Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Volgens Patrick van Schie is neoliberalisme zelfs een “verschijnsel dat niet bestaat”, en een “stoplap voor linkse ongenoegens”. Van Schie (2014): “Hedendaagse politici en publicisten die klagen over het 'neoliberalisme' weten niet waar zij het over hebben. Dat blijkt tevens uit het feit dat zij dit 'neoliberalisme' verantwoordelijk houden voor volstrekt haaks op elkaar staande verschijnselen: bijvoorbeeld voor een minimale overheid die een laissez faire-politiek voert èn voor de verstrengeling van big business met de overheid, voor onbeteugelde marktwerking èn voor bureaucratisering, voor deregulering èn voor toegenomen regeldruk, en ga zo maar voort.”
Citaat:Neoliberalisme ('nieuw liberalisme') is een stroming binnen het liberalisme, waarin de overheid de rol heeft van schepper en handhaver van markten en concurrentie, met de nadruk op het maximaliseren van individuele vrijheid. Deze visie op de overheid onderscheidt het van het oude ('klassieke liberalisme'), dat de overheid een minimale rol in het economisch verkeer toebedeelt, en van het sociale of progressieve liberalisme, dat de overheid wil inzetten als rem op de ongewenste sociale effecten van de markteconomie. Het neoliberalisme legt sterke nadruk op marktwerking en vrijhandel en het terugdringen van de invloed van vakbonden, staatsbedrijven en andere collectieve voorzieningen.
De econoom Friedrich Hayek (1899-1992) geldt als een van de belangrijkste neoliberale denkers.
In het hedendaagse spraakgebruik wordt met de term neoliberalisme meestal gedoeld op de wereldwijde trend sinds de 1960er jaren om de invloed van commerciële bedrijven te vergroten ten koste van staatsbedrijven, door middel van privatisering. Neoliberalisme wordt daarbij niet exclusief geassocieerd met politieke partijen die als rechts en conservatief worden beschouwd, maar in zekere mate ook met partijen in het politieke midden of zelfs links daarvan. Soms wordt het gebruikt voor elk initiatief dat beoogt de rol van de staat en de belastingdruk te verminderen. Onder het thatcherisme, tezamen met de tendens tot globalisering, is de invloed van het neoliberalisme wereldwijd gegroeid.
Het neoliberalisme kwam voort uit een vernieuwingsbeweging van Duitse en Oostenrijkse liberalen, die uit de crisis van de jaren 30 de les trok dat het liberale laisser-faire-denken moreel failliet was, omdat het geen antwoord bood op de maatschappelijke ontwrichting die het had veroorzaakt. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog raakte een variant van dit denken, internationaal verspreid en kreeg het vooral in Angelsaksische wereld voet aan de grond. Hoewel de zelfbenoeming als neoliberalen vanaf de jaren 50 werd losgelaten, kwam deze term vanaf de jaren 80 terug in gebruik, te beginnen onder activisten in Latijns-Amerika die ermee het autoritaire kapitalisme van dictators als Augusto Pinochet aanduidden.[1]
De benaming van denkers, politici en beleid als 'neoliberaal' kan problematisch zijn, omdat het nog zelden als zelfbenoeming wordt gebruikt en vaak in pejoratieve zin wordt gebruikt.[2] Sinds begin 21e eeuw is neoliberalisme echter een gangbaar concept in de sociale wetenschappen, met verscheidene wetenschappelijke definities.[1]
Citaat:Wij scoren echt best goed hoor als land
Dat zijn dramatische cijfers en is echt heel heel ernstig.Citaat:Nederland is helaas koploper in Europa als het gaat om het verlies aan biodiversiteit. In ons land is in de afgelopen 50 jaar 85% !!! van alle inheemse planten- en diersoorten verloren gegaan.7 jul 2023
Tango1979 schreef:En kan de belasting op inkomen uit vermogen niet minstens gelijk gesteld worden aan de belasting op arbeid?
Tango1979 schreef:Ik wil niet het vermogen extra belasten. Ik wil het inkomen uit vermogen gelijk belasten als het inkomen uit arbeid.
Waarom wordt mijn loon zwaarder belast dan inkomen uit box 2 of 3? Als je dan wil dat arbeid loont, verlaag dan de rente in box 1 en verhoog de belastingdruk in box 2 en 3.
Mbt dubbele belasting: zullen we de btw dan ook maar afschaffen? Ik heb al mijn belasting betaalt in box 1. Dan niet nog een x belasten als ik iets koop ajb.
pien_2010 schreef:Citaat:Wij scoren echt best goed hoor als land
Niet in alles.
1. Jongeren wonen vaak tot hun dertig bij hun ouders want de huizenmarkt zit volledig vast;
2. De biodiversiteit van de bodem is op teveel plaatsen dramatisch te noemen;Dat zijn dramatische cijfers en is echt heel heel ernstig.Citaat:Nederland is helaas koploper in Europa als het gaat om het verlies aan biodiversiteit. In ons land is in de afgelopen 50 jaar 85% !!! van alle inheemse planten- en diersoorten verloren gegaan.7 jul 2023
3. De grond is enorm vervuild zoveel zelfs dat er alarm is als het gaat om overschrijding norm pfass in de hobby eieren;
En ik geef niemand de schuld want het is een klein woon oppervlakte waar ongelooflijk veel mensen en dieren op leven en gebruik van maken: wonen, recreatie, werken, natuur, cultuur, scholen, kinderen, en elke groep heeft zijn eigen behoeftes.
