Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:08

https://www.ad.nl/binnenland/beruchte-eritrese-club-wekt-afschuw-bij-tweede-kamer-relschoppers-direct-het-land-uit~ae01ebc4/

ROEP OM ONDERZOEK Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een onderzoek naar de Eritrese organisatie Brigade Nhamedu. Verschillende partijen willen kijken of een verbod haalbaar is. Aanleiding zijn de rellen zaterdagavond in Den Haag, waarbij aanhangers van de beruchte oppositiegroep de confrontatie aangingen met andersdenkende landgenoten

Schijnt dus om een ploeg te gaan...

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:38

pien_2010 schreef:
Nog een uitleg ( zie link van Nu.nl) over achtergrond van het geweld waarbij ook Ethiopiërs genoemd worden. Dit is extra interessant daar de Eritreërs zelf ook over Ethiopiërs praten.
https://www.nu.nl/binnenland/6302015/gr ... aarom.html

tja, dan komen ze het maar fijn hier uitvechten, wennen we er vast aan als er nog meer dit voorbeeld gaan volgen, een vrij land in oorlog betrekken, bizar

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:53

ze komen niet hier hun conflicten uitvechten, ze komen uit een land met conflict en die haal je er echt niet ineens uit als ze hier komen. Wij vinden de Duitsers ook nog steeds stom ;). Ik vind het wel goed dat nu wordt onderzocht wat erachter zit, want buurthuizen slopen of vechten is - voor welke cultuur dan ook - gewoon niet oké. Wij zijn in Afrika geweest (wel in het westen), en weet niet of het overal zo is maar een groot gedeelte van de Afrikanen is ongeletterd en niet of vrijwel niet naar school geweest. Het verschil met Nederland of het Westen is echt gigantisch. Plus dat de vluchteligen uit oorlogsgebied komen en wie weet wat voor trauma's hebben Dus het is echt naief om te verwachten dat deze mensen zich in Nederland zich in eens als Nederlanders gedragen. En voor mij is dat geen reden om mensen te weigeren.

Maar, gaan we nu iedere keer als buitenlanders iets stoms doen hier een artikel posten om te roepen, zie je wel, ze zijn stom? Om te onderbouwen dat buitenlanders of vluchtelingen met een andere cultuur niet welkom zijn hier? Wat is het nut van delen van deze artikelen?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:07

Ik vind Duisters niet stom ;) laat staan dat ik het in mijn hoofd zou halen om met hen te gaan knokken. En buitenlanders die iets stoms doen? Sorry, dit is gewoon moedwillig van alles vernielen en je niet kunnen gedragen. En dan kan het me niet bommen bij welke groep je hoort of wat je achtergrond is. Ik heb geen enkel begrip voor deze groep mensen. Enne, als jij dan zo’n voorstander bent van het regime dan ga je dus fijn daar wonen want wat doe je hier dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:33

Lughnassadh schreef:
Ik vind Duisters niet stom ;) laat staan dat ik het in mijn hoofd zou halen om met hen te gaan knokken. En buitenlanders die iets stoms doen? Sorry, dit is gewoon moedwillig van alles vernielen en je niet kunnen gedragen. En dan kan het me niet bommen bij welke groep je hoort of wat je achtergrond is. Ik heb geen enkel begrip voor deze groep mensen. Enne, als jij dan zo’n voorstander bent van het regime dan ga je dus fijn daar wonen want wat doe je hier dan?

Gaat ie lekker Joh..Goed lezen is ook een kunst. Die beheers jij in elk geval niet. En daarbij laat ik het! Tjonge jonge....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:36

pien_2010 schreef:
Lees de links goed en dan lees je dat waarschijnlijk/ bijna zeker de regering gezinden dit vanuit de regering van Eritrea willens en wetens in scène hebben gezet om zo de greep op de tegenstanders van die zelfde regering te versterken door deze mensen bang te maken te intimideren, de groep te beschadigen zodat Nederlanders een hekel aan ze krijgen etc.

Het doet me denken aan wat jaren geleden eventjes speelde: Nederlandse Chinezen die kritiek op Xi hadden en geïntimeerd werden.

"Dat nemen we toch niet als Nederland...!!!"
We zijn een vrij land en dat wil ik graag zo houden.
Dus niets te knokploegen die een feest gaan verstoren zodat we een hekel aan ze krijgen, etc etc etc.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:53

Pien, ik ben van nature helemaal niet zo fel en kan heel veel begrip opbrengen voor mensen die vluchten voor zo’n soort regime maar dit soort dingen, daar kan ik niet tegen. Ja, ik kan prima lezen maar jouw oorlog/vetes gaan uitvechten in andere landen en daarbij de boel slopen, sorry daar kan ik geen begrip voor opbrengen. Hoe complex de zaak ook is. Net zo min als ik begrip op kan brengen voor slopende boeren en knokkende hooligans.
En nee, ik begrijp niet als jij zo’n voorstander bent van het regime waarom dan je zo graag hier wil wonen. Alleen om tegenstanders te intimideren? Daar heb je geen honderden/duizenden mensen voor nodig. Als jij een aanhanger van dat regime bent wat bevalt je daar dan niet dat je toch hier komt wonen en je tegenstanders bewust opzoekt om te knokken? Ik snap dat oprecht niet.
Ja, het conflict is complex maar dat geeft jou niet het recht dat hier te komen uitvechten en de boel maar te slopen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:23

Punt is dat die voorstanders hier naartoe gevlucht zijn ten tijde van het vorige regime. In die periode werden ze dus wel vervolgd.

