Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:08

elnienjo schreef:
Mooi zo! Hopelijk kost dat die enge partij stemmen.

Hopelijk brengt het de partij meer stemmen omdat ze goed gehandeld hebben bij (interne) dingen die niet door de beugel kunnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:11

bigone schreef:
Ben het er zeker mee eens dat dit gedrag ten allen tijde moet worden aangepakt en dat is nu gebeurd.

Mooi, dan zijn wij het volledig met elkaar eens!

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:06

20 partijen nu.... hoelang zal die kieslijst wel niet worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:38

Gewoon niet op die 1 persoons partijen stemmen , enigste manier om er af te komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:29

Ehm, ik hou van veelkleurigheid dus ik vind dat niet echt het probleem 'dat er veel partijen op 1 vel moeten worden afgedrukt'.

Kwalijker is waar Pieter Omtzigt aandacht voor vroeg : een kleine fractie wordt het erg moeilijk gemaakt om
het echte Kamer-leden- werk uit te voeren.

Dat is een 'bijl aan de wortel' van de democratie:
echt goed de regering controleren
de macht van de Kamer uitvoeren
is nu zo ingericht dat het nauwelijks te doen is voor kleine fracties.
'Dat moeten we niet hebben.'

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:35

bigone schreef:
Gewoon niet op die 1 persoons partijen stemmen , enigste manier om er af te komen.

Ik heb ook de afgelopen verkiezingen op een partij gestemd waarvan ik dacht dat deze wel meer kans zou hebben om in de coalitie te komen. Maar helaas

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:27

Janneke2 schreef:
Ehm, ik hou van veelkleurigheid dus ik vind dat niet echt het probleem 'dat er veel partijen op 1 vel moeten worden afgedrukt'.

Kwalijker is waar Pieter Omtzigt aandacht voor vroeg : een kleine fractie wordt het erg moeilijk gemaakt om

Van mij mag er een kiesdrempel komen van 3.
Met uitzondering natuurlijk, dat als iemand uit de partij stapt tot de volgende verkiezingen.
Vergaderen kost zoveel tijd en iedereen moet zijn zegje doen.

Ik heb Pieter in het verleden nooit gehoord over de kleine fracties, maar ja, toen was hij nog onderdeel van het CDA.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:29

Janneke2 schreef:

Meerkleurigheid is goed, maar het moet regeren niet in de weg staan (want dan haal je de voordelen van die meerkleurigheid weg, lijkt me). Naar mijn idee wordt het elk jaar lastiger een regering te vormen omdat de kamer steeds meer versplintert door dit soort kleine partijen. Ik vraag me dan ook af of daar niet iets aan moet gebeuren, in de vorm van een kiesdrempel of wat anders.
En mensen die splitsen van de partij, mogen wellicht alleen blijven zitten als ze voldoende voorkeursstemmen hebben gekregen, anders moeten ze die plek afstaan aan de partij?

Kan je toelichten hoe het kleine partijen lastig wordt gemaakt? (Oprechte vraag!)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:34

Natuurlijk staat de hoeveelheid partijen het regeren flink in de weg, straks is het alleen nog debatteren ipv regeren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:34

Dat zou betekenen dat bijv. Omtzigt, Simons en van der Plas nu niet in de kamer zouden zitten.

Ik vind het heel erg nuttig dat die er zijn, wat denk je dat die steeds naar boven trekken/bespreekbaar maken wat anders niet zou gebeuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:41

Dat zou een consequentie kunnen zijn, aan de andere kant waren we Haga Baudet kwijt geweest misschien. En er moet gewoon een regel komen dat afsplitsen en zetel houden niet is toegestaan .

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:02

ruitje schreef:
Dat zou betekenen dat bijv. Omtzigt, Simons en van der Plas nu niet in de kamer zouden zitten.

Ik vind het heel erg nuttig dat die er zijn, wat denk je dat die steeds naar boven trekken/bespreekbaar maken wat anders niet zou gebeuren.

Voor hen geldt dan hetzelfde als voor alle nieuwe partijen.
Doe je best rondom de verkiezingen en zorg dat je genoeg steun van het volk krijgt zodat je de kamer ingestemd wordt.

Lukt dat niet, dan zal je als niet-kamerlid kritische vragen moeten gaan stellen, handtekeningen verzamelen, zelf ook WOB-verzoeken aanvragen, etcetera. Volgens mij zouden gemotiveerde mensen niet helemaal vleugellam zijn als ze niet in de kamer komen (maar verbeter me gerust hoor, gezien dit een aanname van mij is).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:34

Twee weken geleden in DDS de dagelijkse standaard, heeft Pieter Omtzigt een verhaal gehouden rondom discriminatie van kleine fracties.
Kortere spreektijd bijvoorbeeld.
En sowieso: in een grotere fractie kun je taken verdelen : de een let op onderwijs, de ander op defensie, een derde landbouw, een vierde sociale zaken, etc etc etc.
Dat allemaal in je eentje is geen doen.

