Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:36

Er zijn al ongeveer 300.000 mensen naar Rusland gevlucht volgens de Russische Propaganda.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:38

CharleyT schreef:
Bijzonder, de complot gekte is toegeslagen, dag discussie , hallo nutteloos bekvechten. Tot ziens Topic, leuk je gevolgd te hebben.

Ik adviseer daarom de negeer, doorscroll of foei-modus. Er wordt niet op gemodereerd. Alles wat je aandacht geeft groeit, en negatieve aandacht is ook aandacht.
Als er consequent geen reactie komt is de lol er vanzelf af (hoop ik).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:39

Zo verdrietig al meer dan 2 miljoen mensen zijn uit de Oekraïne gevlucht naar Europa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:46

Dinopino schreef:
Er zijn al ongeveer 300.000 mensen naar Rusland gevlucht volgens de Russische Propaganda.

Van de 3,2 miljoen.. dat is vrij weinig. En ook wel logisch dat er mensen wel naar Rusland vluchten. Iedereen snapt dat er in Oekraïne ook gewoon pro-Russische mensen wonen. Die gaan uiteraard niet net als de pro-Europese deze kant op.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:53

Dinopino schreef:
De putsch in Oekraïne in 2014 was niet helemaal wat het volk wilde. Vind het ook raar dat jullie opeens het niet erg vinden dat in Oekraïne o.a. de nazi's aan de regering waren en op de scholen ook het fascisme werd onderwezen.

https://dennisriches.wordpress.com/2021 ... mocracies/

Zou je toch het boek eens aanraden Bigone met de Titel: Wij zijn de goeden, ein Putinversteher.

Dat boek gaat over bangmakerij van de kant van de VS in de jaren '80 vorige eeuw. Niet over fascisme dat ergens onderwezen zou worden.

Ik wil je er even op wijzen dat anno 2022 er geen bangmakerij voor Rusland meer nodig is, ze zijn uit zichzelf een souverein land binnengevallen met grof geschut en een enorme hoeveelheid mankracht :)*

Overigens als je de definitie van fascisme beter kent, dan zie je dat het Putin-Rusland bijzonder veel overeenkomsten met het fascisme vertoont: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme

Ik heb op school trouwens ook fascisme onderwezen gekregen, daarom weet ik dit :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:54

Roodvos schreef:
CharleyT schreef:
Bijzonder, de complot gekte is toegeslagen, dag discussie , hallo nutteloos bekvechten. Tot ziens Topic, leuk je gevolgd te hebben.

Ik adviseer daarom de negeer, doorscroll of foei-modus. Er wordt niet op gemodereerd. Alles wat je aandacht geeft groeit, en negatieve aandacht is ook aandacht.

De foeimodus heb ik zojuist geactiveerd, ik raad dit inderdaad aan!

Back ontopic, ik zit nog even te zoeken naar een beknopte versie van de geschiedenis van Oekraïne die bij kan dragen aan het probleem dat Putin kennelijk met Oekraïne heeft.

Is het niet zo dat de laatste jaren de zaken best wel in een stroomversnelling zijn gekomen door o.a. het wereldwijdeweb?? Oekraïne heeft volgens mij best veel groei gekend, de meeste inwoners hebben ook beschikking tot internet. Meer kennis maakt sterk...
Misschien redeneer ik verkeerd, ik ben maar een kaasmeisje...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:54

Dinopino schreef:

Wow, wel 10% van wat er in Europa aan is gekomen en dat terwijl de oorlog zich voornamelijk aan de grens met Rusland afspeeld. Indrukwekkend :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:56

irmaz schreef:
Dinopino schreef:

Wow, wel 10% van wat er in Europa aan is gekomen en dat terwijl de oorlog zich voornamelijk aan de grens met Rusland afspeeld. Indrukwekkend :j

Maar wie wil er nou niet in een land wonen waar je opgepakt wordt omdat je een leeg A-4tje vast hebt op een plein. Of een A4-tje waar letterlijk op staat: "Twee woorden". Dat is toch een ieders droom?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:02

Janine1990 schreef:
Roodvos schreef:

De foeimodus heb ik zojuist geactiveerd, ik raad dit inderdaad aan!

Back ontopic, ik zit nog even te zoeken naar een beknopte versie van de geschiedenis van Oekraïne die bij kan dragen aan het probleem dat Putin kennelijk met Oekraïne heeft.

Is het niet zo dat de laatste jaren de zaken best wel in een stroomversnelling zijn gekomen door o.a. het wereldwijdeweb?? Oekraïne heeft volgens mij best veel groei gekend, de meeste inwoners hebben ook beschikking tot internet. Meer kennis maakt sterk...
Misschien redeneer ik verkeerd, ik ben maar een kaasmeisje...

