Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:57

Ik vind de hele tekst wel fijn.
En zo zijn dingen ook nog makkelijk terug te vinden.
In een link niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:02

Waar zou de eigenaar van die andere fiets op de 2e foto zijn ???

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:06

Vroeg ik me ook af DF, wellicht sanitaire stop. Je zou dan maar verrast worden pff.

Bruine beer moet je toch niet aan denken, maar ze zijn er gek genoeg voor…

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:09

rover_ schreef:
Vroeg ik me ook af DF, wellicht sanitaire stop. Je zou dan maar verrast worden pff.

Voor bruine beren ben ik niet heel bang in Nederland. Verder leeft de bruine beer al in Europa dus dat is geen nieuws.

:D
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 09:37

Zichtmelding Wapenveld Gld
Citaat:
Op de Kamper weg vanaf Wezep net voor de crossbaan stak de wolf de weg over,kort voor de auto langs die voor mij reed

Afbeelding
Bron Viervoet.nl
https://www.wolfalert.nl/29810

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:01

Jessix schreef:
Nyaleti schreef:
ik kom nog steeds niet lekker door lange teksten heen dus lees ze amper..
Maar Tienus, jij verdient wel weer een bedankje voor alle moeite die je er in steekt. +:)+

Ik ook niet. Lezen de mensen die het interessant vinden het niet gewoon op haar website? Als veel mensen het een meerwaarde om hier te delen is het natuurlijk prima hoor! Ik scroll er wel doorheen.

Haar site? Bedoel je van Annemieke?

Voor mij is het de lettertype / lay-out van Bokt, ik kom hier nooit lekker door lange teksten heen. Als het interessant klinkt of veel mensen er op reageren, probeer ik vaak toch even het stuk te lezen. En anders is er makkelijk voorbij te scrollen. (Irritatie factortje dat er tegenwoordig zo veel achter een betaalmuur zit)
Maar Tienus deelt zó veel, van allerlei bronnen, pro of tegen de wolf, dat je hier een soort totaal plaatje krijgt. Dat is waardevol imo.
Was er laatst ook niet contact met een buitenstaander Tienus, ik meen een journalist?
Heb je er geen last van dat je teveel wordt opgezogen door het onderwerp? Elke dag lees je er zoveel over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 10:28

Ik kan alleen niet tegen bewegende beelden van slachtoffers en of aanvallen.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet bij GWIC of geen wolf ben. Die krijgen best nare filmpjes binnen.

Ik stuur weleens iets door naar dees en geen, maar echt actief met pers heb ik niet te maken. Ik ben meer doorgeefluik. En ik stuur af en toe wat door naar mensen in de provinciale politiek.

Ik woon gelukkig in een regio waar op dit moment nog geen gevestigde wolven zijn, en weinig schapenhouders in de buurt.
Maar wel een bos met de nodige waterplekken achter het huis, potentieel vestigingsgebied genoeg.

Als er regelmatig aanvallen in mijn omgeving plaatsvinden, dan kan ik er niet meer van slapen.
Ik sluit me nu gewoon af bij het zien van de foto’s en filmpjes kijk ik niet.

Ik merk alleen dat ik afstomp met aanvallen op paarden en pony’s. Voorheen meldde ik ze bij de redactie en ik merk dat ik steeds vaker denk, laat een ander het maar doen.
Voordat het op de VN staat, zijn we week verder.

Ik heb aanvallen door beren ook met enige regelmaat hier geplaatst, meestal uit Roemenië, Slovenië en Griekenland.
Zeker die op mensen, deze week al drie aanvallen niet gemeld in dit topic. Waarvan 1 met dodelijke afloop.
Het zelfde met de aanvallen van wolven op mensen in India, al dan niet met dodelijke afloop, ik stomp af. Men gaat er aan voorbij.
Ver van mijn bed show.

Er komt gelukkig meer aandacht voor de problemen die de wolf geeft en ik las zelfs dat sommige groepen in Duitsland zichzelf opheffen om dat de regionale en landelijke media het oppikken.