Ik zie dan weer niet hoe de 'versplintering' van de Tweede Kamer het regeren zou bemoeilijken.

... met Pieter Omtzigt zou je eerder zeggen dat de regering het makkelijker heeft. (Want het 'kritisch tegenover' faalt.)

En 'een regel dat afsplitsen niet is toegestaan' kan er voorlopig en terecht niet komen.
De kieswet kent geen partijen, en al helemaal geen fracties.
Er zijn lijsten.

... in de praktijk valt een lijst vaak samen met een partij.

En wie door ons gekozen wordt / welke lijst de meeste stemmen krijgt, komt in de Tweede Kamer (gemeenteraad, etc).

Gekozen leden van de Tweede Kamer etc hebben uiteraard het recht om samen te werken : de fractie. Maar dat is niet wettelijk geregeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:24

Maar is die spreektijd korter omdat de spreektijd wordt berekend per persoon, of gewoon standaard korter voor partijen onder de X personen?

Dat een kleinere partij niet genoeg mensen heeft om op elk gebied iemand te hebben, vind ik eigenlijk geen reden tot het vergemakkelijken van het proces. Dat is gewoon het voordeel wat een grotere partij heeft.

De versplintering maakt het vormen van een regering (en dus tot overeenstemming komen wbt. het regeren van het land) een stuk moeilijker. Althans, zo komt dat op mij over gezien de laatste verkiezingen.

En misschien moet de kieswet dan aangepast? Nu kan een totaal onbekend iemand zich afsplitsen en met een niet-gekozen 1-persoons partijtje in de kamer komen, puur alleen omdat die persoon het geluk had dat zijn ex-partij voldoende stemmen heeft gehad zodat diegene 'mee' de partij in kon.
Dat geldt natuurlijk níét voor iemand die veel voorkeursstemmen krijgt (oa van Haga heeft dat bij FvD gekregen volgens mij, Omtzigt destijds bij CDA ook). Die is 'democratisch' de kamer ingestemd, ook al splitst diegene zich af. (en het is vast niet zo eenvoudig als ik het hier schrijf hoor, maar je moet ergens beginnen haha).

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:37

IMANDRA schreef:
Janneke2 schreef:

Meerkleurigheid is goed, maar het moet regeren niet in de weg staan (want dan haal je de voordelen van die meerkleurigheid weg, lijkt me). Naar mijn idee wordt het elk jaar lastiger een regering te vormen omdat de kamer steeds meer versplintert door dit soort kleine partijen. Ik vraag me dan ook af of daar niet iets aan moet gebeuren, in de vorm van een kiesdrempel of wat anders.
En mensen die splitsen van de partij, mogen wellicht alleen blijven zitten als ze voldoende voorkeursstemmen hebben gekregen, anders moeten ze die plek afstaan aan de partij?

Kan je toelichten hoe het kleine partijen lastig wordt gemaakt? (Oprechte vraag!)

In dit filmpje vanaf 8 minuten vertelt Pieter Omtzigt over de gevolgen voor o.a. spreektijd van afgesplitst zijn: "Minder spreektijd, minder poen, minder effect, minder invloed. Minder kans op het controleren van zittende macht, die ook los van gigantische donaties miljoenen aan partijfinanciering binnen harkt.

"En er valt hier best wat te controleren", understate de heer Omtzigt hierboven."

En Pieter is m.i. geen zetelrover, integendeel: hij liet 4 zetels achter voor het CDA.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:40

Ook van Haga is geen zetelrover, hij had meer stemmen dan Baudet voordat hij er uit stapte.

Ik vind dat je bij afsplitsen altijd mag blijven zitten. Je zat en zit er niet voor niets.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:44

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:44

Tja, als je alle fracties dezelfde vergoeding, hulp en spreektijd gast geven, dan moet er meer geld beschikbaar worden gesteld.
De debatten duren nu al uren langer, doordat alle partijen spreektijd hebben.
Dit is niet werkbaar.

Pieter heb ik eerder nooit gehoord over deze ongelijkheid.
Dat is nu eenmaal het lot van een kleine partij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:45

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:55

Wat ik tot nu toe gehoord heb, zitten ze er allemaal voor eigen gewin... het is eigenlijk om te kotsen.. Ze blijven hun eigen stokpaardjes lekker naar voren schuiven.. dat er aan alle kanten mensen doodgaan lijkt niet super interesssant..
maar spierballen laten zien, en ferme taal.. ja, dat is eenvoudig vanaf je spreekstoeltje..

