Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Esther28 schreef:Omdat het hetzelfde is als Penny, linkse boomknuffelaars en vul maar in. Het gebruik ervan is gewoon denigrerend. Je verheft jezelf boven de rest. En dat heb jij zelf al perfect aangegeven door te zeggen dat jij zogenaamd niet tot deze cultuur behoort, terwijl je de hele Nederlandse samenleving (waar je gewoon onderdeel van bent)/2de kamer (waar je ook een stem op heb uitgebracht) er toe bestempeld.Wat is er in vredesnaam kwetsend of denigrerend aan aaiaai cultuur?
bruintje123 schreef:Alles in 100 woorden omschrijven is te omslachtig als 1 woord dat ook doet.
elenaMM77 schreef:ik denk dat niemand dat zegt Sandra,
ik in ieder geval niet..
maar ik ben ook blij om niet in België te wonen momenteel.
Want ik zou mij absoluut niet prettig voelen als er continue overal para's zichtbaar zijn..
Daarbij geven para's ook geen absolute zekerheid, je weet alleen dat waar ze staan de kans op een aanslag kleiner is.. maar waar gaan ze dan eventueel toeslaan.. want als ze willen slaan ze echt gewoon toe..
in frankrijk zie je al jaren militairen op bepaalde punten (bijvoorbeeld de metro..daar heb je van die mooie bruggen in zitten.. en daar zag je jarne terug ook al militairen met geweren staan.. soort overloopjes daar, want je kunt er als reiziger niet komen?).
Nu zeg ik niet, geef ze maar de ruimte zodat ze bijvoorbeeld bij het parlement kunnen toeslaan.
want dat is ook geen optie.. bij tereurdreiging en uiting zul je wel moeten.. maar je raakt wel in een gewapende spiraal terecht..
dan voel ik mij in Nederland toch prettiger waar nog niemand met zijn vinger aan de trekker in het straatbeeld staat.
bij eurodisney staan/stonden, ze dus letterlijk met de vinger op de trekker de hele dag. Ik was daar van 9-13 november 2015 om precies te zijn.
voelde ik mij echt veiliger.. nou eigenlijk niet.. want ik werd er constant op gewezen door de stricte controles en de militairen dat er gekken in de wereld rondlopen.. En als je dan ook nog ziet, dat bugges en karretjes totaal niet gecontroleerd werden.. dan konden die militairen daar lopen wat ze wilden.. maar je fantasie wordt gelijk geprikkeld naar een niveau van: tja, zie, als je daar nu gewoon een dikke bom in verstopt.. dan loop je gewoon naar het midden van het park en je hebt tijdens een optocht zo 1000 slachtoffers gemaakt.
En hielpen die gedachten? niet echt, het verstoorde alleen je rust.. En ondertussen sloegen ze die avond gewoon ergens anders toe waar geen militairen met hun vinger op de trekker stonden.
ik heb ervan mogen proeven hoe het is als je met regelmaat militairen met vingers op de trekker ziet rondlopen.. en het geeft mij een vreselijk nare en geen veilig gevoel.. ik zie dan vooral waar men wel kan toeslaan en hoe makkelijk het kan of er nu militairen omheen staan of niet.
Emmaa_ schreef:Ik vind het wel interessant om te zien hoe hier naar de Nederlandse 'aaiaai'-cultuur en 'lekker op de thee gaan' tactiek gekeken wordt. Ik zie persoonlijk namelijk liever militairen die in probleemgebieden gewoon een kop thee gaan drinken met de bewoners, dan militairen die de deur intrappen en iedereen doodschieten die daarvan schrikt (denk Amerika). Zelfde geldt voor wijkagenten. Ik zie liever wijkagenten die het gesprek aan gaan met jongens die wat kattenkwaad uithalen en kijken of daar misschien niet een andere rede voor is (denk slechte thuissituatie bijvoorbeeld) dan wijkagenten die als een soort verheven macht rondlopen en geen aanspreekpunt zijn.
Ik denk juist dat omdat wij in Nederland eerst praten voordat we strenge maatregelen nemen, de radicalisering hier een stuk minder intensief aanwezig is dan bijvoorbeeld in Frankrijk, of Belgie. Ja, het gebeurt, en dat is heel fout en slecht en poedersuiker, maar aan de andere kant zitten er hier wel genoeg mensen bovenop.
Edit: daar moest nog een vraag bij. Een tijdje geleden las ik een artikel over dat ze politiemannen met automatische geweren ipv handpistolen willen gaan bewapenen. Wat vinden jullie daar dan van?
Remy schreef:Sammie schreef:Nog steeds is niet duidelijk wat de 'aaiaai'-cultuur inhoudt.
