Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Op de Kamper weg vanaf Wezep net voor de crossbaan stak de wolf de weg over,kort voor de auto langs die voor mij reed
Jessix schreef:Nyaleti schreef:ik kom nog steeds niet lekker door lange teksten heen dus lees ze amper..
Maar Tienus, jij verdient wel weer een bedankje voor alle moeite die je er in steekt.
Ik ook niet. Lezen de mensen die het interessant vinden het niet gewoon op haar website? Als veel mensen het een meerwaarde om hier te delen is het natuurlijk prima hoor! Ik scroll er wel doorheen.
MarlindeRooz schreef:rover_ schreef:Vroeg ik me ook af DF, wellicht sanitaire stop. Je zou dan maar verrast worden pff.
Bruine beer moet je toch niet aan denken, maar ze zijn er gek genoeg voor…
Voor bruine beren ben ik niet heel bang in Nederland. Verder leeft de bruine beer al in Europa dus dat is geen nieuws.
[ Afbeelding ]
anjali schreef:Weliswaar vind ik dat ook voor beren geen plaats is in ons piepkleine dichtbevolkte land. Maar voor hen heb ik wel sympathie, omdat het geen pure vleeseters zijn (zoals boven vermeld, eerder uit afvalbakken eten), veel langzamer zijn dan wolven, en ook nog de hele winter slapen. Voor een ongestoorde winterslaap is hier toch nergens gelegenheid. Ik hoop dus dat men het, ook in het belang van de beren zelf, zal nalaten om die hier ook te gaan introduceren!
anjali schreef:Met hun 45 km per uur topsnelheid zou ik er toch niet graag eentje tegen komen.@beren: veel langzamer zijn dan wolven,...
Citaat:18-10-25, 7.55 uur
De wolf liep langs het monument het weiland in van het kanaal af. Hij/zij leek niet bang, op z’n gemak.
tienus63 schreef:Maar er zijn ook wel veel nep filmpjes.
Zo zag ik er een dat een baby/peuter op een veranda zit, er een beer aan komt.
Een man roept, ik kom er aan.
Duurt het nog eventjes en dan gaat de voordeur open en grist de moeder kind van de vloer.
Of een filmpje dat een kleuter op de veranda bij een voordeur een bruine beer aan het voeren is. Moeder vraagt is dat een beer?!
Ja, ik geef hem snoepjes zegt dat kind.
Moeders gilt en trekt de voordeur open.
Dan denk ik knap gemaakte AI filmpjes.
Citaat:18 oktober 2025/Elperstroom/Drenthe
Galloway, vanmorgen zo aangetroffen
Dit is een volwassen dier wat gedood is
Citaat:18 oktober 2025/Duitsland
Wolven ontsnapt uit omheining – politie vermoedt sabotage
Duitsland – Eerder dit jaar zijn meerdere wolven ontsnapt uit een omheining nadat onbekende daders het hek hadden doorgeknipt. De politie onderzoekt de zaak als sabotage en sluit niet uit dat dierenactivisten hierachter zitten.
Het incident
Volgens informatie van het jachtmagazine Pirsch werd het hek van een wolvenverblijf opzettelijk vernield, zodat de dieren konden ontsnappen.
Sommige wolven werden snel opgespoord, maar meerdere bleven dagenlang op vrije voeten, wat voor grote onrust zorgde in de lokale gemeenschap.
Beoordeling door de politie
Het onderzoek wijst erop dat het om een doelgerichte actie gaat. De politie behandelt de zaak als een ernstige overtreding, zowel omdat onbevoegden zich toegang hebben verschaft tot privéterrein als omdat de sabotage zowel mensen als dieren in gevaar kon brengen.
Gevaar voor zowel mensen als dieren
Ontsnapte wolven kunnen een veiligheidsrisico vormen, en tegelijkertijd worden de dieren zelf kwetsbaar wanneer ze een aangepaste leefomgeving verlaten.
Lokale autoriteiten benadrukken dat dit geen kwestie is van “bevrijding”, maar van een strafbaar feit dat ernstige gevolgen kan hebben.
https://jegeravisen.no/ulver-sluppet-lo ... CEgumpr9Ew
Citaat:Tekst automatisch vertaald
Hier een interessante bijdrage van Vadim Sidorovich over het thema meervoudige voortplanting bij wolven
(geciteerd met vertaler) >>> Wolf broedclan onder omstandigheden van de overvloed aan prooi in het Naliboki-bos: een nieuw fenomeen
Co-auteur: Irina Rotenko
In de afgelopen decennia hebben we gedocumenteerd dat wolvenroedels herhaaldelijk broeden in het Naliboki-bos (centraal-west-Belarus) - meestal dubbele rassen, Vandaag schatten we dat ongeveer tweederde van de wolvenroedels in deze regio zich voortplant in deze intensieve multifokstrategie. Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van overvloedige prooi's en het voortdurend volgen van wolven door mensen.