In persoonlijke omgeving merk ik dat mensen er zich bewuster van worden om het toch doorgegeven als men een wolf ziet. Maar niet altijd weet waar dat te doen.
En dan spreken ze mij, Oja, jij had dat wel geweten.

En een groep die zegt, wij zeggen helemaal niet en die regelen het zelf, geen probleemwolven hier zeg maar.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:48

Moet eerlijk zeggen dat ik me voor aanvallen ver weg, ook wat afsluit hoor. Maar ik doe dat ook met ander nieuws. Als ik alles zou moeten volgen en helemaal 'bij' wil zijn met wat voor ellende er allemaal in de wereld is, blijft er van mij een emotionele zak met veel frustratie over.

Ik weet niet hoe het juist te verwoorden maar het is misschien ook 'goed' dat jij wat afstompt. Alles delen én alles aantrekken, dan ben je zo een vaatdoekje.

Je merkt het hier ook, hoe akelig snel je aan iets heftigs 'gewend raakt'. Van de week die pony, je begint bijna te denken, ach alweer eentje.. en je scrollt door.

Maar je merkt ook dat het draagvlak op Bokt veranderd.
De eerste topic's van dode pony's en aangevallen honden, kregen veel reacties met "moet dat hier? Er is een algemeen topic hou het lekker daar".
Nu beginnen steeds meer mensen hun ogen te openen / hun kop uit het zand te trekken. Misschien omdat ze niet meer de andere kant op kunnen kijken en zij nu ook in wolven gebied zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 11:07

Dat denk ik ook.
En ik heb de indruk dat de horeca en recreatiesector eigenlijk iedere vakantie maar heel hard hoopt dat het goed gaat.
Maar die sector wordt langzamerhand ook wakker. En kunnen het niet onder het tapijt blijven schuiven.

Het is net al met een dassenburcht bij het spoor, in het noorden of zuiden is het de natuur, maar bij spoor met verbinding naar de randstad, dan is het een probleem.
Geldt ook voor de bever dammen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:42

MarlindeRooz schreef:
rover_ schreef:

Voor bruine beren ben ik niet heel bang in Nederland. Verder leeft de bruine beer al in Europa dus dat is geen nieuws.

:D
[ Afbeelding ]

Met bij elk huis een niet beerbestendige kliko + die afvalbakken achter de supermarkten en ook nog moestuinen en boomgaarden (zeker qua fruit), bijenkasten ...
Is beer juist iets waar ik mij bijna meer zorgen om maak. Die is nl en een stuk groter en veel geinteresseerder in menselijk afval als voedselbron. Dan krijg je al helemaal rap agressie naar mensen toe. Immers alles bij elkaar is menselijke activiteit een heel interessante voedselbron voor een alleseter als beer, zeker omdat die menselijke activiteit voedsel concentreert op een (relatief) klein oppervlak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:04

Weliswaar vind ik dat ook voor beren geen plaats is in ons piepkleine dichtbevolkte land. Maar voor hen heb ik wel sympathie, omdat het geen pure vleeseters zijn (zoals boven vermeld, eerder uit afvalbakken eten), veel langzamer zijn dan wolven, en ook nog de hele winter slapen. Voor een ongestoorde winterslaap is hier toch nergens gelegenheid. Ik hoop dus dat men het, ook in het belang van de beren zelf, zal nalaten om die hier ook te gaan introduceren! :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:37

anjali schreef:
Weliswaar vind ik dat ook voor beren geen plaats is in ons piepkleine dichtbevolkte land. Maar voor hen heb ik wel sympathie, omdat het geen pure vleeseters zijn (zoals boven vermeld, eerder uit afvalbakken eten), veel langzamer zijn dan wolven, en ook nog de hele winter slapen. Voor een ongestoorde winterslaap is hier toch nergens gelegenheid. Ik hoop dus dat men het, ook in het belang van de beren zelf, zal nalaten om die hier ook te gaan introduceren! :+

