Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:15

Zolang de republikeinen de meerderheid hebben, komt er van grootschalige plannen ingediend door Biden weinig terecht. Op korte termijn verandert er niets voor lopende projecten, op langere termijn kan het wel degelijk problemen gaan opleveren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:18

Ik houd mijn hart vast.
Er is geen wet die zegt dat je niet verkiesbaar mag zijn als je in de gevangenis zit. Ookal geloof ik dat een groot deel van de republikeinen het liefst van hem af wil, welke alternatieve kandidaat kunnen ze naar voren schuiven?

Biden hoort intussen in een museum voor presidenten thuis. De man hapert aan alle kanten, die red t nooit om nog een keer 4 jaar vol te maken. Hoewel Trump maar 3 jaar jonger is begreep ik.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:40

Mars dat klopt helemaal, je mag zelfs president worden en het ambt vanuit het gevang regelen. Wat ik al eerder heb geschreven, het Merk Trump en het bijbehorende netwerk is voor heel veel mensen onweerstaanbaar. Dat zie je aan het afhaken van Pence. De invloed van Trump en consorten is heel erg groot in Amerika, gewoon door een gebrek aan andere opties. Die minderheid bepaalt daardoor wat de meerderheid gaat doen, al is het maar door blokkades op te werpen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:26

De oorlog vereist lange tijd hulp van het westen en uitbreiding van de productie van wapen (systemen). Het probleem is dat het westen een halfslachtig beleid aan het voeren is, waardoor Rusland uiteindelijk gewoon in het voordeel is. Alleen als het westen ondubbelzinnig aan de bak gaat, kan dat veranderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:40

Ik denk dat het nogal meevalt hoe Biden hapert. Hij is oud. Maar dat is niet alleen ouderdom....maar ook een enorme hoop ervaring en kennis, en goodwill bij veel voor- en tegenstanders want ook al zijn bvb. Republikeinen het niet met hem eens over allerlei onderwerpen, ze weten wel dat het een hele fatsoenlijke vent is waar mee te praten valt.

Een jonge flierefluiter zal die goodwill van decennia lang (achter de schermen) samenwerken niet hebben. Het is geen toeval dat team Biden zoveel voor elkaar krijgt. Hij komt er niet fraai vanaf in de media omdat het een stel galbakken zijn die alles uitvergroten en verdraaien. Ja hij struikelt regelmatig. Dat is super jammer want dat oogt niet mooi en sterk voor een president. Maar je lichamelijke gesteldheid zegt niet zo veel over hoe je er geestelijk voor staat :)

Jonge mensen struikelen ook regelmatig. Of blijven wel eens met hun voet vastzitten in een fietstrapper waardoor ze omvallen. Alleen staat daar niet 24 uur per dag een camera op gericht :=

Zijn regelmatig stotterige / onduidelijke praat is ook super jammer. Maar de rest is dikke onzin die met knip- en plakwerk voor elkaar gekregen is. Dat gezever van dat hij de weg kwijt zou zijn op dat podium ofzo, dat kan toch heel prima een situatie zijn die een 36-jarige ook kan overkomen. Dat je denkt dat je rechts van het podium af moet maar ze besluiten om 1 of andere reden dat het nu ineens links moet.

Of je denkt dat je klaar bent met wat je daar kwam doen, maar er wordt besloten om nog iets anders te doen. Of er is niet goed afgesproken wat de bedoeling is of er ontstaat verwarring door de omstandigheden of omdat je nog 50 van die bezoekjes aflegt in korte tijd. Iedereen kan even haperen en zo'n soort dansje maken van gaan we links of gaan we rechts, met het vragende gezicht erbij van "wat is de bedoeling...?"

Daar kan je ook een Trump tegenover zetten die komt om iets te ondertekenen.....en hij gaat weg zonder het te ondertekenen :+ Zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren in the heat of the moment en een druk schema, of je 70, 80 of 20, 30 of 40 bent.

