Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:59

De Palestijnen hebben geen enkele zeggenschap in Gaza. De bouw van een paar wolkenkrabbers en riviera gaat gebeuren.
Nog meer kolonisten op de Westbank.

Een beetje wat de VS ooit met de oorspronkelijke bewoners heeft gedaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:48

julius_juut schreef:
hwn schreef:
Dat vredesplan is te belachelijk voor woorden, ik snap niet dat ook maar iemand daar nog een ernstige reactie op kan geven zonder ofwel in de lach te schieten of in woede uit te barsten, dat kan toch niemand normaal vinden? Geen woord over de bezetting, het land onder bezetting moet ontwapenen (lees: zich overgeven), geen zelfbeschikking voor de Palestijnen, en Trump, de trouwste bondgenoot van de bezetter, mag er de baas gaan spelen.

Moderatoropmerking:
Het is op Bokt niet toegestaan om iemand (indirect) dood te wensen

Ik vind dit ook nogal een ding inderdaad. Hamas krijg eigenlijk geen keus, ze kunnen de restjes van hun burgers laten opblazen of verhongeren of ze kunnen akkoord gaan met landverlies en een overheerser. Dat voelt een beetje als dezelfde vrede die de kolonisten in Amerika brachten voor de inheemse bevolking. Als je uitgeroeid wordt en je geen land of volk meer hebt om voor te vechten houdt het vechten vanzelf op inderdaad.

Hamas heeft altijd andere prioriteiten gehad dan "hun" burgers. Dus op dat punt heb ik er geen problemen mee. Echter voor die burgers is het geen verbetering, eerder een verslechtering met een optimistisch sausje er over.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 03-10-25 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Oorspronkelijke bericht aangepast

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:31

Sommige Palestijnen zijn niet zo erg negatief, valt me op. Maar misschien vooral omdat ze een einde aan de huidige situatie willen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 23:30

mysa schreef:
Sommige Palestijnen zijn niet zo erg negatief, valt me op. Maar misschien vooral omdat ze een einde aan de huidige situatie willen?

Misschien omdat er geen keuze is ?
Wat moeten ze ? Er is bijna niets meer in Gaza.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 00:02

Er is altijd keuze. Misschien geen ideaal plan, maar wel een opstap naar vrede, kans op economisch groei en de kans om uiteindelijk toch een vrije Palestijnse staat te vormen (19). Een garantie dat Israël Gaza niet zal annexeren (16).garantie op terugkeer bij vertrek(12). Een kans op vrede en vrijheid die de gazanen nooit hebben gehad, ook onder niet onder Hamas. Misschien dat de gazanen hier uiteindelijk nog beter uitkomen dan de palestijnen op de Jordaanoever.

https://www.bbc.com/news/articles/c70155nked7o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:18

journee schreef:
Er is altijd keuze. Misschien geen ideaal plan, maar wel een opstap naar vrede, kans op economisch groei en de kans om uiteindelijk toch een vrije Palestijnse staat te vormen (19). Een garantie dat Israël Gaza niet zal annexeren (16).garantie op terugkeer bij vertrek(12). Een kans op vrede en vrijheid die de gazanen nooit hebben gehad, ook onder niet onder Hamas. Misschien dat de gazanen hier uiteindelijk nog beter uitkomen dan de palestijnen op de Jordaanoever.

Er is altijd keuze??

Je wordt gedwongen je huis (wat er niet meer staat) en je land te verlaten. Wie nu achterblijft in Gaza is een terrorist, volgens Israel.
De VS en Israël bepalen hoe uiteindelijk jouw land ooit wordt opgebouwd en waar jij eventueel mag wonen.
Met de paar getraumatiseerde overgebleven (gewonde) familieleden mag je dan daar wonen onder bevel van Israël.

Ondertussen wordt de Westbank ook nog verder ingenomen door Kolonisten.

Maar klinkt goed en positief voor de Palestijnen +:)+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:57

Electra63 schreef:
journee schreef:

Er is altijd keuze??

