Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:23

journee schreef:
Ik wordt er soms moedeloos van, al die oorlogen en gevechten om stukjes grond en de daaraan verbonden 'macht'. Geen enkel dier behalve de mens vecht om meer grond als dit niet voor hun voortbestaan noodzakelijk is. De mens wordt beschouwd als het meest intelligente levensvorm op aarde, maar nog steeds lijkt het niet mogelijk om geweld uit te bannen.

Eens, mooi geschreven.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:26

prompter schreef:
Als Rutte vertrekt zal hoogst waarschijnlijk Yesilgöz de functie overnemen. Wilders maakt nog geen deel uit van de regering en kan deze functie dus sowieso niet overnemen.

Jazeker kan dat wel. Was van de week op tv waarin uitgelegd werd dat er in de wet niets staat over de situatie als de premier zelf ontslag neemt. Ze kunnen letterlijk iedereen voor die functie vragen dus ook een Wilders of bijvoorbeeld ook iemand van buitenaf. De vice-premiers zijn er alleen als de premier wel in functie is maar niet kan vanwege bijvoorbeeld ziekte of in het buitenland zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:27

Elisa2 schreef:
Ik verwoord het wellicht verkeerd, nee ze hoeven het niet los te laten als in dat ze er niet meer mee hoeven te zitten. Maar wel zo loslaten dat ze niet in NL oorlogen beginnen er om zeg maar.

Ok. Wat overdreven. Als dit oorlogen zijn dan hebben we wel heel veel oorlogen en de meeste veroorzaakt door Nederlanders. Eens met uitleg Electra.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:28

@Janneke:
Die voetbalvandalen kun je niet uitzetten helaas.

Hypothetisch: als er zich onder voetbalrellers bijvoorbeeld Eritreërs zouden bevinden, zou het ook niet terecht zijn om ze terug te sturen. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Mijn punt was dat ze elkaar niet mogen aanvallen en niet mogen rellen vanwege onderlinge vetes en vijandschap die voortkomt uit de situatie in het land van herkomst. Met andere woorden: niet hun oorlog hier voortzetten.

Edit: @Pien: de oorlog is niet hier maar daaren daarom moeten ze die oorlog daar laten. (waarschijnlijk zit het regime daar achter, die stoken aanhangers op om ook in het buitenland tegenstanders dwars te zitten).
Laatst bijgewerkt door mysa op 18-02-24 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:29

mce schreef:
Nooit vertrok een premier vroegtijdig, Wie volgt Rutte op als hij Navo baas wordt??

kan zomaar Wilders zijn!!! als een van de vice premiers, en grootste partij.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~babc7ec6/

Wilders is geen vice premier: Vicepremier in Nederland

Wikipedia
https://nl.wikipedia.org › wiki › Vicepremier_in_Nederla...
De huidige vicepremiers zijn Rob Jetten, Karien van Gennip en Carola Schouten. Lijst van vicepremiers van Nederland (sinds 1945) bewerken. Vicepremier, Partij ...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:29

En we zijn weer terug bij racisme, want mensen met een andere cultuur het land uit is het enige belangrijke in Nederland! *\%/*

Waarom moeten Eritreeërs die de boel slopen anders behandeld worden dan Nederlanders die de boel slopen? Hooligans zijn een uitstekend voorbeeld. Harde kern boerenprotesteerders ook. Chinezen en Polen houden ook vast aan hun cultuur en hun land. Turken ook (al snap ik wel dat men daar wat van vind). Waarom veroordelen we de ene cultuur harder dan de andere? Is het hoe verder je vna "ons" af staat, hoe meer we jouw cultuur mogen veroordelen? Wij hebben wel recht op onze cultuur, maar anderen niet?

Cer schreef:
snappen... :) Waarom zou je de moeite doen iets toe te lichten aan mensen die geen gevoel hebben voor politieke spelletjes, die niet snappen hoe eerste en tweede kamers werken, en die gewoon hard werken en af en toe wat opvangen.
nee die moeten ook uren besteden aan het uitpluizen van begrotingen, partijprogramma's, wie wel en niet competent is, wie wel en niet in het verleden op een bepaalde manier gestemd heeft, want het is tenslotte hun eigen verantwoordeijkheid.

huuuu stel je voor dat ze zelf naar de mensen komen, en in duidelijke taal iets komen vertellen...

Er wordt echt wel aandacht besteed aan dingen simpel vertellen. Maar mensen moeten het toch echt zelf (willen) lezen. En willen weten. Sommige dingen zijn heel complex, die kan je niet simpel maken. Dus moet je vertrouwen op politici, of de elite die die inhoudelijke kennis hebben. Hoe zie jij dan voor je dat democratie werkt? Op je luie reet zitten tot alles je wordt uitgelegd op twitter? Zeker neit meer dan 10 minuutjes willen besteden aan het het beleid van het land? Voor wat hoort wat. Wil je goede oplossingen, moet je het probleem (willen) snappen. Waar haal je vandaan dat politici niet hun best doen?Maar goed, we zien nu ook, dat je als een mongool gedragen loont. Moddergooien op twitter, opruiende kansloze filmpjes op youtube, een kleuterniveau om van te huilen. Maar mensen kijken en lezen dát wel. Is dat dan waar we naartoe moeten?

