Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:54

nikkel schreef:
Voorlopig zie ik dat helaas niet gebeuren. Noord Korea heeft afscheid genomen, van een hele hoop overbodige munitie. Zij richten zich op de ballistische raketten, dan heb je de ouderwetse munitie niet meer nodig. Tegen de tijd dat het Noord Koreaanse spul op is, produceren ze (Rusland) zelf weer meer. Hoop doet leven, zegt men.

Ik weet niet of een mafkees als Kim ooit 'overbodige munitie' kan hebben. Logisch denkend wel natuurlijk. Maar in hoeverre hij daar echt mentaal toe in staat is?!

V.w.b. de ballistische raketten: Noord Korea gaat ervan uit dat het kapitalisme Noord Korea wil binnen pikken. Dan komt het dus tot een conventionele oorlog. Die win je niet met ballistische raketten. Daarvoor heb je 'boots on the ground' nodig. En die hebben kogels nodig.

Ben het wel met je eens dat Rusland nu ruim te tijd krijgt om zichzelf weer te bewapenen met eigen middelen. In dat opzicht een slimme actie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:06

[quote="pien_2010]

Cowboy is een bijzondere bokker en fijn!![/quote]

Credit where credit's due.

nikkel

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:32

Omdat Oekraïne steeds beter in staat is luchtaanvallen te onderscheppen, zal je zien dat Rusland terug gaat naar het conventionele oorlog voeren, heel veel materiaal te gelijker tijd in combinatie met grote hoeveelheden drones.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:38

nikkel schreef:
Omdat Oekraïne steeds beter in staat is luchtaanvallen te onderscheppen, zal je zien dat Rusland terug gaat naar het conventionele oorlog voeren, heel veel materiaal te gelijker tijd in combinatie met grote hoeveelheden drones.

Als je 'landjepik' wil doen dan is een conventionele oorlog/boots on the ground de enige manier. Je kunt wel een atoombom (theoretisch even) op je tegenstander gooien maar dan heb je niks aan het veroverde land want je eigen mensen kunnen er niet naar toe zonder 'glow in the dark' te worden. Dat schiet dan weer niet op.

Idem met biologische oorlogsvoering (zoals Anthrax).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 20:10

Ik hoop maar dat de US steun niet op de rem gaat want dan gaat het niet de goede kant op.

De meerjarige uitputtingsslag wordt iedere dag meer werkelijkheid -O-
Canada zou wel eens aardig in de goede richting kunnen zitten met hun 5 jaar ondersteuningsproject.
https://www.nu.nl/buitenland/6288010/oe ... reigt.html

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:06

Droevig!!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:52

Realistisch gezien is het niet haalbaar voor Oekraïne om de door Rusland geannexeerde gebieden, terug te veroveren. In de komende winter zal Rusland nog veel meer mijnenvelden etc aanleggen, tezamen met het geruilde materieel uit Noord Korea wordt het steeds problematischer. ( Ik hoop dat ik het verkeerd zie)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:55

nikkel schreef:
Realistisch gezien is het niet haalbaar voor Oekraïne om de door Rusland geannexeerde gebieden, terug te veroveren. In de komende winter zal Rusland nog veel meer mijnenvelden etc aanleggen, tezamen met het geruilde materieel uit Noord Korea wordt het steeds problematischer. ( Ik hoop dat ik het verkeerd zie)

Ik denk niet dat je het verkeerd ziet. Generaal Modder staat voor de deur (of heeft het pand al betreden). De boel valt dadelijk (over en weer) stil qua troepenbewegingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 10:06

Ik denk al vanaf het begin dat eenmaal geannexeerde gebieden ook op lange termijn zo gaan blijven.
Het belangrijkste is waarschijnlijk dat deze gebieden niet langzaam steeds groter worden.
Rusland „verslaan“ gaat niet gebeuren. Hooguit komt er ooit een betere persoon aam de macht in Rusland die helemaal geen zin heeft in landje pik. Maar ja….

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:20

Cowboy55 schreef:
Ik denk niet dat je het verkeerd ziet. Generaal Modder staat voor de deur (of heeft het pand al betreden). De boel valt dadelijk (over en weer) stil qua troepenbewegingen.

Eerst vorst. Hoewel je het met de klimaatverandering tegenwoordig niet meer weet. Maar normaal gesproken komt er eerst wat maanden stevige vorst. En als sneeuw en ijs in het voorjaar gaan smelten, komt de modder. Без дороже, letterlijk 'zonder wegen' noemen ze het in Rusland.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:44

Cowboy55 schreef:
nikkel schreef:

Uiteindelijk gaat denk ik bepalend zijn of Oekraïne een overwicht in de lucht gaat krijgen, zo niet wordt vooruitgang heel lastig, modder of geen modder.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:49

Sizzle schreef:
Ik hoop maar dat de US steun niet op de rem gaat want dan gaat het niet de goede kant op.

Canada zou wel eens aardig in de goede richting kunnen zitten met hun 5 jaar ondersteuningsproject.

