Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:31

mysa schreef:
Er is sowieso te weinig naar Poetin geluisterd. Hiermee wil ik helemaal niets goedpraten maar ik ben ervan overtuigd dat als 'het westen' toeschietelijker was geweest in het eerste decennium van deze eeuw, deze inval en de annexatie van de Krim niet plaatsgevonden zouden hebben.

Dat denk ik ook!

Beiden kampen hadden dit anders moeten doen, want nu wordt de Oekraine opgeofferd en dat vind ik zo triest.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:33

Pandora2 schreef:
Ja, zoiets werd in dat gesprek ook gezegd inderdaad.
Maar ik volg en volgde veels te weinig de internationale politieke strubbelingen van de voorbije jaren, dus ik moet nu telkens een inhaalrace doen :')

Als je zoekt op Jaap de Hoop-scheffer rusland vind je wat intervieuws en vandaar zoekt het wat makkelijker naar wat er in de afgelopen 14 jaar nou eigenlijk de aanloop geweest is van dit conflict.

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:37

Al is er te weinig geluisterd.. op deze manier ben je geen oorlog aan het voeren, maar gewoon een volk aan het uitmoorden. En dat is gewoon not done.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:50

Sunnda schreef:
mysa schreef:
Er is sowieso te weinig naar Poetin geluisterd. Hiermee wil ik helemaal niets goedpraten maar ik ben ervan overtuigd dat als 'het westen' toeschietelijker was geweest in het eerste decennium van deze eeuw, deze inval en de annexatie van de Krim niet plaatsgevonden zouden hebben.

Dat denk ik ook!

Beiden kampen hadden dit anders moeten doen, want nu wordt de Oekraine opgeofferd en dat vind ik zo triest.

Tja, dit begint op victim blaming te lijken. Poetin kon gewoon in Rusland doen wat hij wou maar de Krim moest erbij. Te weinig geluisterd misschien vanuit het westen , ze hadden in 2014 al in moeten grijpen .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:56

Nee, dat is geen victim blaming. Dat is oorzaken zoeken voor de radicalisering van Poetin.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:00

Ik vind het heel erg dubbel hoor...
Ik zie het een beetje als mogelijke oorzaken, maar die oorzaken treffen in mijn optiek geen schuld.
Het is toch lastig dat er ik weet niet hoeveel landen gewoon oke zijn met hun grenzen (zoals bijvoorbeeld die vertegenwoordiger (?) van Kenia bij de VN veiligheidsraad sprak) en dat Rusland, of in ieder geval Putin, dat vermogen niet bezit en dat DAAROM er zoveel landen bij zichzelf te rade moeten gaan wat ze verkeerd hebben gedaan.

Ik begrijp wel waarom mensen dit vinden rieken naar victim blaming. En als het van mens tot mens zou gaan, zou je hier volgens mij ook spreken van narcisme vanuit mens Putin, en het constant zoeken naar wat heb ik fout gedaan van de andere 'persoon'.

Als het in zoveel landen vanzelfsprekend is om je landsgrenzen te respecteren, waarom is het probleem dan van diezelfde landen? Dat vind ik lastig...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:11

mysa schreef:

Dit geloof ik niet. Putin is al veel langer onderhuids bezig om het Russische Rijk te vormen, zie alle schimmige geldstromen in de laatste paar verkiezingen in Europa en de VS. In Ukraïne hadden ze ook een puppet-regering zitten maar dat is in een opstand in (2016?) verjaagd.
Putin stamt uit de koude oorlog en is in zijn jeugd helemaal doordrenkt met haat en verachting voor het Westen. Naarmate mensen ouder worden gaan ze vaak weer terug naar hun roots. Tel daar bij op dat Putin (en aanhangers) mee hebben willen (en mogen) huilen met de vermogende rijken maar zich daar waarschijnlijk nooit thuis hebben gevoeld (want juist dat is het verderfelijke westen aldus de sovjet-doctrine) en vermoedelijk ook de spelregels daarvan niet helemaal doorzien, heeft de haat weer aangewakkerd. Zie zijn speech waarin hij los gaat op de foie gras etende miami clan.
Het is ook een standaard reactie wanneer je de zaken intern niet op orde krijgt je een externe vijand gaat zoeken en daar is hij dus al zo'n 20 jaar mee bezig...
Ik denk eerder dat het westen te toeschietelijk is geweest de afgelopen decennia.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:13

