Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:03

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 07:38

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:
Als antwoord op Benzz geef ik je het lieve en hilarische antwoord van CharleyT <3 _O-

Ik vind het niet hilarisch trouwens. Zoveel mensen zijn welbewust de armoede ingeduwd specifiek door beleid van de VVD. (Andere partijen hebben eraan meegewerkt maar de VVD stuurt er echt op aan.) Er is zelfs specifiek aan gewerkt om te zorgen dat gemeenten niet eens iets beters mogen doen, en de VVD houdt dit dus overduidelijk vast aangezien ze het in al die lokale programma's hebben gezet. Er zijn mensen op straat beland, en mensen zijn hun kinderen kwijt geraakt.

Ik vind het niet eenvoudig dat mensen dat ondersteunen hoor.

Zo moeilijk is het niet hoor, gewoon juiste hokje rood kleuren. Maar vooral de nuance blijven zien, mijn lokale Vvd heeft voor het dorp uitstekende plannen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:00

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:07

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:47

Benzz schreef:
Ik vind het te makkelijk om hiervan de VVD de schuld te geven. Wij zijn hier allemaal verantwoordelijk voor!
En daarbij: Vanaf 2007 zit er vanuit CDA en PVDA een minister op financien.....

Ik heb me echt al langer verzet hiertegen en heb nooit op de coalitiepartijen gestemd.

Het gaat zeker ook niet alleen maar om financien, het gaat om de manier waarop er met mensen en met het bestuur omgegaan wordt. Denk aan de participatiewet waarbij de rijksoverheid mensen expres meer de armoede induwt en de mensen daar ook expres meer onder druk zet, terwijl ze weten dat het niks oplevert behalve meer dakloosheid en uitval. Of de manier van omgang met rechtshulp: gewoon wegpesten en onmogelijk maken. (Iets wat Opstelten gewoon openlijk zei bv.)
Maar bedenk uiteraard ook de toeslagenaffaire. Daarbij heeft de minister president benadrukt dat hij racistisch profileren geen probleem vindt - terwijl dat dus wel overduidelijk tot zoveel slachtoffers heeft geleid waarbij er eigenlijk niks was behalve een verdenking op basis van iemands naam of nationaliteit.
Maar ook het stelselmatig onderdrukken van de documenten daarover en uiteindelijk gewoon overduidelijk liegen over diverse dingen: dat is niet het gedrag dat een integer bestuurder laat zien, maar wat dus wel wordt gedaan en wordt toegelaten door de VVD.

Ik vind dat erg. Er zijn veel mensen die daar leed door hebben ondervonden, en andere partijen en mensen hebben daar helaas ook aan meegewerkt, maar er is geen partij die er zoveel mee te maken heeft en zo vaak heeft benadrukt dat ze dat ook echt prima vinden als de VVD.
(En af en toe, als het zo uitkomt, zeggen ze even voor de vorm dat ze het niet zo vinden, maar als je dan kijkt of ze dat ook omzetten in anders handelen is het vrijwel nooit zo.)

En wat ik hoop dat mensen beseffen: je kunt allemaal aan de verkeerde kant terecht komen bij onzorgvuldig bestuur, waarbij je gewoon geen redelijkheid meer treft en ook als je bezwaar probeert te maken gewoon geen kans krijgt. De kwaliteit van bestuur op peil houden is belangrijk voor iedereen, want je kunt er allemaal mee te maken krijgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:52

CharleyT schreef:
Zo moeilijk is het niet hoor, gewoon juiste hokje rood kleuren. Maar vooral de nuance blijven zien, mijn lokale Vvd heeft voor het dorp uitstekende plannen.

Ons lokale VVD niet. Maar zelfs als ze op dorpsgebied prima ideeen hadden, dan zou ik er mijn stem niet aan willen geven ivm de landelijke partij waar ze toch deel vanuit maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:02

Loretta schreef:
germie schreef:
En dit vind ik ook een steek in de rug:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... eede-kamer

Dat is ook een heel smerig spelletje. en ik begrijp niet waarom ze koste wat kost willen vasthouden aan een onnodig coronabewijs.

