Oekraïne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:19

bigone schreef:
Had het artikel al eerder voorbij zien komen op Twitter , vond het te dom om te delen.

Nou ik denk dat het wel goed is om te delen. Immers nu komt er o.a. verduidelijking omtrent FvD....en dat we die engnek ook eens heel goed in de smieze moeten houden. Daarnaast geeft het een fantastisch kijkje in hoe snel Rusland op de tenen getrapt is en wanhopig probeert de democratie onder uit te halen.

Daarnaast zijn ze kennelijk ook in staat ONZE geschiedenis te verdraaien...Ik vond het verhelderend en weer even een eye opener. Als het niet vanwege een trieste oorlog was had ik er hartelijk om kunnen lachen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:25

Uit mijn groep.

Afzender burgemeester van Kiev Vitaly Klitschko

Citaat:
Vrienden! Vandaag heb ik via videoconferentie gesproken met de burgemeesters van bijna 30 steden van de Vereniging van Europese Steden onder de Europese Commissie (EUROCITIES).

De conferentie werd bijgewoond door Dario Nardella, burgemeester van Florence, voorzitter van EUROCITIES, burgemeesters van Oslo, Milaan, Parijs, Leipzig, Rotterdam, Stockholm, Barcelona, ​​​​Brussel, Toulouse, Tallinn, Wenen, Warschau en andere steden. - Die vandaag hulp bieden aan Oekraïense migranten, humanitaire hulp, medicijnen, basisbehoeften inzamelen en naar ons land sturen.

Alle burgemeesters benadrukten de politieke steun van Oekraïne en zijn strijd voor zijn onafhankelijkheid en vrijheid. Ze spraken respect en bewondering uit voor de moed en heldhaftigheid van de Oekraïners.

Europese collega's benadrukten dat ze Kiev en Oekraïne zullen blijven helpen. Ze spraken ook hun bereidheid uit om te helpen bij de wederopbouw van de infrastructuur die het Russische leger vandaag vernietigt en vernietigt.
Ik ben ervan overtuigd dat we onze steden en ons land zullen winnen en herbouwen!
Eer aan Oekraïne!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:26

Cowboy55

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:41

Bron: NOS

Inmiddels 200 miljoen euro aan Russische tegoeden bevroren
Er is meer Russisch geld bevroren dan begin deze week werd gemeld door minister Kaag van Financiën. Zij schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat er 6 miljoen euro aan Russische tegoeden is bevroren in Nederland. Volgens de president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, gaat het inmiddels om 200 miljoen euro. Dat maakte hij bekend in Nieuwsuur.

Peanuts denk ik dan…..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:54

200 miljoen is niet echt heel veel inderdaad. Ik had oprecht meerverwacht

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 01:01

Ik ben best wel benieuwd of de belastingdienst nu eindelijk zijn expertise in gaat zetten op een zinvol doel, de brievenbusfirma's van diverse Russische firma's.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 01:37

De dagsluiting

Citaat:
⚡️Het hoofdadres van president Volodymyr Zelensky

▪️Er is informatie dat Rusland huurlingen uit andere landen probeert aan te trekken voor de oorlog. Hij probeert zoveel mogelijk jonge mensen in zijn troepen te sturen. Ik waarschuw je - dit zal de slechtste beslissing van je leven zijn.

▪️Veel nieuwe Russische dienstplichtigen zijn gevangen genomen - velen weigeren terug te keren naar Rusland, en velen worden als dood beschouwd.

▪️Hij sprak het Duitse parlement toe. Jarenlang is hun staat van ons gescheiden door een muur. Onzichtbaar, maar toch een muur. Maar de opvattingen van de Duitsers veranderen, ze zoeken naar nieuwe manieren en benaderingen - het is goed.

▪️Ik sprak met de president van Frankrijk Emmanuel Macron. We versterken de verdediging van Oekraïne, we hebben gezamenlijke stappen op weg naar vrede gecoördineerd. Ook waren er regelmatig gesprekken met Joe Biden, waarvan de details in het belang van de veiligheid nog geheim worden gehouden.

▪️Vandaag kregen vijf SES-medewerkers de opdracht voor moed.

