Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:02

Idinn nee dat is absoluut niet hetzelfde.
Wanneer je je daar eens in zou verdiepen, dan zul je erachter komen dat de Zweedse premier destijds niet bij de NATO wilde maar bij Rusland. En heel toevallig werd deze man vermoord. Was toeval. De president van Oekraïne destijds wilde ook niet bij de NATO. Dus toen kwam er toevallig een putsch in 2014 en verrast nu willen ze wel bij de NATO. Zijn minister voor het Buitenland heeft in 2019 nog officieel op de tv gezegd, dat zij zich bij de NATO willen aansluiten op voorwaarden dat ze alle Russen mogen vermoorden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:13

Dino? De Zweedse premier wilde bij Rusland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:21

En door wie is ie vermoord en waarom? Zo kunnen we het hier over Pim Fortuyn hebben. Las pas een stuk van een Rus dat die is omgelegd door onze overheid, omdat die er teveel andere ideeën op na hield en men dat niet zinde.

Maar kom maar door met betrouwbare bronnen wat mij betreft. Wat ik me dan verder afvraag, wat bedoel je met 'bij Rusland', als in dan had Zweden niet meer bestaan als land, maar was het een provincie geworden?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:35

Dinopino schreef:
Waarom is alles wat de Russen doen een leugen en wat Oekraine doet natuurlijk niet.

"Alles" lijkt me wel wat overdreven, maar ik zie weinig onderbouwing van de claims die de Russen maken.
Dinopino schreef:
De tien regels van oorlogspropaganda:
1 Wij willen de oorlog niet
2. De vijand draagt de verantwoording
3. De leider van de vijand is de duivel
4.Wij vechten voor een goede zaak
5. De vijand vecht met ongeoorloofde wapens
6. De tegenpartij begaat expres gruwelheden
7. Onze verliezen zijn minder groot als van de vijand
8. Kunstenaars en intellectuelen steunen ons.
9. Onze missie is heilig
10.Wie onze verslaglegging in twijfel trekt is een verrader.

Dit zijn inderdaad de 10 regels die Moskou hanteert :j
Dinopino schreef:
Rusland zou, wanneer hij dit wilde, Oekraïne echt wel binnen een week veroverd hebben. Waarom doen ze dit niet?

Rusland zegt dat ze Ukraïne niet willen veroveren, zou een beetje suf zijn om dat dan toch te doen :)
Of misschien vinden ze het leuker om de steden langzaam te vernietigen en de inwoners uit te moorden, wie zal het zeggen....
Dinopino schreef:
Wij willen de oorlog niet is wel een aparte stelling van het Westen. Sinds 1945 is de US al dan niet gezamelijk met het Westen bezig de wereld in chaos te brengen.

Ja daarvoor was het natuurlijk veel minder chaotisch. Met name 1938-1945 was een heel overzichtelijke en rustige tijd.....

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:35

Toch leuk om te lezen dat alle zogenaamde corona experts met complotverhalen nu opeens rusland en Oekraïne experts zijn inclusief van die vreemde ongeloofwaardige verhalen :')

Ik heb wel steeds meer het idee dat Rusland specifiek Amerika en president biden lopen uit te dagen of dat daarmee een flinke confrontatie gaat komen.

Al heb ik hoop dat ze met besprekingen en nu wel uit gaan komen , ene kant denk ik geef rusland dat stukje grond van de Krim en aan de andere kant denk ik het zou niet moeten kunnen dat iemand even bepaald dan een stukje land ergens anders bijhoort dat is niet meer van deze tijd.

En poetin is echt bezig met zichzelf goedpraten in de zin dat het de schuld is van Oekraïne. Walgelijk dat hij dat doet er zijn al zoveel onschuldige doden gevallen door de schuld van een klein mannetje met een groot ego...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:39

idinn schreef:
Is de NATO aan het uitbreiden richting Rusland, of wordt er gevraagd door landen of ze bij de NATO mogen? Er zit nogal een nuance verschil in.