Maar je mag het niet melden. Maar het is zeker heeeeel belangrijk. Het gaat om onze toekomst, voor zover we die nog hebben. Ik vind dit een heel trieste ontwikkeling.

En mede door dit soort ellebogenwerk zal ik niet op een grote landelijke partij stemmen die hier aan meedoet. Volgens de stemwijzer wordt het pvv, partij voor de zuinigheid of fvd. De laatste krijgt mijn stem niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:12

Shadow0 schreef:
Maar bedenk uiteraard ook de toeslagenaffaire. Daarbij heeft de minister president benadrukt dat hij racistisch profileren geen probleem vindt - terwijl dat dus wel overduidelijk tot zoveel slachtoffers heeft geleid waarbij er eigenlijk niks was behalve een verdenking op basis van iemands naam of nationaliteit.

Dat is nu echt weer een punt die ik niet snap. Van Baudet en Wilders roept iedereen terecht dat ze racisten zijn. Maar Rutte is overduidelijk ook een racist. Maar hij komt er weer mee weg. Dat vind ik gewoon niet te begrijpen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:24

Loretta schreef:
Shadow0 schreef:

Dat is nu echt weer een punt die ik niet snap. Van Baudet en Wilders roept iedereen terecht dat ze racisten zijn. Maar Rutte is overduidelijk ook een racist. Maar hij komt er weer mee weg. Dat vind ik gewoon niet te begrijpen.

Niet zo moeilijk te begrijpen hoor. In tegenstelling tot Baudet en Wilders brengt Rutte de boodschap veel slimmer, vandaar dat hij al jaren minister-president is. Volgens een serieus deel van de bevolking doet ie ook een hoop goed.
deal with it.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:07

Loretta schreef:
Shadow0 schreef:

Ik ben wel nieuwsgierig: in welke context zei hij dat en hoe zei hij dat destijds precies?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:55

CharleyT schreef:
Niet zo moeilijk te begrijpen hoor. In tegenstelling tot Baudet en Wilders brengt Rutte de boodschap veel slimmer, vandaar dat hij al jaren minister-president is. Volgens een serieus deel van de bevolking doet ie ook een hoop goed.
deal with it.
Volgens de laatste verkiezingen vindt maar een krappe 23% van de bevolking dat. Dus die andere ruim 77% vinden dat niet. Alleen is die 77% zo verdeeld (versplinterd) over al die andere inzichten en partijen, dat 23% het grootste stuk van de taart blijkt te zijn.
Nou is 23% niet weinig, maar bij "een serieus deel" denk ik toch meer richting 40-50%.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:35

Imandra: dit bijvoorbeeld: https://www.rtlnieuws.nl/economie/opini ... criminatie

CharleyT schreef:
deal with it.

Prima samenvatting van egoistisch Nederland inderdaad. 'Deal with it.' Geen interesse in de grondwet of beginselen van onze maatschappij, gewoon alleen maar voor jezelf kiezen. Vette pech voor al die mensen die zo dom zijn om minder geluk te hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:05

Shadow0 schreef:
Imandra: dit bijvoorbeeld: https://www.rtlnieuws.nl/economie/opini ... criminatie

CharleyT schreef:
deal with it.

Prima samenvatting van egoistisch Nederland inderdaad. 'Deal with it.' Geen interesse in de grondwet of beginselen van onze maatschappij, gewoon alleen maar voor jezelf kiezen. Vette pech voor al die mensen die zo dom zijn om minder geluk te hebben.

Heeft niets met egoisme te maken.

De meeste mensen maken een keuze die voor zichzelf toch het beste uitpakt of waar iemand de meeste waarde aan hecht, op wat uitzonderingen na.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:36

Roodvos schreef:
CharleyT schreef:
deal with it.
Volgens de laatste verkiezingen vindt maar een krappe 23% van de bevolking dat. Dus die andere ruim 77% vinden dat niet. Alleen is die 77% zo verdeeld (versplinterd) over al die andere inzichten en partijen, dat 23% het grootste stuk van de taart blijkt te zijn.
Nou is 23% niet weinig, maar bij "een serieus deel" denk ik toch meer richting 40-50%.