▪️Waar een bedrijf kan werken, moet het ook werken. Het kabinet heeft al een besluit voorbereid om het leenprogramma voor ondernemers uit te breiden. Bedrijven kunnen tijdens de staat van beleg en een maand na de oorlog een lening krijgen tegen 0%. Volgende - het minimumtarief van 5%. Het totale bedrag aan leningen kan oplopen tot 60 miljoen UAH.

▪️Het kabinet stemt morgen voor een grootschalige afbouw van regelgeving. Er zijn meer dan 600 bedrijfsvergunningen en licenties geweest en er zullen er nog ongeveer 20 overblijven.

▪️Het is opgedragen om een ​​wettelijke mogelijkheid te vinden voor de staat om 100% van de deposito's bij Oekraïense banken te garanderen. Maakt er nu geen deel van uit. De hele aanbetaling. Zodat mensen geen geld verliezen.

"En tenslotte. Onze regio Mariupol, Kharkiv, Chernihiv, Kiev, Izyum en al onze heldensteden. Hoe moeilijk. We doen alles en we doen alles. Leger, politie, SES, humanitaire konvooien, kerk ... Al onze mensen. We zullen je niet verlaten. En we zullen het ze niet vergeven. Je zult vrij zijn. Zoals wij allemaal op onze aarde."

-----------------------------------

Rusland blijft buitenlanders aantrekken voor de oorlog met Oekraïne en blijft proberen het luchtverdedigingssysteem langs de kust van de Zwarte Zee te vernietigen.
Operationele informatie vanaf 24.00 uur op 17 maart 2022 van de Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne

▪️Volgens de beschikbare informatie zijn de Russische bezetters al dichtbij gekomen
1.000 vrijwilligers uit het zogenaamde leger van Bashar al-Assad en Hezbollah.
De belangrijkste vereiste voor buitenlandse strijders is de ervaring van het vechten in de stad.

▪️Bezetters blijven de stad Chernihiv gedeeltelijk blokkeren en artilleriebeschietingen op de stad uitvoeren.

▪️In het gebied van Brovary voeren de bezetters periodiek artilleriebeschietingen uit op de posities van de strijdkrachten van Oekraïne.

▪️In de richting van Slobozhansky proberen de bezetters, om de offensieve operaties in de steden Soemy en Charkov te hervatten, de voorraden munitie, brandstof en smeermiddelen aan te vullen en worden ze gedwongen om vroegtijdig opgebouwde menselijke reserves te gebruiken.

▪️In de richtingen van Loehansk en Donetsk richtte de vijand zijn belangrijkste inspanningen op de voorbereiding van de aanval op Severodonetsk en de omsingeling van Mariupol.

▪️De bezetters stoppen niet met het opsporen en vernietigen van het luchtverdedigingssysteem langs de kust van de Zwarte Zee. In de Zwarte Zee probeert de vijand demonstraties te houden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 06:58

Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Vanaf vandaag zullen de brandstofprijzen in Oekraïne dalen, - Ministerie van Economische Zaken. Dit zal het mogelijk maken om voldoende middelen te verzamelen voor de zaaicampagne en het transport van kritieke lading, inclusief voedsel, en een aantal economische processen te activeren die Oekraïne dichter bij de overwinning zullen brengen.

▪️ Volgens de Britse inlichtingendienst zijn de offensieve capaciteiten van Rusland beperkt door actieve tegenaanvallen door de strijdkrachten.

▪️Japan legt sancties op aan nog eens 15 Russen en negen organisaties, waaronder de woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken Maria Zakharova en verschillende fabrikanten van militaire uitrusting, waaronder United Aircraft Corp, dat jagers maakt.

▪️Burger King heeft aangekondigd dat ze hun bedrijf in Rusland willen sluiten, maar dat niet kan. Het bedrijf merkt op dat de netwerkpartner in Rusland weigert instellingen te sluiten en dat het onmogelijk is om de overeenkomst eenzijdig op te zeggen

▪️ Staatssecretaris Anthony Blinken ziet de Russische president Vladimir Poetin niet klaar om de oorlog tegen Oekraïne te beëindigen. Dat zei hij tijdens een briefing. "Diplomacy vereist eerlijke deelname aan de-escalatie van beide kanten, en ik zie nu geen teken dat Poetin klaar is om te stoppen", zei Blinken.