Wat dat betreft vond ik Van Haga wel treffend 'wie van hier is bereid te sterven (voor Nederland), want als er Stingers gestuurd worden, gaan er jonge mensen dood, maar jullie zitten hier'..
- ongeveer iets van die strekking

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:02

germie schreef:
Ook van Haga is geen zetelrover, hij had meer stemmen dan Baudet voordat hij er uit stapte.

Ik vind dat je bij afsplitsen altijd mag blijven zitten. Je zat en zit er niet voor niets.

Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen, dat Omtzigt en Van Haga op "eigen kracht" de kamer ingekomen zijn dmv voorkeursstemmen.

Zonder meer mogen blijven zitten vind ik niet terecht. In het geval van Omtzigt en Van Haga vind ik het wel terecht, juist vanwege die voorkeursstemmen.

koeke schreef:
In dit filmpje vanaf 8 minuten vertelt Pieter Omtzigt over de gevolgen voor o.a. spreektijd van afgesplitst zijn: "Minder spreektijd, minder poen, minder effect, minder invloed. Minder kans op het controleren van zittende macht, die ook los van gigantische donaties miljoenen aan partijfinanciering binnen harkt.

"En er valt hier best wat te controleren", understate de heer Omtzigt hierboven."

En Pieter is m.i. geen zetelrover, integendeel: hij liet 4 zetels achter voor het CDA.

Even gequote zodat ik het filmpje straks kan bekijken (nu op kantoor dus kan het even niet zien).

Samengevat, komt dat minder spreektijd/poen dus door aantal mensen of door andere zaken? Want dat was mijn vraag :)). Is het namelijk berekend per partijlid in de kamer, dan is het wel eerlijk dat grotere partijen ook meer spreektijd krijgen. Immers, meer mensen. En dat is dan een nadeel van een kleine partij, maar niet per se oneerlijk.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:14

IMANDRA schreef:
Samengevat, komt dat minder spreektijd/poen dus door aantal mensen of door andere zaken? Want dat was mijn vraag :)). Is het namelijk berekend per partijlid in de kamer, dan is het wel eerlijk dat grotere partijen ook meer spreektijd krijgen. Immers, meer mensen. En dat is dan een nadeel van een kleine partij, maar niet per se oneerlijk.

Even gekopieerd van https://www.parlement.com/id/vh8lnhrpmx ... eede_kamer
4. Spreektijden
Bij de plenaire vergaderingen gelden meestal geen maximumspreektijden. Wel dienen sprekers de geschatte spreektijden door te geven aan de Voorzitter. Wanneer de spreker toebedeelde spreektijd aan de fractie gaat of geen inhoudelijke bijdrage levert, vraagt de Voorzitter de spreker te stoppen. Via een hoofdelijke stemming kan ook worden besloten een eindtijd in te stellen. Dit voorkomt dat de agenda van de Tweede Kamer wordt uitgesteld door het opeisen van spreekminuten.

Voor de plenaire begrotingsbehandelingen (inclusief de Algemene financiële beschouwingen) en de Algemene politieke beschouwingen wordt een maximumaantal minuten toebedeeld. Deze spreekminuten worden via het Presidium toebedeelt. Grotere fracties krijgen meer spreektijd, maar kleinere fracties bemachtigen relatief meer minuten per zetel.

In het geval Pieter is die spreektijd soms maar 2 minuten en soms mag ie überhaupt niet meepraten. Budget is ca kwart van de andere eenmansfracties (€ 130.000 vs half miljoen).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:47

Maar dan is het toch heel logisch? Grotere fracties krijgen meer spreektijden omdat ze groter zijn, maar er is nu dus al een 'scheve' verhouding dat kleinere fracties per zetel dus meer spreektijd krijgen. Moet die verhouding dan nog schever?
Idem voor budget: dat zal dan op basis van grootte toebedeeld worden dus kan een eenmansfractie veel meer doen / meer budget krijgen dan een enkel lid van een grotere fractie?

Heb er verder geen verstand van hoor, maar als ik het zo lees vind ik de verschillen niet gek. Dat is het nadeel van een kleinere fractie zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:58

Electra63 schreef:
Echwel schreef:
Kamerdebat over Russische inval begonnen - https://nos.nl/l/2419177#UPDATE-container-59756344

PVV en Fvd niet eens het fatsoen de ambassadeur van Oekraïne te begroeten

Daar verbaas ik me niet meer over.
Zij zijn gewoon onbeschoft.

Dat vind ik dan toch weer schokkend.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:20

Tweede Kamer wil onderzoek Russische geldstromen naar politieke partijen - https://nos.nl/l/2419268

Ben er toch wel beetje van geschrokken