Dus ze zijn hier inmiddels al heel lang en vaak al Nederlander ook. Dan pak je ook niet snel je boeltje weer.

Dit is dus een nieuw lange-termijn dilemma bij opvang van vluchtelingen uit instabiele landen waar de situatie nogal eens drastisch verandert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:26

nps schreef:
ze komen niet hier hun conflicten uitvechten, ze komen uit een land met conflict en die haal je er echt niet ineens uit als ze hier komen. Wij vinden de Duitsers ook nog steeds stom ;). Ik vind het wel goed dat nu wordt onderzocht wat erachter zit, want buurthuizen slopen of vechten is - voor welke cultuur dan ook - gewoon niet oké. Wij zijn in Afrika geweest (wel in het westen), en weet niet of het overal zo is maar een groot gedeelte van de Afrikanen is ongeletterd en niet of vrijwel niet naar school geweest. Het verschil met Nederland of het Westen is echt gigantisch. Plus dat de vluchteligen uit oorlogsgebied komen en wie weet wat voor trauma's hebben Dus het is echt naief om te verwachten dat deze mensen zich in Nederland zich in eens als Nederlanders gedragen. En voor mij is dat geen reden om mensen te weigeren.

Maar, gaan we nu iedere keer als buitenlanders iets stoms doen hier een artikel posten om te roepen, zie je wel, ze zijn stom? Om te onderbouwen dat buitenlanders of vluchtelingen met een andere cultuur niet welkom zijn hier? Wat is het nut van delen van deze artikelen?

Echt zo mee eens !!

PVV spint weer garen hier mee !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:31

Eens ook met voorgaande post net als Electra en nps.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:58

Joh, iedere keer als er nieuws is over boeren wordt dat ook gepost. Daar ook mee stoppen dan?

Wat wordt hier gruwelijk met twee maten gemeten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:06

996981 schreef:
Joh, iedere keer als er nieuws is over boeren wordt dat ook gepost. Daar ook mee stoppen dan?

Klopt, Inderdaad meten met 2 maten want volgens mij heeft hier nog niemand gezegd dat de boeren dan maar het land uitgezet moeten worden :)*

En voordat iemand mij verkeerd bergijpt, ik vind dat geen enkele Nederlander het land uit moet worden gezet, ook al is deze in een ander land geboren. Nederlander = Nederlander en voor alle Nederlanders gelden dezelfde wetten, regels verantwoordlijkheden en voordelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:07

996981 schreef:

Het gaat om de reacties niet om het posten an sich. Eens met Irmaz dus.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:09

Bovendien is geweld net zo fout, of het nu van boeren of van de Eritreërs of een andere groep komt. Dus meten met twee maten zie ik niet zo -niemand keurt het geweld (van we dan ook) goed.

Of ja. Van de Eritreërs dan. Ik heb ook genoeg mensen voorbij zien komen op social media die het geweld van de boeren wel goed vinden maar dat van "buitenlanders" niet. Over met twee maten meten gesproken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:14

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Het gaat om de reacties niet om het posten an sich. Eens met Irmaz dus.

En mij gaat het om de opmerking over het nieuws. Niet over het geweld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:14

ik denk dat je beide groepen niet met elkaar kan vergelijken.

geweld en vandalisme is natuurlijk nooit goed.
maar de boeren voeren actie tegen het Nederlandse/europese beleid.

en deze mensen uit Eritrea hebben een probleem met elkaar..daar heeft Nederland niets mee te maken in mijn ogen.

maar nogmaals, geweld en dingen slopen is sowieso nooit goed te praten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:06

Volgens mij keuren wij geweld allemaal af.

Het gaat mij vooral om het populisme..... een buitenlander (vraag me altijd af, wanneer je precies Nederlander bent) doet iets en gelijk komen de geijkte opmerkingen van de leider van de grootste partij, die het wel even gaat oplossen als hij in de regering zit.

De opmerkingen op Bokt vallen reuze mee, maar op SM zijn de opmerkingen gewoon ronduit racistisch en discriminerend.

Het is allemaal koren op de molen van de PVV, maar de uitspraken van GW zullen zeker leiden tot (nog) minder de wil om samen te werken vanuit NSC en misschien ook vanuit de linkervleugel VVD.

Dus nog minder kans op een goede samenwerking.