Ik denk dat het internet inderdaad heeft gezorgd voor meer kennis. Of eigenlijk vooral besef. Besef hoe het er in andere landen uit ziet, hoe het er in andere landen aan toe gaat. Reizen is tegenwoordig makkelijk en goedkoop, zo maak je kennis met een ander land, hun normen en waarden, hun vrijheden.

De oudere generatie maakt langzaamaan plaats voor de nieuwe generatie, de generatie die opgegroeid is met internet, de wereld binnen handbereik. De generatie die de vrijheid heeft ervaren, de welvaart, en daaraan deel wil nemen.

Voor een dictatuur is dat doodeng, zo'n volk.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 18-03-22 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:03

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Maar wie wil er nou niet in een land wonen waar je opgepakt wordt omdat je een leeg A-4tje vast hebt op een plein. Of een A4-tje waar letterlijk op staat: "Twee woorden". Dat is toch een ieders droom?

Misschien weten ze dit nog niet in Ukraïne, die hebben daar vast censuur

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 18:03

Dinopino schreef:
Sizzle vind je je opmerking zelf niet een beetje kinderachtig.

Het lange antwoord is: nee

Je geeft normale toegankelijk bronnen bij je posts. Bij de eerstvolgende post zonder toegankelijk bron gaat er een TEM uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:32

Interessant interview van de Russin die de staatstelevisie nieuwsuitzending verstoorde met haar tekst over Russische propaganda en hoe het mensen misleidt.
https://www.hln.be/nieuws/gezin-van-rus ... ~ac987a1c/

Oa valt hierin te lezen:

Citaat:
BinnenlandBuitenlandVTM Nieuws

Marina Ovsyannikova © Photo News

Gezin van Russische ‘tv-heldin’ is geruïneerd: “Mijn zoon heeft angstaanvallen”

Marina Ovsyannikova (44), een Russische tv-medewerkster die uit protest tegen de oorlog in Oekraïne een live nieuwsuitzending onderbrak, zegt dat de Russische bevolking gehersenspoeld is door propaganda. “Ik kon niet aan de zijlijn blijven staan”, zo reageert ze tijdens een interview bij BBC. Ze heeft ondertussen ontslag genomen en weigert het politiek asiel dat Frankrijk haar heeft aangeboden. Ovsyannikova zegt in Rusland te blijven, ondanks het feit dat ze “het leven van haar gezin heeft geruïneerd met haar actie”.

AW, YAKD 18-03-22, 08:30Laatste update: 11:44Bron: BBC News, Belga, AD, Reuters

01:55

Russische ‘tv-heldin’ doet haar verhaal

Marina Ovsyannikova dook maandagavond tijdens een live nieuwsuitzending op Channel One plots op achter het nieuwsanker en hield een bord omhoog met de tekst: “GEEN OORLOG. Stop de oorlog. Geloof de propaganda niet. Ze liegen hier tegen je.”

Lees ook(4)

Marina Ovsyannikova na actie op Russische staats-tv: "Ik maak me zorgen over mijn veiligheid, maar ga niet vluchten uit Rusland”

Daarop werd ze gearresteerd en weer vrijgelaten. Ze moet wel een boete van maar liefst 30.000 roebel (250 euro) betalen. “Ik was me ervan bewust dat ik gearresteerd zou worden als ik in Moskou zou protesteren.” Alleen zou haar boodschap niet veel mensen bereikt hebben door louter te protesteren op een plein in de hoofdstad van Rusland. 

01:27

Medewerkster toont anti-oorlogsboodschap tijdens journaal

Protest op staatszender

Daarom koos Ovsyannikova ervoor om een nieuwsuitzending van de Russische staatszender te verstoren. De helft van de boodschap op haar poster was in het Engels geschreven, de andere helft in het Russisch: “Ik wilde heel graag tonen aan het Westen dat sommige Russen tegen de oorlog zijn", zegt ze daarover. “Er zijn veel complottheorieën over mijn beweegredenen, maar ik kon simpelweg niet langs de zijlijn toekijken.” 

Volgens de tv-medewerkster zijn vele Russische burgers gehersenspoeld door propaganda. “En ik snap dat het moeilijk is om alternatieve info te vinden, maar men moet er echt naar zoeken.” 

Ondervraging

Na haar protestactie werd Ovsyannikova  gearresteerd en verhoord. Tot wel veertien uur en non-stop, zo getuigde ze later. Ze had zelfs geen toestemming had gekregen om familie of vrienden te verwittigen of een advocaat te bellen.

