Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:37

Oeh heel benieuwd wat daaruit komt. Toevallig van t weekend nog de Zembla documentaire gekeken over FvD en Russische geldstromen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:19

Echwel schreef:
Tweede Kamer wil onderzoek Russische geldstromen naar politieke partijen - https://nos.nl/l/2419268

Ben er toch wel beetje van geschrokken

Van de week was het bij Jinek over de conservatieven, May en Boris Johnson die geld krijgt vd Russisch rijken. Bart de Wever (burgemeester Antwerpen) vroeg zich af hoe dit bij Baudet zou zijn. Dat kwam wel over, want het werd even heel stil.
Et voilà het onderzoek komt er, en dat is alleen maar goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:23

Prima , dan ligt de boel gewoon op tafel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:56

Citaat:
Even gekopieerd van https://www.parlement.com/id/vh8lnhrpmx ... eede_kamer
4. Spreektijden
Bij de plenaire vergaderingen gelden meestal geen maximumspreektijden. Wel dienen sprekers de geschatte spreektijden door te geven aan de Voorzitter. Wanneer de spreker toebedeelde spreektijd aan de fractie gaat of geen inhoudelijke bijdrage levert, vraagt de Voorzitter de spreker te stoppen. Via een hoofdelijke stemming kan ook worden besloten een eindtijd in te stellen. Dit voorkomt dat de agenda van de Tweede Kamer wordt uitgesteld door het opeisen van spreekminuten.

Voor de plenaire begrotingsbehandelingen (inclusief de Algemene financiële beschouwingen) en de Algemene politieke beschouwingen wordt een maximumaantal minuten toebedeeld. Deze spreekminuten worden via het Presidium toebedeelt. Grotere fracties krijgen meer spreektijd, maar kleinere fracties bemachtigen relatief meer minuten per zetel.

In het geval Pieter is die spreektijd soms maar 2 minuten en soms mag ie überhaupt niet meepraten. Budget is ca kwart van de andere eenmansfracties (€ 130.000 vs half miljoen).

Van de site van de Tweede Kamer zelf
(https://www.tweedekamer.nl)

(De onderstreepte zin is door mij, J2 onderstreept.)

"Debatten over begrotingen

Elk jaar na Prinsjesdag zijn er debatten over de begrotingen van ministeries. Van tevoren legt het Presidium vast hoeveel spreektijd de fracties krijgen tijdens de begrotingsbehandelingen. Grote fracties krijgen meer spreektijd dan kleine. De toegewezen spreektijd geldt voor het totaal van alle begrotingsbehandelingen. Een fractie kan zelf bepalen of zij bij een bepaalde begroting meer spreektijd wil, bijvoorbeeld bij de begroting van Veiligheid en Justitie. Maar dat gaat ten koste van de spreektijd van deze fractie bij een andere begroting. Kamerleden kunnen ook in een commissievergadering over een begroting spreken (in een wetgevingsoverleg). Dan gelden de spreektijden die de Kamercommissie van tevoren in haar procedurevergadering heeft vastgesteld."

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:46

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:48

En daar is al heel veel commentaar op geweest, ze hebben hun verontschuldigingen al aangeboden en de landelijke vvd heeft er al afstand van genomen , inderdaad dom en niet over nagedacht.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:22

Krokodillentranen van de VVD en dat afstand nemen neem ik met een korrel zout. Bij een van de vorige landelijke verkiezingen hadden ze gelijksoortige posters met gelijksoortige uitspraken. Kortom, er is daar nog niks veranderd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:33

Lughnassadh schreef:
Krokodillentranen van de VVD en dat afstand nemen neem ik met een korrel zout. Bij een van de vorige landelijke verkiezingen hadden ze gelijksoortige posters met gelijksoortige uitspraken. Kortom, er is daar nog niks veranderd.

Dit is gewoon hoe ze denken. En af en toe is er een lager geplaatste VVDer die niet snapt dat het niet slim is om dat hardop te zeggen. De VVD is een partij voor ratten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:50

Loretta schreef:
Lughnassadh schreef:
p

Dit is gewoon hoe ze denken. En af en toe is er een lager geplaatste VVDer die niet snapt dat het niet slim is om dat hardop te zeggen. De VVD is een partij voor ratten.