Maar die aasgieren van de media zitten er bovenop om het lekker uit te vergroten en er een spektakel van te maken. Ik vind het wel stoer eigenlijk dat "sleepy Joe" het grotendeels lekker zo laat dat ze hem finaal onderschatten, dan gaat hij achter de schermen lekker in stealth-modus verder met het volk / land helpen met goede regelingen die ze er toch maar mooi door krijgen +:)+

Hij is niet bezig met met de eer strijken, maar met spijkers met koppen slaan! Ik denk dat na zijn presidentschap nog wel de eer en waardering gaat volgen als men dan eens goed gaat bekijken hoe slim hij eigenlijk te werk is gegaan om dingen gedaan te krijgen :)

Het is natuurlijk wel jammer dat zo veel mensen het niet beseffen en zelfs aangepraat krijgen dat hij het slecht zou doen, want dat is niet praktisch voor herverkiezing. Maar daar hebben de democraten nog wel tijd voor om daar aan te werken :)

Ik zou niet onderschatten hoeveel mensen geen oer-republikeinen zijn en de buik helemaal vol hebben van dat ge-etter en landverraad van de Republikeinen en Democratisch gaan stemmen om ze op hun donder te geven en af te straffen voor hun wanpraktijken. Zeker de jongere kiezers :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:03

JB is géén slechte president, mee eens. Maar ik vraag me af of hij tegen Trump is opgewassen en niet omdat de meerderheid van de kiezers achter Trump staat maar door het bizarre kiesstelsel in de US. Waardoor inderdaad niet per se de meerderheid ook de verkiezingen wint. Trump kiezers zijn witte, midden/onderklasse Amerikanen die zich slachtoffer voelen van alles en nog wat. En het zijn juist die mensen die ook daadwerkelijk naar de stembus gaan, waar democraten vaak af laten weten.
Het alternatief (Ron DeSantis aka Patrick Bateman) is al even angstaanjagend.

Als één van die twee in het witte huis terecht komt kun je Poetin alvast de overwinning wel toeschuiven. Wij kunnen in Europa niet ons eigen broek ophouden wat betreft defensie en elkaar ondersteunen tegen een grote macht als Rusland. Zonder de steun van de VS is het een volkomen kansloze missie.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:03

PM ik lees elke keer hetzelfde in jouw stukjes. Vrij moralistisch. Onze opvattingen over ethiek, moraal liggen heel anders dan in het gepolariseerde Amerika. Pence is afgehaakt omdat de wind vanuit het Trump kamp waait en niets anders en in dat kamp zit ook het geld om campagne te voeren.
Nederland etc. Moet eens leren om de eigen broek op te houden, in plaats van als een zielig hondje achter Amerika aan te hobbelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:21

Pence is afgehaakt omdat hij geen kans maakt. De niet-Trumpers vinden Pence een stumperd omdat hij altijd achter Trump gestaan heeft - en nog steeds. De wel-Trumpers vinden Pence een stumperd omdat hij op jan 6th niet hun zin heeft gedaan.

Ik denk dat je je er op verkijkt hoeveel geld er in het Trump kamp blijft. Genoeg bedrijven die zich ervan bewust zijn dat Trump niet zo'n heel populair "brand" meer is en beseffen dat het ook aflopende zaak is met al zijn juridische problemen :=

Als je echt denkt dat de Amerikanen het laten gebeuren dat Trump ooit nog eens zoveel macht gaat krijgen dan ben je imo gewoon niet realistisch. Geeft niet, het is een creep in de categorie "onkruid vergaat niet" die je heel goed in de gaten moet houden want die glibbert overal tussendoor := maar dat is zelfs bij Trump niet oneindig en zo hoog zal hij nooit meer stijgen. Daarvoor zijn zich nu teveel mensen bewust van zijn ware aard.

Dat Nederland / de wereld niet zo achter Amerika aan zou moeten hobbelen ben ik met je eens nikkel :j
Maarja het is wel begrijpelijk waarom we dat wel doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:00

Citaat:
Zijn regelmatig stotterige / onduidelijke praat is ook super jammer

Tja, Joe Biden is een ex stotteraar en is door oefeningen en nog eens oefenen er aardig over heen gegroeid. Heeft dus niets met ouderdom te maken. Dit had hij ,en vele male erger zijn hele leven al.

Dit verhaal vertelde hij al in 2016 bij een lezing georganiseerd door een instituut dat zich bezighoudt met het fenomeen stotteren en dat vertelde hij tegen een groep aanwezige stotteraars
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... m=referral

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:03

Cowboy55 schreef:
pmarena schreef:
Ik weet 1 ding heel zeker en dat is dat Trump in de praktijk echt geen enkele kans meer maakt om weer president te worden, dat gaat gewoon niet gebeuren. Daarvoor is er teveel water under the bridge. De Republikeinen hopen dat hun Trump-probleem opgelost wordt door de democraten en de lopende rechtszaken. En door het volk waar echt geen meerderheid meer is te vinden voor "the orange Mussolini" zoals Michael Cohen zo mooi zegt :=

Maar puntje bij paaltje willen ze er achter gesloten deuren zelf ook héél graag vanaf.

