Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cer schreef:ik volg het niet helemaal, waar krijg je 3% rente op je spaargeld?
de traditionele banken komen niet hoger dan 1.4 ofzo toch?

koeke schreef:IMANDRA schreef:Uit het artikel:Jouw artikel lijkt met name problemen te hebben met de overgang tussen 2027 en 2028, niet zozeer het nieuwe systeem zelf Koeke?
"Beperkte verliesverrekening: de achilleshiel van box 3 na 2028
In het huidige box 3-systeem bestaat geen verliesverrekening. Het nieuwe stelsel maakt dat wel mogelijk, maar verliezen mogen alleen worden verrekend met toekomstige winsten. Verrekening met resultaten uit eerdere jaren blijft uitgesloten. Dat is ongunstig als de eerdere winst al is verdampt, voordat de belasting daarover is betaald."
IMANDRA schreef:@Petpa: is dat ook niet een beetje het risico van beleggen, dat het plots kan dalen en stijgen?

IMANDRA schreef:Cer schreef:ik volg het niet helemaal, waar krijg je 3% rente op je spaargeld?
de traditionele banken komen niet hoger dan 1.4 ofzo toch?
Was even een voorbeeld, hoe minder rente hoe minder belasting natuurlijk
Als ik daar ineens voor 3% voor moet gaan betalen zou ik dat echt gek vinden..
Petpa schreef:IMANDRA schreef:@Petpa: is dat ook niet een beetje het risico van beleggen, dat het plots kan dalen en stijgen?
Stijgen en dalen hoort idd bij beleggen.
Maar een rechtvaardige manier van belastingheffing vind ik daar ook bij horen.
Ik ken mensen met aandelen icm weinig spaargeld.
Bv aandelen vanuit een erfenis en vanuit emotie die aandelen aanhouden.
Die kunnen door het voorbeeld dat ik hierboven schets in de problemen komen.
IMANDRA schreef:Maar misschien heel stom, maar dan is het antwoord toch: ja, ze moeten dan (een deel van) die aandelen dan verkopen?
Petpa schreef:IMANDRA schreef:@Petpa: is dat ook niet een beetje het risico van beleggen, dat het plots kan dalen en stijgen?
Stijgen en dalen hoort idd bij beleggen.
Maar een rechtvaardige manier van belastingheffing vind ik daar ook bij horen.
Ik ken mensen met aandelen icm weinig spaargeld.
Bv aandelen vanuit een erfenis en vanuit emotie die aandelen aanhouden.
Die kunnen door het voorbeeld dat ik hierboven schets in de problemen komen.
IMANDRA schreef:Ik zei al, die fictieve winst is wel een ding, een grote haak aan dit plan. Maar buiten dat: als er belasting betaald moet worden over feitelijk gemaakte winst, en daarvoor moet men wat aandelen verkopen.. dat lijkt me geen issue?
IMANDRA schreef:Ik zei al, die fictieve winst is wel een ding, een grote haak aan dit plan. Maar buiten dat: als er belasting betaald moet worden over feitelijk gemaakte winst, en daarvoor moet men wat aandelen verkopen.. dat lijkt me geen issue?
Petpa schreef:IMANDRA schreef:Ik zei al, die fictieve winst is wel een ding, een grote haak aan dit plan. Maar buiten dat: als er belasting betaald moet worden over feitelijk gemaakte winst, en daarvoor moet men wat aandelen verkopen.. dat lijkt me geen issue?
Kan wel een issue zijn.
Indien je koopt op 1-11 voor 70.000 euro en de waarde 31-12 80.000 euro bedraagt.
En in het nieuwe jaar keldert naar 60.000 euro en je moet voor 1-7 de belasting betalen.
Indien er geen / weinig spaargeld is dan moet je dus met verlies verkopen om de belasting te betalen.
Gnome schreef:IMANDRA schreef:Ik zei al, die fictieve winst is wel een ding, een grote haak aan dit plan. Maar buiten dat: als er belasting betaald moet worden over feitelijk gemaakte winst, en daarvoor moet men wat aandelen verkopen.. dat lijkt me geen issue?
Ligt aan de hoogte want als je belegt zodat je geld tenminste een beetje in lijn blijft met de inflatie, en de BD daar vervolgens je winst ten opzichte van sparen vanaf snoept, kun je net zo goed je spaargeld op je spaarrekening laten verdampen.