Wat betreft de boerenprotesten; ik verwerp de protesten die met vernieling, bedreiging, geweld en brandstichting te maken hebben. Zeker als dit gebeurt door een belangenorganisatie.
Een boer die zich niet kan beheersen en door emoties overmand een grens over gaat, heb ik wel begrip voor.
Door haar banden en connecties met de verschillende landbouworganisatie, had BBB dit gewoon moeten afkeuren, net als andere partijen.
Zeker als zij in een kabinet wil deelnemen en ministers of andere politici worden bedreigd.
Dar moet je altijd afkeuren.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:57

irmaz schreef:
996981 schreef:

Klopt, Inderdaad meten met 2 maten want volgens mij heeft hier nog niemand gezegd dat de boeren dan maar het land uitgezet moeten worden :)*

En voordat iemand mij verkeerd bergijpt, ik vind dat geen enkele Nederlander het land uit moet worden gezet, ook al is deze in een ander land geboren. Nederlander = Nederlander en voor alle Nederlanders gelden dezelfde wetten, regels verantwoordlijkheden en voordelen.

Precies. En je ziet mij ook niet schrijven dat je degene met een niet Nederlandse nationaliteit, dus geen NL paspoort, maar uit moet zetten. Wel dat ik me dus oprecht afvraag wat je hier zoekt als je een aanhanger bent van dit regime en het blijkbaar nodig vindt de boel en andere mensen die tegenstander zijn daarom kort en klein te meppen. Als je die man zo geweldig vind heb dan het lef terug te gaan en daar een bestaan op te bouwen waarmee je je land vooruit kunt helpen in jouw ogen. Maar ga niet jouw conflict uitvechten in een land wat er niets mee te maken heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:29

Ik snap het ook niet helemaal..als ze aanhanger zijn van het regime zijn ze toch veilig in dat land? Want doen ze dan hier? :o?

Edit, linkjes gelezen..ik begijp het wat beter.

Aan NL om deze mensen niet binnen te laten, maar alleen de echte vluchtelingen lijkt me.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:05

Elisa2 schreef:
Ik snap het ook niet helemaal..als ze aanhanger zijn van het regime zijn ze toch veilig in dat land? Want doen ze dan hier? :o?

Edit, linkjes gelezen..ik begijp het wat beter.

Aan NL om deze mensen niet binnen te laten, maar alleen de echte vluchtelingen lijkt me.

Zoals je kunt lezen zijn de meeste pro-regering hier al van voor 1993.
Dat is 30 jaar geleden!
Ik zag veel jonge mensen bij de rellen, dus waarschijnlijk hier geboren, 2e generatie of misschien zelfs wel 3e generatie.

De politieke situatie is in 1993 veranderd en daarna zijn tegenstanders van deze dictator naar Nederland gekomen, ik denk dus als politiek vluchteling, daar dus ook 2e generatie tussen.

Ik verbaas me meer, dat politie en justitie niet goed voorbereid waren, omdat al dagen op SM bekend was, dat er geprovoceerd werd en in meerdere Europese steden dit soort bijeenkomsten uit de hand zijn gelopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:17

Victim blaming? Zullen we de verantwoordelijkheid gewoon daar laten waar hij hoort? Bij de relschoppers? Het maakt geen donder uit wat je verhaal is, dit gedrag is niet ok. Of je nu uit het buitenland komt of niet en wat je beroep ook is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:24

996981 schreef:
Victim blaming? Zullen we de verantwoordelijkheid gewoon daar laten waar hij hoort? Bij de relschoppers? Het maakt geen donder uit wat je verhaal is, dit gedrag is niet ok. Of je nu uit het buitenland komt of niet en wat je beroep ook is.

Victim-blaming? Overdrijf niet.
Onze veiligheidsdiensten hadden dit in het vizier, maar politiek van DH heeft hier niet goed op gereageerd.
Ter voorkoming dat er schade en gewonden zouden vallen.

Zoals de burgemeester zelf heeft aangegeven.

https://nos.nl/artikel/2509385-burgemee ... eritreeers

Zoals je zegt: de relschoppers.
Dus dat het (misschien) buitenlanders zijn, moet dan ook niet ter zake doen bij de strafbepaling.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:36

“Ik snap niet dat vrouwen nog in rokjes op straat gaan. We weten toch dat er gekken rondlopen die een gevaar voor vrouwen vormen?”

Het is niet de schuld van welke overheidsinstantie dan ook dat deze mannen zich misdragen. Daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:58

996981 schreef:
“Ik snap niet dat vrouwen nog in rokjes op straat gaan. We weten toch dat er gekken rondlopen die een gevaar voor vrouwen vormen?”

Het is niet de schuld van welke overheidsinstantie dan ook dat deze mannen zich misdragen. Daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.

Ja hoor het gaat weer lekker om eigen punt te maken....pffffff

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:17

Ik denk gewoon dat als ze zo pro regime zijn dat ze ook wel weer veilig zijn in hun eigen land en terug kunnen keren? dan kunnen we hier de vluchtelingen veilig opvangen die dat hier nodig hebben zonder dat deze in NL dan ook nog of weer bedreigd worden.

Maakt wat mij betreft niet uit hoelang iemand hier is, als deze zich niet kan gedragen. :o