigt Rutte de topvrouw uit om in Nederland de ’uitdagingen van de agrarische sector’ te bespreken.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1953571 ... dige-steun

beetje laat alleen helaas.

Ik zie het als een verkiezingspunt. Maar prima hoor, als hij er wat mee bereikt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:00

Elisa2 schreef:

Oh, dus als het om buitenlanders gaat mag je in een keer wél bepalen wat iemand anders wel of niet mag denken en doen?

Gek dat wij prat gaan op onze cultuur, maar wel voor anderen willen bepalen wat dat ze hun eigen cultuur niet mogen uitdragen (en dan ook nog eens heel specifiek, want niemand ergert zich aan chinese cultuur of engelse). Je bent dus alleen welkom als je je cultuur en identiteit in de kliko gooit. (Tenzij je expat bent).
Laatst bijgewerkt door nps op 19-02-24 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:10

Zo dat wordt lekker uit het verband getrokken..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:16

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Oh, dus als het om buitenlanders gaat mag je in een keer wél bepalen wat iemand anders wel of niet mag denken en doen?

Geweld is geweld, dat is tegen de wet. Maar wel gek dat wij prat gaan op onze cultuur, en ewn voor anderen moeten bepalen wat dat ze hun eigen cultuur niet mogen uitdragen (en dan ook nog eens heel specifiek, want niemand ergert zich aan chinese cultuur of engelse).

mwah, als de chinezen of britten hier in Den Haag hun burgeroorlog gaan uitvechten zullen we daar ook wel een mening over hebben. Maar zolang deze mensen geen overlast veroorzaken en zich gewoon aanpassen aan onze normen en waarden is er geen probleem.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:24

Daar hebben we gewoon de wet voor. En die staat - gelukkig - los van cultuur. Mensen vechten zoveel stomme dingen uit (voetbalhooligans anyone?). Streng religieuzen voldoen ook niet aan mijn normen en waarden. Waar sturen we die dan heen? Zo gek om te vinden dat je zelf heel veel recht hebt op je eigen cultuur, maar een ander niet

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:27

Elisa2 schreef:

Je zegt letterlijk dat je als je hier komt je cultuur moet inleveren. Want dan moet je Nederlander worden. Wat dat ook mogen betekenen (verplicht hutspot, kroketten, kaas en stroopwafels eten? Kringverjaardagen? Klompen dragen?). Wanneer ben je eigenlijk een Nederlander?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:29

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:47

Dit is toch bizar:

Iedere Eritreër in de diaspora is verplicht om maandelijks 2 procent van zijn of haar inkomen aan het regime over te dragen

Dit is de kernvraag: zou Nederland toestaan dat supporters van Vladimir Poetin, de moordenaar van Aleksej Navalny, in Nederland bijeenkomsten gaan houden om een dictator de hemel in te prijzen en geld in te zamelen voor zijn regime?

Als het antwoord hierop ontkennend is, waarom blijven we dan wél toestaan dat aanhangers van het Eritrese regime – dat Poetin overigens door dik en dun steunt – feesten blijven organiseren in Nederland?
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/19/vo ... n-a4190580

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:03

mce schreef:
Dit is de kernvraag: zou Nederland toestaan dat supporters van Vladimir Poetin, de moordenaar van Aleksej Navalny, in Nederland bijeenkomsten gaan houden om een dictator de hemel in te prijzen en geld in te zamelen voor zijn regime?

Nederland maakt het het Russische regime ook echt niet zo moeilijk hoor. Ook na de (tweede) inval in Oekraine liep er een heleboel geld via de Zuid-as en Nederlandse constructies. Daar is traag en met moeite op ingegrepen, en hoe effectief we nu zijn in het stoppen van Russisch geld via Nederland zou ik niet weten. En Wilders met z'n vriendschapsspeldje voor Rusland wekt ook niet echt de indruk dat het een hot topic is voor velen...

(Ik zou het niet erg vinden dat we daar wat meer naar zouden kijken.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:24

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Je zegt letterlijk dat je als je hier komt je cultuur moet inleveren. Want dan moet je Nederlander worden. Wat dat ook mogen betekenen (verplicht hutspot, kroketten, kaas en stroopwafels eten? Kringverjaardagen? Klompen dragen?). Wanneer ben je eigenlijk een Nederlander?

