Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:50

esje01 schreef:
Een mp is geen dictator die alle macht heeft.

De mp heeft weldegelijk een sturende rol. Hij (of in theorie zij) kan namelijk onderwerpen zelfstandig op de agenda van de ministerraad zetten, ongeacht of dat in het verkiezingsprogramma of het regeringsbeleid staat. En de mp coordineert al het beleid en de regering, en bepaalt als voorzitter wat er wel en niet behandeld wordt.
Ook in Europa trouwens.
Volgens mij snap je het principe van onze democratische regering niet helemaal.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:54

Helemaal mee eens NPS! Mooi verwoord. Neo liberaal beleid is voor mij persoonlijk helemaal prima. Ik ben blank, gezond, verdien bovenmodaal. Maar als ik in de toekomst ziek zou worden, of mijn baan zou verliezen, dan denk ik niet dat ik zo blij zou zijn. Als je bijvoorbeeld nog maar een paar jaar voor je AOW je baan verliest, en je 18 maanden ipv 24 maanden WW krijgt, maakt dat echt wel verschil. Of kijk naar alle fouten die bij het UWV gemaakt worden.

Hebben we bedrijven nodig? Natuurlijk! Maar moeten die grote ondernemingen, met name erg vervuilende sectoren, allerlei voordeeltjes krijgen? Kan dat niet wat minder? Want uiteindelijk betalen wij gezamenlijk die voordeeltjes voor de grote ondernemingen.

De werkeloosheid is erg laag, zal ook zo blijven gezien de vergrijzing. We worden steeds afhankelijker van arbeidsmigranten, die aantallen stijgen en stijgen, met de bijbehorende druk op onze samenleving. Moeten we niet eens nadenken in welke sectoren we in NL willen investeren? Welke sectoren zijn het minst belastend en het meest renderend?

En kan de belasting op inkomen uit vermogen niet minstens gelijk gesteld worden aan de belasting op arbeid?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:54

Veronica2 schreef:
Onze politiek is heel anders dan de Amerikaanse, ons stelsel van wet- en regelgeving verschilt in hoge mate van dat van de VS en ik zie dus helemaal niet dat Amerika een voorbeeld voor Nederland zou zijn en ik zie ook niet dat een VVD zich daarop richt. Maar ik zie wel hoe een goed ondernemersklimaat bijdraagt aan een goed functionerende economie en bijdraagt aan de staat van de maatschappij.

Gelukkig is ons stelsel wel wat stabieler. Maar denk niet dat het niet kapot kan. Dat kan wel degelijk. Op het gebied van de rechtstaat is er ook al genoeg uitgehold en ga je daar mee door dan kom je vanzelf op een heel gevaarlijk punt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:56

Benzz schreef:
Shadow0 schreef:

Dat het ook jouw zorg is die wordt uitgewoond en jouw vangnet dat steeds kariger wordt en als je kinderen hebt het onderwijs voor jouw kinderen dat steeds slechter wordt. Dat de kans ook voor jou toeneemt dat je slachtoffer wordt, van criminaliteit die niet effectief bestreden wordt, of onveiligheid waar men niks tegen wil doen, of van fouten bij de overheid waar je je niet tegen kunt verdedigen. Dat het ook jouw samenleving is die slechter wordt als samenleving.

Je doet net alsof we het zo ontzettend slecht hebben in dit land. Dat is gewoonweg niet zo.

Mee eens. We zijn in Nederland juist op veel fronten erg verwend geweest en klagen dan steen en been omdat het allemaal een tandje minder moet.
Tja, de geldpot van de overheid is toch echt een keer leeg.

Milieu krijgt langzamerhand wel steeds meer prioriteit en dat neemt direct en indirect ook een flinke hap uit het budget. Scholen hebben ook lang subsidies gekregen voor allerlei extra's terwijl dit soms helemaal niet nodig bleek en scholen dit geld gewoon op de rekening lieten staan. In mijn optiek mag er best eens wat strenger worden gekeken naar wie bepaalde toeslagen en subsidies ook echt nodig heeft. Veel geld gaat nu naar mensen die best zonder kunnen, maar als je ergens 'recht' op hebt, zijn er maar weinig mensen die van zo'n regeling geen gebruik maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:04

journee schreef:
Mee eens. We zijn in Nederland juist op veel fronten erg verwend geweest en klagen dan steen en been omdat het allemaal een tandje minder moet.
Tja, de geldpot van de overheid is toch echt een keer leeg.