40-50% haal je vrijwel niet in een meerpartijenstelsel als Nederland. Als je sinds WWII kijkt is 30-35% wel het maximale wat één partij aan zetels binnen weet te halen, en dat is al erg lang geleden. De laatste verkiezingen is het al opvallend als een partij boven de 40 zetels (~ 27%) haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:47

Shadow0 schreef:

CharleyT schreef:
deal with it.

Goed verhaal, lekker uit context getrokken. :') Wat wil je doen? Mensen dwingen om allemaal GroenLinks te stemmen? Vrij ondemocratisch als je het mij vraagt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:37

Die politieke polarisatie, die je eigenlijk overal terug ziet in de maatschappij→ vind ik heel erg naar. Het op de borst slaan van je eigen gelijk. Ik hou er niet van.
En ja Shadow, ik heb weinig tot niets met de VVD, maar ik kan heel veel hebben met de mensen die er op stemmen. Als Nederland het massaal zo anders wil, dan moeten ze maar anders stemmen. De arme mensen hebben een wapen en dat is hun pen of potlood die het juiste vakje voor ze rood kan kleuren. Helaas gebeurt dat niet, want die groep stemt niet of ze stemmen op een partij die niet voor hun belangen opkomen. Dom, dom dom!

Ik heb in het verleden ooit mijn zoon geadviseerd toen hij me dat vroeg om zich eens in het CDA te verdiepen daar die indertijd (lang geleden) veel deed voor de plattelandsjongeren. Ik dacht dat past wel bij jouw ideeën. Dat was ook zo, want hij herkende zich er toen heel erg in.
Zelf heb ik nog nooit op het CDA gestemd. En daar gaat het om Shadow. Ik denk dat het goed is dat jij leert om over je eigen schaduw heen te kijken. Dus ga voor je idealen→ dat doe ik ook, maar kijk ook naar de individuele mens die het recht heeft om eigen keuzes te maken. Zelfs (hoe vreselijk ik het ook vind en daarom met feiten hiervoor op de barricade spring met mijn pen) als het om uiterst rechtse partijen gaat zoals Wilders of Baudet. Ik vind het nooit goed om zo gepolariseerd mensen afwijzend in een politieke discussie aanwezig te zijn. Claudia de Breij had dit goed en beter verwoord in haar oudejaarsconferentie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:50

Mooie post pien_2010! Zo zie ik het ook.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:40

Shadow0 schreef:

CharleyT schreef:
deal with it.

Sorry voor de latere reactie, was wat drukker. Maar ik zie eigenlijk nog steeds de daadwerkelijke context niet. Dit is een opiniestuk (althans, zo leest het).

Het geeft iets meer context, nl. dat hij blijkbaar uitspraken heeft gedaan n.a.v. fraude door somaliers en daardoor die doelgroep extra wilde controleren. Wat ik op zich niet eens een gekke redenering vind. Of die terecht is, is een tweede, maar ik volg zijn logica daarin wel.

Ik weet de cijfers niet, maar stel dat fraude 20% hoger ligt onder deze doelgroep (mensen wonend in het buitenland, geboorteland Somalië, die een bijstandsuitkering ontvangen) ten opzichte van andere nationaliteiten wonend in het buitenland die een bijstandsuitkering ontvangen. Moet je dan zeggen "nee we controleren niet extra, want dan zijn we aan het discrimineren". Want dat is eigenlijk het enige wat hij aldus dat artikel stelt: extra controle. Niet een verschillende aanpak in de opvolging van wat er uit die controle bleek, of een goedkeuring of afkeuring op basis van de nationaliteit.

Dat het helemaal mis is gegaan is uiteraard niet goed, dat moge duidelijk zijn. Maar is het fout om extra te controleren wanneer het risico bij een bepaalde doelgroep hoger is, zo lang puur de nationaliteit geen invloed heeft op de goedkeuring of afkeuring, maar alleen een bewijs van fraude daar invloed op zou hebben?