Gezien de roze bril van de drijvende krachten hier achter + geen populatiecontrole elders, ben ik bang dat we er wel degelijk mee te maken gaan krijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:42

Het zou mij ook niets verbazen eigenlijk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:44

anjali schreef:
@beren: veel langzamer zijn dan wolven,...
Met hun 45 km per uur topsnelheid zou ik er toch niet graag eentje tegen komen.
Overigens houden beren het niet bij vuilnisbakken, maar zijn ook kippenhokken en zelfs varkens niet veilig.
Verder zie ik veel filmpje van beren in zwembaden, trampolines etc.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 12:53

Maar er zijn ook wel veel nep filmpjes.
Zo zag ik er een dat een baby/peuter op een veranda zit, er een beer aan komt.
Een man roept, ik kom er aan.
Duurt het nog eventjes en dan gaat de voordeur open en grist de moeder kind van de vloer.

Of een filmpje dat een kleuter op de veranda bij een voordeur een bruine beer aan het voeren is. Moeder vraagt is dat een beer?!

Ja, ik geef hem snoepjes zegt dat kind.
Moeders gilt en trekt de voordeur open.

Dan denk ik knap gemaakte AI filmpjes.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 12:58

Zichtmelding Heerde Gld
Citaat:
18-10-25, 7.55 uur
De wolf liep langs het monument het weiland in van het kanaal af. Hij/zij leek niet bang, op z’n gemak.

Afbeelding
Bron Viervoet.nl
https://www.wolfalert.nl/29812

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:37

tienus63 schreef:
Maar er zijn ook wel veel nep filmpjes.
Zo zag ik er een dat een baby/peuter op een veranda zit, er een beer aan komt.
Een man roept, ik kom er aan.
Duurt het nog eventjes en dan gaat de voordeur open en grist de moeder kind van de vloer.

Of een filmpje dat een kleuter op de veranda bij een voordeur een bruine beer aan het voeren is. Moeder vraagt is dat een beer?!

Ja, ik geef hem snoepjes zegt dat kind.
Moeders gilt en trekt de voordeur open.

Dan denk ik knap gemaakte AI filmpjes.

"Beren" is natuurlijk een zeer ruim begrip. Allerlei dieren heten "beer" terwijl er werelden van verschil zitten tussen de lieve onschuldige koalabeertjes en pandaberen, of de gevaarlijke ijs- en grizzlyberen. In Europa zal het wel gaan over de Europese bruine beer. Uit verhalen van mijn voorouders weet ik dat die zeker gevaarlijk kunnen zijn, ook voor vee. Dus a.u.b. niet hierheen brengen! De wilde oerbossen waar ze in thuishoren hebben we hier toch ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:11

Koalabeertjes en pandaberen zijn verre van ongevaarlijk als ze zich bedreigd voelen en hebben nog steeds gevaarlijke klauwen die je lelijk kunnen verwonden.

Maar ik zit hier ook niet op beren te wachten van welke soort dan ook :) Net als Elanden, Lynxen en weet ik wat de wappies vinden dat hier nog meer 'hoort' rond te lopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 15:13

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:24

Triest hoor ;(
Die kudde gaat de komende tijd dus ook gedecimeerd worden als ze daar blijven staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 15:25

Citaat:
18 oktober 2025/Duitsland
Wolven ontsnapt uit omheining – politie vermoedt sabotage
Duitsland – Eerder dit jaar zijn meerdere wolven ontsnapt uit een omheining nadat onbekende daders het hek hadden doorgeknipt. De politie onderzoekt de zaak als sabotage en sluit niet uit dat dierenactivisten hierachter zitten.

Het incident
Volgens informatie van het jachtmagazine Pirsch werd het hek van een wolvenverblijf opzettelijk vernield, zodat de dieren konden ontsnappen.
Sommige wolven werden snel opgespoord, maar meerdere bleven dagenlang op vrije voeten, wat voor grote onrust zorgde in de lokale gemeenschap.