Tegen Reuters vertelt Ovsjannikova dat ze hoopt dat er geen nieuwe strafzaak komt tegen haar. “Ik sta nog altijd achter wat ik heb gedaan.” Ruslandkenners en hooggeplaatste politici prezen haar moed. Frankrijk bood haar zelfs hulp aan via de ambassade of door asiel. 

“Ik voel me absoluut geen held”, aldus Ovsjannikova. “Ik hoop gewoon dat mijn offer niet tevergeefs was en dat het mensen de ogen opent. Wees toch niet zulke zombies, luister niet naar al die propaganda. Leer hoe je informatie kan analyseren. Leer hoe je informatiebronnen kan vinden en kijk niet alleen naar de Russische staatstelevisie.”

Deze vrouw die jaren meegedaan heeft hieraan en weet hoe het werkt, verbreekt dus de stilte. Moedig!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-03-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:34

Kan me ook nog wel voorstellen dat deze hele Putin gedoe straks nog een staartje krijgt met Trump. De Russen benoemen nu al extra de westerse media, dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren van trump. Fake News wordt extra gevoed. Gevaarlijke ontwikkelingen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:41

Sizzle schreef:
Dinopino schreef:
Sizzle vind je je opmerking zelf niet een beetje kinderachtig.

Het lange antwoord is: nee

Je geeft normale toegankelijk bronnen bij je posts. Bij de eerstvolgende post zonder toegankelijk bron gaat er een TEM uit.

Bespaar je de moeite. DP heeft nog nooit onderbouwing gegeven als daarom werd gevraagd en is dat nu ook niet van plan. Gewoon negeren dus, want TEMs helpen helaas niets.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:57

Pinodope is het vriendinnetje van Baudet lijkt het wel, gewoon negeren en doorscrollen. Blijft het topic een stuk informatiever van ipv Russische staatspropaganda

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:00

ik zie nog een overeenkomst met het wappies gebeuren in de opsomming van landen op de vorige pagina.....namen worden (met een bijbedoeling?) fout geschreven, net als sommigen vinden dat Corona geen corona heet maar cojona :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:21

Oekraïne zit in de tang en vecht zich letterlijk dood in een oorlog waar ze niet voor gekozen hebben en ook niet begonnen zijn. Verschillende steden zijn een grote ruïne, kapot geschoten en hun bewoners worden in koele bloede vermoord.
Laten we in ieder geval het respect opbrengen in dit topic die ze verdienen.
Laat Russische propaganda dus achterwege. Een trap nageven hoeft echt niet. Ze krijgen al genoeg klappen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:30

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:33

Tussentijdse update

Citaat:
⚡️Operatieve informatie vanaf 12.00 uur op 18.03.2022 met betrekking tot de Russische invasie

De drieëntwintigste dag van de heroïsche oppositie van het Oekraïense volk tegen de Russische militaire invasie gaat door.

▪️Russische bezetter zet offensieve operatie tegen Oekraïne voort. Strategische taken in verband met de nederlaag van de strijdkrachten van Oekraïne, toegang tot de administratieve grenzen van de regio's Donetsk en Loehansk en de totstandbrenging van controle over de linkeroever van Oekraïne blijven onvervuld. De vijand slaagde er gedeeltelijk in om nederzettingen tijdelijk te bezetten en controle te krijgen over de routes in de operationele districten Donetsk en Pivdennobuzhsky.

▪️De vijand probeert maatregelen te nemen om het aantal troepen in de richting van Kiev te vergroten door ongecoördineerde en incompetente eenheden uit de centrale en oostelijke militaire districten te verplaatsen.

▪️In verband met het verbruik van bijna alle munitie van raketten en sommige soorten munitie, heeft de militair-politieke leiding besloten om de ondernemingen van het Russische militair-industriële complex dat betrokken is bij de productie van "Caliber" en munitie over te dragen aan MLRS "Tornado" , de klok rond werken.

▪️Er zijn geen significante veranderingen in de activiteiten van de bezetter vastgesteld in de gebieden Volyn, Polissya en Seversky. De vijand concentreerde zich op de versterkingsuitrusting van de bezette grenzen.

▪️In de richtingen Slobozhansky en Sumy voeren eenheden van de Russische bezettingstroepen geen actieve offensieve operaties uit, de vijand hergroepeert en probeert logistieke ondersteuning te krijgen. De bezetters zijn actiever in de verkenning.

▪️Russische terroristische troepen stoppen niet met proberen de stad Izyum in te nemen, versterken de groep door extra eenheden te introduceren, nemen maatregelen om engineering en logistiek te organiseren.