Ons recente veldonderzoek, uitgevoerd van half april tot eind juni 2025, heeft echter een nog opvallender fokstrategie aan het licht gebracht. Op een oppervlakte van slechts 140 km2 namen we drie verschillende wolvenfamilies (elk met jonkies) vast die het hele grottenseizoen in uitzonderlijk dichtbij woonden. Een van deze families had twee tegelijk fokvrouwen (dubbele fokkerij), twee van hen hadden elk een nest, terwijl er een aparte groep van vier niet-fokerende volwassenen en subvolwassen dieren tussen de families leefden. We definiëren deze nieuw waargenomen sociale structuur tijdens het broedseizoen als de broedclan, een fenomeen dat nog niet is beschreven in het voortplantingsgedrag van wolven. In tegenstelling tot meerfokken binnen één enkele fokgroep (laten we zeggen één familie) bestaat een fokclan uit verschillende fokfamilies die onafhankelijk van elkaar handelen en dicht bij elkaar wonen; sommige van deze families kunnen ook meerdere rassen hebben waar meer dan één fokgroep is vrouwelijk.
Op dit 140 km2 gebied, waar de Wolfszuchtclan woonde, bevonden zich niet alleen de grotten van de drie families, maar ook hun jachtvelden. Het gebied van de grotten van al deze wolvenfamilies nam slechts ongeveer 70 km2 aan bosmoeras habitats in beslag. De afstanden tussen de eerste plaatsen lagen tussen 1,9 en 4,2 km. In juni varieerden de afstanden tussen deze wolvenfamilies (d.w.z. ouderwolven met puppy's) tot 6 km, soms verkleind tot 3,9 km of zelfs helemaal gekruist, met aparte broedgroepen die dezelfde beschermde leefomgeving gebruiken, maar enkele dagen tussen elkaar.
Deze wolven leefden drie maanden samen met minimale tekenen van agressie. Anders zou het conflict waarschijnlijk enkele wolven hebben verspreid. Het is aannemelijk dat de meeste individuen met elkaar verwant waren of vreedzaam ondergeschonken waren. Eigenlijk hebben we geen storing tussen hen gevonden. Zelfs hun territoriale markering werd zelden geregistreerd. <<<
https://sidorovich.blog/2025/06/26/wolf ... henomenon/
Originele artikel
Wolf breeding clan under conditions of surplus prey abundance in Naliboki Forest: a new phenomenon
Co-author: Irina Rotenko
Over the last decades in Naliboki Forest (central-western Belarus), we have repeatedly documented multi-breeding wolf packs — most often double broods, occasionally triple broods. We now estimate that roughly two-thirds of wolf packs in this region reproduce in this intensive, multi-breeding strategy. This is likely driven by a combination of abundant prey and continued human persecution of wolves.
However, our latest fieldwork that was conducted from the mid-April through the late June 2025, has revealed an even more striking breeding strategy. Within an area of only about 140 km², we recorded three distinct wolf families (each with pups) living in exceptionally close proximity throughout the denning season. One of these families had two simultaneously breeding females (double-breeding), two of them had one litter each, while a separate group of four non-breeding adults and subadults lived there, ranging between the families. We define this newly observed social structure during breeding season as a breeding clan, a phenomenon that appears to be previously undescribed in wolf reproductive behavior. In contrast to multi-breeding within a single breeding group (let’s say a family), a breeding clan consists of several breeding families that act independently, while living in close proximity to each other; some of these families may also exhibit multi-breeding, with more than one breeding female.
This 140 km² area, where the wolf breeding clan stayed, included not only the denning places of the three families, but their hunting areas, too. Area of the denning places of all these wolf families occupied only about 70 km² of forest-swamp habitats. Distances between initial denning sites ranged from 1.9 to 4.2 km. By June the distances between these wolf families (i.e. parental wolves with pups) ranged from up to 6 km, narrowing at times to 3.9 km or even overlapping entirely, with separate breeding groups using the same sheltered habitat just days apart.
These wolves coexisted for three months with minimal signs of aggression. Otherwise, conflict would likely have driven some wolves to disperse. It’s plausible that most individuals were related or in peaceful subordination. Actually, we did not find any interference between them. Even their territorial marking was rarely registered.
[ Afbeelding ]
We hypothesize that this exceptionally cooperative and intensive breeding behavior is underpinned by an unprecedented surplus supply with prey. The area has long been rich in red deer, roe deer, beaver and wild boar. But in recent years, a massive surplus of easily accessible prey (specifically around 300 tarpan-like horses and at least 800 sheep) has transformed the local foraging area. Wolves now take this prey with ease.
[ Afbeelding ]
This shift has drastically altered the wolves’ diet during the denning season. Previously, parental wolves primarily relied on beavers and roe deer, along with calves of red deer and elk, and wild boar piglets. Currently, over 90% of prey occurrences in wolf scats from this denning area consist of horse and sheep remains.
Citaat:Draaiboek wolf op Defensieterreinen maart 2025. Type waarneming➡️Wolf tijdens oefening/ op bivakterrein➡️ Actie in veld➡️ Wolf vlucht niet➡️ Leg oefening stil tot wolf vertrokken is. Het staat er echt.#rijksvastgoedbedrijf #defensie #wolf