Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:54

Sammie schreef:
Overigens.. 'moeten' blokkeren omdat ie gebruikt was. Dat soort dingen moet je sowieso direct doen. Kwijt = blokkade.

Het lijkt me dat de nabestaanden op dit moment wel iets anders hebben om zich druk om te maken ...

manzano

Oh daar ben ik het mee eens. Net als dat ik het niet eens ben met de aanpak naar Poetin, maar goed, dat mag je ook niet zeggen ;)

xMercury

pmarena schreef:
Dat staat mij dus ook zo tegen, dat de media van begin af aan al heel erg hatelijk tegenover die rebellen gestaan hebben en de bewegende beelden die ik heb gezien dat "beeld" dat door de media verder geschetst wordt, helemaal niet ondersteunen :?

Stel je voor dat je vecht voor je land en volk met alle goede bedoelingen.

Je hebt de mogelijkheid om vliegtuigen van de vijand neer te schieten, wat voor je gevoel je land en volk helpt, dus doe je dat.

Dan blijk je ineens tot je grote schrik een passagiersvliegtuig met onschuldige buitenlandse burgers neergehaald te hebben die niks met deze strijd te maken hebben.

Ik kan me goed voorstellen dat je direct na die eerste schok nog wat witter wegtrekt bij het idee welke consequenties dit gaat hebben, en hoe dit zich op allerlei manieren tegen je gaat kunnen keren.

Eerste prioriteit is:

- je veroverde gebied beschermen tegen de vijand die je er weggejaagd hebt.
- je gemeenschap beschermen tegen allerlei propaganda.
- het bergen van de slachtoffers.

Voor een situatie zoals deze in instabiel gebied met groepen strijders hebben ze heus geen draaiboek klaarliggen.

Die mensen zullen ook ter plekke moeten bedenken hoe ze dit het beste aan kunnen pakken.

Het lijkt me logisch dat je eerst zelf de situatie goed wilt bekijken zodat je zelf een duidelijk beeld krijgt van wat er aan de hand is. Dat je de zwarte dozen veilig stelt zodat een ander er niet mee aan de haal gaat en ze gaat gebruiken voor propaganda / verdraaien van de waarheid.

En dat je dan vervolgens besluit om deze alleen af te willen geven aan mensen waar je geen strijd mee voert.

Het zijn gewoon weer die klöterige media die het weghalen van de zwarte dozen meteen afschilderen met zeer negatieve stemmingmakerij: seperatisten zijn slechterikken, halen lichamen weg, verduisteren zwarte dozen om deze te manipuleren / laten verdwijen, laten niemand toe...enz.

Terwijl dat allemaal juist hele fatsoenlijke redenen kan hebben (en nu toch al wel grotendeels blijkt te hebben gehad...) wordt alles dat die mensen meteen weer in het kwade getrokken, echt misselijkmakend vind ik dat -O-

Ze hebben de lichamen niet gegijzeld / laten verdwijnen, net als de zwarte dozen hebben ze alles gewoon netjes verzameld en teruggegeven aan hun oorspronkelijke "eigenaren". Kan prima zijn dat ze dat van begin af aan al van plan waren terwijl die klöte media haat gingen zaaien met allerlei hele negatieve aannames.... bah.

Heel mooi verwoord, zou het zelf niet beter gekund hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:55

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:55

pmarena schreef:
Dat staat mij dus ook zo tegen, dat de media van begin af aan al heel erg hatelijk tegenover die rebellen gestaan hebben en de bewegende beelden die ik heb gezien dat "beeld" dat door de media verder geschetst wordt, helemaal niet ondersteunen :?

Stel je voor dat je vecht voor je land en volk met alle goede bedoelingen.

Je hebt de mogelijkheid om vliegtuigen van de vijand neer te schieten, wat voor je gevoel je land en volk helpt, dus doe je dat.

Dan blijk je ineens tot je grote schrik een passagiersvliegtuig met onschuldige buitenlandse burgers neergehaald te hebben die niks met deze strijd te maken hebben.

Ik kan me goed voorstellen dat je direct na die eerste schok nog wat witter wegtrekt bij het idee welke consequenties dit gaat hebben, en hoe dit zich op allerlei manieren tegen je gaat kunnen keren.

Eerste prioriteit is:

- je veroverde gebied beschermen tegen de vijand die je er weggejaagd hebt.
- je gemeenschap beschermen tegen allerlei propaganda.
- het bergen van de slachtoffers.

Voor een situatie zoals deze in instabiel gebied met groepen strijders hebben ze heus geen draaiboek klaarliggen.

