Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 11:54

Het is nog altijd het volk wat iets laat gebeuren!
En als die er iets aan willen doen vallen er doden te betreuren helaas, maar die vallen er nu ook én het volk keert zich vaak tegen de 'helper'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 12:12

Gnome schreef:
En mensen gewoon maar laten afslachten onder een regime? Onder het mom van, niet ons probleem?

Wanneer je doelt op Iran , verdiep je in de geschiedenis van dit prachtige land.
Dan zal je zien dat het huidige bewind is terug te voeren op olie. Door Engelsen en Amerikanen. En ja, het huidige bewind is niet de leukste maar dat is in Israël precies hetzelfde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:03

Gnome schreef:
Oké ik vind dat persoonlijk vrij bizar. Denk dat je dat ook vooral kunt zeggen omdat je eigen bed dus in een vrij land staat. Als je daar woont, zie je dat hoogstwaarschijnlijk niet zo en ben je heel blij als iemand er wel wat om geeft.

Sec hoort je eigen regering dat te doen. Die heeft nl als lid van de VN 2 beloftes gedaan, 1 aan de buren zijnde internationaal recht en 1 aan de bevolking zijnde universele mensenrechten.
Probleem komt als die zich daar niet aan wenst te houden, ook omdat er (terecht trouwens) beperkingen zitten aan het afdwingen er van door derden. Al die statuten zijn opgesteld met de intentie om een volgende wereldoorlog te voorkomen. Nu die ellende te ver is weggezakt werkt dat helaas niet meer zo goed.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:09

Ik zit de laatste dagen wat documentaires te kijken over oa noord korea maar de amerikanen zijn wel bij veel zaken betrokken waar ze zich mee hebben bemoeit.

Noord-korea vind nog steeds dat ze in oorlog zijn met Amerika. Dit is een lange tijd geleden al beëindigd. Maar de noord koreanen leren vanaf kinds af aan dat Amerika de vijand is. Ze willen nog steeds wraak.

Trump heeft destijds ook opmerkingen gemaakt over dat land wat niet handig was als je de vrede een beetje wil bewaren.

Niet dat noord-korea trouwens een goede en veilig land is. Daar worden de mensen behoorlijk onderdrukt en mensenrechten bestaan daar niet. De kans dat ze gaan aanvallen is nihil omdat ze ook wel weten dat het regime dan komt te vallen.

Maar met het roekeloze figuur die Amerika nu als president heeft en toch wel regimes aan wilt pakken (zoals Iran) weet je het maar nooit...

De amerikanen hebben ook een hoop goed gedaan, maar het zijn ook geen lieverdjes geweest in de geschiedenis.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:12

Dat is inherent aan wereldmacht zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:15

_San87_ schreef:
Dat is inherent aan wereldmacht zijn.

Monster zijn is een ding, je moreel kompas kwijt zijn ook al moet je soms gemeen zijn is iets heel anders.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 14:51

Zebrastreep schreef:
Ik zit de laatste dagen wat documentaires te kijken over oa noord korea maar de amerikanen zijn wel bij veel zaken betrokken waar ze zich mee hebben bemoeit.

Noord-korea vind nog steeds dat ze in oorlog zijn met Amerika. Dit is een lange tijd geleden al beëindigd. Maar de noord koreanen leren vanaf kinds af aan dat Amerika de vijand is. Ze willen nog steeds wraak.

Trump heeft destijds ook opmerkingen gemaakt over dat land wat niet handig was als je de vrede een beetje wil bewaren.

Niet dat noord-korea trouwens een goede en veilig land is. Daar worden de mensen behoorlijk onderdrukt en mensenrechten bestaan daar niet. De kans dat ze gaan aanvallen is nihil omdat ze ook wel weten dat het regime dan komt te vallen.

Maar met het roekeloze figuur die Amerika nu als president heeft en toch wel regimes aan wilt pakken (zoals Iran) weet je het maar nooit...

De amerikanen hebben ook een hoop goed gedaan, maar het zijn ook geen lieverdjes geweest in de geschiedenis.

Ik geloof er niks van dat Trump regimes wil aanpakken omdat ze niet goed zouden zijn voor hun volk. Trump pakt ze aan om zijn eigenbelang te dienen, voor financieel gewin (olie, grondstoffen etc); alles draait bij hem om geld en macht/prestige.

Overigens wil hij de VS nu uit de NAVO halen.
Telkens als je denkt dat het niet gestoorder kan, kan dat kennelijk toch.

En inderdaad, de VS heeft er heel vaak een handje van gehad om de wereld naar hun hand te zetten door politieke kopstukken (Allende, Ché Quevara, etc etc) te vermoorden en hun eigen invloed op alle mogelijke manieren te vergroten, maar zo bont als Trump het maakt...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 15:20

Hevonen schreef:
Ik geloof er niks van dat Trump regimes wil aanpakken omdat ze niet goed zouden zijn voor hun volk. Trump pakt ze aan om zijn eigenbelang te dienen, voor financieel gewin (olie, grondstoffen etc); alles draait bij hem om geld en macht/prestige.

