Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:30

Ik vraag mij af hoe box 3 in de praktijk gaat werken.
Iemand met beleggingen die kort voor 31-12 fors stijgen en op 1-2 van het volgend jaar fors dalen en vervolgens de koers van 31-12 bij lange na niet meer halen.
Die heeft een rendement behaald dat alweer verdampt is bij de belastingaangifte.

Op 1-3 doet degene belastingaangifte.
Krijgt een aanslag en moet voor 1-7 betalen.
Indien dit iemand betreft met weinig spaargeld.
Moet degene dan de beleggingen verkopen om de belasting te kunnen betalen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:36

Cer schreef:
ik volg het niet helemaal, waar krijg je 3% rente op je spaargeld?
de traditionele banken komen niet hoger dan 1.4 ofzo toch?

Was even een voorbeeld, hoe minder rente hoe minder belasting natuurlijk :))

koeke schreef:
IMANDRA schreef:
Jouw artikel lijkt met name problemen te hebben met de overgang tussen 2027 en 2028, niet zozeer het nieuwe systeem zelf Koeke?
Uit het artikel:
"Beperkte verliesverrekening: de achilleshiel van box 3 na 2028
In het huidige box 3-systeem bestaat geen verliesverrekening. Het nieuwe stelsel maakt dat wel mogelijk, maar verliezen mogen alleen worden verrekend met toekomstige winsten. Verrekening met resultaten uit eerdere jaren blijft uitgesloten. Dat is ongunstig als de eerdere winst al is verdampt, voordat de belasting daarover is betaald."

Dat ging toch vooral over 2027 vs 2028, omdat je verliezen uit 2027 dus niet kan meenemen? Vind het persoonlijk niet heel gek dat je verliezen alleen mag verrekenen met toekomstige winsten, maar misschien ligt dat aan mij.

@Petpa: is dat ook niet een beetje het risico van beleggen, dat het plots kan dalen en stijgen? Lijkt me persoonlijk ook niet zo handig om te beleggen als je geen buffer hebt qua spaargeld overigens. Heb altijd geleerd dat je moet beleggen met geld wat je niet nodig hebt, naast de korte-termijn buffer die je aan spaargeld hebt. Dan moet die waarde van die twee dingen toch behoorlijk uit elkaar liggen als je niet een belasting van 1000 euro kan ophoesten (en dan heb je toch al best wat rendement gemaakt / heb je veel beleggingen)...?

Dat gezegd hebbende, ik kan me wel indenken dat die waardeverdamping wel een issue is als het "fictief geld" is (als in, je neemt het niet op).

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:40

IMANDRA schreef:
@Petpa: is dat ook niet een beetje het risico van beleggen, dat het plots kan dalen en stijgen?

Stijgen en dalen hoort idd bij beleggen.
Maar een rechtvaardige manier van belastingheffing vind ik daar ook bij horen.

Ik ken mensen met aandelen icm weinig spaargeld.
Bv aandelen vanuit een erfenis en vanuit emotie die aandelen aanhouden.
Die kunnen door het voorbeeld dat ik hierboven schets in de problemen komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:41

IMANDRA schreef:
Cer schreef:
ik volg het niet helemaal, waar krijg je 3% rente op je spaargeld?
de traditionele banken komen niet hoger dan 1.4 ofzo toch?

Was even een voorbeeld, hoe minder rente hoe minder belasting natuurlijk :))

ah ik dacht al, wat doe ik niet goed met mn simpele betaalrekening :') Als ik daar ineens voor 3% voor moet gaan betalen zou ik dat echt gek vinden.. :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:44

Petpa schreef:
IMANDRA schreef:
@Petpa: is dat ook niet een beetje het risico van beleggen, dat het plots kan dalen en stijgen?

Maar misschien heel stom, maar dan is het antwoord toch: ja, ze moeten dan (een deel van) die aandelen dan verkopen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:59

IMANDRA schreef:
Maar misschien heel stom, maar dan is het antwoord toch: ja, ze moeten dan (een deel van) die aandelen dan verkopen?

Des te langer ik daarover nadenk des te onrechtvaardiger het klinkt.
Want er zit een kans in dat iemand dan belasting betaalt over vermogensgroei dat nooit behaald wordt.
Wel in theorie op basis waarde 31-12, maar niet in de praktijk indien degene in het nieuwe jaar met verlies verkoopt.

