Heino schreef:Misschien moet je jezelf dan duidelijker uitdrukken
Want je wekt toch echt de indruk dat je vind dat er geen gematigde Islam bestaat en dat dus iedere Moslim wel een halve crimineel (naar Westerse standaarden) moet zijn..
Vindt jij echt dat Nicolletje deze indruk wekt, Heino?

Ik lees al mee vanaf pag. 1 en bij mij wekt Nicolletje deze indruk dus helemaal niet. Ik vind Nicolletje iemand die heel veel nadenkt over het geloof Islam en de mens die in de Islam gelooft. Het is mij in dit topic duidelijk geworden dat zij het geloof Islam niet zo hoog in het vaandel heeft staan, maar de mens die in de Islam gelooft daarop niet beoordeelt; maw. zij veroordeelt een geloof, maar (mijn inziens) niet de individuele mens die hierin gelooft.
Bij mij althans heeft ze nog nóóit, nog nóóit de indruk gewekt dat iedere Moslim een halve crimineel is. Integendeel juist.
Maar misschien komt dat omdat ik haar posts onbevooroordeeld lees, er niets slechts achter zoek en daarom denk te begrijpen wat ze bedoelt.

Heino schreef:Hoe kan je dan een gematigde Moslim zijn als er geen gematigde Islam is? Ben je dan geen echte Moslim oid?
Islam betekent onderwerping aan God. De Koran is het woord van God. De Koran is onveranderbaar, er mag niets aan toegevoegd of weggelaten worden. Als goed moslim dien je te leven naar de woorden van de Koran en de Hadith. Als jij afwijkt hierin, doordat je geen vijf keer per dag bidt,doordat je samenwoont, seks voor het huwelijk hebt, rookt, drinkt, gokt of leent onderwerp jij je steeds minder aan het woord van God. Ben je daarom een minder goed of geen echte moslim?

Wat mij betreft ben je wél een echte of goede moslim als je gelooft in jouw God en een goed mens bent/probeert te zijn. Maar ik denk dat héél veel moslims die wel strikt naar het woord van God proberen te leven hier heel anders over denken en jou daarom veroordelen.
En ik denk dat Nicolletje dit probeert duidelijk te maken: veel moslims in dit land (en in andere landen) zijn toe aan een verlichte/gematigde Islam maar zolang er druk en sociale controle door Imams en niet-gematigde moslims wordt uitgeoefend, wordt dit heel moeilijk.
Of Wilders deze verlichte Islam in dit land kan vergemakkelijken? Ik weet het niet.

En tot slot een citaat dat mij beroerde van Hamed Abdel-Samad, een zoon van een Egyptische Imam en docent aan de universiteit van Munchen:
Citaat:Mijn droom is een verlichte Islam, zonder sharia en Jihad. Een godsdienst waarin man en vrouw gelijk zijn en die open staat voor vragen en kritiek.