Overigens wil hij de VS nu uit de NAVO halen.
Telkens als je denkt dat het niet gestoorder kan, kan dat kennelijk toch.

En inderdaad, de VS heeft er heel vaak een handje van gehad om de wereld naar hun hand te zetten door politieke kopstukken (Allende, Ché Quevara, etc etc) te vermoorden en hun eigen invloed op alle mogelijke manieren te vergroten, maar zo bont als Trump het maakt...

Zo typisch dit. Als ze uit de NAVO zijn hebben de bondgenoten geen enkele reden/verplichting meer om de VS bij te vallen als er wél wat ernstigs gebeurt. De VS is tot nu toe het enige land dat van dat defensiepact gebruik heeft kunnen maken, toen met 9/11...

Ik heb echt medelijden met de volgende democratische president, als die er ooit nog komt. Die zal 8 jaar bezig zijn met puin ruimen en de VS terug te krijgen naar waar het was :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 15:47

Dit las ik net op AD.nl en is an sich niet direct negatief denk ik. Maar ja, dan moeten de landen die daar nog lekker oorlogje voeren natuurlijk wel rustig worden:
Citaat:
Iran is bereid om de oorlog met Israël en de Verenigde Staten te beëindigen, maar is daarbij op zoek naar garanties dat het conflict zich niet zal herhalen. Dat heeft de Iraanse president Masoud Pezeshkian gezegd in een telefoongesprek met de voorzitter van de Europese Raad, António Costa.

In het telefoongesprek riep Costa Iran op zijn 'onaanvaardbare aanvallen op landen in de regio' te staken. Pezeshkian zei volgens een verklaring van zijn kantoor dat het land 'de noodzakelijke wil heeft om dit conflict te beëindigen, mits aan essentiële voorwaarden wordt voldaan - met name de garanties die nodig zijn om herhaling van de agressie te voorkomen'.

En tja, wat is nu nog waar? Ik weet het niet meer. Maar maak me wel zorgen ja.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 15:53

germie schreef:
Dit las ik net op AD.nl en is an sich niet direct negatief denk ik. Maar ja, dan moeten de landen die daar nog lekker oorlogje voeren natuurlijk wel rustig worden:
Citaat:
Iran is bereid om de oorlog met Israël en de Verenigde Staten te beëindigen, maar is daarbij op zoek naar garanties dat het conflict zich niet zal herhalen. Dat heeft de Iraanse president Masoud Pezeshkian gezegd in een telefoongesprek met de voorzitter van de Europese Raad, António Costa.

In het telefoongesprek riep Costa Iran op zijn 'onaanvaardbare aanvallen op landen in de regio' te staken. Pezeshkian zei volgens een verklaring van zijn kantoor dat het land 'de noodzakelijke wil heeft om dit conflict te beëindigen, mits aan essentiële voorwaarden wordt voldaan - met name de garanties die nodig zijn om herhaling van de agressie te voorkomen'.

En tja, wat is nu nog waar? Ik weet het niet meer. Maar maak me wel zorgen ja.

Gelazer is dat meest realistische antwoord wat EU aan Iran kan geven is : sorry, wij kunnen dit niet stoppen. Als jullie derden blijven schaden om dat te veranderen kunnen wij enkel een transitie naar geen olie en kunstmest vanuit midden-oosten en uberhaupt nodig hebben van deze grondstoffen versnellen, aangezien wij kennelijk alleen zo geen partij meer zijn in deze idioterie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 16:08

ik las weer dat de Pezeshkian buitenspel is gezet door de Revolutionaire garde. En die is van plan tot het gaatje te gaan.
"Commandant Ahmad Vahidi wil de voorwaarden voor een einde van de oorlog zelf bepalen, waaronder volledige controle over de Straat van Hormuz, inclusief tolheffingen, en bikkelharde garanties dat een nieuwe Israëlische of Amerikaanse aanval in de toekomst uitblijft.
De gevreesde leider trekt inmiddels aan alle touwtjes in Iran. Zo meldt oppositiekanaal Iran International dat zijn Garde definitief de controle over alle belangrijkste staatsfuncties heeft overgenomen. De regering staat volledig buitenspel: de Garde blokkeert presidentiële besluiten en benoemingen. Zo hield Vahidi hoogstpersoonlijk de benoeming van een nieuwe minister van Inlichtingen tegen.
De vorige werd door Israël geliquideerd, net zoals de twee voorgangers van Vahidi. De huidige Garde-commandant is het radicaalste van het drietal. Hij wordt al jaren internationaal gezocht voor zijn vermeende rol bij een bomaanslag op een Joods centrum in Argentinië, waarbij 85 mensen om het leven kwamen, en als minister van Binnenlandse Zaken speelde hij in 2022 een cruciale rol bij het neerslaan van protesten voor meer vrouwenrechten.
Vahidi heeft, aldus Iran International, bepaald dat ’gezien de oorlog’ alle belangrijke posities moeten worden ingevuld door de Garde. De nieuwe opperste leider, Mojtaba Khamenei, lijkt tot dusver slechts een stroman van het eliteleger, als de ’zoon van’ überhaupt nog in leven is."