Je wordt gedwongen je huis (wat er niet meer staat) en je land te verlaten. Wie nu achterblijft in Gaza is een terrorist, volgens Israel.
De VS en Israël bepalen hoe uiteindelijk jouw land ooit wordt opgebouwd en waar jij eventueel mag wonen.
Met de paar getraumatiseerde overgebleven (gewonde) familieleden mag je dan daar wonen onder bevel van Israël.

Ondertussen wordt de Westbank ook nog verder ingenomen door Kolonisten.

Maar klinkt goed en positief voor de Palestijnen +:)+

De gazanen hebben de keuze gehad om wel of niet voor Hamas te kiezen. Hamas heeft de keuze gehad Israël wel of niet aan te vallen en Israël heeft de keuze gehad wel of niet gaza binnen te vallen. Volgens mij is de keuze voor Hamas op dit moment: to be or not to be. Geen ideale keuze, maar niettemin een keuze.

Mijn indruk was overigens dat de discussie over het 20 punten plan voor vrede in Gaza ging? Daar in staat juist de garantie dat Israël Gaza niet zal annexeren. Dat Gazanen worden aangemoedigd te blijven en de garantie krijgen terug te mogen keren bij vertrek. Hamasleden krijgen gratie bij vrijwillig overgeven. Dat het uiteindelijke doel van een vrije staat niet uit het oog wordt verloren, maar dat daar met een stappenplan naar toe wordt gewerkt.

Dat kun je allemaal lezen in het linkje. En de westbank valt hier inderdaad niet onder. Vandaar ook mijn conclusie dat de Gazanen, zodra Hamas akkoord geeft, misschien wel een beter toekomst perspectief hebben dan de palestijnen op de westbank.

Al met al denk ik niet dat Hamas meer kan verwachten. Dat Israël Hamas niet meer naast zich zal dulden is natuurlijk ook niet uit de lucht komen vallen. Maar ik ben best benieuwd welk scenario jij nu anders nog zou zien om blijvende vrede in het het gebied te bewerkstelligen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:15

Ik weet wat er in het linkje staat, maar ik heb ook al gehoord en gelezen dat er getwijfeld wordt aan de "goede" intenties van Bibi en Trump.

En nee, de Gazanen en zeker niet de kinderen hebben en hadden geen keuze.
Je wordt er geboren en je hebt de pech dat dit in Gaza is.

Netanyahu is voor mij net zo slecht als Hamas.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:02

@journee, ik vind het vooral heel stom en kortzichtig van de wereld dat ze niet ijveren voor ook de regering Netanyahu weg, want die zijn minstens even extremistisch als Hamas. Bovendien hebben Palestijnen nog altijd recht op zelfbeschikking en verkiezen wie ze zelf willen (daarom is het zo belangrijk dat Marwan Barghouti zou vrijkomen).

Ik geloof trouwens niet dat je met Israël mag geloven dat er garanties zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:06

Eén van mijn medebetogers van aan de Beurs in Brussel, was onderweg met de Sumud Flotilla. Momenteel zit ze in een Israëlische cel. :(

https://www.facebook.com/reel/1735860230463507

Gelukkig zijn er intussen weer boten onderweg vanuit diverse landen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:13

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:59

Ik las het ook al! Schitterend! *\o/*

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:04

Ik vraag mij echt ernstig af of sommigen bokkers wel weten dat hamas een afstammeling is van het moslimbroederschap. :x En dat die 'arme hamas' die nu geen keuze heeft maar met één doel is opgericht en dat is de geweldadige jihad, in ieder geval in het middenoosten, maar liefst wereldwijd. Die geven echt geen reet om hun eigen burgers hoor.

Die zitten ook watertandend te kijken naar al die demonstraties is westerse landen. Dubbele winst, je eigen burgers voor de leeuwen gooien en dan daar ook nog voor gesteund worden.