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:02

Ik zei al, die fictieve winst is wel een ding, een grote haak aan dit plan. Maar buiten dat: als er belasting betaald moet worden over feitelijk gemaakte winst, en daarvoor moet men wat aandelen verkopen.. dat lijkt me geen issue?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:05

Petpa schreef:
IMANDRA schreef:

Plus dat als je je spaargeld niet belegd, dit gewoon steeds minder waard wordt omdat de rente die je krijgt, nooit opweegt tegen de inflatie.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:06

IMANDRA schreef:
Ik zei al, die fictieve winst is wel een ding, een grote haak aan dit plan. Maar buiten dat: als er belasting betaald moet worden over feitelijk gemaakte winst, en daarvoor moet men wat aandelen verkopen.. dat lijkt me geen issue?

Kan wel een issue zijn.
Indien je koopt op 1-11 voor 70.000 euro en de waarde 31-12 80.000 euro bedraagt.
En in het nieuwe jaar keldert naar 60.000 euro en je moet voor 1-7 de belasting betalen.
Indien er geen / weinig spaargeld is dan moet je dus met verlies verkopen om de belasting te betalen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:08

IMANDRA schreef:

Ligt aan de hoogte want als je belegt zodat je geld tenminste een beetje in lijn blijft met de inflatie, en de BD daar vervolgens je winst ten opzichte van sparen vanaf snoept, kun je net zo goed je spaargeld op je spaarrekening laten verdampen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:14

Petpa schreef:
IMANDRA schreef:

Kan wel een issue zijn.
Indien je koopt op 1-11 voor 70.000 euro en de waarde 31-12 80.000 euro bedraagt.
En in het nieuwe jaar keldert naar 60.000 euro en je moet voor 1-7 de belasting betalen.
Indien er geen / weinig spaargeld is dan moet je dus met verlies verkopen om de belasting te betalen.

Dat zeg ik, fictieve winst is een ding. Maar de belasting an sich (stel die is op werkelijk gerealiseerde winst) daar heb ik geen issues mee.

Gnome schreef:
IMANDRA schreef:

Ligt aan de hoogte want als je belegt zodat je geld tenminste een beetje in lijn blijft met de inflatie, en de BD daar vervolgens je winst ten opzichte van sparen vanaf snoept, kun je net zo goed je spaargeld op je spaarrekening laten verdampen.

Zo extreem zijn de belastingpercentages nou ook weer niet, zéker niet over lange termijn, dus dat het net zo slecht wordt als rente op spaargeld betwijfel ik ten zeerste. Met mijn eigen beleggingen zit ik afgelopen jaar op 6%, dan moet je toch je best doen om minder over te houden dan de 1,5% die je nu op sparen krijgt? Wellicht dat dat sporadisch een jaar voorkomt, maar beleggen is nu eenmaal meer risicovol (en dus kán het dus ook meer opleveren) dus als je die risico's niet aan wil gaan moet je niet beleggen. En beleggen is vooral lange termijn vermogen opbouwen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:16

maar dat gaat dan toch ook een beetje in tegen de adviezen dat mensen moeten proberen te sparen?
(om gaten te vullen, voor pensioen, voor stijgende kosten, eerder stoppen met werken (want eigenlijk langer doorwerken) etc)

"verdampen" klinkt dan ook niet echt top ofzo..
Het is dan 'probeer maar te sparen, maar ook niet teveel'

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:19

IMANDRA schreef:
En beleggen is vooral lange termijn vermogen opbouwen...

Juist dit wordt met de box 3 heffing per 2028 ontmoedigt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:33

Cer schreef:
maar dat gaat dan toch ook een beetje in tegen de adviezen dat mensen moeten proberen te sparen?
(om gaten te vullen, voor pensioen, voor stijgende kosten, eerder stoppen met werken (want eigenlijk langer doorwerken) etc)

"verdampen" klinkt dan ook niet echt top ofzo..
Het is dan 'probeer maar te sparen, maar ook niet teveel'

Maar sparen is niet beleggen. Je 'moet' altijd voldoende buffer hebben, en die ligt vaak hoger dan je denkt. Zie: https://www.nibud.nl/tools/een-financiele-buffer/

Eigenlijk 'mag' je pas beleggen met het geld wat boven die buffer uitkomt, geld wat je niet op de korte termijn nodig hebt.

En zelfs met dit stelsel denk ik dat die vermogensopbouw voor de gemiddelde Nederlander prima gewoon kan werken, het is niet dat ze alle winst van je afnemen...

Petpa schreef:
IMANDRA schreef:
En beleggen is vooral lange termijn vermogen opbouwen...