Beoordeling door de politie
Het onderzoek wijst erop dat het om een doelgerichte actie gaat. De politie behandelt de zaak als een ernstige overtreding, zowel omdat onbevoegden zich toegang hebben verschaft tot privéterrein als omdat de sabotage zowel mensen als dieren in gevaar kon brengen.

Gevaar voor zowel mensen als dieren
Ontsnapte wolven kunnen een veiligheidsrisico vormen, en tegelijkertijd worden de dieren zelf kwetsbaar wanneer ze een aangepaste leefomgeving verlaten.
Lokale autoriteiten benadrukken dat dit geen kwestie is van “bevrijding”, maar van een strafbaar feit dat ernstige gevolgen kan hebben.

https://jegeravisen.no/ulver-sluppet-lo ... CEgumpr9Ew

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Fibtq ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:31

DubbelFun schreef:
Triest hoor ;(
Die kudde gaat de komende tijd dus ook gedecimeerd worden als ze daar blijven staan.

En ze vreten zo'n beest dus niet half leeg..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:43

Vanmorgen is er een groep wolven gezien op de hessenweg in Hattem door mensen die onderweg waren naar de cross.

En nadat dit ter sprake kwam waren er veel mensen die ook met regelmaat de wolf al gezien hebben rondom Hattem maar doorgeven wordt niet gedaan. Want iedereen weet toch dat ze er lopen...

Voor mij was dit wel weer een bevestiging dat de zichtmeldingen die in app groepen terecht komen maar het topje van de ijsberg zijn...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 17:11

Citaat:
Tekst automatisch vertaald
Hier een interessante bijdrage van Vadim Sidorovich over het thema meervoudige voortplanting bij wolven

(geciteerd met vertaler) >>> Wolf broedclan onder omstandigheden van de overvloed aan prooi in het Naliboki-bos: een nieuw fenomeen

Co-auteur: Irina Rotenko

In de afgelopen decennia hebben we gedocumenteerd dat wolvenroedels herhaaldelijk broeden in het Naliboki-bos (centraal-west-Belarus) - meestal dubbele rassen, Vandaag schatten we dat ongeveer tweederde van de wolvenroedels in deze regio zich voortplant in deze intensieve multifokstrategie. Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van overvloedige prooi's en het voortdurend volgen van wolven door mensen.

Ons recente veldonderzoek, uitgevoerd van half april tot eind juni 2025, heeft echter een nog opvallender fokstrategie aan het licht gebracht. Op een oppervlakte van slechts 140 km2 namen we drie verschillende wolvenfamilies (elk met jonkies) vast die het hele grottenseizoen in uitzonderlijk dichtbij woonden. Een van deze families had twee tegelijk fokvrouwen (dubbele fokkerij), twee van hen hadden elk een nest, terwijl er een aparte groep van vier niet-fokerende volwassenen en subvolwassen dieren tussen de families leefden. We definiëren deze nieuw waargenomen sociale structuur tijdens het broedseizoen als de broedclan, een fenomeen dat nog niet is beschreven in het voortplantingsgedrag van wolven. In tegenstelling tot meerfokken binnen één enkele fokgroep (laten we zeggen één familie) bestaat een fokclan uit verschillende fokfamilies die onafhankelijk van elkaar handelen en dicht bij elkaar wonen; sommige van deze families kunnen ook meerdere rassen hebben waar meer dan één fokgroep is vrouwelijk.

Op dit 140 km2 gebied, waar de Wolfszuchtclan woonde, bevonden zich niet alleen de grotten van de drie families, maar ook hun jachtvelden. Het gebied van de grotten van al deze wolvenfamilies nam slechts ongeveer 70 km2 aan bosmoeras habitats in beslag. De afstanden tussen de eerste plaatsen lagen tussen 1,9 en 4,2 km. In juni varieerden de afstanden tussen deze wolvenfamilies (d.w.z. ouderwolven met puppy's) tot 6 km, soms verkleind tot 3,9 km of zelfs helemaal gekruist, met aparte broedgroepen die dezelfde beschermde leefomgeving gebruiken, maar enkele dagen tussen elkaar.