Datzelfde moslimbroederschap die al in 2017 undercover gepakt werd op het zich voorbereiden op het moment van het uitwerken van de sharia in Frankrijk. (En Duitsland, Engeland en Zwitserland)

Ik schrik echt van de naiviteit van mensen die denken dat ze iets goeds doen, maar geen idee hebben van de dubbele agenda's, geldstromen en beinvloeding binnen organisaties.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:13

Sunnda schreef:
Ik vraag mij echt ernstig af of sommigen bokkers wel weten dat hamas een afstammeling is van het moslimbroederschap. :x En dat die 'arme hamas' die nu geen keuze heeft maar met één doel is opgericht en dat is de geweldadige jihad, in ieder geval in het middenoosten, maar liefst wereldwijd. Die geven echt geen reet om hun eigen burgers hoor.

Die zitten ook watertandend te kijken naar al die demonstraties is westerse landen. Dubbele winst, je eigen burgers voor de leeuwen gooien en dan daar ook nog voor gesteund worden.

Datzelfde moslimbroederschap die al in 2017 undercover gepakt werd op het zich voorbereiden op het moment van het uitwerken van de sharia in Frankrijk. (En Duitsland, Engeland en Zwitserland)

Ik schrik echt van de naiviteit van mensen die denken dat ze iets goeds doen, maar geen idee hebben van de dubbele agenda's, geldstromen en beinvloeding binnen organisaties.

Maar mag Israël daarom een hele bevolking plus gebied uitmoorden, leegvegen en koloniseren?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:19

Omdat Hamas daar aan de macht is en gruwelijke misdaden heedt begaan, mag je een hele bevolking uithongeren, verdrijven, het land plat bombarderen en onschuldige burgers en kinderen vermoorden?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:30

Ik vind het ook altijd zo'n uitspraak die getuigd van hoeveel privileges wij hebben.
Wat als morgen een stel Amerikanen je uit je huis verjaagd want genetisch gezien komen zij uit Nederland en leggen zij claim op jouw land. Je wordt met grof geweld verjaagd naar uithoeken zoals flevoland en zuid limburg. Niet alleen jij, maar je hele familie. En dat is als je geluk hebt en ze worden in leven gelaten. Die Amerikanen nemen steeds meer in. Je enige troef, want de rest van de wereld interesseert het geen reet, is een militaire groep. Je weet dat het fout is. Maar het zijn de enige die jouw leven enigszins beschermen. Hoe kun je daar over oordelen vanuit je luie zetel?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:43

Dat gebeurt nog dagelijks op de Westelijke Jordaanoever.
Ik zag vandaag weer een filmpje voorbij komen waar Kolonisten weer Palestijnen verjagen en belagen op hun eigen land. Daar is geen Hamas.

En dan vinden sommigen het gek, dat daar (gewapend) verzet tegen komt/is.

Er groeit nu een hele generatie Palestijnen op, zonder familie of zelfs zonder ouders, (lichamelijk) beschadigd en getraumatiseerd.
Een deel daarvan zal misschien wel wraak willen nemen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:44

Ik denk niet dat iemand betwist dat Netayahu de kolonisten zou moeten tegenhouden.
Ik snap persoonlijk ook niet waarom de idf hun eigen burgers met geweld uit Gaza haalde in 2005 toen Israel de macht in Gaza overdroeg aan de Palestijnen en dan nu de kolonisten hun gang laten gaan op de westerlijke jordaanoever.

Neemt niet weg dat ik niet van mening ben dat er sprake is van een genocide in de manier waarop Israel oorlog voert.
Dan zouden de gealieerden ook genocide gevoerd hebben tegen de Duitsers in de tweede wereldoorlog toen zij Duitse steden als Berlijn massaal platbombardeerden met de wetenschap dat het er vol vrouwen en kinderen zat.