Juist dit wordt met de box 3 heffing per 2028 ontmoedigt.

Hoezo? Historisch maak je lange termijn sowieso (flink) meer winst op beleggen dan op sparen, en historisch gezien is de kans dat je -mits je je aan een paar regels houdt- geen winst maakt over een periode van 15+ jaar echt nihil. Als je over dat vermogen wat belasting moet betalen, dat lijkt me niet echt ontmoedigen. Aan het einde van die 15 jaar heb je alsnog je vermogen bijna verdriedubbeld (gerekend met historisch rendement). Daar heb je dan alleen wat meer belasting over moeten betalen..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:40

Onze overheid gaat inmiddels viraal in de financiële wereld met dit besluit, men kan het bijna niet geloven. Dit voorstel heeft zoveel haken en ogen, ontmoedigt het investeren in een toekomstig potje, zorgt ervoor dat het voor de gemiddelde burger steeds moeilijker wordt om iets meer dan te sparen/opbouwen dan inflatie opvreet, heeft mogelijk een negatief effect op de huizenmarkt (huurwoningen worden verkocht, mensen gaan ipv beleggen aflossen op hun huis wat prijzen verder op kan drijven), men kan in de financiële problemen raken als beleggingen net op het verkeerde moment stijgen of dalen… nee, dit is niet goed doordacht. En dat erkent de overheid ook overigens, dat het geen goed systeem is. Daarom is het naar verluidt tijdelijk, zodat ze kunnen bouwen aan een systeem dat werkelijk rendement gaat belasten (dus bij verkoop). De realiteit is nou eenmaal dat echt veel meer mensen zijn gaan beleggen omdat het zoveel makkelijker is tegenwoordig, en vaak significant meer oplevert dan sparen. Dat is eigenlijk niet handig want op je spaarrekening wordt je geld steeds minder waard omdat de rente al jaren achterblijft op de inflatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:53

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom het slecht zou zijn voor de kleine belegger en de gemiddelde burger. Eerst betaalde je belasting naar het fictieve rendement, 4% dacht ik.
Kleine beleggers halen dat vaak niet eens, zeker met de veilige beleggingen in ETF’s en fondsen en via de bank kom je daar vaak niet boven. Die mensen hebben dus jaren lang te veel belasting betaalt, en vanaf 2028 betekent dat dus juist minder belasting betalen als je maar weinig rendement haalt.

Mijn vriend heeft best wat geld in aandelen zitten, maar hij maakt zich er niet zo druk om. Belasting moest hij toch al betalen, het wordt alleen iets eerlijker. Voor ons waarschijnlijk wat minder gunstig, maar nog steeds niet zo dramatisch dat het geen zin meer zou hebben om te beleggen of te sparen.

Wat ze wel zouden mogen toevoegen is inderdaad een correctie voor de inflatie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:02

8nnemiek schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom het slecht zou zijn voor de kleine belegger en de gemiddelde burger. Eerst betaalde je belasting naar het fictieve rendement, 4% dacht ik.
Kleine beleggers halen dat vaak niet eens, zeker met de veilige beleggingen in ETF’s en fondsen en via de bank kom je daar vaak niet boven. Die mensen hebben dus jaren lang te veel belasting betaalt, en vanaf 2028 betekent dat dus juist minder belasting betalen als je maar weinig rendement haalt.

Mijn vriend heeft best wat geld in aandelen zitten, maar hij maakt zich er niet zo druk om. Belasting moest hij toch al betalen, het wordt alleen iets eerlijker. Voor ons waarschijnlijk wat minder gunstig, maar nog steeds niet zo dramatisch dat het geen zin meer zou hebben om te beleggen of te sparen.

Dat ja.. volgens mij wordt de soep veel heter gegeten dan die is, zeg maar :=
Als ik de berekeningen zie gaat het om een paar honderd euro voor de meeste Nederlanders. Nou poe poe, wat een bedrag. Stel ik had een ton om te beleggen met de 6% rendement van afgelopen jaar, dan had ik €6.000 (fictieve) winst gemaakt, waar ik dan onder aan de streep €1500 over moet betalen. Terwijl die €4.488 die overblijft weer mooi zo'n 250 euro extra geld kan 'maken' volgend jaar (uitgaande van weer 6%), bovenop de ton die natuurlijk ook doorwerkt.

1500 is zuur om te betalen aan belasting, maar kom op, je hebt een TON aan vermogen die gewoon doorwerkt?