▪️ 130 mensen zijn gered uit het puin van het dramatheater in Mariupol, mogelijk zijn het er meer dan duizend. De blokkades van het gebouw kunnen door de constante beschietingen niet worden opgeheven.

▪️Op 18 maart zal de Amerikaanse president Joe Biden gesprekken voeren met de Chinese president Xi Jinping. Het hoofd van het Witte Huis is van plan China te waarschuwen voor de ontoelaatbaarheid van Russische hulp.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 07:04

Van de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne: de vorige dag hebben Oekraïense verdedigers 14 luchtdoelen van de vijand geraakt - 7 vliegtuigen, een helikopter, 3 UAV's en 3 kruisraketten

▪️Overdag heeft Oekraïne de opmars van eenheden van het 437e Trainingsregiment en het 26e Tankregiment van de Strijdkrachten van de Russische Federatie naar Oekraïne gedeeltelijk vernietigd en gestopt, de verliezen van de vijand worden opgehelderd.

De vorige dag hebben de bombardementen en aanvalsvliegtuigen van de luchtmacht van de strijdkrachten van Oekraïne krachtige slagen uitgedeeld aan de kolommen met vijandelijk militair materieel.

▪️De bezetters hebben de menselijke hulpbronnen aanzienlijk uitgeput, dus voeren ze geheime mobilisaties uit, waarbij ze zogenaamde "vrijwilligers", dienstplichtigen en cadetten aantrekken, evenals huurlingen uit de Syrische Arabische Republiek.

▪️In sommige tijdelijk bezette gebieden proberen de Russische bezetters een positief imago op te bouwen door voedsel uit te delen aan de burgerbevolking. Tegelijkertijd zoeken en arresteren ze actief pro-Oekraïense activisten, ambtenaren, leden van de Anti-Terrorist Operation/Environmental Protection en leden van hun families, evenals andere burgers die mogelijk verzet tegen de bezetting organiseren.

▪️De vijand blijft verliezen lijden. Heeft problemen met het verstrekken van eenheden. De lage morele en psychologische toestand van het personeel leidt tot een toename van het aantal deserties en weigeringen van militairen van de strijdkrachten van de Russische Federatie en huurlingen om deel te nemen aan de oorlog tegen Oekraïne.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:43

Dank je wel weer Daks

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:09

Daks thanks.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:44

Ik hoop dat ze daar wat sneller deserteren.. Arme mensen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:46

Daks schreef:
200 miljoen is niet echt heel veel inderdaad. Ik had oprecht meerverwacht

Nu is het wel dat Nederland door MH17 al strenger is wat betreft het controleren van sancties die sinds de annexatie van de Krim zijn ingesteld. België controleerde daar veel minder streng op. Dus zal daar logischerwijs meer geld op een bank staan. Terwijl het in Nederland vooraal gaat om trustkantoren (de brievenbusfirma's). En telt de waarde van een bevroren trust mee ja of nee. Nederland hangt daar geen waarde aan. Als België dat bijvoorbeeld wel weer doet, krijg je een heel groot verschil.

Maar goed, er waren uiteraard ook opstartproblemen (goh..) dus ben benieuwd hoe het bedrag nog oploopt.

Daks, fijn telkens je berichten :)

Burger king vind ik wel een slappe zak hooi hoor. We willen wel, maar kunnen niet. Dan doe je iets tegen de regeltjes in, het is oorlog. Wat mij betreft wil je dan dus niet genoeg..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:15

Merci voor de updates weer Daks.

Gisteren is in Vlaanderen bijna 18 miljoen euro ingezameld met de actie Oekraïne 12-12 _/-\o_

Ik las net dit stukje in de gazet. Misschien tegen beter weten in, maar ik hoop dat die man helemaal verkeerd is.
Citaat:
Er zijn weinig mensen die de oorlog in Oekraïne zagen aankomen. En al zeker niet op deze schaal. Maar de Russische politoloog Vladimir Pastukhov (58) voorspelde die al in 2013. Een goede reden om aan hem te vragen hoe hij het conflict ziet evolueren. Optimistisch is zijn antwoord niet, om het zachtjes uit te drukken. “Vredesgesprekken geef ik een slaagkans van hooguit tien procent. Zolang Poetin aan de macht is, zullen we geen vrede kennen. En dat hij vlug verdwijnt, geloof ik niet.”