Als het echt zou kloppen dat het minder moest dan zou ik het volledig met je eens zijn.
Maar het probleem is dat de verdeling niet klopt. Dat het steeds meer richting de mensen met het meeste geld gaat en de grote bedrijven. Daar is het hele probleem. De rijken worden steeds rijker, dus er is genoeg.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:04

Daar ben ik het ook wel gedeeltelijk mee eens Journee. Genoeg mensen die niet meer gaan werken, ondanks een parttime baan, omdat ze dan toeslagen verliezen.

Je kan dat belastingtechnisch echt veel beter regelen.

Maar dat moet ergens van betaald worden. En het zwaarder belasten van vermogen, of afschaffen van andere voordeeltjes voor de hogere inkomens (box 2/box 3/ hypotheekrenteaftrek voor woningen van bijvoorbeeld een miljoen/ zwaarder belasten van grote erfenissen) dat zal niet snel gebeuren met een neo liberaal/rechts kabinet.

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:49

Nou de brief van de huurverhoging is binnen. Dus geen bevriezing van de huren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:10

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:23

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:39

Shadow wil terug naar het land dat we vroeger waren. Over welke periode hebben we het dan? Begin jaren 60, toen mijn moeder haar goede baan op moest geven omdat ze ging trouwen? De rest van de jaren 60, toen we in een schimmelig souterrain woonden zonder badkamer? Jaren 70, toen we verhuisd waren - geen schimmel meer, maar met meerdere buren op 1 trap, huis volkomen ongeisoleerd (de ijsbloemen stonden op de ramen van mijn slaapkamertje) en nog steeds geen badkamer (zelfs geen douche, die werd begin jaren 80 pas door de woningbouw ingebouwd)?

Ik had slechte ogen. Moest naar het oogziekenhuis. Maar ja, ziekenfondspatiënt, dus in de ochtend om 8 uur in de wachtkamer gaan zitten die dan al stampvol was en hopen dat je aan de beurt was gekomen voor om 13:00 uur de sessie voor die dag was afgesloten. Hoe groot was het contrast toen ik in de jaren 80 bij de gemeente ging werken en "particulier werd", en ik ineens op een bepaalde tijd een afspraak had en de dokter me met een handdruk kwam begroeten. Grote jeugdwerkloosheid en woningtekort waren er trouwens ook in die tijd.

Dus hoeveel beter was het "vroeger"? Ik wil in ieder geval voor geen goud terug!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:56

nps schreef:
journee schreef:

Daar heb je tot op zekere hoogte gelijk in. Er zijn natuurlijk ook genoeg bedrijven zonder werknemers en bedrijven die alleen voor andere bedrijven produceren. Maar in een goed draaiende economie zijn inderdaad alle partijen belangrijk.

Daarom begrijp ik niet zo goed waarom iemand zo op bedrijven af geeft? Zonder bedrijven is het als werknemer op een houtje bijten, hand op houden bij de overheid of zelf een bedrijf beginnen. De eerste twee opties lijken mij niet heel wenselijk en de laatste optie is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

MEnsen geven niet af op bedrijven, maar op stomme bedrijven. Die bijvoorbeeld heel vervuilend zijn, mensen uitbuiten, of weinig waarde leveren. Als je die reguleert, jaag je ze weg. De vraag is, hoe erg is dat?

En wat valt bij jou onder de noemer stomme bedrijven? Twee chemie bedrijven stoppen in Nederland omdat het hier te duur wordt, terwijl de het bedrijf hier wel aan alle milieu regels moest voldoen, iets wat ergens buiten Nederland wellicht niet het geval is. Denk jij dat het klimaat stopt aan de Nederlandse grens?

Daarnaast wordt Nederland zo steeds minder zelfvoorzienend en meer afhankelijk van landen waar we misschien helemaal niet afhankelijk van willen zijn. Lijkt me ook niet echt verstandig.

Als een bedrijf hier vertrekt kost dit mensen hun baan. Mensen uitbuiten gebeurt vele malen meer en makkelijk buiten Nederland, hier wordt tenminste nog gecontroleerd.

Dus als je het mij vraagt is het 'wegjagen' van bedrijven op elk vlak een hele domme zet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:06

vreemde woordkeuze, 'stomme bedrijven' ... ik neem aan dat je ons bedrijf (voedselproducent) hier ook mee bedoelt?
Laatst bijgewerkt door juval op 30-04-25 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:06

prompter schreef:
Shadow wil terug naar het land dat we vroeger waren.

