Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:44

Een familielid van me is momenteel ook depressief. Ik stel me voor dat in het geval van Karst T. het nog 50x erger moet zijn geweest. Maar voordat het zo erg is, moet je er iets aan doen. Dat is zeker heel zwaar, maar het kan het verschil zijn tussen uit het dal komen, of er verder in wegzakken. Doorbijten of doorgaan zoals je nu bezig bent... vechten of opgeven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:45

katiavl schreef:
Citaat:
Denk je serieus dat het brein van een mens zo simpel werkt?...

Was dat maar zo soms mag het een beetje simpeler zijn. Dan zou ik hier niet achter de computer moeten "studeren"

Adil wetenschap toont dat gewoon aan, en sinds detour in het vak zit en ik ook is het normaal dat we die weg volgen.

Misschien is het juist heel interessant om te onderzoeken waarom mensen van die gedetailleerde verklaringen willen en zich niet bevredigd voelen met een verklaring als: Hij zag het niet meer zitten en wilde een spectaculair afscheid.

lesilla

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:48

Die zijn er al hoor :) leken willen graag oververklaren of onderverklaren. Zijn allebei human nature theories.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:50

Hier ook totaal geen medeleven. Als je tot zoiets in staat bent, zit dat ook voor een deel in je karakter, ongeacht de andere omstandigheden. Geen enkele reden kan deze daad verantwoorden, dus doet voor mij de reden er ook niet toe.

Wat betreft de keuze van "het moordwapen". Als hij idd echt de koninklijke familie om zeep had willen helpen, was een Swift geen slimme keuze. Maar toch had hij ook nog flink wat schade aan de bus kunnen veroorzaken. Wat als hij bijvoorbeeld de tank van de bus had geraakt, of zijn eigen auto was in de fik gevlogen en geëxplodeerd?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:50

Dat is mijn mening Adil. Net zoals jij die mag geven, geef ik die ook. Dat heet ook discussiëren. Meningen uitwisselen. En ga zo maar door. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, net zo min als ik het eens hoef te zijn met de jouwe. En we kunnen nu zo'n beetje alle vreselijke gebeurtenissen er wel bij halen, maar met die man uit België, ook echt verschrikkelijk, net als bovenstaande voorbeelden. Al was deze man ook psychisch niet in orde (http://kdvfabeltjesland.hyves.nl/blog/1 ... name/QITy/). Net zoals in voorgaande voorbeelden maakt dat de daad niet minder erg, maar is de dader ook geen brute moordenaar zonder mededogen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:51

Adil18 schreef:
Polivy schreef:
Je kunt wel heel makkelijk zeggen: zoek dan hulp, maar sommige mensen kunnen dit niet of wat dan ook. Ik ben ook op het randje depressief geweest. Hulp zoeken is een enorm grote stap.

Ik denk dat in je auto gaan zitten om een geplande aanslag uit te voeren ook een enorme stap is, en waarom koos hij dan voor die stap en niet de stap om hulp te vragen?

Omdat hij dit misschien als enige uitweg zag? Ik weet het ook niet. Ik denk alleen dat er kortsluiting daarboven is ontstaan. En dat je dan niet meer rationeel kan denken en alleen het doel voor ogen hebt, en je omgeving niet meer.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:52

Adil18 schreef:
katiavl schreef:

Was dat maar zo soms mag het een beetje simpeler zijn. Dan zou ik hier niet achter de computer moeten "studeren"

Adil wetenschap toont dat gewoon aan, en sinds detour in het vak zit en ik ook is het normaal dat we die weg volgen.

Misschien is het juist heel interessant om te onderzoeken waarom mensen van die gedetailleerde verklaringen willen en zich niet bevredigd voelen met een verklaring als: Hij zag het niet meer zitten en wilde een spectaculair afscheid.

Ik denk dat geen enkele verklaring bevredigend was geweest.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:57

Polivy schreef:
Dat is mijn mening Adil. Net zoals jij die mag geven, geef ik die ook. Dat heet ook discussiëren. Meningen uitwisselen. En ga zo maar door. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, net zo min als ik het eens hoef te zijn met de jouwe. En we kunnen nu zo'n beetje alle vreselijke gebeurtenissen er wel bij halen, maar met die man uit België, ook echt verschrikkelijk, net als bovenstaande voorbeelden. Al was deze man ook psychisch niet in orde (http://kdvfabeltjesland.hyves.nl/blog/1 ... name/QITy/). Net zoals in voorgaande voorbeelden maakt dat de daad niet minder erg, maar is de dader ook geen brute moordenaar zonder mededogen.

In een discussie heb je ook respect voor andermans mening, een discussie kun je niet "winnen" (in hoeverre je überhaupt kunt winnen in een discussie) door een andere mening als kortzichtig te bestempelen, door te zeggen dat mensen met een dergelijke mening als ik heb harde mensen zonder medeleven zijn, door te zeggen dat ik (en ook anderen) primitief reageer....