Sunnda schreef:
Pandora2 schreef:
Ja, zoiets werd in dat gesprek ook gezegd inderdaad.
Maar ik volg en volgde veels te weinig de internationale politieke strubbelingen van de voorbije jaren, dus ik moet nu telkens een inhaalrace doen :')

Als je zoekt op Jaap de Hoop-scheffer rusland vind je wat intervieuws en vandaar zoekt het wat makkelijker naar wat er in de afgelopen 14 jaar nou eigenlijk de aanloop geweest is van dit conflict.

Thanks !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:14

Waarom moet de westerse wereld oorzaken zoeken voor Poetins gedrag? Hij had niets te vrezen van andere landen. Alleen al de reden die hij aangeeft voor de inval en dit zoveel mogelijk geheim houd voor eigen bevolking zegt al genoeg. Zijn opmerking dat hij niet vast wil zitten aan een navo land is al belachelijk, Oekraïne veroveren dan zit hij vast aan navo landen en inmiddels dreigt hij ook andere landen om geen lid van navo te worden anders ondergaan ze hetzelfde lot als de Oekraïne.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:22

irmaz schreef:
mysa schreef:

Dit geloof ik niet. Putin is al veel langer onderhuids bezig om het Russische Rijk te vormen, zie alle schimmige geldstromen in de laatste paar verkiezingen in Europa en de VS. In Ukraïne hadden ze ook een puppet-regering zitten maar dat is in een opstand in (2016?) verjaagd.

2014. Dat is mede aanleiding voor Putin geweest om de Krim te bezetten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:24

Sunnda schreef:
Dat denk ik ook!

Tja, dit begint op victim blaming te lijken. Poetin kon gewoon in Rusland doen wat hij wou maar de Krim moest erbij. Te weinig geluisterd misschien vanuit het westen , ze hadden in 2014 al in moeten grijpen .[/quote]
Met beide kampen bedoel ik de grootmachten Amerika en Rusland.
Beiden zijn niet echt slachtoffer, dus victim blaming is wat overdreven

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:27

irmaz schreef:
mysa schreef:

Putin stamt uit de koude oorlog en is in zijn jeugd helemaal doordrenkt met haat en verachting voor het Westen. Naarmate mensen ouder worden gaan ze vaak weer terug naar hun roots. Tel daar bij op dat Putin (en aanhangers) mee hebben willen (en mogen) huilen met de vermogende rijken maar zich daar waarschijnlijk nooit thuis hebben gevoeld (want juist dat is het verderfelijke westen aldus de sovjet-doctrine) en vermoedelijk ook de spelregels daarvan niet helemaal doorzien, heeft de haat weer aangewakkerd. Zie zijn speech waarin hij los gaat op de foie gras etende miami clan.
Het is ook een standaard reactie wanneer je de zaken intern niet op orde krijgt je een externe vijand gaat zoeken en daar is hij dus al zo'n 20 jaar mee bezig...
Ik denk eerder dat het westen te toeschietelijk is geweest de afgelopen decennia.

bigone schreef:
Waarom moet de westerse wereld oorzaken zoeken voor Poetins gedrag? Hij had niets te vrezen van andere landen. Alleen al de reden die hij aangeeft voor de inval en dit zoveel mogelijk geheim houd voor eigen bevolking zegt al genoeg. Zijn opmerking dat hij niet vast wil zitten aan een navo land is al belachelijk, Oekraïne veroveren dan zit hij vast aan navo landen en inmiddels dreigt hij ook andere landen om geen lid van navo te worden anders ondergaan ze hetzelfde lot als de Oekraïne.

