Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 17:39

Betekent dit dat de herder of vee/paardenhouder die een KBH hij zijn dieren heeft lopen, 24/7 toezicht op de hond moet hebben en dan pas los mag laten als er daadwerkelijk een wolf tussen de dieren loopt?
Citaat:
Kuddebeschermingshonden mogen pas los na een aanval… dat levert de nodige spanningen op.

Werkbezoek Herders van Balloo

Gisteren waren we op bezoek bij de Herders van Balloo, een stichting die al 31 jaar met hart en ziel het Drentse heidelandschap in stand houdt. Fun fact: wij waren in 25 jaar de eerste politieke partij die langskwam, dat mocht ook wel eens!

Het leven van een herder is prachtig, maar zwaar. De vergoeding van €450 per hectare klinkt leuk, maar dekt maar twee derde van de kosten. De rest moeten ze bij elkaar sprokkelen met wol, vlees of sponsoring en dat is niet genoeg om de schapen tevreden te laten mekkeren.

Daarbovenop zorgt de wolf voor slapeloze nachten en extra werk (gemiddeld 40 uur per week aan rasters en toezicht extra!) Kuddebeschermingshonden mogen pas los na een aanval… dat levert de nodige spanningen op.

Het heidelandschap, de herders en hun kuddes verdienen meer waardering en structurele steun. Want zonder hen verdwijnt niet alleen de heide, maar ook een stukje Drents erfgoed.

We hebben enorm respect voor deze harde werkers met een groot hart voor de prachtige schapen! Bedankt voor jullie tijd, verhalen en gastvrijheid. We hebben enorm veel bijgeleerd en vonden het erg leuk om bij de schapen te mogen kijken. Graag tot ziens! (En dan niet pas over 25 jaar )
BBB Drenthe

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19sEJP ... tid=wwXIfr

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:10

Ik zou met beren trouwens wel verwachten dat ze ook meer in bewoonde gebieden komen, juist omdat ze dus ook uit vuilnisbakken eten. Dat is niet perse beter….

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:40

Die runderen zouden toch verplaatst worden? Dit is echt triest ;(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:06

SusanH schreef:
Die runderen zouden toch verplaatst worden? Dit is echt triest ;(

Nou dit idd, waarom laten ze ze nu staan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:14

Volgens mij was er een overeenkomst gemaakt met Staatsbosbeheer dat ze toch nog langer zouden blijven staan omdat ze nog meer moesten "leren" om met wolven om te gaan....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:20

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:28

Sanet schreef:
Is dat filmpje al gedeeld van die mountainbiker op de Veluwe die aangevallen werd? 1 wolf echt in de aanval, maar is in ieder geval nog 1 wolf bij..
https://www.facebook.com/share/v/1BhWXQ ... tid=wwXIfr

Dat is toch geen aanval. Die mtb er fietst daar en de wolven lopen op het zelfde pad, kunnen elkaar niet meer ontwijken. Zie hier nu compleet geen aanval in.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:29

Lijkt meer een botsing.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 21:30

Het lijkt mij een gigantisch AI filmpje.

Een wolf gromt vrijwel niet. Zeker niet op de manier waarop het in het filmpje getoond wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:41

Ai. Geloof niet dat dit waar is

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:43

tienus63 schreef:
Het lijkt mij een gigantisch AI filmpje.

Een wolf gromt vrijwel niet. Zeker niet op de manier waarop het in het filmpje getoond wordt.

Oh ik had niet met geluid gedaan.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:44

Ik zag het filmpje ook en vind het er nep uitzien.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:12

Dit is ook wel interessant. Herten (reeën?, journalist gebruikt het door elkaar, het zijn toch echt verschillende beesten)opgegeten uit het hertenkamp van Paleis Soestdijk. Ze houden het liever stil, ivm alle bezoekers. Stukje komt uit de Baarnsche Courant.

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 22:25

Artikel van vandaag?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:28

tienus63 schreef:
Artikel van vandaag?

Ik vermoed van gisteren. Krant komt op dinsdag en vrijdag uit. Kreeg het viavia doorgestuurd. Heb het ook al naar geen wolf doorgestuurd om te vragen of zij er wat mee kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:03

Jet schreef:
Volgens mij was er een overeenkomst gemaakt met Staatsbosbeheer dat ze toch nog langer zouden blijven staan omdat ze nog meer moesten "leren" om met wolven om te gaan....

Ik weet gewoon niet wat ik hierop moet zeggen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:35

tienus63 schreef:
Draaiboek Defensie wolven
Citaat:
Draaiboek wolf op Defensieterreinen maart 2025. Type waarneming➡️Wolf tijdens oefening/ op bivakterrein➡️ Actie in veld➡️ Wolf vlucht niet➡️ Leg oefening stil tot wolf vertrokken is. Het staat er echt.#rijksvastgoedbedrijf #defensie #wolf

[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17D3mX ... tid=wwXIfr

Item vroege Vogels ;
oog in oog met roedel wolven op militair oefenterrein.

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... fenterrein

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:10

Zichtmelding Beetsterzwaag Frl
Citaat:
Beetsterzwaag, Fryslân.
19-10-2025
08:45

Zichtmelding.