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:43

Burgerking bestaat voor een groot gedeelte uit Franchise tenten, Russen die dus niet willen sluiten.
Oekraïne heeft Rusland wederom opgeroepen hun dode soldaten op te halen, Oekraïense spoorwegen heeft aangeboden ze naar Rusland te brengen maar blijkbaar heeft Poetin daar geen behoefte aan ( staat slecht in eigen land natuurlijk) en er is weer een hoge Russische militair gesneuveld, zal zorgen dat ik de link nog terugvind.
https://twitter.com/iaponomarenko/statu ... 43931?s=12

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:57

Ik weet niet hoe het bij BurgerKing precies in elkaar zit, maar als ze daar in Rusland een redelijk op zichzelf staand iets hebben met franchises....ofwel Russen die de gehele bedrijfsvoering doen, en ook dat alle benodigdheden om de boel draaiend te houden, van eigen bodem komen....dan kan een hoofdkantoor elders op de wereld wel zeggen dat de zaken dicht moeten, maar als de Russen die de bedrijfsvoering doen, gewoon doorgaan....tja hoeveel middelen heb je dan om de boel plat te leggen vanuit het buitenland..?

Interessant wel van dat overleg van Zelensky met Biden, en geheim houden voor de veiligheid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:04

Pandora2 schreef:
Merci voor de updates weer Daks.

Gisteren is in Vlaanderen bijna 18 miljoen euro ingezameld met de actie Oekraïne 12-12 _/-\o_

Ik las net dit stukje in de gazet. Misschien tegen beter weten in, maar ik hoop dat die man helemaal verkeerd is.
Citaat:
Er zijn weinig mensen die de oorlog in Oekraïne zagen aankomen. En al zeker niet op deze schaal. Maar de Russische politoloog Vladimir Pastukhov (58) voorspelde die al in 2013. Een goede reden om aan hem te vragen hoe hij het conflict ziet evolueren. Optimistisch is zijn antwoord niet, om het zachtjes uit te drukken. “Vredesgesprekken geef ik een slaagkans van hooguit tien procent. Zolang Poetin aan de macht is, zullen we geen vrede kennen. En dat hij vlug verdwijnt, geloof ik niet.”

Heb deze meneer even gegoogled en kwam bij dit interview uit 2017:
https://imrussia.org/en/opinions/2802-v ... n%E2%80%9D
Waarin hij het volgende over Putin schrijft:
Citaat:
Although it sounds strange to say, I do not consider Vladimir Putin a lover of power. I may be mistaken, but it seems to me that he is a person who values comfort and has a skeptical frame of mind. He does not give the impression—or has not done so far—of being a person who wishes to be “wedded to power.” He is often portrayed as brutal, but there is an elusive, yet definite difference between psychological types such as Putin, Stalin and Ivan the Terrible.

Vert.
Hoewel het vreemd mag klinken, ik beschouw Putin niet als een liefhebber van macht. Ik kan het verkeerd hebben maar hij lijkt mij een persoon te zijn die belang hecht aan comfort en van nature skeptisch ingesteld is. Hij geeft niet de indruk, tenminste niet tot nu toe, dat hij een persoon is die persé de macht wil vasthouden. Hij wordt vaak neergezet als hardvochtig maar er is een ongrijpbaar maar duidelijk verschil met types zoals Stalin en Ivan de Verschrikkelijke

Tja dat was in 2017....

Maar op zich wel interessant wat hij verteld. Ik kan me wel iets voorstellen bij zijn gokje dat zolang Putin er zit er weinig kans is op vrede. Dan is de volgende vraag hoelang zit Putin daar nog.
Het lijkt er op alsof de wereldkaarten opnieuw gedeeld worden op dit moment en iedereen moet laten zien waar hij staat. China is nog niet helemaal zo ver.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:08

pmarena schreef:
Ik weet niet hoe het bij BurgerKing precies in elkaar zit, maar als ze daar in Rusland een redelijk op zichzelf staand iets hebben met franchises....ofwel Russen die de gehele bedrijfsvoering doen, en ook dat alle benodigdheden om de boel draaiend te houden, van eigen bodem komen....dan kan een hoofdkantoor elders op de wereld wel zeggen dat de zaken dicht moeten, maar als de Russen die de bedrijfsvoering doen, gewoon doorgaan....tja hoeveel middelen heb je dan om de boel plat te leggen vanuit het buitenland..?