@Electra63, i hear you ;).

@OleJon - bedankt voor je inhoudelijke bijdrage!

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:43

Gewoon de boel op laten ruimen, 200 uur schoffelen en de kosten verhalen op de daders.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:48

Lughnassadh schreef:
prompter schreef:
Als Rutte vertrekt zal hoogst waarschijnlijk Yesilgöz de functie overnemen. Wilders maakt nog geen deel uit van de regering en kan deze functie dus sowieso niet overnemen.

Jazeker kan dat wel. Was van de week op tv waarin uitgelegd werd dat er in de wet niets staat over de situatie als de premier zelf ontslag neemt. Ze kunnen letterlijk iedereen voor die functie vragen dus ook een Wilders of bijvoorbeeld ook iemand van buitenaf. De vice-premiers zijn er alleen als de premier wel in functie is maar niet kan vanwege bijvoorbeeld ziekte of in het buitenland zijn.

Wat ik begreep uit het hele verhaal was dat Rutte niet verplicht is af te treden als hij de baan bij NAVO accepteert. Mocht hij wel een vervanger zoeken dan leekt Dilan de meest waarschijnlijk keus. Dit is dan naar mijn idee alleen totdat er wel een nieuw kabinet is en dat er dan opnieuw gekeken wordt wie de baan krijgt.

De hele situatie schijnt overigens inderdaad weer de zoveelste primeur te zijn in de Nederlandse politiek. Vandaar ook weer alle onduidelijkheid rond het hele gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:06

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik verwoord het wellicht verkeerd, nee ze hoeven het niet los te laten als in dat ze er niet meer mee hoeven te zitten. Maar wel zo loslaten dat ze niet in NL oorlogen beginnen er om zeg maar.

Ok. Wat overdreven. Als dit oorlogen zijn dan hebben we wel heel veel oorlogen en de meeste veroorzaakt door Nederlanders. Eens met uitleg Electra.

Waar baseer je dat op? NL leeft al vele jaren zonder oorlog..

Ik bedoel dat ze hun oorlog in hun eigen land moeten houden en niet moeten meenemen hier naar toe. Nieuw land, nieuw begin, nieuwe kansen. ;-)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:13

ach weet je, je haalt ze wel uit het land maar het land niet uit hun, lands wijs lands eer blijft,
ze weten ook dat ze in het land van herkomst niet die vrijhid hebben die ze hier wel hebben, dus ga je hier gewoon door,
hoeveel ongenoegen en onvrede hebben deze ontheemden.

als je werkelijk voor je land wil vechten ga je er naar terug, van een afstand alles maar roepen!!!! denk niet dat je daar een oorlog mee wint, of verbeteringen krijgt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:30

pien_2010 schreef:
[[b]

zeker, maar de cultuurverschillen zijn heel groot en niet ineens nederlands, omschakelen gaat makkelijker als de cultuurverschillen minder groot zijn, denk dat u zich in Frankrijk minder ontheemt voelt.
Laatst bijgewerkt door mce op 18-02-24 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:38

Elisa2 schreef:
pien_2010 schreef:

Waar baseer je dat op? NL leeft al vele jaren zonder oorlog..

Ik bedoel dat ze hun oorlog in hun eigen land moeten houden en niet moeten meenemen hier naar toe. Nieuw land, nieuw begin, nieuwe kansen. ;-)

Zo gemakkelijk gaat dat natuurlijk niet.

Niet voor niets hebben (kinderen van) (Nederlandse) Joden of uit voormalig Nederlands-Indie nog steeds last van de oorlog toen.
De geestelijke gevolgen door een oorlog zijn niet ineens weg, na een verhuizing naar een ander land, waar het sowieso jaren duurt voordat je weet of je mag blijven, je een beetje ingeburgerd bent en geholpen wordt met je trauma's.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:40

Dat zeg ik toch ook niet? Maar die mensen beginnen hier toch ook geen nieuwe oorlog?

Juist van getraumatiseerde mensen verwacht ik het niet, het lijkt me dat ze zo goed weten wat het is dat ze al heel erg blij zijn dat ze nu veilig zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:20

mce schreef:
pien_2010 schreef:
[[b]

zeker, maar de cultuurverschillen zijn heel groot en niet ineens nederlands, omschakelen gaat makkelijker als de cultuurverschillen minder groot zijn, denk dat u zich in Frankrijk minder ontheemt voelt.