Wil je niet beledigen, maar weet je echt niet wat er met aaiaai cultuur, theekransjes enz bedoeld wordt?? Dat zijn toch in de hedendaagse discussies gewone termen geworden, net als graaicultuur? Als iemand deze woorden gebruikt weet ik precies waar het om gaat. Ze zijn niet te vervangen door één speciale uitleg maar ze symboliseren een aantal (linkse) misstanden waar menigeen zich verschrikkelijk door genaaid voelt.
Multiculti theedrinken: http://www.at5.nl/artikelen/136623/job- ... rgemeester
voorbeelden Aaiaai cultuur:
http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... ER116314W/
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... rate.dhtml
Ik zou geen ander woord kunnen vinden om bovenstaande te omschrijven. Aaiaaicultuur covers it al imo.
SandraVerl schreef:.Die van ons gaan shoppen voor hun lief, eten soep (die ze kopen of krijgen), helpen bejaarden die in een rolstoel zitten over de straat of staan lekker te kletsen met de mensen. Ze staan hier dus echt niet met de vinger op de trekker.
elenaMM77 schreef:SandraVerl schreef:.Die van ons gaan shoppen voor hun lief, eten soep (die ze kopen of krijgen), helpen bejaarden die in een rolstoel zitten over de straat of staan lekker te kletsen met de mensen. Ze staan hier dus echt niet met de vinger op de trekker.
maar maar maar..
dan hebben jullie dus volwassen padvinders met geweren lopen?
sorry, zo zag ik het even voor mij.
je weet nooit hoe een land het inricht..
bij jullie, of daar waar jij zit dan gelukkig op een vriendelijke manier..
waardoor er het minst beklemmend gevoel is voor de mensen..
vinger op trekker, is gewoon echt niet prettig.. zelfs als je niets op je geweten hebt, wordt je dan behoorlijk onrustig.
elenaMM77 schreef:wel jammer dat het de uitzonderingen zijn en niet de regel..
of althans niet zoals de top en regering het wil zien.
van mij mag op die manier zo iedere militair erbij lopen
met het leger heb ik ook wat minder problemen, dan oom agent die met een automatisch wapen zou rondwandelen.. Waar militairen in geval van nood opduiken of preventief.. is oom agent onderdeel van het dagelijkse straatbeeld.
enige waar ik issues mee heb is als militairen zonder reden de vinger aan de trekker hebben.. want dan voel ik mij onveilig.. laat ze dat alleen doen als er ook daadwerkelijk stront aan de knikker is en ik moet maken dat ik wegkom.
Emmaa_ schreef:Het gaat mij niet per se om het bewapenen an sich, ook al zouden ze hem om de schouder hebben zou het mij persoonlijk een minder fijn gevoel geven. In Nederland hebben we misschien een 'knuffelpolitie', maar dat betekent wel dat ze ook langskomen om stomme akkefietjes. Zo is mijn telefoon een keer gestolen op mijn werk en daar hebben twee wijkagenten toen wel twee uur bij gezeten om erachter te komen wie het gedaan hebben.
Een politiemacht die met zware wapens over straat lopen is voor mij geen aanspreekpunt, niet iemand waar ik naartoe kan om de weg te vragen of om kleine dingetjes. En ik zou het persoonlijk jammer vinden als dat verandert.
ravellie schreef:Emmaa_ schreef:Het gaat mij niet per se om het bewapenen an sich, ook al zouden ze hem om de schouder hebben zou het mij persoonlijk een minder fijn gevoel geven. In Nederland hebben we misschien een 'knuffelpolitie', maar dat betekent wel dat ze ook langskomen om stomme akkefietjes. Zo is mijn telefoon een keer gestolen op mijn werk en daar hebben twee wijkagenten toen wel twee uur bij gezeten om erachter te komen wie het gedaan hebben.
Een politiemacht die met zware wapens over straat lopen is voor mij geen aanspreekpunt, niet iemand waar ik naartoe kan om de weg te vragen of om kleine dingetjes. En ik zou het persoonlijk jammer vinden als dat verandert.
Met alle respect: vind je nu werkelijk dat de politie enig gezag uitstraalt?.
Ik vind dat namelijk abslouut niet.
Dat komt niet door de individuele agenten, maar door het gezag dat wij als maatschappij en regering aan hen geven.
Als agent zijnde durf je straks niets meer, want er lopen direct vijf zaken tegen je en die worden ook serieus genomen en in behandeling genomen.
Het systeem in NL geeft een agent geen gezag.
En nee ik zeg niet dat een agent hier direct met automatische wapens over straat moet.
Maar met alle respect: hoe dat er nu aan toe gaat