Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Even van AI
Langdurige ondervoeding kan ernstige gevolgen hebben voor zowel kinderen als volwassenen, waaronder groeistoornissen, een verzwakt immuunsysteem, cognitieve achterstanden en een verhoogd risico op ziektes.
Gevolgen voor kinderen:
Groeiachterstand:
Ondervoeding, vooral bij kinderen jonger dan twee jaar, kan leiden tot een vertraagde groei van zowel gewicht als lengte, en zelfs de schedelgroei belemmeren.
Cognitieve achterstand:
Kinderen met groeiachterstand door ondervoeding lopen een grotere kans op vertragingen in hun cognitieve ontwikkeling, zoals taalontwikkeling en gedragsproblemen.
Verzwakt immuunsysteem:
Chronisch ondervoede kinderen hebben een zwakker immuunsysteem, waardoor ze vatbaarder zijn voor infectieziekten zoals longontsteking en mazelen.
Gevolgen voor volwassenen:
Verminderde spierkracht en vermoeidheid:
Ondervoeding leidt tot verlies van spiermassa en -kracht, wat resulteert in vermoeidheid en een verminderde lichamelijke conditie.
Verhoogd risico op infecties:
Een verminderde immuniteit door ondervoeding maakt volwassenen gevoeliger voor infecties en verstoort de wondgenezing.
Slechtere wondgenezing:
Ondervoeding vertraagt het herstelproces na ziekte of operatie en kan leiden tot complicaties, zoals doorligwonden.
Verlaagde kwaliteit van leven:
Ondervoeding kan leiden tot een verminderde kwaliteit van leven door fysieke beperkingen, vermoeidheid, en een verhoogd risico op complicaties.
Algemene gevolgen:
Verhoogd risico op complicaties:
Ondervoeding verhoogt de kans op complicaties bij ziekte en operaties, zoals infecties en vertraagde wondgenezing.
Langzamere genezing:
Zowel bij kinderen als volwassenen verloopt de genezing van wonden en het herstel na ziekte trager bij ondervoeding.
Verhoogd risico op overlijden:
In ernstige gevallen kan langdurige ondervoeding leiden tot een verhoogd risico op overlijden.
Inhaalgroei:
Het is belangrijk om te benadrukken dat bij het normaliseren van de voeding na ondervoeding, inhaalgroei kan optreden. Echter, het eerder verloren gegane groeitempo wordt niet altijd volledig ingehaald.
Het belang van tijdige behandeling:
Het tijdig herkennen en behandelen van ondervoeding is cruciaal om ernstige langetermijneffecten te voorkomen. Een voedingsdeskundige kan helpen bij het opstellen van een passend dieet om de voedingstoestand te verbeteren en de gevolgen van ondervoeding te beperken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Ah, ik vroeg het omdat ik best veel mensen heb gekend die in de periode rondom WOII kind waren, hongerwinter, Japanse kampkinderen, Joodse kampkinderen, Duitse kinderen - ook die hebben erge honger gehad - , een Pool (die op latere leeftijd botontkalking ontwikkelde, men dacht dat dat dus wel iets met honger te maken zou kunnen hebben). Maar ik heb me dat dus wel eens afgevraagd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:47

Mijn schoonmoeder was in 1938 geboren, als jongste van 17 kinderen. Zij was zwaar ondervoed gedurende WO2. Na de oorlog heeft zij een tijd in een sanatorium gelegen. Zij was altijd ziekelijk, had toen zij 38 jaar was al borstkanker en is uiteindelijk met 52 jaar overleden.
Of dat met haar ondervoeding te maken heeft gehad ? Geen idee, maar zij was altijd ziekelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

Ik ook niet , pvv en bbb en sgp steunen het niet. Denk aan het hokje dat je rood maakt in oktober. Bbb heeft een statement uitgebracht dat regelrecht door Wilders geschreven kon zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

Daar stemt toch bijna niemand meer op mag ik hopen. PVV wel helaas maar hopelijk zoveel minder dat ze geen coalitie meer kunnen vormen. Wishful thinking?

Ik ben altijd tegen een cordon sanitair geweest maar in dit geval zou het goed zijn, denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:24