En dan is het nu oorlog tegen een club terroristen die grotendeels de
Burgerbevolking als handige slachtschapen ziet en ze zonder schaamte omlegt als ze tegen hen zijn.(en ouders die kinderen krijgen om het martelaarsschap te verkrijgen zijn wij hier gelukkig ook vreemd)

Oorlog is afschuwelijk en elke burgerslachtoffer is er 1 teveel. Maar tegen een terroristenclub oorlog voeren die hun eigen mensen opoffert en hun eten steelt (kijk even voor de grap bij de VN hoe weinig er het haalt van de voedseltrucks) kan nooit zonder bloedvergieten.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:04

Ik snap niet dat dit nog een discussie is? In Gaza is er geen oorlog gaande maar een genocide, dat is door meerdere gerespecteerde instanties, organisaties en wetenschappers vastgelegd. Het percentage burgerdoden van alle doden is door Israel zelf gerapporteerd 83%, in ww2 was het rond de 60-67%.
Veel voedsel haalt Gaza niet omdat Israel alle vorm van hulp blokkeert, ook dat zijn vastgestelde feiten. Israel hongert de Palestijnen bewust uit en merkt iedereen als terrorist aan die bv in gebieden met evacuatiebevel verblijft. Lees er anders wat meer over in bijvoorbeeld The Guardian, NRC, of eigenlijk elke andere gerespecteerde nieuwsbron.

ww2 burgerdoden: https://en.wikipedia.org/wiki/Civilian_ ... 20invasion.

Palestina: https://www.theguardian.com/world/ng-in ... n-gaza-war

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:32

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:57

juliedo24 schreef:
Ik snap niet dat dit nog een discussie is? In Gaza is er geen oorlog gaande maar een genocide, dat is door meerdere gerespecteerde instanties, organisaties en wetenschappers vastgelegd. Het percentage burgerdoden van alle doden is door Israel zelf gerapporteerd 83%, in ww2 was het rond de 60-67%.
Veel voedsel haalt Gaza niet omdat Israel alle vorm van hulp blokkeert, ook dat zijn vastgestelde feiten. Israel hongert de Palestijnen bewust uit en merkt iedereen als terrorist aan die bv in gebieden met evacuatiebevel verblijft. Lees er anders wat meer over in bijvoorbeeld The Guardian, NRC, of eigenlijk elke andere gerespecteerde nieuwsbron.

ww2 burgerdoden: https://en.wikipedia.org/wiki/Civilian_ ... 20invasion.

Palestina: https://www.theguardian.com/world/ng-in ... n-gaza-war

Veel van die gerespecteerde instanties beroepen zich op cijfers van hamas, dan ben je al een lastige gesprekspartner om serieus te nemen.

Vooralsnog zijn de cijfers vanuit Israel 18.000 gedode 'terroristen', oftewel gelieerd aan hamas. Dat zijn nog steeds erg veel burgerdoden, maar de harde cijfers zijn helaas in oorlogen tussen de 40-60% burgerdoden.
In een Rwanda bijvoorbeeld ging het om een percentage van 99% burgerdoden.

Over het voedsel wil ik de discussie niet aan, want zoals ik al zei; die cijfers zijn ook gewoon bij de vn te vinden en zijn schrikbarend om te zien. Hamas steelt bizar veel voedsel, dat heeft weinig met Israel van doen.

Ik zeg niet dat Israel heilig is, maar ik denk wel dat het beeld wat geschetst wordt en door veel mensen maar al te graag wordt overgenomen over een 'genocide' terwijl er een lastige oorlog gevoerd wordt tegen terroristen die zich volledig in een maatschappij verweven hebben. (71% van de Palestijnen steunden de moorden op 7 oktober!) niet zonder burgerdoden af kan. Hoe erg en triest dat ook is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:59

Als ik jou maar lang genoeg sar en treiter en pest en pijndoe. Dan ga je een keer terugslaan. Desnoods met hulp van een paar sterke mannen. En dan zou ik dus het "recht" hebben jou en je familie daarna uit te moorden en weg te jagen en je huis te vernielen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 22:33

Oh jeetje ik kijk nu Pauw en Witteman ?
Wat dom.

Je neemt risico .. en daar zitten consequenties aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 22:50

Janinevv schreef:
Wat dom.

Pauw en De Wit.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 22:51

Electra63 schreef:
Janinevv schreef:
Wat dom.

Pauw en De Wit.

Bijna goed vandaar mijn vraagteken . ;)

Ging over die boten die door Israël tegen gehouden zijn en terug gestuurd werden.