Dat zeg ik nergens, ik ga er vanuit dat iemand na 30 jaar hier of 2e generatie wel ingeburgerd is. En bij inburgeren hoort ook een stuk ontwikkeling en dat oorlogszuchtige in het land laten van herkomst en niet hier hetzelfde gaan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:31

mce schreef:
Dit is toch bizar:

Iedere Eritreër in de diaspora is verplicht om maandelijks 2 procent van zijn of haar inkomen aan het regime over te dragen

Als het antwoord hierop ontkennend is, waarom blijven we dan wél toestaan dat aanhangers van het Eritrese regime – dat Poetin overigens door dik en dun steunt – feesten blijven organiseren in Nederland?

Ik vind niet dat welke Nederlander dan ook zo'n soort financiële verplichting hoort te hebben.

Er zijn wat heikele kwesties. Bijvoorbeeld: je kunt je Turkse staatsburgerschap niet kwijtraken, en wie geboren met dit staatsburgerschap is en man is, moet in dienst.
Dat kun je afkopen.

Maar ieder jaar een variant op de zakatverplichting...?

En ook nog wel eens een vraagje: wat doet het regime met jouw familie als je zou weigeren...?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:33

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Maar in sommige gevallen moet dat dus wel. Als jouw cultuur tegen het nederlandse recht in gaat. Dus je dochter laten besnijden mag hier gewoon niet.

Ook je medelanders in elkaar meppen omdat jullie in het land van oorsprong vijanden waren mag ook niet.

Zo zijn er wel meer dingen uit jouw cultuur die je zult moeten laten vallen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:36

Elisa2 schreef:
Dat zeg ik nergens, ik ga er vanuit dat iemand na 30 jaar hier of 2e generatie wel ingeburgerd is. En bij inburgeren hoort ook een stuk ontwikkeling en dat oorlogszuchtige in het land laten van herkomst en niet hier hetzelfde gaan doen.

En dat bepaal jij? Is iemand pas ontwikkeld als hij of zij niet meer betrokken is bij het land van herkomst, al dan niet van de ouders? Wanneer vind jíj dat iemand is ingeburgerd, aan welke criteria moet je dan voldoen?

Ik snap t ergens wel he, ik vind er ook wat van wat er met de Turkse gemeenschap en Erdogan gebeurt. Maar ik vind niet dat ik anderen mag beperken in het uitoefenen van hun cultuur. Of de ene cultuur beter mag vinden dan de andere. Wij vinden zelf dat de Nederlandse cultuur, normen en waarden heel belangrijk zijn maar gunnen dat anderen kennelijk niet. Over empathie gesproken en inlevingsvermogen gesproken….

Ik denk dat er erg makkelijk wordt gedacht over de landen waar ze vandaan komen. Ik ben in Afrika geweest (noordwest, met de auto - marokko, mauritanie, senegal, gambia, sierra leone). De bevolking daar is compleet ongeschoold, ongeletterd. Ze hebben he-le-maal niks. Nogmaals niet te vergelijken met hier (en wij maar klagen). Je kán niet verwachten zonder de handigheid en kennis die wij Nederlanders op hun voor hebben dat ze binnen een generatietje ineens Nederlanders zijn. Dus, alles maar weren dan uit oorlogsgebieden?

Zoals altijd is het niet zo simpel als men graag wil geloven. Iedereen moet zich aan de wet houden, wat je doet in je eigen tijd met je cultuur is iedereen in Nederland toch echt vrij in. Niet de ene een beetje meer dan de ander.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:37

mysa schreef:
nps schreef:

Maar in sommige gevallen moet dat dus wel. Als jouw cultuur tegen het nederlandse recht in gaat. Dus je dochter laten besnijden mag hier gewoon niet.

Ook je medelanders in elkaar meppen omdat jullie in het land van oorsprong vijanden waren mag ook niet.

Zo zijn er wel meer dingen uit jouw cultuur die je zult moeten laten vallen.

En nogmaals, daarom hebben we wetten. Je cultuur mag je uitoefenen, aan de wet heb je je te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:39

Hmmm, dat je 'stukjes cultuur' kwijtraakt bij emigratie of vlucht, dat is zo.

Dus 'dat je cultuur kwijtraakt', daar kan ik in mee.

Je hele cultuur opgeven: dat is werkelijk nergens voor nodig.

(Politieke tegenstanders in elkaar slaan mag hier ook niet maar gebeurt wel degelijk. Vraag een Fries maar naar 'kneppelfreed'....)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:47

mce schreef:
Dit is toch bizar:

Het antwoord is niet ontkennend, in Nederland worden bijeenkomsten gehouden die Poetin de hemel inprijzen en waar ongetwijfeld geld ingezameld wordt (hoewel sommige bijeenkomstorganisatoren juist geld krijgen van Vlad)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:43

Vraag me af of dat dan Russen zijn, denk meer Nederlanders.
De meeste Russen hier, zijn hier niet voor niets gaan wonen.