Met een handjevol fanatieke Maga's en de ruggengraatlozen die op camera doen alsof ze niet tegen Trump zijn, gaat 'ie het gewoon niet redden.

Het probleem is (net als destijds vs Hillary) dat Biden voor veel Republikeinen geen alternatief is.
Dat snapte ik destijds bij Hillary niet totdat ik wat Republikeinen sprak met een bloedhekel aan Trump ("he's a gaping @sshole") maar bij Biden snap ik het wel. Die man wordt kalmaan ECHT te oud. Dus voor veel Republikeinen wordt het straks (weer) een keuze uit 2 kwaden.

Republikeinen stemmen per definitie tegen een Democraat. En Democraten omgekeerd ook tegen een Republikein. Het is vooral belangrijk hoe de onafhankelijke kiezers gaan stemmen en dan eigenlijk alleen maar in de swing states. Trump wordt ook oud en maakt minstens zulke domme versprekingen als Biden, dus dat gaat het verschil niet maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:15

Verspreking: dit is Orban, hij is de fantastische president van Turkije. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:17

mysa schreef:
Verspreking: dit is Orban, hij is de fantastische president van Turkije. :)

Wie liet dat optekenen dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:18

Zag veel filmpjes en berichten. Google maar even op Trump - Orban - Turkije. Komt vanalles voorbij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:32

mysa schreef:
Zag veel filmpjes en berichten. Google maar even op Trump - Orban - Turkije. Komt vanalles voorbij.

Tja, blijft lastig......non-VS gerelateerde geografie. :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:31

Daily Journal Mississippi stond in het rijtje. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:04

Het ziet ernaar uit dat Rusland weer even genoeg bommen en granaten heeft.

Bron SkyNews

Hoogste aantal steden, dorpen beschoten in 24 uur sinds het begin van het jaar

Eerder deze ochtend meldden we hoe Rusland 's nachts een spervuur van aanvallen lanceerde, waarbij een olieraffinaderij in Kremenchuk, de regio Poltava, in brand werd gestoken.
Nu hebben ambtenaren onthuld dat Kremenchuk slechts één doelwit was van het grootste aantal steden en dorpen dat sinds het begin van 2023 in 24 uur werd aangevallen.

De Oekraïense minister van Binnenlandse Zaken Igor Klymenko zei dat 118 nederzettingen werden beschoten in 10 regio's van Oekraïne.
"Dit is het grootste aantal steden en dorpen sinds het begin van het jaar," zei hij.
De regio Kherson kwam de hele nacht zwaar onder vuur te liggen, met luchtaanvallen op meerdere dorpen, wat resulteerde in ten minste één dood, zei hij.

De heer Kymenko heeft de volgende gegevens verstrekt over andere Oekraïense regio's...
Kharkiv: Een persoon stierf in Petropavlivka nadat het district Kupyn was beschoten.
Donetsk: Een andere persoon werd gedood in de beschietingen van het dorp Pivzhne.
Dnipropetrovsk: De stad Nikopol en twee dorpen werden getroffen.
Mykolaiv: Artillerie beschadigde huizen in Ochakiv.

De heer Klymenko voegde eraan toe dat er ongeveer 100 brandweerlieden nodig was om de brand in Kremenchuk te blussen.

Bron SkyNews

Noord-Korea verscheepte 'meer dan een miljoen artilleriegranaten' naar Rusland

Noord-Korea heeft sinds augustus meer dan een miljoen artilleriegranaten naar Rusland gestuurd, vertelde het hoogste spionagebureau van Zuid-Korea naar verluidt aan ambtenaren in een briefing met gesloten deuren.
Politicus Yoo Sang-bum zei dat de Zuid-Koreaanse inlichtingendienst (NIS) gelooft dat ongeveer twee maanden voorraden via schepen en andere middelen zijn vervoerd, vergezeld van een Noord-Koreaanse wapenexpert.
Noord-Korea heeft zijn munitiefabrieken op volle capaciteit geëergeerd om aan de Russische eisen te voldoen en heeft inwoners gemobiliseerd om de productie te verhogen, meldde Yoo dat de NOS zei.

NIS-functionarissen hebben niet onmiddellijk gereageerd op een verzoek om het verslag van de bijeenkomst van de heer Yoo te bevestigen.
Zowel Pyongyang als Moskou hebben ontkend dat Noord-Korea de wapenleveranties naar Rusland heeft overgebracht, terwijl het tegelijkertijd de zichtbaarheid van hun partnerschap vergroot.