Kijk, ik denk dat er best gekeken mag worden naar "de normale Nederlander" zodat die niet in de problemen komt met belasting op geld wat nog niet opgenomen wordt en wat je dus niet 'op jouw rekening' hebt staan. Of dat nu over inflatie gaat, of iets met verliesjaren, of zo.. Maar zoveel gedoe over het systeem an sich? Nah.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 18-02-26 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:04

8nnemiek schreef:

Momenteel is het zo dat indien het werkelijk rendement in box 3 lager is dan het fictieve rendement je dit terugkrijgt dmv de tegenbewijsregeling.

Box 3 op basis van het daadwerkelijk rendement maakt het idd eerlijker behoudens de ongerealiseerde koerswinsten. Dat kan heel nadelig uitpakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:18

Is hier iemand die de tegenbewijsregeling al eens succesvol heeft kunnen gebruiken?
Mijn vriend heeft maanden geleden al eens een aanvraag gedaan, met terugwerkende kracht volgens mij, maar nooit meer iets over gehoord :x Dus óf ze zijn enorm langzaam, of het werkt gewoon echt niet zo makkelijk als ze het doen lijken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:21

8nnemiek schreef:
Is hier iemand die de tegenbewijsregeling al eens succesvol heeft kunnen gebruiken?
Mijn vriend heeft maanden geleden al eens een aanvraag gedaan, met terugwerkende kracht volgens mij, maar nooit meer iets over gehoord :x Dus óf ze zijn enorm langzaam, of het werkt gewoon echt niet zo makkelijk als ze het doen lijken.

Welkom bij de club...
Ik ken meerdere mensen die zich aangemeld hebben inclusief ikzelf.
En vrijwel iedereen wacht nog op antwoord.
Kwestie van geduld :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:47

Dan wachten we gewoon af :=

Als er betaald moet worden dan kan het ineens heel snel allemaal.. :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:01

IMANDRA schreef:
8nnemiek schreef:

Dat ja.. volgens mij wordt de soep veel heter gegeten dan die is, zeg maar :=
Als ik de berekeningen zie gaat het om een paar honderd euro voor de meeste Nederlanders. Nou poe poe, wat een bedrag. Stel ik had een ton om te beleggen met de 6% rendement van afgelopen jaar, dan had ik €6.000 (fictieve) winst gemaakt, waar ik dan onder aan de streep €1500 over moet betalen. Terwijl die €4.488 die overblijft weer mooi zo'n 250 euro extra geld kan 'maken' volgend jaar (uitgaande van weer 6%), bovenop de ton die natuurlijk ook doorwerkt.

1500 is zuur om te betalen aan belasting, maar kom op, je hebt een TON aan vermogen die gewoon doorwerkt?

Kijk, ik denk dat er best gekeken mag worden naar "de normale Nederlander" zodat die niet in de problemen komt met belasting op geld wat nog niet opgenomen wordt en wat je dus niet 'op jouw rekening' hebt staan. Of dat nu over inflatie gaat, of iets met verliesjaren, of zo.. Maar zoveel gedoe over het systeem an sich? Nah.

Maar nu is een box 3 tot 60000 ofzo vrijgesteld en straks gaat die vrijstelling niet op voor beleggingen dus dan zit je daar veel eerder aan. Nu betaal ik dus geen belasting en straks wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:07

Hoe kunnen we het makkelijk maken wanneer het ook moeilijk kan. Belastingdienst loopt nu al op z’n tenen , komt dat er ook nog bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:08

Gnome schreef:
Maar nu is een box 3 tot 60000 ofzo vrijgesteld en straks gaat die vrijstelling niet op voor beleggingen dus dan zit je daar veel eerder aan. Nu betaal ik dus geen belasting en straks wel.

Klopt, dat wordt 1800 per persoon. Het is nu 57357.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:12

_San87_ schreef:
Gnome schreef:

Klopt, dat wordt 1800 per persoon. Het is nu 57357.

Nee. Het is 1800€ rendement per persoon. Ten opzichte van een vrijstelling op een totaal vermogen van €57.357 wat je bezit. Zit jij met je rendement onder die 1800€, ongeacht hoeveel vermogen je hebt, dan betaal je niks aan belasting. Met 6% totaal rendement ben je dan dus met een vermogen van €30.000 aan het beleggen en/of sparen.

Das wel een belangrijk verschil, die twee bedragen zijn niet gelijk in waar ze voor staan.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 18-02-26 18:13, in het totaal 2 keer bewerkt