Shadow wil helemaal niet terug naar het land dat we vroeger waren.

Maar ik zou wel de uitgangspunten die we vroeger hadden weer centraal willen zetten. Namelijk rechtvaardigheid, rechtsbescherming, solidariteit, welzijn, goed onderwijs... zeg maar de meeste dingen van de Grondwet en dan niet als gimmick maar echt om ons best te doen dat zo goed mogelijk in te richten.

En dat is altijd een afweging en het is altijd puzzelen, maar het neoliberale gedachtegoed verwerpt veel van die uitgangspunten als behorende tot de Staat, en probeert ze in plaats daarvan buiten de democratie te plaatsen. Ook is het uitgangspunt vaak niet om een goede maatschappij in z'n geheel te zijn, met wederzijdse rechten en plichten, maar om er in eerste instantie zelf beter van te worden, en als iemand anders daar problemen mee heeft dan moeten ze er maar wat tegen doen.

Dat uitgangspunt leidt tot niets, want het betekent alleen maar dat je de hele tijd bezig bent met elkaar te misleiden, controleren, af te bluffen, sluipwegen te vinden. En dat ondermijnt de samenleving.

En dat ondermijnen is ook echt bewust. Ik vond de discussie rond de studentensporten bijvoorbeeld heel tekenend: het goedkoop sporten voor studenten wordt afgeschaft, niet alleen omdat men alles van geld wil schrappen, maar vooral ook omdat sportscholen een leuke markt zijn die geld willen verdienen. En de beslissing volgt geheel toevallig na een leuke donatie van BeterFit of wie was het ook alweer. Maar die studentensportverenigingen waren niet slechts sportscholen waar je komt om even je ding te doen: het zijn sociale netwerken, structuren, manieren om te oefenen met het organiseren en besturen, waar je achter de bar staat, meehelpt met de beginnerscursussen, coach of scheidsrechter kan worden en nog heel veel meer. Geldt voor andere sportverenigingen ongetwijfeld ook, maar daar ben ik iets minder bekend mee. En ze hebben al heel veel te verduren door alle manieren waarop dat onder druk staat: kortere studententijd, meer prestatiedruk, geen woningen, veel kortdurende buitenlandse studenten die niet zomaar deel kunnen nemen aan die netwerken, oplopende kosten, kennistentamens vervangen door tijdrovende opdrachten, aanwezigheidsplicht en nog tig dingen.

Maar nu moet ook dat laatste beetje dus kapot, niet omdat het zoveel geld kost, maar vooral omdat men hoopt dat er veel geld te halen valt. De studenten hebben dat geld niet - dus moeten ze werken. Waar ze eerst vanuit hun deelname aan een sport langzaam konden groeien in hun functies moeten ze nou eerst presteren in betaalde functies voor ze uberhaupt kunnen sporten. En natuurlijk verliest men daarop: een goed deel wordt uiteraard afgeroomd voor de winst. Dat is waar het BeterFit om gaat tenslotte. Maar zie vooral ook wat er verloren gaat: de sociale structuren, de mogelijkheden om laagdrempelig te oefenen met allerlei verschillende functies, het gevoel van saamhorigheid, inspraak.

Het was zeker niet allemaal beter vroeger. Maar er zijn wel mooie dingen gedaan. En dat kan nog steeds, het 'tandje minder' dat we moeten doen gaat vooral over CO2-uitstoot en verspilling van grondstoffen, niet over wat we als mensen zelf kunnen doen in gezamelijkheid, zoals dus allerlei verenigingen. De overheid biedt een beetje gelegenheid, de mensen vullen het vervolgens heel rijk in. Maar die gezamelijkheid wordt welbewust gesloopt, en daar heb ik grote bezwaren tegen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:08

Ik ben serieus wel benieuwd of er een land is waar dat bestaat.. want op zich klinkt dat super en zou je denken dat meer mensen dat willen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:09

Ik denk niet dat dat ergens voorkomt. Was het maar waar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:13

Zorgverzekering werd verandert met als voornaamste doel, veel minder lange wachttijden :+
Onderwijs wordt tegenwoordig van laag tot hoog uitgehold, hebben ze zelf ook schuld aan. Zelfstandige scholen doen het beter dan grote groepen scholen die onder een organisatie vallen( grote overhead en maar vergaderen)
Het wordt echt tijd dat de overhead eens flink uitgehold wordt, in onderwijs, in zorg , in de ambtenarij bij alle organisaties.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:14

