Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:37

Citaat:
Oekraïense speciale troepen hebben een succesvolle aanval uitgevoerd op Wagner-troepen in Soedan, waarbij een grote groep in de stad Omdurman tijdens een nachtelijke aanval werd vernietigd.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 0528399747
Weet iemand hier iets meer over? Wat is precies het doel van deze Ukraïnse aktie?

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:54

Ik las het en dacht meteen dat dit een false flag van Rusland was. Oekraïense kleding aan en zo Oekraïne framen .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:27

irmaz schreef:
Citaat:
Oekraïense speciale troepen hebben een succesvolle aanval uitgevoerd op Wagner-troepen in Soedan, waarbij een grote groep in de stad Omdurman tijdens een nachtelijke aanval werd vernietigd.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 0528399747
Weet iemand hier iets meer over? Wat is precies het doel van deze Ukraïnse aktie?

Ik heb het gelezen en me de vraag gesteld: Waarom zouden ze? Genoeg aan de hand in eigen land.
Dus wat BigOne zegt zou best kunnen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:40

BigOne schreef:
Ik las het en dacht meteen dat dit een false flag van Rusland was. Oekraïense kleding aan en zo Oekraïne framen .

Heb ik dit verhaal niet recent gelezen/gezien, maar dan in de variant van jaren geleden met Amerikaanse Rangers die Wagner spul tegen kwamen in Africa Somewhere?!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:44

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:49

Wat een gek verhaal. Oekraïne heeft zijn handen vol aan haar eigen land. Waarom zouden ze dit doen?
Ik vind het bizar en ongeloofwaardig.

Het bericht is al van Sept dit jaar.

Ik heb de vraag neergelegd bij Yullia die er nog niets van gehoord heeft.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-11-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:55

BigOne schreef:

Het bericht kwam van de Kyiv Independent als ik het goed onthouden heb en de meeste sites die ik volg gaan ervan uit dat het klopt. Belangrijkste reden om dit te doen is chaos veroorzaken, en Rusland dwingen om troepen naar Soedan te sturen die ze elders dus niet meer in kunnen zetten. Zo kun je met een klein groepje special forces toch invloed hebben..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:56

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:16

Yullia geappt die zegt dat ze het bericht niet kent. Dat het een dikke maand geleden is en ze er niets mee kan.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:21

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:41

Altijd weer even informatief om even het verband/de strategie te kunnen zien achter de aanvallen van Oekraine op Russische militaire doelen in de afgelopen week. De aanvallen hebben tot doel de Russische macht in de lucht te verzwakken. Met de vernietiging van de Askold heeft Oekraine ook een aanzienlijke slag toegebracht aan de vuurkracht, waarmee Ruland deze winter mogelijk weer energiecentrales wil treffen.
https://www.youtube.com/watch?v=XlBcPDdYbxY

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:38

Slecht nieuws voor Oekraïne. Rusland blijkt geenszins van plan om te stoppen met de oorlog en is bezig om zijn economie om te zetten in een oorlogseconomie.
Een interessant artikel van bussness inside over de economie van Rusland waarbij ze zeggen gebruik te maken van bronnen van de Britse inlichtingen dienst.

https://www.businessinsider.nl/rusland- ... ndiensten/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 12:57

Pien, dat bevestigd inderdaad eerdere berichten in die richting en helaas ook de pessimist in mij.

Sizzle schreef:
Het lijkt me een illusie dat het tegen die tijd vanzelf over is.
De oorlog wordt ook een soort eigen economisch model waar geld mee verdiend wordt.
(Knip)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:59

pien_2010 schreef:
Slecht nieuws voor Oekraïne. Rusland blijkt geenszins van plan om te stoppen met de oorlog en is bezig om zijn economie om te zetten in een oorlogseconomie.
Een interessant artikel van bussness inside over de economie van Rusland waarbij ze zeggen gebruik te maken van bronnen van de Britse inlichtingen dienst.

https://www.businessinsider.nl/rusland- ... ndiensten/

Ik denk dat Putin zijn positie ook kwijt is als hij nu zou stoppen met die oorlog. Die is een weg ingeslagen en kan daar alleen nog uit komen door op het beoogde eindstation te komen, of in elk geval te doen alsof hij daar ooit aan gaat komen. Als hij nu terugkrabbelt is hij zijn geloofwaardigheid naar zijn eigen volk en leger natuurlijk totaal kwijt, en dan zijn al die doden die gevallen zijn opeens veel moeilijker te verantwoorden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:20

Sizzle schreef:
Pien, dat bevestigd inderdaad eerdere berichten in die richting en helaas ook de pessimist in mij.

Sizzle schreef:
Het lijkt me een illusie dat het tegen die tijd vanzelf over is.
De oorlog wordt ook een soort eigen economisch model waar geld mee verdiend wordt.
(Knip)

Dat is van alle tijden en dus ook van deze tijd. Oorlogen zijn ook goed voor versnelling van technologische innovaties. Ja, dat klinkt (en is) heel cynisch.....maar het is wel waar.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:16

Poetin, gaat niet terug. Dat betekent ook, dat het aantal doden, gewonden, schades niets uitmaakt Het doel: alle niet pro russische Oekraïne inwoners uit de Oekraine verwijderen, doden of gewoon verjagen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 17:54

Daartegenover staat weer dat Oekraine onderhandelingen mag gaan starten om toe te treden tot de EU.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:00

Bron SkyNews

En Blinken is wat positiever

Blinken: 'Oekraïne kan op ons rekenen'

Antony Blinken benadrukt dat de landen van de G7 gefocust zijn op hun “blijvende steun” aan Oekraïne, na dagen van gesprekken in Japan, die grotendeels gedomineerd worden door het conflict tussen Israël en Hamas in het Midden-Oosten.