▪️In de regio van Loehansk heeft de vijand de vijandelijkheden in het gebied van het dorp Rubizhne opgevoerd, gedeeltelijk succes. Het blijft onbeschermde civiele infrastructuur beschieten om de lokale bevolking te intimideren en de acties van de strijdkrachten te beperken.

▪️In de regio Donetsk voerde de vijand geen actieve vijandelijkheden.

▪️In de richting van Tavriya probeert de vijand een strikt administratief en politieregime op te zetten in de tijdelijk bezette nederzettingen van de regio Cherson.

▪ актив Er werden geen actieve acties van de Russische bezetters waargenomen in de richting van South Bug. De vijand blijft civiele infrastructuur beschieten, waardoor het logistieke systeem van de groep wordt vergroot.

▪️De strijdkrachten van Oekraïne bieden, in nauwe samenwerking met andere onderdelen van de strijdkrachten, weerstand aan de Russische agressors en brengen aanzienlijke verliezen toe aan mankracht en militair materieel.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:36

En deze deze breekt mijn hart

Marktplein in Lviv is vandaag…

Afbeelding

109 lege, koude kinderwagens. Kinderwagens die het gelach van kinderen niet horen en kleine vingertjes die niet rondscharrelen.

109 jonge Oekraïners werden tijdens de 23 dagen van de oorlog door Rusland gedood. Rusland, dat zegt dat het niet van plan is te stoppen.

We zullen niet vergeven.

"Lege kinderwagens op het Rynok-plein vandaag zijn symbolen van het leven van die engelen die nu de lucht boven Oekraïne beschermen in plaats van beslissende actie. Dit is de verschrikkelijke prijs van de oorlog die Oekraïne vandaag betaalt. En we roepen alle volwassenen over de hele wereld op om Oekraïners te beschermen. kinderen en hen een toekomst te geven. Eis dat de regeringen van andere landen de lucht boven Oekraïne sluiten. Fotografeer de actie, vertel over de Russische misdaden en post op sociale media met de hashtag #closethesky. Bescherm Oekraïense kinderen en de Oekraïense hemel ! " - dringt er bij de burgemeester van Lviv Andriy Sadovy op aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:39

Dans ik zag het en vond hem te heftig om te plaatsen. Zoooo hartbrekend. Bedankt voor je update weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:43

Die foto .. fijn zo'n wereld met ruziënde idioten -O-

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:44

Sorry voor de vele updates in 1 keer

Citaat:
⚡️MFA-hoofd Dmytro Kuleba: we hebben drie argumenten die onze positie in de onderhandelingen sterker maken: ons verzet, wapens van partners en sancties

Sleutel uit het interview voor de Oekraïense Pravda:

▪️De vernietigingsprocessen van de Russische economie zijn begonnen. Samen met de Verenigde Staten hebben we de Europeanen vorig jaar gedwongen sancties voor te bereiden, dus toen de tragische dag van de 24e aanbrak, waren ze klaar.

▪ Geen afspraken zonder veiligheidsgaranties. Degenen die in dezelfde NAVO bestaan: als iemand ons aanvalt, zetten anderen zich in om ons te beschermen. Maar het zou waanzin zijn om dergelijke garanties alleen van Rusland te eisen. We weten allemaal heel goed hoe Rusland is.

▪️Over onderhandelingen met Lavrov: tijdens de ontmoeting heb ik hem gezegd, laten we nu alle nodige telefoontjes plegen om de humanitaire corridors met Mariupol op te lossen. Hij zei nee.

▪️Over de strijd om de ontkoppeling van Russische banken van SWIFT: “Ik zal eerlijk zeggen dat er in mijn hele diplomatieke carrière niets ingewikkelder is geweest dan de geschiedenis van SWIFT. Maar het resultaat is er, en dit taboe is opgeheven.”

▪️Het Europees Parlement heeft een resolutie aangenomen waarin staat dat Oekraïne een kandidaat voor het lidmaatschap moet krijgen. We hebben een aanvraag ingediend, het is gesteund door de Europese Unie, de Europese Commissie is al begonnen met praktische procedures ter overweging. Dat wil zeggen, het proces van Oekraïnes lidmaatschap van de EU is echt begonnen. Dit proces zal ons zeker leiden naar het lidmaatschap van de Europese Unie. Dit is iets waar we drie weken geleden niet van konden dromen.

▪️Oekraïne zal de kwestie van herstelbetalingen aan de orde stellen bij het Internationaal Gerechtshof van de VN voor de schade die is veroorzaakt door en de moord op ons volk door de Russen. U zult niet alleen geld moeten betalen, maar ook de opsluiting van bepaalde mensen die oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid hebben gepleegd in Oekraïne.

