Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:39

@BigOne, ik zie niets van standpunten in de tekst waar ik niet mee akkoord ga hoor. Dat de Palestijnen het recht hebben om zich te verdedigen tegen de bezetter (en een bezetter die zelfverdediging inroept is helemaal onnozel, en toch trapt iedereen erin). Trouwens, gezien alle overtredingen die Israël begaat, zou een internationale troepenmacht tegen Israël eigenlijk niet zo onlogisch zijn hoor, die troepen hebben al voor minder opgetreden.

Ook de term terrorisme is een subjectieve term waar geen eenduidige definitie over bestaat en die willekeurig toegepast wordt.

Samidoun sluit qua ideeën inderdaad aan bij het marxistische PFLP (zowat het enige punt waarin ik hen dan niet volg, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het marxisme niet goed ken en weinig met politiek bezig ben). Ze willen geen Israël meer, maar één vrij Palestina waar de 3 godsdiensten samenleven zoals vroeger. Ik heb hen nog niet gevraagd wat ze van plan zijn met tweede of derde generaties Israeli's die in huizen wonen van Palestijnen die in 1948 verjaagd zijn, maar we zetten joden die geen Palestijnse staat willen toch ook niet op een terreurlijst?

Ok, ik vind Mohamed Khatib nu ook niet direct de sympathiekste persoon, en ik krijg ook wat kriebels als een moslim de term "white supremacy" uitspreekt, terwijl ik de term zelf gebruik. Dat zal waarschijnlijk wat westers aangeleerde achterdocht zijn.

En die intifada, die is hopelijk stilaan aan het beginnen: onderdrukking van je afschudden. Acties hier: de dagelijkse betogingen aan de Beurs, het potten-en-pannengekletter, boycotacties, rode lijn acties, a thousand madleens, de rechtszaken tegen regeringen, dat zie ik allemaal als onderdeel hiervan. Zelfs Montassar Al De'ehem, die een antiradicaliseringsinstelling had, roept hiertoe op wereldwijd. We hopen ook dat bijv. Egyptische en Jordaanse burgers zullen protesteren om de grenzen open te gooien en eten binnen te laten.

Benzz

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Nieuwsuur van afgelopen vrijdag is interessant om terug te kijken. Sigrid Kaag verteld daar inhoudelijk zeer sterk wat er gebeurd en wat er moet gebeuren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

@Benzz, welke zender is dat? Ben niet zo vertrouwd met Nederlandse zenders.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:44

Dank je wel! Ik kijk hem vanavond.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:31

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:31

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:41

Het is toch verschrikkelijk. Het was het al, maar het wordt alleen maar erger.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31 min geleden

Ja, vreselijk, en wat ik nog erger vind: de wereld lijkt dit intussen allemaal normaal te vinden. De verontwaardiging over het bombarderen van scholen, ziekenhuizen, journalisten,... ebt langzaam weg, zodat het internationaal recht van geen tel meer lijkt. Dat is iets dat dringend moet omkeren.

Aan de Beurs in Brussel betogen nu ook ex Israeli's. Ze werden geïnterviewd door Bruzz, Brusselse lokale TV:

https://www.bruzz.be/actua/samenleving/ ... M7r41Wbnvw

Zaterdagavond trouwens zelf weer naar Brussel naar de betoging geweest. Er was een iets grotere groep dan anders (al had ik meer verwacht), omdat de nieuwe mars en vloot naar Gaza voorgesteld werd. Ook Mohamed Khatib van Samidoun kreeg veel steun van de organisatie en nam geruime tijd het woord.

Achteraf konden we zonder politiegeweld een blokje om door de straten trekken. Enkele terrasjesmensen in een zijstraat begonnen echter tegenslogans te roepen of zo (zo best hoor ik niet) en weer viel het op hoeveel zelfbeheersing onze Palestijnse jongens verloren zijn. We moesten constant jongens tegenhouden of ze gingen hen te lijf, terwijl ik vroeger zoveel bewondering had voor hun zelfbeheersing. Eén van de jongens was recent nog opgepakt geweest, had aan de Beurs tijdens de speechen en bij het zien van het spandoek met namen van +16000 dode kinderen (intussen al +20000 :( ) staan huilen en trok richting de provocateurs. Ik dacht: "geen goed plan, daar moet ik een stokje voor steken" en ik was niet de enige, dus we kregen hem terug op het rechte pad (letterlijk en figuurlijk).

Ik heb me dan weer aangesloten vooraan, maar hoorde achteraf dat er een auto probeerde in te rijden op de groep, dus best wel linke situaties soms. Maar dat schrikt me niet af eerlijk gezegd, het went zelfs, en soms moet iets een beetje escaleren voor het aandacht krijgt.

Het was trouwens een zeer boeiende dag met veel interessante ontmoetingen.