Nou, vlieg Musk maar in dan, die weet er wel raad mee met zijn kettingzaag }>

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:15

Loretta schreef:
Ze moeten voor 1 Mei een brief sturen anders kunnen ze de huur op 1 Juli niet meer verhogen. Vanwege een termijn van 2 maanden waarin de huurverhoging bekend gemaakt moet zijn.

https://www.omroepwest.nl/politiek/4959 ... -verhoging

Ik ben benieuwd als het er door komt of alle personen die een huursverhoging hebben gekregen dit geld terug gaan zien, maar ik ben bang van niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:17

prompter schreef:
Shadow wil terug naar het land dat we vroeger waren. Over welke periode hebben we het dan? Begin jaren 60, toen mijn moeder haar goede baan op moest geven omdat ze ging trouwen? De rest van de jaren 60, toen we in een schimmelig souterrain woonden zonder badkamer? Jaren 70, toen we verhuisd waren - geen schimmel meer, maar met meerdere buren op 1 trap, huis volkomen ongeisoleerd (de ijsbloemen stonden op de ramen van mijn slaapkamertje) en nog steeds geen badkamer (zelfs geen douche, die werd begin jaren 80 pas door de woningbouw ingebouwd)?

Ik had slechte ogen. Moest naar het oogziekenhuis. Maar ja, ziekenfondspatiënt, dus in de ochtend om 8 uur in de wachtkamer gaan zitten die dan al stampvol was en hopen dat je aan de beurt was gekomen voor om 13:00 uur de sessie voor die dag was afgesloten. Hoe groot was het contrast toen ik in de jaren 80 bij de gemeente ging werken en "particulier werd", en ik ineens op een bepaalde tijd een afspraak had en de dokter me met een handdruk kwam begroeten. Grote jeugdwerkloosheid en woningtekort waren er trouwens ook in die tijd.

Dus hoeveel beter was het "vroeger"? Ik wil in ieder geval voor geen goud terug!

Dat de zorg slechter zou zijn geworden klopt inderdaad niet. Hier een vergelijking hoe het zit met prijs, kwaliteit en wachtlijsten toen en nu:

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2023/dit-heeft-16-jaar-marktwerking-in-de-zorg-ons-gebracht

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:23

purny schreef:
Loretta schreef:
Ze moeten voor 1 Mei een brief sturen anders kunnen ze de huur op 1 Juli niet meer verhogen. Vanwege een termijn van 2 maanden waarin de huurverhoging bekend gemaakt moet zijn.

https://www.omroepwest.nl/politiek/4959 ... -verhoging

Ik ben benieuwd als het er door komt of alle personen die een huursverhoging hebben gekregen dit geld terug gaan zien, maar ik ben bang van niet.

Ik weet eigenlijk ook niet of er al bekend is wanneer de kamer er over gaat stemmen

De politiek doet wel vaker iets niet wat ze eerst gezegd hebben te doen. Maar als er in September pas over gestemd wordt is het veel te laat. Daarom sturen de verhuurders de aanzegging dan ook maar net op het laatste moment. Dan hebben ze wat ze willen mocht Den Haag toch nog draaien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:25

Cer schreef:
Ik ben serieus wel benieuwd of er een land is waar dat bestaat.. want op zich klinkt dat super en zou je denken dat meer mensen dat willen?

Nou eh, Nederland dus. En de Scandinavische landen. En Duitsland in zekere mate. Die uitgangspunten staan rechtstreeks in de Grondwet en zijn in allerlei vormen ook tot uiting gekomen in beleid in Nederland. Nooit perfect of af, maar we hebben er wel echt aan gewerkt, tot de omslag kwam en er bewust gekozen werd om het af te stoten. En inmiddels dus zelfs om het actief tegen te werken.