_O- _O- hier moet ik zo om lachen. Wat ik geleerd heb is dat juist als je goed geïntegreerd bent er toch een barrière is die de autochtone bevolking neerlegd. De meeste immigranten voelen dat niet daar ze nooit zo diep in een nieuwe samenleving geraken en veelal met geëmigreerde landgenoten optrekken. Deze beleving deel ik overigens met twee Nederlandse vrouwen die notabene met een Fransman getrouwd zijn.
Voor eritreërs zal het alleen nog maar moeilijker zijn. Ik neem het niet voor niets zo voor ze op. Nederland is nu hun land. Punt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:25

Het zou goed zijn als we wat meer zouden weten over de geschiedenis, maar ook zeker de meer recente geschiedenis van Ethiopië, Eritrea maar ook bijvoorbeeld van buurland Sudan. Het is gewoon een vreselijk gewelddadige regio waarin de ene maand groep A groep B de hersens in slaat en een maand later heeft een deel van beide groepen zich verenigd in groep C, die vervolgens hun oude makkers van groep A en B een kopje kleiner maakt.
Wat daaraan ten grondslag ligt?
Ik denk de armoede maar ook echt de stammencultuur zoals die daar al eeuwen bestaat.

Het is een vreselijk wespennest, die hele regio. En daarom reageerde ik zoals ik dat eerder deed. Als dat vuurtje hier blijft branden, kan dat heel nare gevolgen hebben.

NB. Ik heb me er een aantal jaren geleden voor mijn werk in moeten verdiepen. En ik ben geen expert maar ben er dusdanig van geschrokken dat ik die oprispingen ervan in nl met argusogen bekijk.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:26

journee schreef:
Wat ik begreep uit het hele verhaal was dat Rutte niet verplicht is af te treden als hij de baan bij NAVO accepteert. Mocht hij wel een vervanger zoeken dan leekt Dilan de meest waarschijnlijk keus. Dit is dan naar mijn idee alleen totdat er wel een nieuw kabinet is en dat er dan opnieuw gekeken wordt wie de baan krijgt.

De hele situatie schijnt overigens inderdaad weer de zoveelste primeur te zijn in de Nederlandse politiek. Vandaar ook weer alle onduidelijkheid rond het hele gebeuren.

Dat zou kunnen daar werd niet echt over gerept eigenlijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat als hij gelijk moet beginnen, met welk argument dan ook, hij dat zal doen en niet beide functies zal combineren. Lijkt me niet te doen. In theorie hoeft hij dan pas in oktober aan de bak maar men zegt al dat het mogelijk eerder zal zijn.

Je laatste alinea klopt en lijkt mij ook het meest waarschijnlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:56

mysa schreef:
Het zou goed zijn als we wat meer zouden weten over de geschiedenis, maar ook zeker de meer recente geschiedenis van Ethiopië, Eritrea maar ook bijvoorbeeld van buurland Sudan. Het is gewoon een vreselijk gewelddadige regio waarin de ene maand groep A groep B de hersens in slaat en een maand later heeft een deel van beide groepen zich verenigd in groep C, die vervolgens hun oude makkers van groep A en B een kopje kleiner maakt.
Wat daaraan ten grondslag ligt?
Ik denk de armoede maar ook echt de stammencultuur zoals die daar al eeuwen bestaat.

Het is een vreselijk wespennest, die hele regio. En daarom reageerde ik zoals ik dat eerder deed. Als dat vuurtje hier blijft branden, kan dat heel nare gevolgen hebben.

NB. Ik heb me er een aantal jaren geleden voor mijn werk in moeten verdiepen. En ik ben geen expert maar ben er dusdanig van geschrokken dat ik die oprispingen ervan in nl met argusogen bekijk.

Interessant. Ik weet alleen dat je er niet wil wonen. Meer eigenlijk niet. :o

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:55

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:58

Dank je wel Koeke. Interessant.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:38

Nog een linkje met een duidelijke uitleg over wat er nu eigenlijk speelt in Eritrea.

[url]Eritrea mobiliseert troepen, 'kan genadeklap zijn voor mensen Tigray' - https://nos.nl/l/2445853[/url]

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:05

Wat een heftige verhalen. Jeetje heel naar!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:06

is dat een goede reden om hier te komen vechten!! Begrijp hun frustratie maar zo reageren....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:09

mce schreef:
is dat een goede reden om hier te komen vechten!! Begrijp hun frustratie maar zo reageren....

Lees de links goed en dan lees je dat waarschijnlijk/ bijna zeker de regering gezinden dit vanuit de regering van Eritrea willens en wetens in scène hebben gezet om zo de greep op de tegenstanders van die zelfde regering te versterken door deze mensen bang te maken te intimideren, de groep te beschadigen zodat Nederlanders een hekel aan ze krijgen etc.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:19

pien_2010 schreef:
mce schreef:

Lees de links goed en dan lees je dat waarschijnlijk/ bijna zeker de regering gezinden dit vanuit de regering van Eritrea willens en wetens in scène hebben gezet om zo de greep op de tegenstanders van die zelfde regering te versterken door deze mensen bang te maken te intimideren, de groep te beschadigen zodat Nederlanders een hekel aan ze krijgen etc.

nog geen reden om hier te vechten, daar los je niets mee op, maakt de afkeer voor "vluchtelingen" alleen maar groter.

dat is een zaak voor BuZa,VN ect. die moet met regeringen praten om veilige gebieden te creeeren, met financiele steun voor de bewoners.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:56