Dat brengt een enorme gespannenheid met zich mee.
En ja Nederland staat er altijd economisch.in cijfers goed voor. Maar et zijn hele grote problemen die te weinig worden aangepakt en doorgeschoven worden naar de volgende generaties.
pien_2010 schreef:Dat is niet helemaal waar San. Ligt maar waar je woont. Spanje heeft hetzelfde probleem in de grote steden maar absoluut niet buiten de drukke gebieden, dat vooral te maken heeft met opkopen woningen om uittebaten voor toeristen.
Idem Frankrijk en Duitsland hebben in de grote steden krapte maar zeker niet in de andere gebieden want dat zijn hele grote landen vergeleken met Nl.
Daarbij heeft mijn zoon in Brussel onlangs een leuk appartement gekocht voor onder 200.000 euro.
Kom daar maar eens om in Amsterdam. België kent verder ook een wat krappe huizenmarkt maar niet zo overspannen als in Nederland.
Dat heeft in Nl niet alleen met beleid te maken maar zeker ook met het kleine land oppervlakte waar alles op moet gebeuren voor heel erg veel mensen.
Citaat:Doordat er in veel EU-landen problemen op de woningmarkt zijn, heeft de in december aangetreden Europese Commissie voor het eerst een Eurocommissaris voor Huisvesting. Die sprak eerder dit jaar van een crisis.
Citaat:In veel landen moeten tweeverdieners zeker tien keer hun gemiddelde inkomen neertellen. Met zeventien keer het jaarinkomen spant Luxemburg de kroon.
Citaat:Een extra beperkende factor is dat kopers in sommige landen tot wel 40 procent van het aankoopbedrag niet mogen financieren met een hypotheek. In Oost-Europa zijn er volgens Langen zelfs landen waar het volledig zonder hypotheek moet. "Daar is het vaak een familieproject."
Citaat:Hoewel Nederlandse huizenkopers dus dieper in de buidel moesten tasten, kregen Hongaren en Portugezen een stijging van respectievelijk 80 en 85 procent voor de kiezen. De prijsstijgingen in de twee landen zijn uitschieters, al werden koophuizen in bijvoorbeeld Litouwen, Slovenië en Kroatië ook ruim de helft duurder.
juval schreef:ik kan alleen uit eigen ervaring (en die van mijn kinderen) spreken over de woningnood. Mijn kinderen hebben beide voor hun 20e prima eigen woonruimte kunnen vinden. Eerst een studentenkamer, daarna een iets betere studentenkamer, en nu woont de oudste samen met vriend in een koopappartement en de jongste heeft een sociale huurwoning kunnen bemachtigen. Misschien hebben ze geluk gehad, maar met hun als voorbeeld denk ik dat het misschien ook wel aan de te hoge eisen ligt die de jongeren hebben. Mijn dochter met huurwoning heeft heel veel moeite gedaan, overal ingeschreven en is uiteindelijk in een dorp wat buiten haar zoekgebied terechtgekomen. Niet haar eerste keus, maar ze heeft het daar prima.
Uiteraard dus alleen mijn eigen ervaring, maar ik denk ook wel dat er heel hoge eisen zijn bij sommige jongeren
Tango1979 schreef:Ik denk dat het vooral opvalt dat de woningmarkt de laatste 20 jaar verslechterd is San. Dat de EU cijfers kloppen, daarvan ben ik overtuigd.
Bijvoorbeeld als eenverdiener moet je al zo'n 70.000 aan inkomen hebben om iets te kunnen kopen. En dan ook nog flink spaargeld om te kunnen overbieden.
karuna schreef:Ik weet dat het ook afhangt van inkomens en zo. Uiteraard maar toch ik spreek heel regelmatig mensen uit verschillende landen en diverse leeftijden en levensfases, maar toch lijkt het nergens zo erg en duur en moeizaam als in nederland. Wachttijden voor een huurhuis oplopend naar meer dan 10 jaar minstens (meest zelfs langer dan dat) lijkt over de grens niet voor te komen. Huizen vanaf 300000 euro niet haalbaar voor de meeste eenverdieners lijkt toch ook over de grens (luxemburg uitgezonderd) ook iets typisch nederlands.
Als een gepensioneerde dorpsgenoot met zijn lage spaarcentes hypotheekvrij een huisje kan kopen in frankrijk om de hoek. De kinderen van een duits echtpaar met gemiddeld 25 in een eigen woning zitten huur of koop. En ook de vrienden van deze kinderen gemiddeld na hun studie al uit huis kunnen verhuizen naar iets eigens. Een waals echtpaar waarvan alleen de man werkt in een doodnormale baan tegen pensioen leeftijd die moeiteloos een klein huisje hebben kunnen kopen van dat ene salaris zodat ze hun grotere huis kunnen achterlaten. Die verhalen vindt je gewoon echt niet meer in Nederland![]()
Ik heb dat artikel heel goed doorgelezen, en ik zie inkomens verhogingen die er zouden zijn die ik zeker niet bij de mensen om me heen ziede "succesverhalen" in nederland om een woning te kunnen kopen zijn tweeverdieners met royale inkomens, erfenissen of bizarre overwaardes uit het westen waarmee "goedkopere" huizen in het oosten en noorden gekocht kunnen worden en de eigen streekbewoners het nakijken hebben.