Vanochtend een wolf gezien op de golfbaan.
Door middel van verrekijker en warmtebeeld.
Het beest ging richting lippenhuisterheide.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1G6Wf3 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:41

Zichtmelding Twijzelerheide Frl gisteren op erf
Citaat:
Twijzelerheide, Fryslân.
18-10-2025
11:00

Zichtmelding.

Wolf gesignaleerd bij ons achterhuis! Hij liep in de richting naar het jinkepaad en weer terug naar het wyldpead twijzelerheide dit was rond 11.
Kwartiertje later liep hij weer terug naar het jinkepaad

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16ExQG ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:30

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:33

Citaat:
Paleis Soestdijk praat er liever niet over.

Baarnsche Courant 17 oktober 2025.
Minimaal een wolf heeft het hek van het landgoed Soestdijk getrotseerd. Een­maal binnen deed hij zich tegoed aan de reeën in het hertenkamp. Die lopen al honderden jaren in de bossen van Soestdijk. In de tijd van Willem III was het een wildbaan voor de jacht. Nu is het een unieke zone waar de natuur zijn gang gaat, het publiek niet komt en de herten geen enkele natuurlijke vijand kennen. Tot twee weken geleden. Hoe groot de schade precies is, is onduidelijk. Paleis Soestdijk praat er liever niet over. Met een gratis wandelpas voor duizend Baarnaars en Soestenaren en een druk bezochte tentoonstelling zitten ze niet te wachten op verhalen over een wolf in de tuin. Inmiddels is de wolf maatregel­en vrij genomen om het hek wat moeilijker te betreden. #wolf #soestdijk #baarn #utrecht

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17j9vT ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:40

Citaat:
19 oktober 2025/Veluwe/Gelderland
''En toevallig kwam ik de wolf tegen''

Dan lees je dit in de reacties
''staan elke dag tientallen fotografen. Mijn neef woont er vlakbij.
En ziet het gebeuren''
---
Kortom: allemaal heel toevallig, net als de uitzending van BNN/Vara
''hoe vaak zie je wolf?''
Eigenlijk nooit

Toevallig dan dat je net op dat tijdstip 5 wolven ziet
Allemaal zo toevallig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Citaat:
19 oktober 2025
Oog in oog met roedel wolven op militair oefenterrein
Één, twee, nee - maar liefst vijf wolven liggen voor de auto van het team van Vroege Vogels. Op Artillerie Schietkamp ’t Harde, aan de rand van de Veluwe, leeft al een tijdje een roedel. Van de militairen trekken ze zich weinig aan. In dit afgesloten gebied profiteren ze van de rust en laten ze zich maar af en toe zien.

Sinds een aantal jaar leven wolven in ons land. Eerst vestigden ze zich op de Veluwe, maar inmiddels leven ze ook op andere plekken. Niet overal gaat dat helemaal goed, mens en dier willen soms gebruik maken van dezelfde plekken en dat knelt.

Wolf heeft de ruimte
Artillerie Schietkamp ’t Harde is een militair oefenterrein waar sinds 1877 schietoefeningen plaatsvinden. Op militairen na mag er niemand anders komen en daardoor is er weinig verstoring van mensen. In dit afgesloten gebied leeft sinds een paar jaar een roedel wolven.

De dieren komen nauwelijks in aanraking met mensen. Ze hebben de ruimte om te leven en te jagen op andere dieren die hier zitten. Niet in het hele gebied wordt geoefend, er is ook een buffergebied met alleen natuur.
Rust en voedsel

Beheerder van dit natuurgebied, Brand Timmer, ziet hoe de dieren zich niet veel aantrekken van al het schietgeweld. “Het is omgevingsgeluid, wat niet wordt gekoppeld aan publiek. Voor de beesten is het hun thuis, verstoring is het niet.”

De eerste plekken waar in Duitsland wolven zich vestigden, waren ook militaire terreinen, licht Johan Mees van het Rijksvastgoedbedrijf toe. “Op een of andere manier hebben de wolven het zich toch ingeprent dat dit gebieden zijn met rust en voedsel.”
Wolvenwelpen

Het ASK ’t Harde is groot, zo’n 4 km breed en wel 13,5 km lang. Bovendien kunnen de dieren wel het gebied verlaten. Dus je komt niet zomaar een wolf tegen hier. Toch heeft het Vroege Vogels team geluk.

Wel vijf wolven duiken op voor de auto. Het zijn de welpen van zo’n vier maanden oud. Snel maken ze zich uit de voeten, maar dat maakt het niet minder bijzonder. Het is de eerste keer dat we oog in oog staan met de wolf.

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... Z6HrMtleYg

https://www.facebook.com/share/v/1RPcMa ... tid=wwXIfr

Programma Vroege vogels is vanavond te zien op NPO 3. Rond 19.15 uur.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Dit is ook wel prachtig exemplaar. Wat een mooi dier.
Ook weer een groot nadeel want het heeft meteen een hoog knuffel- en puppy gehalte.
Liep die wolf met schurft daar maar rond.

Die Galloway's, lijkt niet alsof die vannacht gepakt zijn maar er al even liggen.
Ik vraag me dan af, is deze persoon diep de bossen in gelopen of liggen ze gewoon 5 meter van het pad af?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:00

Ik heb geen idee of dat gebied daar toegankelijk is voor buitenstaanders.
Ik vind het eruit zien alsof met de bebossing is in gelopen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Jet schreef:

De eigenaar heeft zich bedacht?