Deze wolven leefden drie maanden samen met minimale tekenen van agressie. Anders zou het conflict waarschijnlijk enkele wolven hebben verspreid. Het is aannemelijk dat de meeste individuen met elkaar verwant waren of vreedzaam ondergeschonken waren. Eigenlijk hebben we geen storing tussen hen gevonden. Zelfs hun territoriale markering werd zelden geregistreerd. <<<

https://sidorovich.blog/2025/06/26/wolf ... henomenon/

Originele artikel
Wolf breeding clan under conditions of surplus prey abundance in Naliboki Forest: a new phenomenon

Co-author: Irina Rotenko

Over the last decades in Naliboki Forest (central-western Belarus), we have repeatedly documented multi-breeding wolf packs — most often double broods, occasionally triple broods. We now estimate that roughly two-thirds of wolf packs in this region reproduce in this intensive, multi-breeding strategy. This is likely driven by a combination of abundant prey and continued human persecution of wolves.

However, our latest fieldwork that was conducted from the mid-April through the late June 2025, has revealed an even more striking breeding strategy. Within an area of only about 140 km², we recorded three distinct wolf families (each with pups) living in exceptionally close proximity throughout the denning season. One of these families had two simultaneously breeding females (double-breeding), two of them had one litter each, while a separate group of four non-breeding adults and subadults lived there, ranging between the families. We define this newly observed social structure during breeding season as a breeding clan, a phenomenon that appears to be previously undescribed in wolf reproductive behavior. In contrast to multi-breeding within a single breeding group (let’s say a family), a breeding clan consists of several breeding families that act independently, while living in close proximity to each other; some of these families may also exhibit multi-breeding, with more than one breeding female.

This 140 km² area, where the wolf breeding clan stayed, included not only the denning places of the three families, but their hunting areas, too. Area of the denning places of all these wolf families occupied only about 70 km² of forest-swamp habitats. Distances between initial denning sites ranged from 1.9 to 4.2 km. By June the distances between these wolf families (i.e. parental wolves with pups) ranged from up to 6 km, narrowing at times to 3.9 km or even overlapping entirely, with separate breeding groups using the same sheltered habitat just days apart.

These wolves coexisted for three months with minimal signs of aggression. Otherwise, conflict would likely have driven some wolves to disperse. It’s plausible that most individuals were related or in peaceful subordination. Actually, we did not find any interference between them. Even their territorial marking was rarely registered.

[ Afbeelding ]

We hypothesize that this exceptionally cooperative and intensive breeding behavior is underpinned by an unprecedented surplus supply with prey. The area has long been rich in red deer, roe deer, beaver and wild boar. But in recent years, a massive surplus of easily accessible prey (specifically around 300 tarpan-like horses and at least 800 sheep) has transformed the local foraging area. Wolves now take this prey with ease.

[ Afbeelding ]

This shift has drastically altered the wolves’ diet during the denning season. Previously, parental wolves primarily relied on beavers and roe deer, along with calves of red deer and elk, and wild boar piglets. Currently, over 90% of prey occurrences in wolf scats from this denning area consist of horse and sheep remains.

Meer interessante engelstalige artikelen in de link die in het citaat staat.
Bron Land onder wolf
https://www.facebook.com/share/1BHcvofK ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 17:14

Draaiboek Defensie wolven
Citaat:
Draaiboek wolf op Defensieterreinen maart 2025. Type waarneming➡️Wolf tijdens oefening/ op bivakterrein➡️ Actie in veld➡️ Wolf vlucht niet➡️ Leg oefening stil tot wolf vertrokken is. Het staat er echt.#rijksvastgoedbedrijf #defensie #wolf

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17D3mX ... tid=wwXIfr