Het resultaat is echter wel hetzelfde, en dat is waar Rusland een probleem mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:46

Tja en dan moet Rusland dus vooral eens aan zijn eigen gat krabben waarom men bij de NATO wil en waarom hij er niet bij mag als ie het net zo lief vraagt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:47

Dan blijft hij problemen houden, Finland heeft ook al aangeven lid van de NATO te overwegen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:48

tamary schreef:
Bij de navo willen ondanks dat ook zij horen te weten waarom dat een strategisch probleem is voor Rusland, en daar aan vast de gedragingen van VS en EU in deze. Er zit flink wat oud zeer en dat motiveert acties die niet verstandig waren. En dat dat problemen zou kunnen gaan opleveren was al decennia duidelijk. Dan switched de navo van een defensief vrijwel nutteloos orgaan naar actief meedoen met de VS in andere landen en de terugvalvijand van de VS wordt ergens heel begrijpelijk zenuwachtig. Als eerste slaan kan Rusland absoluut aangerekend worden, maar de omstandigheden die daar aan vooraf gingen ? Zeker niet geheel.

Waarom zou het een probleem moeten zijn dat Ukraïne bij de NAVO wil horen? Heeft de NAVO ergens plannen om op korte termijn Rusland binnen te vallen? De NAVO had tot een maand geleden nog niet eens genoeg militaire kracht om zichzelf te verdedigen, laat staan om een ander land binnen te vallen :?
Als dit de echte reden was had Rusland echt wel in 1 of ander internationaal gremium daarover afspraken kunnen maken, maar tot nu toe heb ik daarover nog niets gehoord. Kan aan mij liggen hoor, dus als iemand hier serieuse overleggen over weet dan houd ik me aanbevolen.

Ukraïne heeft al een aantal dagen geleden gezegd dat het lid worden van de NAVO best van tafel kan en dat er prima over neutraliteit van het land gesproken kan worden. Maar nog steeds zie ik geen akkoord met de Russen. Blijkbaar is dat toch niet zo'n hele belangrijke reden voor de Russen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:51

Omdat poetin bang is voor het westen. Hij is een dictator en een dictator wil maar al te graag zijn volk in bedwang houden. Wij hebben hier hartstikke veel vrijheid wat dat betreft.

Voor hem komt het westen dan te dicht bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:52

idinn schreef:
Tja en dan moet Rusland dus vooral eens aan zijn eigen gat krabben waarom men bij de NATO wil en waarom hij er niet bij mag als ie het net zo lief vraagt.

Dat weten ze (en wij) al lang: Oekraïne wil bij de navo omdat Amerika daar een regering neergezet heeft in 2014 die bij de navo wil.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:54

Irmaz hoe wil je in de propaganda van het westen onderbouwing gaan vinden voor Rusland?
En laat me je meenemen op de US World Domination Tour:

1945 - 45 CHina
1950-53 Korea, China
1954 Guatemala
1958 Indonesia
1959-61 Cuba
1960 Guatemala
1964 Congo
1965 Peru
1964 -73 Laos
1961 -73 Vietnam
1969-70 Cambodja
1967-69 Guatemala
1983 Grenada
1983-84 Libanon
1980 El Salvador en Nicaraqua
1986 Libya
1987 Iran
1989 Panama
1991 iraq
1993 Somalia
1998 Sudan
1998 Afghanisat
1999 joegoslavie
2001- Afghanisatn
2003 - Iraq
2011 Libie
coming soon Venuzulela ,Iran ,Korea

Irmraz die gefantaseerde biolabs hadden chemische wapens om de Russen uit te moorden. Maar ja die zijn waarschijnlijk al gedebunkt in de propagandakanalen.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 18-03-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:55

enzino schreef:
idinn schreef:

Dat weten ze (en wij) al lang: Oekraïne wil bij de navo omdat Amerika daar een regering neergezet heeft in 2014 die bij de navo wil.

Of heeft Rusland gezorgd voor een pro Russische president ?

Ukraine applied to begin a NATO Membership Action Plan (MAP) in 2008. Plans for NATO membership were shelved by Ukraine following the 2010 presidential election in which Viktor Yanukovych, who preferred to keep the country non-aligned, was elected President.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:56

idinn schreef:
Mijn ietwat sarcastische opmerking iets boven jou post sloeg op de post er gelijk boven... gezien met die persoon toch niet te discussiëren valt.

Maar daarnaast, heb ik voor mezelf nog steeds niet helder wat Oekraïne dan zo verkeerd deed. Misschien omdat ik te stellig vind dat je gewoon van andermans spullen af moet blijven. Dus ook geen buurland binnen moet walsen, omdat iets je daar niet zint. Ik vind dat gewoon.. weet niet... heel erg anno 1200 ofzo..