Die mensen zullen ook ter plekke moeten bedenken hoe ze dit het beste aan kunnen pakken.

Het lijkt me logisch dat je eerst zelf de situatie goed wilt bekijken zodat je zelf een duidelijk beeld krijgt van wat er aan de hand is. Dat je de zwarte dozen veilig stelt zodat een ander er niet mee aan de haal gaat en ze gaat gebruiken voor propaganda / verdraaien van de waarheid.

En dat je dan vervolgens besluit om deze alleen af te willen geven aan mensen waar je geen strijd mee voert.

Het zijn gewoon weer die klöterige media die het weghalen van de zwarte dozen meteen afschilderen met zeer negatieve stemmingmakerij: seperatisten zijn slechterikken, halen lichamen weg, verduisteren zwarte dozen om deze te manipuleren / laten verdwijen, laten niemand toe...enz.

Terwijl dat allemaal juist hele fatsoenlijke redenen kan hebben (en nu toch al wel grotendeels blijkt te hebben gehad...) wordt alles dat die mensen meteen weer in het kwade getrokken, echt misselijkmakend vind ik dat -O-

Ze hebben de lichamen niet gegijzeld / laten verdwijnen, net als de zwarte dozen hebben ze alles gewoon netjes verzameld en teruggegeven aan hun oorspronkelijke "eigenaren". Kan prima zijn dat ze dat van begin af aan al van plan waren terwijl die klöte media haat gingen zaaien met allerlei hele negatieve aannames.... bah.

Ik ben het met je eens, zij schieten die vliegtuigen niet voor niks af, als ze die militaire vliegtuigen niet uit de lucht halen, worden zij gebombardeerd.
Dit was een (heel grote) fout van de daders.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:56

Sammie schreef:
Mensen krijgen hier last van het Stockholm-syndroom? :D

Beetje flauw, sommige mensen kunnen blijkbaar wel redelijk objectief / tweezijdig naar de situatie kijken, ipv alleen achter de NL media aan te hobbelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:58

Traiectum schreef:
Sammie schreef:
Overigens.. 'moeten' blokkeren omdat ie gebruikt was. Dat soort dingen moet je sowieso direct doen. Kwijt = blokkade.
Het lijkt me dat de nabestaanden op dit moment wel iets anders hebben om zich druk om te maken ...

Dit zijn rationele dingen. En hoort er gewoon bij. Het zou idd niet in de eerste dag opkomen, maar je moet alles blokkeren/ overhevelen/ afsluiten/ beendigen etc. Meestal heb je daar ook hulp voor.

Plus dat zo'n bank dit zelf ook wel kan verzinnen.

In eerste instantie moeten ze er gewoon met hun poten vanaf blijven, maar als familie moet je echt alles blokkeren/ afsluiten etc.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:58

Stockholm-syndroom, kunnen verplaatsen in een ander, begrip hebben voor andermans keuzes, is maar net hoe je het noemen wilt en hoe rot je het wilt laten klinken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:59

Er zijn gewoon vastgelegde uitspraken van die rebellen dat ze de zwarte dozen naar Rusland zouden sturen. Dus dat zijn geen wilde aannames. En ik ben wel gewoon blij dat het nu anders is.... zo kan het ook. Kan me ook voorstellen dat het hun eerste ingeving was.

Overigens vind ik het wel wat ver gaan om te zeggen dat ze "hun land en volk" willen beschermen. Het is niet gewoon een land en volk natuurlijk......... Als hier in NL de Friezen opeens een eigen staat en president uitroepen en dat met een oorlog en wapens gaan verdedigen zeggen we ook niet "ooooh ok, jullie willen zelfstandig zijn.... tuurlijk joh" (even een voorbeeld kort door de bocht, maar het is niet zo dat ze "een vijand" hebben verslagen in eigen land ofzo).
Laatst bijgewerkt door manzano op 24-07-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

kimberley12

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:02

Ingrid_92 schreef:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/24/air ... -verloren/

Heeft weinig hier mee te maken, maar het is wel raak in een week tijd...