Interessant wel van dat overleg van Zelensky met Biden, en geheim houden voor de veiligheid.

Ik begreep ook dat de Burger King in Rusland voor 50% van de aandelen in Russische handen is Dat de keten nu wel gesloten is in de zin dat er geen maaltijden meer worden verkocht. Maar dat de keten dus niet uit Rusland kan vertrekken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:16

Vanuit mijn bron:

Het Centrum voor de bestrijding van desinformatie van de Nationale Veiligheids- en Defensieraad van Oekraïne meldt dat Rusland kinderen gebruikt als gijzelaars van informatieterroristen.

Er zijn massale gevallen geregistreerd van betrokkenheid van minderjarigen en kleuters om de terroristische acties van Rusland te ondersteunen:
- Scholen worden gedwongen om "acties" te organiseren.
- Kinderen mogen geen objectieve en onpartijdige informatie hebben.
- Betrokkenheid van kinderen uit internaten en weeshuizen, daar ouders geen bezwaar tegen zullen hebben.

Daarom terroriseert de bezetter, die de grenzen van zijn destructieve activiteiten niet kent, niet alleen onze kinderen, maar ook die van onszelf. Er zij aan herinnerd dat het VN-Verdrag inzake de rechten van het kind (1989) bepaalt dat kinderen het recht hebben om:
vrije meningsuiting, meningsvorming, ontwikkeling eigen publieke activiteit;
het ontvangen van informatie die past bij haar leeftijd;
het recht op vrijheid, veiligheid van de persoon en bescherming van de waardigheid.

De internationale gemeenschap mag niet wegblijven van zombies en het gebruik van kinderen!

Laten we samen #infoteror stoppen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:19

Nou dat is op de hele wereld niet zo volgens mij, ook niet bij ons, dat kinderen alleen objectieve en onpartijdige informatie hebben....ouders pompen ze over het algemeen graag vol met hun eigen gedachtengoed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:19

irmaz schreef:
Tja dat was in 2017.....
In 7 jaar kan er een hoop veranderen binnen iemands hoofd 8-) en vergeet ook niet 'wiens brood men eet...'
Het wordt pas echt interessant om te zien welke hoge heren als eerste de stap anti-Putin durven te zetten als 'het schip zinkende is' om hun hachje (naar het westen toe) te redden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:14

irmaz schreef:
Tja dat was in 2017....

Maar op zich wel interessant wat hij verteld. Ik kan me wel iets voorstellen bij zijn gokje dat zolang Putin er zit er weinig kans is op vrede. Dan is de volgende vraag hoelang zit Putin daar nog.
Het lijkt er op alsof de wereldkaarten opnieuw gedeeld worden op dit moment en iedereen moet laten zien waar hij staat. China is nog niet helemaal zo ver.

Interessant dat interview met die man uit 2017. Het is een heel voorzichtige beschrijving, dat wel.
Ondertussen lijkt er wel één en ander veranderd te zijn. :7

Ik hoorde een week of 2 geleden een docente internationale politiek ( denk ik ) op tv zeggen dat er de laatste jaren te weinig naar Poetin geluisterd is. Die uitspraak verbaasde mij wel en ik ga terugzoeken wat het verdere verloop van dit gesprek was want had toen geen tijd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:21

Er is sowieso te weinig naar Poetin geluisterd. Hiermee wil ik helemaal niets goedpraten maar ik ben ervan overtuigd dat als 'het westen' toeschietelijker was geweest in het eerste decennium van deze eeuw, deze inval en de annexatie van de Krim niet plaatsgevonden zouden hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:25

As is verbrande turf..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:25

Ja, zoiets werd in dat gesprek ook gezegd inderdaad.
Maar ik volg en volgde veels te weinig de internationale politieke strubbelingen van de voorbije jaren, dus ik moet nu telkens een inhaalrace doen :')