Weet je, ik vind het best aanmatigend om aan te nemen of op zijn minst te insinueren dat anderen dit anders zien. En dat zie ik steeds gebeuren. Als iemand aangeeft wel te kunnen begrijpen hoe een Putin tot deze daad gekomen is, dan zegt dit niet dat ze dat goedkeuren. Natuurlijk vinden anderen het ook verwerpelijk en walgelijk dat dit nu gebeurt..... en er zoveel leed veroorzaakt wordt :(:)

Het vertroebelt een gesprek in een topic altijd zo wanneer iemand met begrip voor het waarom, weggezet wordt als iemand die het goedkeurt terwijl dit totaal los van elkaar gezien zou moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:58

Ik heb even gemist dat Amerika er een regering heeft neergezet... interessant, moet ik eens induiken dan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:01

De putsch in Oekraïne in 2014 was niet helemaal wat het volk wilde. Vind het ook raar dat jullie opeens het niet erg vinden dat in Oekraïne o.a. de nazi's aan de regering waren en op de scholen ook het fascisme werd onderwezen.

https://dennisriches.wordpress.com/2021 ... mocracies/

Zou je toch het boek eens aanraden Bigone met de Titel: Wij zijn de goeden, ein Putinversteher.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:05

idinn het is ook zeer interessant dat sinds 2014, de provincie Doncezk wordt gebombardeerd omdat ze zich niet bij de fascisten willen aansluiten. Dat daar mensen al 8 jaar in schuilkelder wonen. Dat de Russen enkel militaire doelen beschieten. Dat het Oekrainse leger de bevolking niet laat weggaan, en ze als menselijk schild gebruikt. Dat mensen die proberen te vluchten door het Oekrainse leger worden beschoten. Maar dit beeld past niet in de propaganda. Dus die filmpjes zullen jullie niet zien. Waarschijnlijk ooit waarneer je Oekrainse vluchtelingen spreken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:11

Dinopino schreef:
idinn het is ook zeer interessant dat sinds 2014, de provincie Doncezk wordt gebombardeerd omdat ze zich niet bij de fascisten willen aansluiten. Dat daar mensen al 8 jaar in schuilkelder wonen. Dat de Russen enkel militaire doelen beschieten. Dat het Oekrainse leger de bevolking niet laat weggaan, en ze als menselijk schild gebruikt. Dat mensen die proberen te vluchten door het Oekrainse leger worden beschoten. Maar dit beeld past niet in de propaganda. Dus die filmpjes zullen jullie niet zien. Waarschijnlijk ooit waarneer je Oekrainse vluchtelingen spreken.

Ik wilde je het voordeel van de twijfel geven, maar met bovenstaande (pure Russische propaganda) weet ik weer waar ik aan toe ben met jou. :wave:

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:15

Ann en wat jullie volgen is geen propaganda? Omdat ze zeggen dat ze het nieuws op waarheid controleren?

Dat doen ze al jaren. Maar denk wat je wil en volg het nieuws en de kranten en verdiep je vooral niet in de geschiedenis maar consumeer wat je voor je voeten krijgt. Dat een europese pro russische zender in Duitsland uit de lucht is, heeft natuurlijk niet s met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat fb censureert heeft niets met meningsvrijheid te maken.

Dat demonstreren in je eigen land voor vrijheid met watercanons wordt beantwoord heeft niets met meningsvrijheid te maken. Maar dat demonstreren voor vrede massaal en zonder mondkapje toegestaan is het niets met propaganda te maken. En dat je hier in Nederland alles mag zeggen is logisch, want wat jullie weten is precies wat zij willen dat jullie weten.

Dr. Daniel Ganser,die natuurlijk via wikipedia allang als complotdenker is entlarft, heeft bijvoorbeeld hele interessante opinies op al die oorlogen. Krieg oder Frieden in Europa kun je nog op You tube vinden. Geeft je misschien een andere kijk. Daar spreken o.a. complotdenker journalist van ZDF en complotdenker minister van Buitenlandse zaken en ook de schrijver van het boek Wir sind die Guten uiteraard ook een complotdenker
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 18-03-22 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:16

Dinopino lees hier hoe de Russische propaganda weerlegd wordt in een gebalanceerd geschiedenis stuk.
https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... land-noemt

Het topic begint meer en meer te ontsporen met feitelijke onwaarheden. Niet ok, want speelt Poetin in de kaart en zet Oekraïne in de kou.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-03-22 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 17:16