▪️Vanuit het oogpunt van Oekraïne moeten we duidelijk begrijpen: of we bereiden ons voor op een oorlog tot het einde, waardoor we winnen, of er komt een overeenkomst. Ik denk dat de tweede optie nog steeds realistisch is. De Oekraïense diplomatie werkt eraan om de overeenkomst zo gunstig mogelijk te maken voor Oekraïne.

Citaat:
⚡️Het hoofdadres van president Volodymyr Zelensky

▪️Vandaag is een drukke dag van onderhandelen. Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Charles Michel, voorzitter van de Europese Raad. Grote vriend van Oekraïne, premier van het Verenigd Koninkrijk Boris Johnson. Het onderwerp is duidelijk.

▪️Ursula von der Leyen beloofde dat ze al het mogelijke zou doen om de toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie te versnellen. We reduceren de bureaucratische processen, die doorgaans jaren duren, voor onze staat tot weken en maanden.

▪️Overeengekomen steun van de Europese Unie voor Oekraïners die als gevolg van de oorlog hun huizen moesten ontvluchten. Degenen die zich in het buitenland en binnen onze staat bevinden.

▪️Een nieuwe "macrofin" overeengekomen - nog eens driehonderd miljoen euro voor Oekraïne. Naast die waarover al een besluit is genomen.

▪️Bedankt aan de Swedish Port Workers' Union, die belooft niet alle schepen die verbonden zijn met Rusland te bedienen. Het is goed. Alle Europeanen moeten havens blokkeren voor Russische schepen.

▪️Het is noodzakelijk dat alle westerse bedrijven de Russische markt verlaten en hun dorst naar winst niet bedekken met goedkope PR - ondanks bloed, ondanks oorlogsmisdaden. Net als bijvoorbeeld Nestle of Auchan.

▪️Couritaire corridors in de oblasten Soemy, Donetsk en Charkov zijn tot nu toe overeengekomen. Sumy, Konotop, Trostyanets, Lebedyn, Krasnopillya, Velyka Pisarivka. Van de blokkade van Mariupol naar Zaporizja is bijzonder moeilijk. De bezetters doen er alles aan om de verplaatsing van mensen te bemoeilijken en te voorkomen dat Oekraïense humanitaire vracht de stad binnenkomt. Dit is regelrechte terreur.
Maar we proberen, we doen al het mogelijke. Meer dan 35.000 mensen zijn al gered uit Marioepol.

▪️Reddingswerkzaamheden gaan door op de plaats van het bombardement door de bezetters van het theater, waar Mariupol zich verstopte voor beschietingen. Het is bekend dat op dit moment, erin geslaagd om meer dan 130 mensen te redden. Maar honderden inwoners van Marioepol liggen nog steeds onder het puin.

▪️De bezetters stoppen niet met proberen onze stad Izyum te vernietigen. Mensen in Balakleya worden gepest. Ons team doet er alles aan om een ​​functionerende humanitaire corridor in deze steden te organiseren en voedsel, water en medicijnen te leveren. Hij droeg het kabinet van ministers, de secretaris van de Nationale Veiligheids- en Defensieraad en de voorzitter van de Verchovna Rada op om een ​​vorm van besluiten te ontwikkelen die de levering van alle benodigde goederen uit het buitenland zal versnellen.

▪️Vandaag is een decreet ondertekend over de toekenning van staatsonderscheidingen aan 138 militairen van de strijdkrachten.

Citaat:
De cyberpolitie heeft 1.500 vijandige bronnen geblokkeerd met een publiek van bijna 15 miljoen. Links naar bronnen werden verzameld met de hulp van Oekraïners

Hoe de vijand te helpen bestrijden?
Ga naar het StopRussiaChannel-telegramkanaal MRIYA en telegrambot - https://t.me/stopdrugsbot.

Stuur een link naar een community die u als gevaarlijk beschouwt in de bot. De cyberpolitie beoordeelt vervolgens de inhoud en klaagt over vijandige bronnen.

Bron: Nationale politiechef Ihor Klymenko

Ik hoop dat ik uit 100+ berichten en beetje de belangrijkste heb kunnen filteren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:47

Dank voor de updates, Daks!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:56

Ik kijk op van het EU bericht. Vanochtend hebben we het parlementsgebouw van de EU in Brussel bezocht. Naast de EU vlag hangen buiten en in de vergaderzaal de vlaggen van alle lidstaten. De 1ste vlag naast de EU vlag buiten is die van Oekraïne.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-03-22 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt