Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 12:46

_O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 12:54

Ik kreeg net via YT mee dat Engeland heeft gevraagd om de oncensureerde versie van de Epstein Files om verdachten in het VK te kunnen vervolgen.
Blijkbaar bestaat er een overeenkomst tussen Amerika en o.a. Europa om bewijzen uit te leveren via zgn MLAT's (Mutual Legal Assistance Treaties).
Ik ben benieuwd welke draai het OM/Bondi daar aan gaat geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:09

Iran verwerpt Trumps vijftienpuntenplan en eist herstelbetalingen - https://nos.nl/l/2607810

Iran verwerpt het plan van Trump.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:27

Het Pentagon overweegt om de wapens die de NAVO voor Oekraine heeft gekocht naar het Midden Oosten te sturen.

Lekker dan, krijgen we dan ook ons geld terug?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:28

Geld terug? Zonder tegenprestatie? Eh, Nee?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:32

Benzz schreef:
Het Pentagon overweegt om de wapens die de NAVO voor Oekraine heeft gekocht naar het Midden Oosten te sturen.

Kunnen ze dat überhaupt eenzijdig beslissen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:50

Tussen kunnen/mogen en kunnen/doen zit een wereld van verschil.
Ik zie ze er best voor aan en het geeft eens temeer aan wat voor onbetrouwbare partner ze zijn geworden!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:20

oh ja joh, want als militair handelsland is het super slim om zo terug te komen op je afspraken :)) jeetje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 16:38

_San87_ schreef:
Benzz schreef:

Kunnen ze dat überhaupt eenzijdig beslissen?

Trump kan alles. Hij heeft al zoveel gedaan dat hij niet had mogen doen zonder het congres (zoals deze oorlog beginnen) en hem wordt tot nog toe geen strobreed in de weg gelegd.
Hij zal het gewoon doen denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 17:07

Rutte staat achter deze oorlog. Beetje raar in mijn ogen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 17:11

Die moet gewoon nog 3 jaar met Trump uitzitten en dat doe je helaas door niet teveel tegengas te geven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 17:12

germie schreef:

Hoe kom je daar bij?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 17:36

IMANDRA schreef:
germie schreef:

Hoe kom je daar bij?

https://www.ad.nl/buitenland/live-midde ... ~ac528ac3/

Citaat:
Rutte, die namens de 32 Navo-landen dient te spreken, sprak zijn steun uit voor de oorlog tegen Iran. Hij bezwoer dat Europa daar in grote lijnen ook achter zou staan, hoewel veel Europese landen kritiek uitten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 17:58

Dat heet diplomatie Germie......

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:08

Helaas staat ook Rutte achter Trump m.b.t. Iran. Wat ik niet snap, stel Trump gooit Iran plat en de uranium verrijking is vernietigd. Iran kan toch gewoon opnieuw beginnen, kwestie van geld en wat geduld. En als ze dan atoombom hebben zullen ze toch beginnen met Israël enz. Of zie ik dat verkeerd?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:16

Nico12 schreef:
Helaas staat ook Rutte achter Trump m.b.t. Iran. Wat ik niet snap, stel Trump gooit Iran plat en de uranium verrijking is vernietigd. Iran kan toch gewoon opnieuw beginnen, kwestie van geld en wat geduld. En als ze dan atoombom hebben zullen ze toch beginnen met Israël enz. Of zie ik dat verkeerd?

Ruttes steun aan Trump is vooral een NAVO‑strategie is, niet een inhoudelijke goedkeuring van Trumps aanpak.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:19

Benzz schreef:
Nico12 schreef:

Ruttes steun aan Trump is vooral een NAVO‑strategie is, niet een inhoudelijke goedkeuring van Trumps aanpak.

Maar als je het verwerpt, dan heb je een kans dat jij wel weer met schepen door die straat mag. Ik vind het niet echt een handige zet, want indirect worden wij zo meegezogen he. Ik denk dat het anders sneller voorbij zou zijn als ook andere landen zich ergens tegen uitspreken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:19

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:23

germie schreef:
[
Maar als je het verwerpt, dan heb je een kans dat jij wel weer met schepen door die straat mag. Ik vind het niet echt een handige zet, want indirect worden wij zo meegezogen he. Ik denk dat het anders sneller voorbij zou zijn als ook andere landen zich ergens tegen uitspreken.

Volgens mij realiseer je niet dat Rutte hoofd van de NAVO is. Geen Europees leider.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:26

En Netanyahu roeptoettert gewoon wat ooit in de bijbel gestaan heeft (Genesis 15:18-21); God beloofde Abram het land tussen Nijl en Eufraat.
Dat past nl wel in zijn straatje 8-)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 18:45

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Hoe kom je daar bij?

https://www.ad.nl/buitenland/live-midde ... ~ac528ac3/

Citaat:
Rutte, die namens de 32 Navo-landen dient te spreken, sprak zijn steun uit voor de oorlog tegen Iran. Hij bezwoer dat Europa daar in grote lijnen ook achter zou staan, hoewel veel Europese landen kritiek uitten.

Hmm in principe achter de oorlog staan VS achter de manier van oorlog voeren zijn natuurlijk wel andere dingen

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 19:01

Ik denk dat Rutte op het moment een van de lastigste banen heeft. Verschillende oorlogen waaronder met een aantal landen die gewoon heel onvoorspelbaar zijn, en een NAVO-bondgenoot waar je helemaal niets mee kan. Rutte zit in een hele moeilijke situatie waarin hij moet kiezen hoe de schade zo veel mogelijk te beperken, en ik denk dat hij het meeste invloed op Trump kan hebben omdat de USA nog bondgenoot is. Nee, wat hij zegt is niet populair, en ik denk ook niet dat hij er (compleet) achter staat, maar ik denk wel dat dit op het moment de beste manier is. De rest van de NAVO-landen zijn tegen deze oorlog en willen er niet aan deelnemen, dus ik denk dat het daarom voor Rutte ook makkelijker is om te zeggen, omdat ze er toch verder niets mee doen, dan deze woorden uiten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 22:23

heidy_wilco schreef:
Ik denk dat Rutte op het moment een van de lastigste banen heeft. Verschillende oorlogen waaronder met een aantal landen die gewoon heel onvoorspelbaar zijn, en een NAVO-bondgenoot waar je helemaal niets mee kan. Rutte zit in een hele moeilijke situatie waarin hij moet kiezen hoe de schade zo veel mogelijk te beperken, en ik denk dat hij het meeste invloed op Trump kan hebben omdat de USA nog bondgenoot is. Nee, wat hij zegt is niet populair, en ik denk ook niet dat hij er (compleet) achter staat, maar ik denk wel dat dit op het moment de beste manier is. De rest van de NAVO-landen zijn tegen deze oorlog en willen er niet aan deelnemen, dus ik denk dat het daarom voor Rutte ook makkelijker is om te zeggen, omdat ze er toch verder niets mee doen, dan deze woorden uiten.

Dit vind ik eigenlijk best een bijzondere uitspraak. Want als bijvoorbeeld een Thierry Baudet wat zegt, dan wordt er meteen over doorgezeurd en wordt het allemaal letterlijk genomen en jaren later nog weer herhaald. En nu zou het van Rutte ineens kunnen omdat hij probeert te likken? Terwijl als je A zegt en B denkt het in mijn ogen in beide gevallen hetzelfde is: je liegt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 22:42

Volgens mij hebben Rutte en Baudet verschillende functies en doelen ;)