Hij zei dat de G7 “de wereld heeft geleid bij het stimuleren” en “behouden” van die steun, en voegde eraan toe: “Oekraïne kan op ons rekenen”.

De topdiplomaat van de VS zei dat landen in de organisatie Oekraïne moeten steunen om te blijven vechten om zijn grondgebied “terug te winnen”, om een ​​“militaire macht van wereldklasse” op te bouwen, en duidelijk te maken dat Vladimir Poetin “Oekraïne niet kan en zal overleven”.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:02

En voor nog wat meer balans in de berichtgeving

Bron SkyNews

Russische milblogger waarschuwt voor Moskou's oorlogsvooruitzichten

Negativiteit over de Russische capaciteiten begint de Russische informatieruimte over het conflict binnen te sluipen, aldus het Institute for the Study of War.
In zijn laatste briefing meldde de in de VS gevestigde denktank dat een hardline pro-oorlogs Russische militaire blogger, die “doorgaans optimistisch is over de Russische capaciteiten”, gisteren een “relatief pessimistische beoordeling van de oorlog” uitsprak.

Hij beweerde dat Oekraïne zich inzet voor een “uitputtende oorlog” tegen Rusland en dat Rusland “gedwongen zal worden te vechten en mensen te verliezen”.

De strijdkrachten van Moskou hebben een ‘enorm gevechtspotentieel’ nodig en een ‘nauwkeurige berekening’ van hun capaciteiten om Oekraïne te verslaan, zei hij.

De blogger zei ook dat Rusland zijn hele economie op ‘oorlogsbasis’ moet zetten om te kunnen winnen.

De ISW zei dat zijn oproep in “opmerkelijk” contrast staat met de onwil van het Kremlin om “een bredere economische mobilisatie door te voeren”.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:28

Bedankt weer voor de samenvattingen van het nieuws.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 07:55

Hoe vervelend ook, wordt het niet eens tijd dat we met de NAVO die hele zooi neerslaan of op zijn minst alles dat er is beschikbaar stellen aan Ukraïne....? Voordat er geen Ukraïners meer zijn om te vechten en we het zelf op moeten gaan knappen.....

Wat hebben we ze nu nog niet gegeven dat ze wel nodig hebben? Hoe zit het met vliegend materieel nu...?

Kijk je wil niet dat ze kernkoppen af gaan schieten vanuit Rusland.
Maar dit pappen en nathouden is ook niks....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:22

pmarena schreef:
Hoe vervelend ook, wordt het niet eens tijd dat we met de NAVO die hele zooi neerslaan of op zijn minst alles dat er is beschikbaar stellen aan Ukraïne....? Voordat er geen Ukraïners meer zijn om te vechten en we het zelf op moeten gaan knappen.....

Wat hebben we ze nu nog niet gegeven dat ze wel nodig hebben? Hoe zit het met vliegend materieel nu...?

Kijk je wil niet dat ze kernkoppen af gaan schieten vanuit Rusland.
Maar dit pappen en nathouden is ook niks....

Je kunt niks neerslaan met de NAVO. NAVO is ter verdediging van lidstaten en het hele bestaan van de NAVO is gebaseerd op Artikel 5 (aanval op 1 lid = aanval op alle leden). Oekraine is geen lid dus Artikel 5 is niet van toepassing. En neerslaan is niet verdedigen denk ik.

Ze hebben nog geen, althans niet voldoende, vliegtuigen. Maar in die vliegtuigen moeten mannetjes of vrouwtjes zitten die die dingen ook echt kunnen vliegen anders slaan ze alleen maar kraters in het landschap. En die dingen leren vliegen kost heel veel tijd.

Dus ben je gehouden aan 'pappen en nathouden'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:07

Tussen pappen en nathouden en vliegtuigen zit ook nog wel een heel (wapen)arsenaal.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:16

Babootje schreef:
Tussen pappen en nathouden en vliegtuigen zit ook nog wel een heel (wapen)arsenaal.

Mijn zorgen op de langere termijn zijn het aantal beschikbare mensen, niet de wapens.

Voorbeeld: een getrainde gevechtspiloot leren over te stappen naar een ander vliegtuig (en de overstap van een Russisch toestel naar een NAVO toestel is GIGANTISCH) duurt maanden, zo geen jaar. En er blijft per definitie het risico dat het toestel en de piloot binnen een paar missies <PLONK> doen. Dat vliegtuig is wel te vervangen, maar de piloot?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:58

Die aantallen beschikbare mensen dat is ook mijn zorg... hoe langer het duurt hoe minder mensen er overblijven. Als de uiteindelijke uitkomst is dat we dan alsnog de hele zooi in gaan zetten.....hadden we dat beter eerder kunnen doen :(:)

Er is al tijden sprake van het trainen van piloten en het beschikbaar (willen / proberen te) maken van vliegend materieel. Maar (wat) vliegt er nu inmiddels daadwerkelijk (wat) rond inmiddels...? Of liggen er elders nog goeie kansen?

Ik vraag me af hoe lang de Ukraïners dit zo volhouden.... en voor die Russische jongens die er aan de haren bij gesleept worden is het ook maar Kaa Uu Tee natuurlijk......