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 16:14

Dat heeft Trump weer mooi voor elkaar gekregen... :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 16:58

De Republikeinse garde is ook het machtigste orgaan in Iran .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:58

Ik kan nergens vinden of Trump zijn toespraak van vandaag ergens te volgen is, weten jullie dat toevallig?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 20:02

ruitje schreef:
Ik kan nergens vinden of Trump zijn toespraak van vandaag ergens te volgen is, weten jullie dat toevallig?

CNN misschien?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 20:18

Zou op alle Amerikaanse zenders komen, ze onderbreken hun programma’s.
Waarschijnlijk een dikke tirade tegen NATO maar wanneer hij eruit wil moet tweederde van het parlement instemmen, in 2013 ( geloof ik) ingediend door, tada, Marco Rubio en aangenomen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 21:00

Ik zit elke dag hoopvol op een heel stel Amerikaanse media te kijken of er een impeachment procedure tegen hem wordt gestart, of dat hij wordt opgepakt wegen pedofilie. Maar nog steeds niet...

Ik kan niet wachten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:05

Dat is al 2x eerder gebeurd en beide keren werd hij door de Senaat vrijgesproken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:57

Hij heeft een toespraak gegeven, ja jongens oorlog voeren is duur dus geen geld en tijd om ons met Medicare Medicaid kinderopvang enz bezig te houden en geen geld voor. Daarnaast maakte hij de vergelijking met Jezus, die wordt de king genoemd en zo noemen ze hem ook dus ,,,, knettergek.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:01

DubbelFun schreef:
Dat is al 2x eerder gebeurd en beide keren werd hij door de Senaat vrijgesproken.

Je zou zeggen dat ze bij de tweede impeachment procedure een regel hebben dat je dan sowieso aftreedt, of je nu schuldig bent of niet. Als er twee keer een impeachment tegen je wordt opgestart dan zit je sowieso niet goed als president, OF dan is de hetze tegen je zo groot dat je beter zelf de handdoek in de ring kunt gooien.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:08

BigOne schreef:
Hij heeft een toespraak gegeven, ja jongens oorlog voeren is duur dus geen geld en tijd om ons met Medicare Medicaid kinderopvang enz bezig te houden en geen geld voor. Daarnaast maakte hij de vergelijking met Jezus, die wordt de king genoemd en zo noemen ze hem ook dus ,,,, knettergek.

Hij voelt zich echt de grote heerser van de wereld en niemand doet wat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:14

Foaly schreef:
Je zou zeggen dat ze bij de tweede impeachment procedure een regel hebben dat je dan sowieso aftreedt, of je nu schuldig bent of niet.

Ik vind van niet... 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is' is toch wel een grondrecht van een democratie, ook al zie je de persoon in kwestie liever gaan dan komen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:31

Pam Bondi is ontslagen, Todd Blanche neemt het van haar over.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 06:26

De stafchef van het Amerikaanse leger Randy George is ontslagen volgens Reuters.
Officiële versie is dat hij met pensioen is.
Bron nu.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 06:45

Ik kwam vanochtend de volgende tekst tegen. Dit is toch verschrikkelijk? Hoe kan íemand dit nog verdedigen?
Citaat:
The Trump administration just did something that has never been done in the 50-year history of the Endangered Species Act.

They convened a little-known panel called the “God Squad” (a group of cabinet officials with the power to override species protections) and used it to hand the entire Gulf of Mexico oil and gas industry a blanket exemption from the law.

Not one project. Not one species. The whole industry. At least 20 threatened and endangered species, gone from the books with a single vote.

The justification? “National security.” Except no drilling permits had been denied. The oil industry itself told a federal court recently that wildlife protections weren’t even blocking their operations. There is no emergency. They just wanted the protections gone.

Here’s what’s now at risk. The Rice’s whale lives only in the Gulf of Mexico. There are approximately 51 left on Earth. Scientists have already warned it could become the first human-caused whale extinction in recorded history. Sea turtles that conservation groups have spent decades protecting, corals, fish, and seabirds all now exposed to unchecked industrial drilling with no required wildlife review.

And here’s why this goes beyond the Gulf. If this stands, it’s a template. Any industry can now claim national security to erase species protections anywhere in the country.