Ik sluit me helemaal bij Irmaz & bigone aan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:36

Ik heb het vaker gezegd, maar misschien is de conference van Peter Pannekoek een goeie om voor sommigen hier te kijken.
Hij legt in jip en janneke taal aan de hand van een opmerking van onze MP uit waarom het juist super belangrijk is om WEL de oorzaak van iets te onderzoeken.

Volgens mij doen wij dat als NL ook op alle vlakken van de maatschappij en wordt dat ook als erg positief bekeken (kijk naar onder andere ons strafrecht, waarom doet iemand wat hij doet)

Maar in dit geval willen mensen gewoon alleen horen; Poetin is de duivel, het westen is fantastisch.

Prima, maar als je niet benieuwd bent naar de oorzaken, kom je nooit tot een oplossing die langer duurt dan: foei Poetin, wat ben je toch een kl*ot.. we gaan lekker oorlog voeren de komende jaren met elkaar en dat is allemaal jouw schuld.

Het valt mij hier altijd weer op hoe weinig mensen eens buiten hun emoties kunnen kijken. (En ook daar zijn de oorzaken buitengewoon interessant voor) :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:38

mysa schreef:

De Zuid Afrikaanse president zegt ook iets soortgelijks.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:39

Ik kreeg zelf, met name tijdens zijn eerste termijn, de indruk dat hij van Rusland bijvoorbeeld een open samenleving en een geaccepteerde (handels-) partner wilde maken.
Maar ondertussen moest er wel 18 jaar onderhandeld worden voor Rusland mocht toetreden tot de WTO bijvoorbeeld. Het ging allemaal heel erg schoorvoetend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:46

.... :o ik heb geen enkele behoefte om Poetin te demoniseren en ik heb bakken kritiek op de 'westerse' leefstijl.

Maar @ Sundda, wat precies zie jij dan als de oorzaken...?
(Anders dan: macht corrumpeert en Poetin wilde tsaar worden. Liefst van een groot rijk.)

De elementaire behoefte van een bufferstaat tussen Rusland en 'het Westen' kan ik mij goed voorstellen - dat was ook een tijd expliciet aan de orde.
En is uiteraard met de inval compleet uit het zicht.

(Waarbij Poetin zich dus in een lelijk parket heeft gedraaid...)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:47

mysa schreef:
Ik kreeg zelf, met name tijdens zijn eerste termijn, de indruk dat hij van Rusland bijvoorbeeld een open samenleving en een geaccepteerde (handels-) partner wilde maken.
Maar ondertussen moest er wel 18 jaar onderhandeld worden voor Rusland mocht toetreden tot de WTO bijvoorbeeld. Het ging allemaal heel erg schoorvoetend.

Maar vertrouwen is toch ook iets dat je moet opbouwen? Als er aan de andere kant geen begrip is voor hun eigen opgebouwde imago door de geschiedenis heen, is het makkelijk om te veroordelen dat het te moeizaam gaat als je er grote belangen bij hebt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:52

bigone schreef:

Dit dus.
Het Westen moet maar eens stoppen met zichzelf verantwoordelijk te voelen voor alles wat gebeurd is. Het is Putin, en Putin alleen, die beslist heeft een ander soeverein land aan te vallen. Niemand heeft hem ertoe gedwongen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:54

Sunnda schreef:
Ik heb het vaker gezegd, maar misschien is de conference van Peter Pannekoek een goeie om voor sommigen hier te kijken.
Hij legt in jip en janneke taal aan de hand van een opmerking van onze MP uit waarom het juist super belangrijk is om WEL de oorzaak van iets te onderzoeken.

Volgens mij doen wij dat als NL ook op alle vlakken van de maatschappij en wordt dat ook als erg positief bekeken (kijk naar onder andere ons strafrecht, waarom doet iemand wat hij doet)

Maar in dit geval willen mensen gewoon alleen horen; Poetin is de duivel, het westen is fantastisch.

Prima, maar als je niet benieuwd bent naar de oorzaken, kom je nooit tot een oplossing die langer duurt dan: foei Poetin, wat ben je toch een kl*ot.. we gaan lekker oorlog voeren de komende jaren met elkaar en dat is allemaal jouw schuld.