Er zou binnenkort een voorstel vanuit het Huis komen, maar dit wordt gekoppeld aan de financiering van de grens met Mexico, ik voorzie daar wel wat problemen. Er is wel een meerderheid in het huis en de Senaat onder republikeinen voor steun aan Oekraïne, maar in het Huis traineert de minderheid de boel momenteel vrij effectief. Voor de mensen die nog steeds denken dat Biden de Lend Lease kan gebruiken, deze is ongebruikt verlopen op 30 september.

https://mil.in.ua/en/news/the-lend-leas ... s-expired/

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:06

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:08

martichr schreef:
Sizzle schreef:

Er gaat weer voor 400 miljoen naar Oekraïne, maar dat is veel te weinig. Er zou binnenkort een voorstel vanuit het Huis komen, maar dit wordt gekoppeld aan de financiering van de grens met Mexico, ik voorzie daar wel wat problemen. Er is wel een meerderheid in het huis en de Senaat onder republikeinen voor steun aan Oekraïne, maar in het Huis traineert de minderheid de boel momenteel vrij effectief. Voor de mensen die nog steeds denken dat Biden de Lend Lease kan gebruiken, deze is ongebruikt verlopen op 30 september.

https://mil.in.ua/en/news/the-lend-leas ... s-expired/

Tijd dat de EU meer doet..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:12

Wanneer de westerse wereld niet zo in zijn broek had gescheten en nog steeds schijt voor Putin was er allang een beslissing gevallen en had dat zeer veel vernietiging en doden gescheeld. Oekraïne krijgt genoeg om door te modderen en te weinig om Putin te verslaan .

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:48

Inderdaad. De enige manier om dit te veranderen is ten dele omschakelen naar een oorlogseconomie in het westen. Daar zal het echter nooit van komen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:01

martichr schreef:

Nederland heeft 500 miljoen Euro toegezegd voor de eerste helft van komend jaar.

F16s onderweg (het is hier tenminste heerlijk rustig de laatste tijd :) ).

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:10

Irmaz, de begroting van Rusland is wat ik gelezen heb, 160 miljard voor defensie komend jaar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:11

BigOne schreef:
Wanneer de westerse wereld niet zo in zijn broek had gescheten en nog steeds schijt voor Putin was er allang een beslissing gevallen en had dat zeer veel vernietiging en doden gescheeld. Oekraïne krijgt genoeg om door te modderen en te weinig om Putin te verslaan .

Deels gevoelsmatig eens.

Maar ik denk ook dat, door het allemaal zo langzaam uit te smeren er veel andere potentiële brandhaarden in de wereld op een wat lager niveau zijn gaan branden (en misschien zijn opgelost doordat landen een kant hebben gekozen). Een ander positief ding is dat er inmiddels veel geld is vrijgemaakt, ik denk veel meer dan wanneer de wereld meteen in het begin was ontploft. Daarnaast is er ook tijd gekocht om de industrie te activeren en de mensen voor te bereiden. En niet te vergeten, er is nu tijd om een nieuwe wereldorde te zoeken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:14

nikkel schreef:
Irmaz, de begroting van Rusland is wat ik gelezen heb, 160 miljard voor defensie komend jaar.

Ben benieuwd waaraan ze die gaan uitgeven :j Het grootste gedeelte van de wereld doet geen zaken met ze.
Dode en uitgehongerde werknemers verzetten meestal niet veel werk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:42

Irmaz , meteen in het begin was niet verstandig , klopt maar we zijn al bijna 2 jaar verder. Bij elke levering van zwaardere wapens , hup hetzelfde dreigement van de Russen . En er gebeurt niets. Daarom zou er bvb een jaar geleden al f-16 en scrams in de Oekraïne moeten zijn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:18

Irmaz, je kan de Russen wel weg willen bagatelliseren alleen zo werkt het niet. Voorlopig bombarderen de Russen er lustig op los en hebben de Oekraïners in puin gegooide steden, dorpen etc. De tegenaanval is gestokt, en met de aankomende winter is dat geen gunstig vooruit zicht.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:51

BigOne schreef:
Irmaz , meteen in het begin was niet verstandig , klopt maar we zijn al bijna 2 jaar verder. Bij elke levering van zwaardere wapens , hup hetzelfde dreigement van de Russen . En er gebeurt niets. Daarom zou er bvb een jaar geleden al f-16 en scrams in de Oekraïne moeten zijn.

Ja eens hoor, ik had ook heel erg mijn hoop op dit zomeroffensief gezet.
Het is zo lastig om te bepalen waarom dingen niet sneller gaan, er spelen geopolitiek zo veel belangen mee die we van de grond niet kunnen zien. Ruslands arm gaat al sinds de vroege Sovjet-Unie heel ver de wereld in, er zijn nog veel oude "communistische" partijen die vele jaren betaald zijn door Rusland. Niet alleen in Europa maar in heel de wereld.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:47

irmaz schreef:
martichr schreef:

Nederland heeft 500 miljoen Euro toegezegd voor de eerste helft van komend jaar.

F16s onderweg (het is hier tenminste heerlijk rustig de laatste tijd :) ).

Ja.. maar ik had het over de EU.. waar dwarsliggers als Hongarije de hulp in de weg blijven zitten. De EU moet gezamenlijk meer doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:57

Wordt tijd dat dat Veto-recht op de schop gaat zowel in de EU als in de VN.