Kijk, ik ben wel met je eens dat de mensen totaal in de steek zijn gelaten bij de opvolging van die controle. Ze hadden de kans moeten krijgen op een eerlijke hoor/wederhoor en mogelijkheid om het in samenspraak recht te trekken. Onschuldig tot schuld is bewezen, zeg maar. Maar is de extra controle an sich fout, als uit de cijfers bleek dat de groep somaliërs bijv. meer fraudeurs had in vergelijking met een zelfde groep maar dan met Nederlandse nationaliteit (alle andere factoren gelijk houdend)?

Ik weet de cijfers erachter niet en weet niet of die openbaar zijn. Maar dit bedoel ik met context. Heeft hij gezegd "buitenlanders moeten minder snel een bijstandsuitkering kunnen krijgen" dan is dat fout. Heeft hij gezegd "somaliërs woonachtig in het buitenland met een bijstandsuitkering, daar komt meer fraude voor dan bij andere nationaliteiten woonachtig in het buitenland met een bijstandsuitkering, dus laten we een extra controle doen wanneer iemand een somalische nationaliteit heeft in die specifieke situatie" dan vind ik dat al heel anders.

Veel van de voorbeelden/uitspraken onderbouwd met doorlinks in je artikel zijn betaald en kan ik dus niet lezen, dus daar heb ik dan ook geen mening over.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:14

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:02

Censuur ? Een partijleider die geen openheid van zaken geeft, leugens de wereld in slingert? Ik snap het volkomen, laat hij zijn eigen foldertje maar in de brievenbus stoppen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:41

Ik vind wel dat een krant expliciet moet melden dat, en waarom ze 'niet mee wensen te werken aan het verspreiden van X' - maar een krant mag grenzen stellen en keuzes maken.
Daar is niets 'ondemocratisch' aan (wat zullen we nu dan toch hebben).

Ik ben een trotse Trouw lezer, en van tijd tot tijd komt zo'n soort kwestie in Trouw ter sprake.
(En nee, de rommel van Willem E. en Thierry B. komt wel eens ter sprake in Trouw, als een aspect van de maatschappij, maar verder niet.)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:48

En hetzelfde gebeurt met de coronaleugen.

En nu gaat men door met de 'groene' agenda, men begint nu extra de dieselrijder te pesten. Diesel is straks duurder dan benzine, maar je krijgt geen normaal wegenbelastingtarief. Dat is ook een verkapte manier van pesten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:05

germie schreef:

En nu gaat men door met de 'groene' agenda, men begint nu extra de dieselrijder te pesten. Diesel is straks duurder dan benzine, maar je krijgt geen normaal wegenbelastingtarief. Dat is ook een verkapte manier van pesten.

Welke leugen?

En ja want de diesel is puur alleen hoger omdat ze jou willen pesten :roll:. En niet omdat we voor diesel meer afhankelijk zijn van Rusland dan voor Benzine.

Die groene agenda is alleen maar goed, als we die doorzetten -uiteraard met flink hulp vanuit overheid etc- wordt het leven ook goedkoper voor de minima. Goedkoper reizen, goedkoper wonen, én nog eens goed voor het milieu. Ja, heel erg pesten dat :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:10

IMANDRA schreef:
germie schreef:

Welke leugen?

En ja want de diesel is puur alleen hoger omdat ze jou willen pesten :roll:. En niet omdat we voor diesel meer afhankelijk zijn van Rusland dan voor Benzine.

Die groene agenda is alleen maar goed, als we die doorzetten -uiteraard met flink hulp vanuit overheid etc- wordt het leven ook goedkoper voor de minima. Goedkoper reizen, goedkoper wonen, én nog eens goed voor het milieu. Ja, heel erg pesten dat :j

Er moet ergens belasting door binnenkomen dus zelfs al zouden we onze energie uit de lucht kunnen halen, de overheid zal er ongetwijfeld accijns over gaan heffen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:38

Ik zeg dan ook nergens dat er geen belasting meer wordt geheven.