Cer schreef:maar dat gaat dan toch ook een beetje in tegen de adviezen dat mensen moeten proberen te sparen?
(om gaten te vullen, voor pensioen, voor stijgende kosten, eerder stoppen met werken (want eigenlijk langer doorwerken) etc)
"verdampen" klinkt dan ook niet echt top ofzo..
Het is dan 'probeer maar te sparen, maar ook niet teveel'
Petpa schreef:IMANDRA schreef:En beleggen is vooral lange termijn vermogen opbouwen...
Juist dit wordt met de box 3 heffing per 2028 ontmoedigt.
8nnemiek schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom het slecht zou zijn voor de kleine belegger en de gemiddelde burger. Eerst betaalde je belasting naar het fictieve rendement, 4% dacht ik.
Kleine beleggers halen dat vaak niet eens, zeker met de veilige beleggingen in ETF’s en fondsen en via de bank kom je daar vaak niet boven. Die mensen hebben dus jaren lang te veel belasting betaalt, en vanaf 2028 betekent dat dus juist minder belasting betalen als je maar weinig rendement haalt.
Mijn vriend heeft best wat geld in aandelen zitten, maar hij maakt zich er niet zo druk om. Belasting moest hij toch al betalen, het wordt alleen iets eerlijker. Voor ons waarschijnlijk wat minder gunstig, maar nog steeds niet zo dramatisch dat het geen zin meer zou hebben om te beleggen of te sparen.
Wat ze wel zouden mogen toevoegen is inderdaad een correctie voor de inflatie.

8nnemiek schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom het slecht zou zijn voor de kleine belegger en de gemiddelde burger. Eerst betaalde je belasting naar het fictieve rendement, 4% dacht ik.
Kleine beleggers halen dat vaak niet eens, zeker met de veilige beleggingen in ETF’s en fondsen en via de bank kom je daar vaak niet boven. Die mensen hebben dus jaren lang te veel belasting betaalt, en vanaf 2028 betekent dat dus juist minder belasting betalen als je maar weinig rendement haalt.
Mijn vriend heeft best wat geld in aandelen zitten, maar hij maakt zich er niet zo druk om. Belasting moest hij toch al betalen, het wordt alleen iets eerlijker. Voor ons waarschijnlijk wat minder gunstig, maar nog steeds niet zo dramatisch dat het geen zin meer zou hebben om te beleggen of te sparen.
Dus óf ze zijn enorm langzaam, of het werkt gewoon echt niet zo makkelijk als ze het doen lijken. 8nnemiek schreef:Is hier iemand die de tegenbewijsregeling al eens succesvol heeft kunnen gebruiken?
Mijn vriend heeft maanden geleden al eens een aanvraag gedaan, met terugwerkende kracht volgens mij, maar nooit meer iets over gehoordDus óf ze zijn enorm langzaam, of het werkt gewoon echt niet zo makkelijk als ze het doen lijken.
IMANDRA schreef:8nnemiek schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom het slecht zou zijn voor de kleine belegger en de gemiddelde burger. Eerst betaalde je belasting naar het fictieve rendement, 4% dacht ik.
Dat ja.. volgens mij wordt de soep veel heter gegeten dan die is, zeg maar
Als ik de berekeningen zie gaat het om een paar honderd euro voor de meeste Nederlanders. Nou poe poe, wat een bedrag. Stel ik had een ton om te beleggen met de 6% rendement van afgelopen jaar, dan had ik €6.000 (fictieve) winst gemaakt, waar ik dan onder aan de streep €1500 over moet betalen. Terwijl die €4.488 die overblijft weer mooi zo'n 250 euro extra geld kan 'maken' volgend jaar (uitgaande van weer 6%), bovenop de ton die natuurlijk ook doorwerkt.
1500 is zuur om te betalen aan belasting, maar kom op, je hebt een TON aan vermogen die gewoon doorwerkt?
Kijk, ik denk dat er best gekeken mag worden naar "de normale Nederlander" zodat die niet in de problemen komt met belasting op geld wat nog niet opgenomen wordt en wat je dus niet 'op jouw rekening' hebt staan. Of dat nu over inflatie gaat, of iets met verliesjaren, of zo.. Maar zoveel gedoe over het systeem an sich? Nah.
_San87_ schreef:Gnome schreef:Maar nu is een box 3 tot 60000 ofzo vrijgesteld en straks gaat die vrijstelling niet op voor beleggingen dus dan zit je daar veel eerder aan. Nu betaal ik dus geen belasting en straks wel.
Klopt, dat wordt 1800 per persoon. Het is nu 57357.