Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:54

Zolang jij met inhoudelijke reacties komt, reageer ik op de inhoud en dat zal ik ook blijven doen.

Inhoudelijk: Er zijn allerlei verschillende definities van het begrip coup in de omloop. Als jij een andere definitie wilt gebruiken, dan staat jou dat natuurlijk vrij. Maar ik gebruik dan blijkbaar een andere, maar aangezien ik ook duidelijk erbij uitleg wat ik bedoel, is er geen enkele reden om te denken dat het niet duidelijk is wat ik zeg. En wat ik de hele tijd al zeg is dat de republikeinen de macht allang gegrepen hebben.

Mariska_28

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:07

Nu Trump drukker is met de verloren verkiezingen dan met het land aansturen is het denk ik : Trump first, America second.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:10

Mariska_28 schreef:
Nu Trump drukker is met de verloren verkiezingen dan met het land aansturen is het denk ik : Trump first, America second.

Dat is nooit anders geweest. Read the small print.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:14

Karl66 schreef:
En wat ik de hele tijd al zeg is dat de republikeinen de macht allang gegrepen hebben.

Ik ben het daar in zoverre mee oneens dat er nu nog steeds mogelijkheden zijn waarop een deel weer hersteld kan worden. Er is heel veel schade gedaan. Maar op dit moment hebben de Republikeinen wel veel schade maar niet de eindeloze macht.
Biden kan dat ook allemaal niet oplossen maar wel degelijk verschil maken. Hij is niet almachtig maar het maakt wel uit wat hij doet.

Als er een daadwerkelijke coup heeft plaatsgevonden is zelfs dat niet meer mogelijk. Ik denk dat het belangrijk is om die twee situaties duidelijk van elkaar te onderscheiden. En een van de redenen dat ik dat wil benadrukken is omdat er veel situaties zijn waarin het belangrijk is wat men doet. Als er teveel gedacht wordt dat de machtsgreep al plaats heeft gevonden, dan is het veel moeilijker om daadwerkelijk te blijven handelen vanuit het voorkomen ervan.

Dit is een belangrijk patroon dat ook verklaart waarom dingen zo ver uit de hand kunnen lopen: zolang situaties nog niet buitensporig zijn worden waarschuwingen te makkelijk afgedaan als overdreven, maar zodra de situaties wel een probleem worden wordt er te makkelijk gedacht dat er weinig meer aan te doen is. Daarmee worden belangrijke situaties waarin het verschil daadwerkelijk gemaakt kan worden gemist. Voor mij doen de woorden en de omschrijvingen die ervoor gekozen worden dus heel erg toe.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:17

Lol....op zijn twitter beweert Trump nu dat er met MILJOENEN (jawel, MILJOENEN) stemmen gefraudeerd is......en dat iedereen de verraders van Fox News moet droppen.

Quizvraag: “If you tell a big enough lie and tell it frequently enough, it will be believed.” Een quote van? Hint: 18

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:30

Macht kan altijd hersteld worden. Om maar even het voorbeeld van die hoogleraar eerder uit dit topic aan te halen, Hitler Duitsland is uiteindelijk ook verslagen. Het geloof in goden niet meegerekend, bestaat er geen eindeloze macht. Het is ook maar de vraag of Biden de mogelijkheden heeft om de rechterlijke macht bij de republikeinen vandaan te halen. In het beste geval heeft hij een 50/50 verdeling in de senaat en met de stem van Harris erbij, hebben ze een meerderheid, maar niet de meerderheid van 60 die ze nodig hebben om zaken echt te gaan veranderen, bijvoorbeeld door extra rechters in het hooggerechtshof te benoemen. In het slechtste geval heeft hij een minderheid van 48/52 in de senaat. Stel dat er deze periode weer een nieuwe rechter in het hooggerechtshof benoemd moet worden, dan kunnen de republikeinen met hun meerderheid elke rechter tegenhouden tot ze zelf weer de macht hebben of totdat ze die macht in de senaat kwijt zijn.

En in de VS geldt dat als je de rechterlijke macht hebt, dan kan je jouw onwelgevallige wetgeving blokkeren. Dat geldt niet alleen voor bijvoorbeeld abortuswetgeving. Stel er wordt wetgeving gemaakt om voter suppresion tegen te gaan, dan kan je die via het hooggerechtshof ongrondwettelijk laten verklaren. Daardoor kan je als republikeinse minderheid over een meerderheid blijven regeren. Dat is niet iets wat ik nou ter plekke verzin, dat is gewoon al gebeurd. Op dezelfde manier kan je de macht van vakbonden verkleinen, kan je wapenwetgeving terugdraaien, kan je bedrijven gelijkstellen met natuurlijke personen, kan je sponsoren van politici als vrijheid van meningsuiting bestempelen en ga zo maar door. Op deze manier kan je misschien geen wetten maken, maar kan je wel wetgeving voorkomen. En die macht is bijna niet te breken, omdat al die rechters voor het leven benoemd zijn. En dat gaat dus niet alleen om het hooggerechtshof, dat gaat ook om veel en veel meer rechters in de lagere gerechtshoven. Ze hebben de controle op de wetgeving en die macht is bijna niet terug te veroveren. Het is misschien niet onmogelijk maar wel heel moeilijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:44

