Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:Zelfs al had je geen gulden middenweg kunnen kiezen omdat de buurman gewoon een grote hork zonder empatie is, dan is het nog steeds handig om de situatie beter te snappen (begrijpen) omdat het de kans op mogenlijke herhaling in de toekomst kan verkleinen.
Je hoeft geen begrip te hebben voor de buurman, zolang je bepaalde consequenties maar begrijpt en daar dan mogenlijk zinvol op kun voorbereiden (brandalarm en camera installeren bijv).
Sizzle schreef:Zelfs al had je geen gulden middenweg kunnen kiezen omdat de buurman gewoon een grote hork zonder empatie is, dan is het nog steeds handig om de situatie beter te snappen (begrijpen) omdat het de kans op mogenlijke herhaling in de toekomst kan verkleinen.
Je hoeft geen begrip te hebben voor de buurman, zolang je bepaalde consequenties maar begrijpt en daar dan mogenlijk zinvol op kun voorbereiden (brandalarm en camera installeren bijv).
pmarena schreef:Ik denk dat een stukje empathie tonen voor de bezwaren van de buurman, eigenlijk nog het beste begin is, zodat die zich op zijn minst gehoord voelt en de noodzaak tot drastische maatregelen (op normale toon word ik niet serieus genomen, dan maar zo) wellicht wat minder wordt.
pmarena schreef:Ik denk dat een stukje empathie tonen voor de bezwaren van de buurman, eigenlijk nog het beste begin is, zodat die zich op zijn minst gehoord voelt en de noodzaak tot drastische maatregelen (op normale toon word ik niet serieus genomen, dan maar zo) wellicht wat minder wordt.
Sunnda schreef:Historisch gezien wordt Oekraine (en dan eigenlijk vooral Kiev) gezien asl de 'bakermat' van het Russisch orthodoxe geloof en speelt het ook een hele belangrijke rol bij het ontstaan van de voormalig SU.
Een beetje het Jeruzalem van die regio dus.
De vraag is dus wel degelijk of Poetin dit ziet als een opmars naar meer landjepik, of dat dit te maken heeft met het 'jeruzalemgevoel' en de westerse uitbreiding naar Oektraine een halt toeroepen.
Ik ben het absoluut niet eens met de inval van Poetin, dat vooropgesteld.
Maar ik denk dat met in het achterhoofd meer kennis van het waarom er meer constructief kan worden gekeken naar een stabiele oplossing voor de toekomst.
Simpele oplossingen bestaan niet in dit soort conflicten omdat het over identiteit gaat.
Zeker omdat oorlog altijd de bevolking tot slachtoffer maakt.
tamary schreef:Het waarom begrijpen van wat de andere partij doet is nogal essentieel voor hoe er op te reageren.
En ja er zit ook hier een stuk "waar er 2 vechten hebben er 2 schuld" in.
Kuggur schreef:pmarena schreef:Met een vingerhoedje goede wil kan je immers ook wel begrijpen dat er niets is dat daarmee vergelijkbaar is, Kuggur.
Had dat vingerhoedje met dát inzicht gevuld, dan had je die vergelijking wellicht niet gemaakt.
tamary schreef:Nee, het is niet te rechtvaardigen om burgers te betrekken bij een conflict tussen overheden. Ook al is het volgens de definitie de burger die in een democratie de overheid kiest/aanstuurt.
Dat maakt echt niet dat er slechts 1 overheid schuldig is aan een conflict ongeacht tot welk punt het escaleert.