Kan je even je eigen topic starten Pino?
Iets met de titel Oekraine waanzin of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:18

Met zulke beweringen ben ik vooral benieuwd naar de bronnen.. en hoe die geverifiëerd zijn. Maar ik neem aan dat je wat hierboven staat kan onderbouwen met bronmateriaal? Je snapt vast wel dat ik in deze rare tijden niet vaar op een bericht op een paardenforum van een onbekend persoon? :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:26

Dinopino schreef:
Irmaz hoe wil je in de propaganda van het westen onderbouwing gaan vinden voor Rusland?
En laat me je meenemen op de US World Domination Tour:

1945 - 45 CHina
1950-53 Korea, China
1954 Guatemala
1958 Indonesia
1959-61 Cuba
1960 Guatemala
1964 Congo
1965 Peru
1964 -73 Laos
1961 -73 Vietnam
1969-70 Cambodja
1967-69 Guatemala
1983 Grenada
1983-84 Libanon
1980 El Salvador en Nicaraqua
1986 Libya
1987 Iran
1989 Panama
1991 iraq
1993 Somalia
1998 Sudan
1998 Afghanisat
1999 joegoslavie
2001- Afghanisatn
2003 - Iraq
2011 Libie
coming soon Venuzulela ,Iran ,Korea

Irmraz die gefantaseerde biolabs hadden chemische wapens om de Russen uit te moorden. Maar ja die zijn waarschijnlijk al gedebunkt in de propagandakanalen.

Biolabs speciaal om Russen uit te moorden? Really? Met welk doel wil jij Russen uitmoorden? :=

Geef me maar gewoon Russische bronnen die verifieerbare beelden laat zien van hun kant. That will do.
Russen schrijven veel en beweren nog meer maar wat fatsoenlijk bewijsmateriaal is erg schaars.

Maak zo'n zelfde lijstje ook eens voor Rusland ik denk dat je een heel eind komt.
Zal vast een beginnetje maken: Ukraïne, Georgië, Tsetsjenië, Syrië, Afghanistan, Hongarije, ...

Ik vind ik het niet zo'n sterk argument van/voor Rusland om een ander souverein land binnen te vallen omdat de VS dat ook deed.... Duitsland anno 1938 viel ook andere landen binnen, mag Nederland dat argument dan ook gebruiken om België binnen te vallen? :7

Ik ben het met je eens dat de VS niet zo'n best track-record heeft maar om nu te zeggen dat Rusland een schoon blazoen heeft :roll:
Daarnaast hoor ik vanuit de VS niemand over zuiveringen praten, ja Trump had dat wel graag gezien waarschijnlijk maar je bent vast op de hoogte van zijn intieme banden met Rusland.

Het feit dat de meeste vluchtelingen uit Ukraïne (en het midden oosten) naar Europa willen vluchten lijkt me toch een indicatie dat we hier iets hebben dat Rusland niet biedt.

Daarnaast was er helemaal geen gevaar dat Ukraïne überhaupt de eerste jaren lid zou kunnen worden van de NAVO. Er was dus tijd genoeg om dit in goed overleg niet door te laten gaan.

En... er bestaat een VN waarin zowel Rusland als de VS 1 stem hebben, lijkt me een perfect gremium om daar problemen aan de kaak te stellen. En kom nu niet met "de hele wereld is tegen ons" of de "hele wereld is corrupt" want je kent het verhaal van die spookrijder...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:28

pien_2010 schreef:
Dinopino lees hier hoe de Russische propaganda weerlegd wordt in een gebalanceerd geschiedenis stuk.
https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... land-noemt

Het topic begint meer en meer te ontsporen met feitelijke onwaarheden. Niet ok, want speelt Poetin in de kaart en zet Oekraïne in de kou.

Bijzonder, de complot gekte is toegeslagen, dag discussie , hallo nutteloos bekvechten. Tot ziens Topic, leuk je gevolgd te hebben.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:32

Sizzle vind je je opmerking zelf niet een beetje kinderachtig. Het past niet in jullie wereldbeeld. De nos zegt,de tv zegt en dan is dat zo. En de bronnen op internet zeggen, dus is het zo.

En ja ik heb bronnen en die kan ik hier niet plaatsen. En waarom denk je dat ik die hier niet plaatsen kan?
Zou zeggen google is op die enge Zwitserse Dr. Daniele Ganser.