Klopt, dat is het systeem in de USA . Waar ik dus ook op tegen ben. Maar zo gaat het daar nu eenmaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:03

Oh, ik wil nog even iets toevoegen. Zoals ik het schrijf klinkt het alsof een schimmig en onbetrouwbaar groepje mensen de rechtsspraak heeft overgenomen. Dat is niet zo. Het gaat om rechters, die naar eer en geweten rechtsspreken, maar wel vanuit een bepaalde filosofie, het tekstualisme. Daarin wordt heel strikt naar de tekst van de constitutie gekeken en op basis van die strikte interpretatie wordt rechtgesproken. Om een voorbeeld aan te halen, het tweede amendement, het amendement dat de overheid verbiedt om het recht op het dragen van wapens te schenden en die het vormen van milities toestaat. Dat amendement is geschreven nadat de Amerikanen, zonder leger maar met een militie van vrije mannen, met eigen wapens het leger van de Engelse overheersers had verslagen. In die context, een nieuw land zonder leger maar met vrije mannen, in het bezit van wapens om als nodig een militie te kunnen vormen en zo het land te verdedigen, is dat geen gek amendement. Zeker als je ook nog eens meeneemt dat het enkelschots wapens waren, waarbij je bij wijze van spreken vijf minuten nodig had om het te herladen voor een nieuw schot. Dan praat je ook nog eens over een land dat continue zijn grenzen naar het westen aan het opschuiven was, waar in grote deel van het land geen gezag was, waar mensen zichzelf moesten kunnen beschermen. Dat kan je niet één op één naar vandaag vertalen, naar een land wat een leger heeft om zich te beschermen, waar in het hele land het gezag van de overheid is, waar geen grensconflicten meer zijn. Maar dat is wat een tekstualist wel doet. En vanwege die reden spreken ze recht zoals ik in mijn bovenstaande post beschreven heb. Niet omdat het een schimmig, samenzwerend clubje is, maar omdat ze die extreme interpretatie van de wet hebben, een interpretatie die het neoliberalisme al die ruimte geeft.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:08

Dat diepgewortelde idee van recht op gewapende zelfbescherming zal inderdaad te maken hebben met het Amerikaanse fenomeen van de Frontier. Was dat destijds een fysieke grens die naar het westen uitgebreid werd, nu zou je kunnen zeggen dat de Frontier de denkbeeldige grens is die zich met name in de beleving van conservatief Amerika bevindt tussen enerzijds hun traditionele Christelijke waarden, hun geloof in de American Dream en het door hen gekoesterde recht op zelfbeschikking en zelfverdediging (als een soort erfenis van de pioniersgeest), en anderzijds het door hen verfoeide liberalisme (of liever gezegd: hun interpretatie daarvan), dat staat voor verval van die traditionele normen en waarden. Dat maakt m.i. ook dat de Republikeinen alle legale (en op de rand van legale) middelen geoorloofd achten om hun macht te maximaliseren: het is het verdedigen en uitbreiden van hun sociaal-culturele Frontier vanuit een diepgeworteld geloof dat zij het ware Amerika vertegenwoordigen.
In fysiek opzicht bevindt deze nieuwe Frontier zich tussen de verstedelijkte kusten en het dunner bevolkte platteland.
De verschillen tussen 'stad' en 'platteland' lijken door de jaren heen alleen maar groter te worden, maar goed beschouwd is er in de VS altijd al sprake geweest van een diepe sociaal-culturele kloof (zij het dat die gedurende de Burgeroorlog meer noord-zuid georiënteerd was).

Als Amerikanen niet bijeen gehouden werden door hun ongekend sterk ontwikkelde patriottisme (en door hun federale staatsinrichting) dan zou het land misschien allang uiteengevallen zijn. Het is die enorme vaderlandsliefde, de diepe overtuiging dat Amerika het beste land ter wereld is, die (vooralsnog?) het bindmiddel vormt dat de 'twee Amerika's' bijeen houdt.

Een wellicht beetje off topic bespiegeling n.a.v. Karls interessante post hierboven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:08

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:36

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:41

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:49

Nou, Trump is lekker Fox aan het afzeiken. Dat is wel mooi Boontje komt om zijn loontje. Fox was al afgeschreven door mensen die niet helemaal verblind werden door Trump, en nu ook door de Trumpets :=

Hier trouwens de reactie van Dominion zelf, over de beschuldigingen aan het adres van hun Voting software: https://www.dominionvoting.com/election ... -straight/

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:34

Een analist van CNN vergelijkt de huidige macht en invloed van Trump binnen de Republikeinse partij met 'het oog van Sauron'.
Vond ik wel een goeie.

Deze analist verwacht dat de Republikeinse partij nog lang in Trumps greep zal blijven, en dat hij binnenskamers niet zozeer meer bezig is met het ontkennen en aanvechten van zijn verlies, maar vooral met 2024, om dan alsnog die verpletterende overwinning te behalen. Uiteraard door de komende vier jaar alles in te zetten op het saboteren en ondermijnen van Biden en de Democraten.
Dat vind ik eerlijk gezegd een realistische, en tevens zeer zorgwekkende mogelijkheid, veel zorgwekkender dan het onwaarschijnlijke scenario van een staatsgreep vóór 20 januari 2021.
Temeer omdat er vanuit de Republikeinse gelederen nog steeds erg weinig openlijk tegengas wordt gegeven aan Trump en zijn inner circle. De top van de Republikeinse partij bestaat dan ook inmiddels uitsluitend uit ja-knikkers en het weinige tegengas komt vooral van een paar senatoren die niet in Trumps directe omgeving verkeren, en hun kritiek is ook nog eens erg voorzichtig en indirect
In die zin lijkt het inderdaad alsof iedereen binnen de Republikeinse partij constant het oog van Sauron op zich gericht voelt.

Je zou de VS toe wensen dat Trump op op een gegeven moment toch omvalt tijdens het golfen, of iets in die geest ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:36

Nou ik hoop er toch op dat de meeste mensen hun handen er vanaf trekken als hij uit dat Huis is. En dat hij zelf ook inziet dat hij veel liever een beetje gaat golfen en niet nog ouder als Biden nu, een greep naar de macht doet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:51

Rinske schreef:
Electra63 schreef:
De Republikeinen zouden als 1 man, hier allemaal publiekelijk afstand van moeten nemen.
En Trump moeten oproepen de overgang in werking te stellen.

Mitch McConnell staat in ieder geval nog volledig achter Trump net als Graham. Zo jammer dat die twee hun senaatszetels niet kwijt zijn geraakt, die doen echt helemaal niks voor hun eigen staten. Mensen blijven gewoon tegen hun eigen bestwil stemmen.

Party over country....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:08

Electra63 schreef:
De Republikeinen zouden als 1 man, hier allemaal publiekelijk afstand van moeten nemen.
En Trump moeten oproepen de overgang in werking te stellen.
Gulpje schreef:
Rinske schreef:
Mitch McConnell staat in ieder geval nog volledig achter Trump net als Graham. Zo jammer dat die twee hun senaatszetels niet kwijt zijn geraakt, die doen echt helemaal niks voor hun eigen staten. Mensen blijven gewoon tegen hun eigen bestwil stemmen.

Party over country....

Zelfs God over country, tegen de visie van de founding fathers in, maar soit die leg je gewoon andere woorden in de mond, je stemmers zijn het daar toch mee eens en checken dus geen feiten in deze.
Religie en overheid gescheiden houden blijkt nog altijd lastig, zeker als die religie dat niet wil ondersteunen. Je zou eigenlijk bv de vraag moeten stellen of zaken als abortus, homorechten en euthanasie beperkingen/verboden grondwettelijk zijn, aangezien de motivatie altijd religieus is (en dat geldt trouwens niet alleen voor Amerika).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:12

Askja schreef:
Een analist van CNN vergelijkt de huidige macht en invloed van Trump binnen de Republikeinse partij met 'het oog van Sauron'.
Vond ik wel een goeie.

Deze analist verwacht dat de Republikeinse partij nog lang in Trumps greep zal blijven, en dat hij binnenskamers niet zozeer meer bezig is met het ontkennen en aanvechten van zijn verlies, maar vooral met 2024, om dan alsnog die verpletterende overwinning te behalen. Uiteraard door de komende vier jaar alles in te zetten op het saboteren en ondermijnen van Biden en de Democraten.
Dat vind ik eerlijk gezegd een realistische, en tevens zeer zorgwekkende mogelijkheid, veel zorgwekkender dan het onwaarschijnlijke scenario van een staatsgreep vóór 20 januari 2021.
Temeer omdat er vanuit de Republikeinse gelederen nog steeds erg weinig openlijk tegengas wordt gegeven aan Trump en zijn inner circle. De top van de Republikeinse partij bestaat dan ook inmiddels uitsluitend uit ja-knikkers en het weinige tegengas komt vooral van een paar senatoren die niet in Trumps directe omgeving verkeren, en hun kritiek is ook nog eens erg voorzichtig en indirect
In die zin lijkt het inderdaad alsof iedereen binnen de Republikeinse partij constant het oog van Sauron op zich gericht voelt.