Dat is geen discussie maar met beledigingen een mening van een ander onderuit halen....Probeer liever mijn argumenten te weerleggen i.p.v. ze te bestempelen ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:58

Misschien niet bevredigend (denk dat het dat niet kan zijn), maar het zou veel mensen wel helpen denk ik. Nu blijft het giswerk en kun je het eigenlijk nooit afsluiten.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:00

Polivy schreef:
En dat je dan niet meer rationeel kan denken en alleen het doel voor ogen hebt, en je omgeving niet meer.

Dat denk ik zeker. Zijn lichamelijke emoties moeten zijn verstand uitgeschakeld hebben, zeker tijdens de daad zelf, maar hoelang zal dat wel niet gesluimerd hebben, korte momenten waarop hij vlagen van wrok, misgenoegen voelde? Misschien wel afgunst als hij om zich heen allerlei succesvolle mensen zag...

Dit is iets waar psychologen maanden hun hoofd kunnen breken, maar nu probeert het hele volk het te begrijpen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:01

Ik heb respect voor je mening, maar dan kan ik het wel kortzichtig vinden. Dat is weer MIJN mening. En zo komt het idd over, dat veel mensen primitief reageren. Ook dat is weer MIJN mening. En ik heb geloof ik al genoeg argumenten aangebracht als weerwoord, dus bij deze stop ik ook met 'discussiëren' over iets wat wel of niet mijn mening is. Vind dat gewoon 'a waste of my time', en totaal zinloos.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:03

Alet74 schreef:
Misschien niet bevredigend (denk dat het dat niet kan zijn), maar het zou veel mensen wel helpen denk ik. Nu blijft het giswerk en kun je het eigenlijk nooit afsluiten.

Denk je dat een (LET OP, DIT IS EEN VOORBEELD!): Ik had er gewoon zin in. Of een: niemand begreep me. Of een: ik weet het niet. Of welke reden dan ook helpt? Ik denk dat dat vaak alleen nog maar meer vragen oproept. En nooit zal het een bevredigend antwoord zijn denk ik

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:03

Polivy schreef:
Ik heb respect voor je mening, maar dan kan ik het wel kortzichtig vinden. Dat is weer MIJN mening. En zo komt het idd over, dat veel mensen primitief reageren. Ook dat is weer MIJN mening. En ik heb geloof ik al genoeg argumenten aangebracht als weerwoord, dus bij deze stop ik ook met 'discussiëren' over iets wat wel of niet mijn mening is. Vind dat gewoon 'a waste of my time', en totaal zinloos.

Sorry, maar als jij een mening als kortzichtig of primitief wilt afstempelen tijdens een discussie moet je daar nog veel over leren, want zoiets is een dooddoener voor elke discussie. Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat je het niet met me eens bent zonder een waardeoordeel aan mijn mening te hangen, toch?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:05

Zoals ik al zei: ik ga daar niet meer over discussiëren. Ik heb je mening gelezen en weet je wat? Prima als je dat zo denkt en ervaart :) (en dat respecteer ik)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:08

Polivy schreef:
Zoals ik al zei: ik ga daar niet meer over discussiëren. Ik heb je mening gelezen en weet je wat? Prima als je dat zo denkt en ervaart :)

Dank je, dat is in ieder geval fijner om te horen i.p.v. 'kortzichtig' en 'primitief' ;)

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:13

@polivy en @adil:

discussies of meningen ........ het is wel duidelijk laten we nou niet gaan ruzieën over waarom een gek wel of niet gek is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:20

Ook op deze pagina's... Nederland verwerkt de schok. De schok, de aanslag op onze rust, ons burgerbestaan, onze iconen. Iets wat geen ongeluk lijkt, maar een doelbewuste aanslag op ons eigen, gekende bestaan. We schrijven het van ons af, speculeren, maken er zelfs ruzie over, verwijten..De woede, het onbegrip, hoe één mens zoveel onschuldige levens neemt en diepe sporen trekt in het leven van nabestaanden en slachtoffers die het overleefden. Hoe ga je daar mee om, hoe ga je verder?

Ik ben niet religieus, geloof niet in een God. Ik geloof in de kracht van de mens, de individu.. wellicht is het daarom dat de uitzending van Kruispunt die ik gisteren - bij toeval - zag zo'n indruk op me maakte. En dan met name de woorden van dominee Rob Visser ( tegen het eind vanaf ong. 10:30). De samenleving waarin de mens zo gruwelijk kan ontsporen, zoals deze dader.. die samenleving die wordt gevormd door ons. Door jou, door mij.
Voor wie het nog eens wil terugzien en erover wil nadenken: http://www.katholieknederland.nl/kruispunt/index.html

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:24

Mooi gezegt JP.