Regelmatige lezers zullen zich het zeldzame buitenlandse bezoek van Kim Jong-un herinneren aan het ontmoeten van Poetin in september, wat de vrees wekte dat Rusland wapens ontvangt in ruil voor technologie die het kernwapen- en raketprogramma van Kim zou versterken.
Maar NIS is van mening dat het waarschijnlijker is dat Russische hulp beperkt zou blijven tot conventionele capaciteiten, zei Yoo.

De VS, Zuid-Korea en Japan hebben donderdag een gezamenlijke verklaring uitgegeven waarin ze worden veroordeeld tot de levering van munitie en militaire uitrusting door Noord-Korea aan Rusland.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:21

Ik voorzie (een aankondiging van) marine-oefeningen van Japan en/of Zuid Korea en/of de VS in de Japanse Zee. Dan slaat de paranoia toe bij Kim (stel we hebben niet genoeg munitie als 'ZE' aanvallen) en zal het snel minder worden met leveringen aan Rusland.

Overigens: helemaal niet genant hoor dat je kogels opraken, jij Superpower Rusland......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:39

Cowboy55 schreef:
Ik voorzie (een aankondiging van) marine-oefeningen van Japan en/of Zuid Korea en/of de VS in de Japanse Zee. Dan slaat de paranoia toe bij Kim (stel we hebben niet genoeg munitie als 'ZE' aanvallen) en zal het snel minder worden met leveringen aan Rusland.

Overigens: helemaal niet genant hoor dat je kogels opraken, jij Superpower Rusland......

Ooooh Cowboy als dat (dat wat je voorziet) toch eens waar zou zijn.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:59

Ik denk dat je daar wel een punt kan hebben, ouwe oorlogsstrateeg jij :D

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:01

Voorlopig zie ik dat helaas niet gebeuren. Noord Korea heeft afscheid genomen, van een hele hoop overbodige munitie. Zij richten zich op de ballistische raketten, dan heb je de ouderwetse munitie niet meer nodig. Tegen de tijd dat het Noord Koreaanse spul op is, produceren ze (Rusland) zelf weer meer. Hoop doet leven, zegt men.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:14

pmarena schreef:
Pence is afgehaakt omdat hij geen kans maakt. De niet-Trumpers vinden Pence een stumperd omdat hij altijd achter Trump gestaan heeft - en nog steeds. De wel-Trumpers vinden Pence een stumperd omdat hij op jan 6th niet hun zin heeft gedaan.

Ik denk dat je je er op verkijkt hoeveel geld er in het Trump kamp blijft. Genoeg bedrijven die zich ervan bewust zijn dat Trump niet zo'n heel populair "brand" meer is en beseffen dat het ook aflopende zaak is met al zijn juridische problemen :=

Als je echt denkt dat de Amerikanen het laten gebeuren dat Trump ooit nog eens zoveel macht gaat krijgen dan ben je imo gewoon niet realistisch. Geeft niet, het is een creep in de categorie "onkruid vergaat niet" die je heel goed in de gaten moet houden want die glibbert overal tussendoor := maar dat is zelfs bij Trump niet oneindig en zo hoog zal hij nooit meer stijgen. Daarvoor zijn zich nu teveel mensen bewust van zijn ware aard.

Dat Nederland / de wereld niet zo achter Amerika aan zou moeten hobbelen ben ik met je eens nikkel :j
Maar ja het is wel begrijpelijk waarom we dat wel doen.

Ik waardeer je optimisme en hoop van harte dat je gelijk krijgt. Geloven doe ik het pas als de volgende president van de USA zijn eed heeft afgelegd En geen Trump heet. Het blijft een bijzonder land met bijzondere manier van kiezen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:32

Daarnaast er zijn teveel Amerikanen, met het gedachtegoed van Trump. Of je nu of straks door de hond of door kat gebeten wordt maakt weinig verschil.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:34

pmarena schreef:

Ja echt he. Zowel qua Oekraïne als Noord Korea als Israël, hij kan t allemaal ragfijn uitleggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:29

Iris82 schreef:
pmarena schreef:

Ja echt he. Zowel qua Oekraïne als Noord Korea als Israël, hij kan t allemaal ragfijn uitleggen.

Cowboy is een bijzondere bokker en fijn!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:49

awww.....guys.... :oo