Je zou de VS toe wensen dat Trump op op een gegeven moment toch omvalt tijdens het golfen, of iets in die geest ...

Met andere woorden de ellende blijft maar voortslepen en voortslepen.
Als Amerikanen eens goed na zouden denken en zich eens goed zouden verdiepen wat er gebeurt. Maar dat is helaas iers dat nooit zal gebeuren. Ook hier zijn maar weinig mensen in staat om verder te kijken dan hun neus lang is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:18

Er is nog hoop, in januari komt er een herverkiezing voor twee plekken in het huis , wanneer ze in Georgia dan voor de Democraten gaan is het 50/50 en heeft de Vice President de beslissende stem.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:20

Askja schreef:
Vond ik wel een goeie.

Omdat dit iedere keer terugkomt wil ik toch wat aanvullen. Namelijk ik heb het woord coup gebruikt. Inderdaad betekent dit woord als synoniem een staatsgreep. Ik verwacht dat ook niet zo als zeer voor de hand liggend, in ieder geval zeker niet met militair wapengekletter. Alleen mocht het zo zijn, dat Trump via weet ik wat toch nog voor elkaar speelt dat hij als president kan blijven zitten→ dan vind ik dat wel zeker een coup.
Tevens vind ik ook dat de coup al bezig is, denk nog maar eens aan dat rijtje wat Karl66 heeft opgeschreven.

Coup wordt in meerdere betekenissen gebruikt zoals https://nl.wikipedia.org/wiki/Genadeslag waarin staat te lezen
Citaat:
Het wordt ook wel figuurlijk gebruikt om de laatste van een serie gebeurtenissen te beschrijven die het eind van het bestaan van iets veroorzaakt; bijvoorbeeld: "De zaak zat al jaren op de rand van faillissement; de plotselinge prijsstijging van de olie was de genadeslag."
Zo had ik het eerlijk gezegd bedoeld en dan vooral als einde, of genadeslag voor de democratische processen.

Coup kan ook gebruikt worden als de achterban bv de wapens op zouden gaan nemen, mensen gaan molesteren of nog erger vermoorden. Dat is ook een coup, in de zin van de genadeslag van polderen bv, want dan wordt er ook een einde gemaakt van de vrijheid van de democratie waarin de verkiezingsuitslagen worden gerespecteert, waarin de volgende president keurig alles krijgt overgedragen ipv dit nare gedoe van Trump. Zijn gedrag is wel zeer zeker een vorm van een coup→ want voortdurend komt er een einde aan..... en schuiven we weer wat dichter naar volstrekt onacceptabele processen situaties etc die allemaal in zich dragen dat de democratie, het rechtstelsel meer en meer onder druk komt te staan.

Ik vind het heel belangrijk om deze post te doen, daar er meer en meer weggelopen wordt van wat ik bedoeld had en zelfs woorden als staatsgreep omhoog komen. Daar zitten we hopelijk cq gelukkig inderdaad nog wel vanaf. Een coup de grâce is zelfs in het Frans (mijn 2de taal onderhand) een vrij normale uitdrukking voor genadeslag.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:02

Askja schreef:
Vond ik wel een goeie.

Oei, dit is behoorlijk zorgwekkend... al helemaal omdat het dan veel minder zichtbaar is wat hij allemaal doet. Trump heeft er inderdaad al heel lang een handje van om kritische geluiden te vervangen door mensen die hem gunstiger gezind zijn. Eng scenario en waarschijnlijker dan een coup. Ik blijf hopen dat het aantal Republikeinen met gezond verstand groter is dan de jaknikkers.

Ik wacht op een leuke meme van het oog van Sauron in the Witte Huis.

Edit* - dankjewel internet
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:55

Ik hoop dan dat er de komende jaren, nu hij zijn onschendbaarheid verliest, zoveel rechtzaken tegen Trump aangespannen worden, waar een hoop bagger naar boven komt (aanranding/belastingontduiking etc) dat hij zijn geloofwaardigheid ook binnen de GOP verliest.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:19

Iemand die veroordeeld is mag geen president worden toch? Nou daar is je oplossing *\o/*

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:24

Askja schreef:
Vond ik wel een goeie.

Ik denk dat dit het grootste risico is op dit moment en dat daarmee de democratie nog weer wat verder uitgehold wordt de komende jaren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:33

Voilà, steeds meer worden zaken verschoven......zeer zorgelijk! Alleen noemt iedereen het anders.
Het oog van Sauron vind ik ook een hele mooie.