Ik ben opzich wel benieuwt wat de ouders van K.R tates te zeggen hebben..
Snap heel goed dat ze geen media nu willen hoor (begrijp me niet verkeerd) maar misschien kunnen zij wat vragen invullen?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:29

@polivy: het zal niet bevredigend zijn denk ik (zoals ik mijn post al zei). Maar helemaal niets weten al helemaal niet. Ik denk dat ik liever wel dat zou weten waar ik ook niks mee kan/ me niet in kan vinden (want geen begrip etc.) dan nu een beetje in het luchtledige blijven raden waarom iemand in staat kan zijn zoiets te doen.
@Jannepauli: dank voor je linkje, ga het vanavond zeker even kijken. Ik heb al vaker ervaren dat op zondagavond even langs Kruispunt zappen heel fijn kan zijn! En inderdaad, de samenleving dat zijn wij. Een pagina of wat geleden merkte iemand al op dat dit een waarschuwing kan zijn om mensen 'erbij' te houden, sociaal vangnet, burenhulp enzovoort, houdt het in ere, want het is zo belangrijk! En dit soort dingen zullen waarschijnlijk nog vaker gebeuren omdat we het niet voor kunnen zijn, maar let op je medemens is iets wat wij egoistische wezens moeten blijven doen (sommigen zijn al heel sociaal, daarvoor mijn hulde!).
Ben bang dat de ouders ook niet veel kunnen zeggen. Als kind wil je graag je ouders laten denken dat het goed gaat omdat dat meestal ook verwacht wordt. Zou eerder uit vriendenkring nog iets verwachten dan uit de familiekring denk ik. Maar waarschijnlijk is dat ook niet het geval. Veel mensen zijn goed in het verbergen van hun (betrekkelijke) ellende.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:52

Ik snap niet zo goed waarom iedereen hier zo heftig op elkaar reageert. Iedereen is maar wat aan het speculeren, sommige denken gewoon echt gelijk te hebben, maar niemand weet het en niemand zal het ooit weten.
Je mag speculeren, maar laat een ander daarbij in zijn waarde.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:57

Ik denk dat het gewoon mensen diep geraakt heeft en iedereen daarom zo heftig reageert en zijn/haar eigen waarheid met de ander wil delen of opleggen. Zeer menselijk! ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:16

Ergens vind ik wel dat je alleen mag speculeren als je een beetje kennis hebt. Omdat je dan een theoretische achtergrond hebt en circulair kan denken wat nodig is in dit onderwerp.
Want de gemiddelde bokker kan alleen linear denken zo worden we nu eenmaal opgevoed. Maar anderzijds die mensen gaan meestal ook niet speculeren. Ik ga bijvoorbeeld nooit mijn mening opleggen bv bij mennen dus bovenstaande bedoel ik niet slecht.

Aan de andere kant vind ik speculeren ook zeker moeten kunnen het is gewoon leuk, maar goed hoe ver moet je dan weer openstaan voor een mening die al duizend keer weggeblazen is door de wetenschap? Dat is dan weer het probleem. En dat vind ik hier terug.
Ik neem de middenweg en speculeer niet of alleen in mezelf.

Verder die ouders wat voor ellende moeten ze nu meemaken, buiten het verantwoordelijkheidsgevoel die ze altijd zullen meedragen word je ook geviseerd. Daarom dat er veel naamsverandering gebeurt bij familie van een dader.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:37

ppffff ik ben vandaag over het kruispunt gereden, ik werd er misselijk van en kreeg kippenvel over heel mijn lichaam.
Bij de naald stonden een aantal mensen.
En aan de andere kant van het kruispunt stonden zeker 30 man, daar lag het helemaal vol met bloemen en gedenk stukken!
Hartverscheurend als je die mensen daar ziet staan rouwen!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:18

Je kunt aanklikken, dit is niet ok, weet niet of dat werkt.

Kijk zulk soort medemensen maken zo een ontzettend fijne maatschappij. Mensen zoals een Karst, want er zijn er vele meer, hij is niet zo bijzonder, worden nu dupe van een dergelijke mentaliteit. Een mentaliteit die steeds "normaler" wordt geacht.

Stel je leeft jaren, wel wellicht wel heel je leven, dus als klein kind al in een samenleving die zo hard en vervreemdend werkt dat je niet meer weet hoe je je draai moet vinden. Sommigen slaan alles op in zich zelf en stappen er uit, sommigen vangen steeds klappen op en zijn zo door en door boos dat ze een "daad" stellen en op die manier uit het leven stappen.

Ik vind dit meer iets voor de samenleving om eens goed om zich heen te kijken, wat de samenleving als "groep" op dit moment aanricht.

Tja, zelfs op bokt worden soms hele heksenjachten uit gevoerd en men vind het zo :P :9 , dat ze niet eens nadenken wat het kan doen bij iemand.

Verbeter de wereld en begin bij je zelf....kijk maar eens of er geen "rare", "stille" over hij/zij die altijd maar de plank-mis-slaande medemens in je omgeving is, waar je eens een aardig woord tegen kan zeggen, eens kan vragen hoe het is en luister eens.

Deze mens is de dupe van onze huidige maatschappij. Gekte door sociale problemen creëren we zelf.

Als we veulens thuis houden en het dier ontspoort, roept iedereen dat het selberschuld is, immers veulens horen in de opfok. Maar iemand die net even niet in "ons" groepje hoort, wordt buitengesloten en afgebroken en ontspoort, dan is het niemand zijn schuld.

De laatste tijd zijn er zo veel van dit soort akties geweest, die rappers weten het allemaal zo mooi in rijm te vertellen, ondertussen gaan we gewoon door met de ver van ons bed show.