Pff, ik vind dat het dit jaar redelijk vaak raak is! Als zijn het maar kleine dingetjes!
Hopen dat dit gewoon een technisch foutje is, en dat dit toestel veilig landt!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:03

http://krag.nu/Items/blog/Waar-zijn-we-mee-bezig/

Mooie column over hoe ik gisteren de dag van nationale rouw heb ervaren. Ik heb hier meegelezen, tv gekeken en verder vooral 'in' mijzelf gebleven. Geen Facebook, geen twitter, geen vlag, niets. Ik heb me ook verbaasd over hoe we oordelen over andere mensen en hoe we onze eigen mening willen opdringen aan anderen. Op een dergelijke dag is het denk ik goed om juist alles los te laten, bij jezelf te blijven en op je eigen manier op te gaan met wat er is gebeurd. Geen modder gooien naar mensen die foto's maken, zwaaien, een minister-president die wegloopt. Je weet niet wat er in dergelijke mensen omgaat, dus vergeet eens dat we tegenwoordig blijkbaar overal een mening over hebben. Soms is het goed om stil te staan bij jezelf, zonder je druk te maken over anderen, zodat je juist kan stilstaan bij wat naastenliefde nou echt is...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:03

xJennifx schreef:
Ik ben het met je eens, zij schieten die vliegtuigen niet voor niks af, als ze die militaire vliegtuigen niet uit de lucht halen, worden zij gebombardeerd.
Dit was een (heel grote) fout van de daders.

We weten het natuurlijk niet zeker, er kan natuurlijk (wat vergezocht) iemand anders achter zitten met een slinks plan.... maar het riekt er van begin af aan wel heel sterk naar dat het inderdaad "gewoon" een hele domme catastrofale fout is geweest. Vooral door die al eerder neergeschoten vliegtuigen.

Ik hoopte dat ze dat gewoon direct hadden toegegeven met veel spijtbetuigingen, dan had er toch wellicht niet zo veel aan de hand geweest? Iedereen kan immers een "foutje" maken :=

Maar helaas is dat niet gebeurd waardoor het nu nog de vraag is wie er nu daadwerkelijk achter zit en je dit slepende en linke gedoe van vingerwijzen krijgt -O-

Ik kan me overigens goed voorstellen dat er Ukraïners zijn die gewoon weer bij Rusland willen horen omdat ze denken dat zij en hun dierbaren het daar beter hebben.

En ook dat er Ukraïners zijn die zich liever op Europa richten. Verschillen tussen mensen hou je toch en beide "kampen" zullen hun volk het beste gunnen alleen denken ze allebei anders over wat het beste voor hen zal zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:05

Again zo simpel ligt het niet... Misschien moet je je eerst een verdiepen in wat daar nou werkelijk aan de gang is en waarom... De vergelijking met Friesland is zo niet aan de orde :n

manzano schreef:
Er zijn gewoon vastgelegde uitspraken van die rebellen dat ze de zwarte dozen naar Rusland zouden sturen. Dus dat zijn geen wilde aannames. En ik ben wel gewoon blij dat het nu anders is.... zo kan het ook. Kan me ook voorstellen dat het hun eerste ingeving was.

Overigens vind ik het wel wat ver gaan om te zeggen dat ze "hun land en volk" willen beschermen. Het is niet gewoon een land en volk natuurlijk......... Als hier in NL de Friezen opeens een eigen staat en president uitroepen en dat met een oorlog en wapens gaan verdedigen zeggen we ook niet "ooooh ok, jullie willen zelfstandig zijn.... tuurlijk joh" (even een voorbeeld kort door de bocht, maar het is niet zo dat ze "een vijand" hebben verslagen in eigen land ofzo).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:06

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:07

Vanmiddag is er op de NOS weer live uitzending vanaf 15.45

Kentaro

Annemiek80 schreef:
kimberley12 schreef:

Tja Telegraaf en Vice... niet bepaald de meest betrouwbare bronnen. Hoe wil je anders de lichamen die er nog zijn onder de brokstukken vandaan krijgen?

Dat dacht ik ook, maar aan de andere kant is het dan wel vreemd als de brokstukken weg gebracht worden?!

manzano

chocobroodje schreef:
Again zo simpel ligt het niet... Misschien moet je je eerst een verdiepen in wat daar nou werkelijk aan de gang is en waarom... De vergelijking met Friesland is zo niet aan de orde :n

manzano schreef:

Tuurlijk is die vergelijking niet aan de orde....... maar het gaat om een deel van een land dat onafhankelijk wil worden van een groter geheel. Het is niet dat Oekraïne "hun grondgebied" heeft aangevallen en dat ze zich daartegen moeten beschermen. Dát is wat ik bedoel.

LadyMadonna

Annemiek80 schreef:
kimberley12 schreef:

Tja Telegraaf en Vice... niet bepaald de meest betrouwbare bronnen. Hoe wil je anders de lichamen die er nog zijn onder de brokstukken vandaan krijgen?