Het valt mij hier altijd weer op hoe weinig mensen eens buiten hun emoties kunnen kijken. (En ook daar zijn de oorzaken buitengewoon interessant voor) :D

Ik kan je heel goed volgen hoor... En ik ben het er ook mee eens dat het goed is om naar die oorzaken te kijken. Echter wil ik dan even het dikgedrukte aanhalen...

Mijn moeder heeft met TBS'ers gewerkt en zag al die dossiers in. Het is doorgaans (en ik weet gelukkig niet meer dan dit) hartverscheurend wat een TBS'er in zijn/haar leven heeft meegemaakt. Het schept bijna begrip voor de daden van de TBS'er, maar het praat de daden NOOIT goed... Het is enkel een basis waarop een behandelplan wordt gemaakt met als doel een eventuele terugkeer in de maatschappij.

In dit geval denk ik ook dat het heel goed is om te kijken naar de oorzaken, om te begrijpen wat er is gebeurt. Maar dat betekent in geen enkel opzicht dat het oké is wat er gebeurt binnen de geldende normen en waarden van de wereldpolitiek.
Het druist sowieso tegen de normen en waarden van veel mensen in, en dan wordt het heel erg lastig om dat stapje terug te nemen om het van een afstandje te bekijken en te relativeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 14:01

Provoceren en de schone onschuld spelen is toch niets nieuws voor Poetin?
Iets met een grote hond meebrengen naar een politieke meeting waarbij je weet dat je gesprekspartner (Merkel) bang is voor honden?

Verder gaat het ook hier duidelijk weer mis met het verschil „begrijpen van“ (nodig om van te leren voor de toekomst) en „begrip voor“ (hier niet aan de orde).

Iets willen begrijpen betekend niet dat je het goed wil praten, gewoon niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:05

mysa schreef:

Misschien wilde hij dat toen ook, hij was toen een stuk jonger. En volgens mij heeft Rusland (of in ieder geval individuele Russen) ook bakken met geld verdient door handel te drijven met het Westen. Zwitserland heeft op het moment zo'n 200 miljard dollar geblokkeerd staan van individuele Russen. Er zijn dagen dat ik dat niet op mijn bankrekening heb staan....
Maar als je in termen denkt van de grootste zijn of de beste zijn en dat afmeet aan het respect dat anderen voor jou hebben kom je altijd bedrogen uit. Er is altijd wel een terrein waar je het op verliest.

@Sunnda: Putin de duivel? Helaas leert de geschiedenis ons dat "leiders" die over zuiveringen spreken niet ineens reeel gedrag gaan laten zien maar steeds extremer worden.
En het Westen fantastisch? Nee zeker niet, maar in het westen heb je in ieder geval wat ruimte om je eigen bubble te maken zonder dat er iemand van de "waarheid"politie langskomt om jouw leven te beknotten, zijn er mensen die proberen het leven van anderen beter te maken, en wordt er over het algemeen zorgvuldig met mensenlevens om gegaan. Daar zijn de afgelopen 20 jaar een aantal scheuren in ontstaan, maar ik hoop dat we met deze oorlog eens met de neus op de feiten zijn gedrukt.
Vrijheid en democratie komen met verantwoordelijkheid, voor en van iedereen.
Is mijn mening :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:06

bigone schreef:
Waarom moet de westerse wereld oorzaken zoeken voor Poetins gedrag? Hij had niets te vrezen van andere landen.

Hij had van alles te vrezen. Zoals bijvoorbeeld de rol van de Amerikanen in de machtsovername in Oekraïne in 2014 toen zijn goed-gezinde regering af werd gezet. Iets soortgelijks zouden ze zo weer op kunnen zetten in het volgende land. En vervolgens de CIA die daar jaren lang wapens en training geeft om de Russen uit de Dombas te krijgen. En misschien is het je ontgaan, maar Rusland heeft zelfs de schuld gekregen van de verkiezingswinst van Trump in 2016 en zou verantwoordelijk zijn geweest voor het creëren van Hunter Biden's laptop in 2020 om wederom de verkiezingen te beïnvloeden. Dat zijn redelijk concrete beschuldigingen geweest die flink geëscaleerd hadden kunnen worden.

Dat hij niets te vrezen had is makkelijk spreken vanuit je westerse blik. Zo stond de wereld ook op het punt een kernoorlog te beginnen tijdens de Cuba crisis, en dat terwijl de Amerikanen helemaal niets te vrezen hadden toen. Toch?

Het is simpelweg makkelijk praten dat iemand "niets te vrezen heeft" als het niet jijzelf of iemand waar je achter staat de bedreigingen binnen krijgt. De andere partij moet gewoon niets vrezen, want wij doen echt helemaal niets. Echt niet. Geloof ons maar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:07

Janneke2 schreef:
.... :o ik heb geen enkele behoefte om Poetin te demoniseren en ik heb bakken kritiek op de 'westerse' leefstijl.

Maar @ Sundda, wat precies zie jij dan als de oorzaken...?
(Anders dan: macht corrumpeert en Poetin wilde tsaar worden. Liefst van een groot rijk.)

De elementaire behoefte van een bufferstaat tussen Rusland en 'het Westen' kan ik mij goed voorstellen - dat was ook een tijd expliciet aan de orde.
En is uiteraard met de inval compleet uit het zicht.

(Waarbij Poetin zich dus in een lelijk parket heeft gedraaid...)

Het is in ieder geval interresant om te weten waarom Poetin weliswaar boos was om de andere landen die toegevoegd werden bij het opschuiven naar het Oosten door de NAVO, maar waarom hij nu altijd zo fel geweest is op de Oekraine weten denk niet eens zo gek veel mensen.

Historisch gezien wordt Oekraine (en dan eigenlijk vooral Kiev) gezien asl de 'bakermat' van het Russisch orthodoxe geloof en speelt het ook een hele belangrijke rol bij het ontstaan van de voormalig SU.
Een beetje het Jeruzalem van die regio dus.

De vraag is dus wel degelijk of Poetin dit ziet als een opmars naar meer landjepik, of dat dit te maken heeft met het 'jeruzalemgevoel' en de westerse uitbreiding naar Oektraine een halt toeroepen.

Ik ben het absoluut niet eens met de inval van Poetin, dat vooropgesteld.
Maar ik denk dat met in het achterhoofd meer kennis van het waarom er meer constructief kan worden gekeken naar een stabiele oplossing voor de toekomst.
Simpele oplossingen bestaan niet in dit soort conflicten omdat het over identiteit gaat.

Zeker omdat oorlog altijd de bevolking tot slachtoffer maakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:10

Ik vind de hele situatie een beetje vergelijkbaar met een boze buurman die een schuur in de fik steekt, omdat die zo dicht op de erfgrens staat dat *vul in wat toch best wel heel vervelend kan zijn*.

Natuurlijk mag die buurman dat niet doen, en is het een schandalige, roekeloze actie.

Maar als je weet dat de bouw vlak naast zijn raam als vreselijk naar / rampzalig ervaren wordt door je buurman. En hij al lang voordat de bouw daadwerkelijk begon, aangegeven heeft dat niet te willen vanwege X (Y,Z).

Maar je doet het toch, onder het motto van Wij willen die schuur heel graag op die plek, we staan in ons recht, hebben toestemming en de buurman heeft het maar gewoon te accepteren :j

Dan reist bij het in de fik zien staan van je schuur toch ook de vraag of je het niet beter anders had aan kunnen pakken, zodat de buurman zich niet dusdanig in het nauw gedreven voelde dat hij de fik er in steken nog als enige optie zag.

Wie weet had je met een stukje begrip voor elkaars behoeftes, wel een gulden middenweg kunnen vinden waar ieders belangen gerespecteerd werden. En had je wat verder naar achteren kunnen bouwen...of op een plekje waar de buurman ook nog wat aan de schaduw ervan heeft....ofzo.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:20

Fantastische analogie, een schuurtje in de fik steken als allegorie voor het doelgericht bombarderen van burgerbevolking....