En het leeft nog steeds: Utrecht als gemeente probeert een boel van deze dingen in stand te houden en aan te moedigen (en Amsterdam voor zover ik weet ook), maar is dus ook al een paar keer in rechtstreekse strijd geraakt met de landelijke overheid die geprobeerd heeft de gemeente te stoppen in een aantal van die zaken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:33

Er werken veel te veel mensen aan de zorg en niet in de zorg, daarnaast hebben imo zorgverzekeraars een veel te grote zeggenschap. Bvb palliatieve zorg thuis, ga je niet binnen korte tijd dood dan moet je naar een hospice . Er zijn schrijnende verhalen van oude stervende mensen die heel graag in eigen omgeving wilden overlijden. Geen enkel medeleven maar voor de laatste week , hup naar hospice , 50 km verderop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:40

journee schreef:
Dat de zorg slechter zou zijn geworden klopt inderdaad niet. Hier een vergelijking hoe het zit met prijs, kwaliteit en wachtlijsten toen en nu:

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2023/dit-heeft-16-jaar-marktwerking-in-de-zorg-ons-gebracht

Dat artikel is wel alweer een paar zorgverslechteringen oud. De gevolgen van bv leveringsproblemen van medicijnen wordt niet meegenomen.

Maar ook is het altijd de vraag wat 'zorgkwaliteit' precies is. In een aantal onderzoeken worden oudere mensen bv niet eens meegenomen, dus als je die aan hun lot overlaat telt dat niet mee in de cijfers. Dat zal mogelijk ook gelden voor thuislozen die zich niet kunnen verzekeren (een tamelijk belachelijk idee op zich) maar ook niet zomaar geregistreerd zijn. En verder kunnen de zorg en de zorgverzekeraars 1 ding echt fantastisch goed omdat er ook echt heel veel geld in gestoken wordt, en dat is het masseren van de data tot ze aansluiten bij allerlei uitkomstmaten en definities, zonder het inhoudelijke werk te doen.

Dus als de toegankelijkheid van zorg gemeten wordt als de tijd tussen aanmelding en behandeling, dan raak je die aanmelding een maandje kwijt, totdat iemand er achteraan belt en dan zeg je heel onschuldig: 'oh, er moet zeker iets fout zijn gegaan met het systeem, ik verwerk het nu direct', en dan zijn er alweer een paar patienten afgevallen omdat ze die stap van het nabellen niet zetten, en je hebt een maand wachttijd gewonnen bij de patienten die er wel een punt van maakt, en het komt nergens in de registraties terug.

(En ik kan helaas de bron niet meer terugvinden maar een van de ziekenhuizen in Brabant, ik meen het Tweestedenziekenhuis, heeft destijds gezegd dat dat een tactiek was om onder het omzetplafond van de verzekering uit te komen zonder de patienten iets te hoeven zeggen.)

Of je doet wel een intake, maar vervolgens laat de vervolgbehandeling lang op zich wachten. Dit was een staande praktijk in de GGZ tot ook de wachttijd tussen intake en behandeling werd geregistreerd. Maar nu worden er wel veel mensen afgewezen na de intake.

De trucjes zijn eindeloos en we kennen de helft nog niet. Als we al dat geld en al die energie zouden steken in het gewoon bieden van zorg aan mensen die het nodig hebben zouden we als maatschappij beter af zijn. En tegelijkertijd zou je dat dus niet in de statistieken terugvinden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:42

BigOne schreef:
Er werken veel te veel mensen aan de zorg en niet in de zorg, daarnaast hebben imo zorgverzekeraars een veel te grote zeggenschap. Bvb palliatieve zorg thuis, ga je niet binnen korte tijd dood dan moet je naar een hospice . Er zijn schrijnende verhalen van oude stervende mensen die heel graag in eigen omgeving wilden overlijden. Geen enkel medeleven maar voor de laatste week , hup naar hospice , 50 km verderop.

Grootste probleem is inderdaad niet het zorgsysteem zelf, maar de bureaucratie eromheen. Dat blijkt ook uit het linkje hierboven over de zorg en dat is iets waar zeker nog veel winst in te behalen valt.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:45

Lieser schreef:
esje01 schreef:
Een mp is geen dictator die alle macht heeft.

De mp heeft weldegelijk een sturende rol. Hij (of in theorie zij) kan namelijk onderwerpen zelfstandig op de agenda van de ministerraad zetten, ongeacht of dat in het verkiezingsprogramma of het regeringsbeleid staat. En de mp coordineert al het beleid en de regering, en bepaalt als voorzitter wat er wel en niet behandeld wordt.
Ook in Europa trouwens.
Volgens mij snap je het principe van onze democratische regering niet helemaal.

Als actief zijnde in de politiek , denk ik dat je wat vlug bent in je conclusie
En een dictator werkt echt anders.
En hier laat ik het bij