Ik stem geen VVD, maar jouw laatste zin is natuurlijk belachelijk.

Zoiets als FVD is voor bruinhemden en PVV is voor racisten. :+
Al zit daar dan wel een kern van waarheid in. ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:16

Electra63 schreef:
Loretta schreef:

Ik stem geen VVD, maar jouw laatste zin is natuurlijk belachelijk.

Zoiets als FVD is voor bruinhemden en PVV is voor racisten. :+
Al zit daar dan wel een kern van waarheid in. ;)

Voor mij staan alle drie die partijen heel erg dicht bij elkaar. Op geen van 3 zal ik ooit stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:21

En de PvdA noemen ze PortomonneeVanDeAnder..

Kruipt weer onder de meelees-steen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:48

Loretta schreef:
Lughnassadh schreef:

En toch vind ik je lief hoor :D , maar deze rat stemt toch echt weer op de Plaatselijke Vvd. Landelijk ben ik wat minder enthousiast, maar goed, het gaat nu om de gemeenteraads verkiezingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:18

Ach ja, de heer Lubbers was de mening toegedaan 'dat voor wie echt wilde, er altijd wel werk zou zijn'.

Tja, zijn familie runde Hollandia Kloos, en wie afstudeerde of anderszins van school kwam kon in die familie annex vriendenkring altijd wel een bureau en een paar klusjes in dat bedrijf krijgen.

Dat andere mensen die 'kruiwagen' niet hebben, kwam niet bij hem op.

Dan krijg je dit soort kolder/ laster.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:56

Ik ga een lokale partij stemmen voor de gemeenteraad. Ik heb me er zo waar eens in verdiept en kwam daarop uit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:16

Loretta schreef:

Ik zou emigreren als ik jou was, je woont met zoveel "ratten" in dit land, moet niet uit te houden zijn voor je.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:21

bigone schreef:
En daar is al heel veel commentaar op geweest, ze hebben hun verontschuldigingen al aangeboden en de landelijke vvd heeft er al afstand van genomen , inderdaad dom en niet over nagedacht.

Ze liegen alleen daarin: diezelfde zinsnede is in heel veel programma's van de lokale VVD's opgenomen.

Best wel bizar toch?
Ten eerste is het echt het standpunt van de VVD, ze hebben de afgelopen 10 jaar of meer heel veel moeite gedaan om de uitkeringen ontzettend veel ingewikkelder en onaangenamer te maken. Doen alsof ze daar nu ineens niet voor zouden staan is beslist misleidend.

Ten tweede is het een domme leugen om te doen alsof het per ongeluk is, als het zo makkelijk is om te laten zien dat het een leugen is. (Want het staat dus in al die programma's. Dat kun je gewoon nalezen.) Maar het maakt dus blijkbaar ook niet uit om gewoon glashard te liegen over dat soort dingen.

En ten derde is het nogal beschamend dat de VVD zo weinig interesse heeft in de lokale politiek dat ze met een algemeen verhaaltje komen dat in elke gemeente hetzelfde is, en niet de moeite nemen om het uit te werken. Weet je ook meteen wat je daar krijgt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:48

Benzz schreef:
Loretta schreef:

Ik zou emigreren als ik jou was, je woont met zoveel "ratten" in dit land, moet niet uit te houden zijn voor je.

Als antwoord op Benzz geef ik je het lieve en hilarische antwoord van CharleyT <3 _O-

CharleyT schreef:
En toch vind ik je lief hoor :D , maar deze rat stemt toch echt weer op de Plaatselijke Vvd. Landelijk ben ik wat minder enthousiast, maar goed, het gaat nu om de gemeenteraads verkiezingen.

Kunnen we allemaal wat van leren! I love it!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:34

Ik heb voor het eerst eens me wat meer verdiept in politiek van de gemeenteraad en het krantje van de gemeenteraadsverkiezingen voor Groningen bekeken. En eigenlijk moet ik op de pvv stemmen dan. Op de tweede plaats de partij van de zuinigheid en op plek 3 fvd. Daar was ik niet van plan om op te stemmen ook al heb ik mijn lidmaatschap nog niet opgezegd (is toch betaald voor 2022 en verder luiigheid dus, maar ik ben lid geworden wegens van Haga die nu een eigen partij heeft en weet niet of ik dan wel lid wil blijven van een partij, maar we moeten wel van alle corona maatregelen af, dat is het allerbelangrijkste, en daarnaast de compensatie voor de Groningers wegens het gas, maar fvd zal ik niet snel weer stemmen, maar BVNL wel). Heb vorig jaar ook op van Haga gestemd. Baudet zal ik nooit stemmen.

Maar ben er nu ook niet uit. Landelijk sta ik niet achter Wilders, terwijl de PVV in de gemeenteraad het meest overeen komt.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-03-22 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:40

pien_2010 schreef:
Als antwoord op Benzz geef ik je het lieve en hilarische antwoord van CharleyT <3 _O-

Ik vind het niet hilarisch trouwens. Zoveel mensen zijn welbewust de armoede ingeduwd specifiek door beleid van de VVD. (Andere partijen hebben eraan meegewerkt maar de VVD stuurt er echt op aan.) Er is zelfs specifiek aan gewerkt om te zorgen dat gemeenten niet eens iets beters mogen doen, en de VVD houdt dit dus overduidelijk vast aangezien ze het in al die lokale programma's hebben gezet. Er zijn mensen op straat beland, en mensen zijn hun kinderen kwijt geraakt.

Ik vind het niet eenvoudig dat mensen dat ondersteunen hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:45

Leve de democratie waarin iedereen mag stemmen wat ie wil!
En de VVD staat als partij echt heel ver van me af, maar dat neemt niet weg dat anderen daar anders over mogen denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:50

pien_2010 schreef:

Dat betekent niet dat dat zonder consequenties is? Ik vind dat mensen echt wel stil mogen zijn bij de gevolgen van hun stem. De democratie is namelijk belangrijk omdat we daar wat over te zeggen hebben. Niet omdat het een soort vrije bingoshow is.

Citaat:
En de VVD staat als partij echt heel ver van me af, maar dat neemt niet weg dat anderen daar anders over mogen denken.

Mag, maar iedereen die de VVD nog behandelt als redelijke partij heeft blijkbaar niet zoveel zin meer in een functionerende maatschappij. De democratie is er ook voor om onze politiek verantwoording af te laten leggen over hun handelen, en er is echt veel gebeurd. Als we dat niet willen wordt democratie betekenisloos.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:15

pien_2010 schreef:

Dat geldt dan dus ook voor PVV en FVD. Die spreken ook een doelgroep aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:23

De FvD wil de democratie afschaffen, dus die partij valt af voor mij. Maar geldt inderdaad ook voor de PVV.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:39

Oude, wijze les, door Claudia de Breij nog aangehaald in haar oudejaarsavond conference 2019:

"Democratie is niet: de meerderheid beslist.
Democratie is dat de meerderheid beslist met respect voor de gevoelens en belangen van de minderheid."

(Een forse meetlat. Ik weet het. Maar dat het fors is, id voor mij geen reden om de meetlat dan maar niet te hanteren.
... calviniste. Ik weet het.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:25

Shadow0 schreef:
[

Ik vind het niet hilarisch trouwens. Zoveel mensen zijn welbewust de armoede ingeduwd specifiek door beleid van de VVD. (Andere partijen hebben eraan meegewerkt maar de VVD stuurt er echt op aan.) Er is zelfs specifiek aan gewerkt om te zorgen dat gemeenten niet eens iets beters mogen doen, en de VVD houdt dit dus overduidelijk vast aangezien ze het in al die lokale programma's hebben gezet. Er zijn mensen op straat beland, en mensen zijn hun kinderen kwijt geraakt.

Ik vind het niet eenvoudig dat mensen dat ondersteunen hoor.

Ik vind het te makkelijk om hiervan de VVD de schuld te geven. Wij zijn hier allemaal verantwoordelijk voor!
En daarbij: Vanaf 2007 zit er vanuit CDA en PVDA een minister op financien.....