Idd, gewoon stemmingmakerij en t gros van het volk reageert erop....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:09

manie schreef:
Sammie schreef:
Mensen krijgen hier last van het Stockholm-syndroom? :D
Beetje flauw, sommige mensen kunnen blijkbaar wel redelijk objectief / tweezijdig naar de situatie kijken, ipv alleen achter de NL media aan te hobbelen.
Er staat zo’n smilie :D achter, hé ;)
Dát is toch echt een onderdeel van het Stockholm syndroom. Je inleven in het hoe en wat, maar vooral waarom.

Ik zie opmerkingen voorbij komen die imo grenzen aan de ach, die arme separatist. Hij had geen keuze.. Tja sorry.. Als je het met je nog niet zo lang geleden democratisch gekozen regering niet eens bent dan ga je praten, op een normale manier demonstreren, protest aan tekenen, je eigen partij oprichten etc. Er zijn legio mogelijkheden waar je voor kunt kiezen die niet omhelzen een of meerdere geweren om je nek te hangen en je buren of landgenoten neerschieten. Dus medelijden met ‘de’ separatist heb ik echt niet. Begrip voor hun daden idem dito.

Blij toe dat ze onderzoekers willen ruimte geven en dat hebben ze wellicht altijd al voorop gehad. Ook die geluiden zijn gewoon in de media gekomen. Dat je de media niet hoeft te geloven staat hier imo ook niet ter discussie. Die brengen soms naar buiten wat ze binnen krijgen, zonder zelf de hele situatie te begrijpen. Bepaalde sites kun je dus ook beter vermijden, maar zie ik hier toch telkens weer genoemd worden. Ik volg blijkbaar de juiste, want ik heb nooit het idee gehad dat ‘die’ separatisten alles tegen wilde werken wat er tegen te werken viel. Maar er zijn wel degelijk mensen geweest die hebben geplunderd, gestolen en ‘vervelend’ deden. Ook daarvan kun je zeggen dat die berichtgeving juist was. Alleen wie waren zij? Bevolking of ook een groep separatisten. Ik geloof dat we inmiddels wel kunnen aannemen dat ‘de' separatist/ pro-rusgroep niet bestaat.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-07-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:10

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:10

Sammie schreef:
Dit zijn rationele dingen. En hoort er gewoon bij. Het zou idd niet in de eerste dag opkomen, maar je moet alles blokkeren/ overhevelen/ afsluiten/ beendigen etc. Meestal heb je daar ook hulp voor.

Plus dat zo'n bank dit zelf ook wel kan verzinnen.

In eerste instantie moeten ze er gewoon met hun poten vanaf blijven, maar als familie moet je echt alles blokkeren/ afsluiten etc.

Over bankpassen en creditcards heeft al vrij snel iets in de Volkskrant gestaan. Ik kan het op internet niet terugvinden, het stond in een kader bij het artikel van Olaf Koens dat ik via Blendle heb gelezen (dus betaald). Hier in het klein via Twitter: <KLIK>

Waarmee ik wil aangeven dat de banken daar écht wel mee bezig zijn, vrij snel na de ramp al (het artikel is van zaterdag 20 juli).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:11

xJennifx schreef:
Ingrid_92 schreef:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/24/air ... -verloren/

Heeft weinig hier mee te maken, maar het is wel raak in een week tijd...

Pff, ik vind dat het dit jaar redelijk vaak raak is! Als zijn het maar kleine dingetjes!
Hopen dat dit gewoon een technisch foutje is, en dat dit toestel veilig landt!

Dat dacht ik ook toen ik dit bericht las.
De laatste jaren was er bijna nooit een ongeluk in de luchtvaart en nu opeens 3 in een week.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:14

Ik merk het dagelijks in mijn werk alleen al dat de media er prachtige verhalen van maakt :=

Ik denk trouwens ook wel dat het voor de media nu ook moeilijk is om de juiste info te krijgen en te verslaan. Als je alleen al de verklaringen leest die vanuit de VS komen over wie/wat gedaan zou hebben dan wisselt het al per dag. Misschien niet handig om het naar buiten te brengen als het gewoon nog niet duidelijk is........ aan de andere kant kan je ook weer niet helemaal stil blijven. Lastig!

Vond wel mooi dat het Nederlandse hoofd van dat forensische team (ben de exacte naam ff kwijt) ook complimenten gaf aan hoe de lichamen waren geborgen en opgeslagen in de koelwagons. Vond ik echt top!! Die mensen hebben beperkte middelen en doen wat ze kunnen........ en als iemand (en dan een NL-er met enige "autoriteit" in de ogen van sommigen) dat zegt is dat toch wel echt een goed signaal.
Laatst bijgewerkt door manzano op 24-07-14 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt