elnienjo schreef:Mooi zo! Hopelijk kost dat die enge partij stemmen.
Hopelijk brengt het de partij meer stemmen omdat ze goed gehandeld hebben bij (interne) dingen die niet door de beugel kunnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Ehm, ik hou van veelkleurigheid dus ik vind dat niet echt het probleem 'dat er veel partijen op 1 vel moeten worden afgedrukt'.
Kwalijker is waar Pieter Omtzigt aandacht voor vroeg : een kleine fractie wordt het erg moeilijk gemaakt om
het echte Kamer-leden- werk uit te voeren.
Dat is een 'bijl aan de wortel' van de democratie:
echt goed de regering controleren
de macht van de Kamer uitvoeren
is nu zo ingericht dat het nauwelijks te doen is voor kleine fracties.
'Dat moeten we niet hebben.'
Janneke2 schreef:Ehm, ik hou van veelkleurigheid dus ik vind dat niet echt het probleem 'dat er veel partijen op 1 vel moeten worden afgedrukt'.
Kwalijker is waar Pieter Omtzigt aandacht voor vroeg : een kleine fractie wordt het erg moeilijk gemaakt om
ruitje schreef:Dat zou betekenen dat bijv. Omtzigt, Simons en van der Plas nu niet in de kamer zouden zitten.
Ik vind het heel erg nuttig dat die er zijn, wat denk je dat die steeds naar boven trekken/bespreekbaar maken wat anders niet zou gebeuren.
IMANDRA schreef:Janneke2 schreef:Ehm, ik hou van veelkleurigheid dus ik vind dat niet echt het probleem 'dat er veel partijen op 1 vel moeten worden afgedrukt'.
Meerkleurigheid is goed, maar het moet regeren niet in de weg staan (want dan haal je de voordelen van die meerkleurigheid weg, lijkt me). Naar mijn idee wordt het elk jaar lastiger een regering te vormen omdat de kamer steeds meer versplintert door dit soort kleine partijen. Ik vraag me dan ook af of daar niet iets aan moet gebeuren, in de vorm van een kiesdrempel of wat anders.
En mensen die splitsen van de partij, mogen wellicht alleen blijven zitten als ze voldoende voorkeursstemmen hebben gekregen, anders moeten ze die plek afstaan aan de partij?
Kan je toelichten hoe het kleine partijen lastig wordt gemaakt? (Oprechte vraag!)
Echwel schreef:Kamerdebat over Russische inval begonnen - https://nos.nl/l/2419177#UPDATE-container-59756344
PVV en Fvd niet eens het fatsoen de ambassadeur van Oekraïne te begroeten
germie schreef:Ook van Haga is geen zetelrover, hij had meer stemmen dan Baudet voordat hij er uit stapte.
Ik vind dat je bij afsplitsen altijd mag blijven zitten. Je zat en zit er niet voor niets.
koeke schreef:In dit filmpje vanaf 8 minuten vertelt Pieter Omtzigt over de gevolgen voor o.a. spreektijd van afgesplitst zijn: "Minder spreektijd, minder poen, minder effect, minder invloed. Minder kans op het controleren van zittende macht, die ook los van gigantische donaties miljoenen aan partijfinanciering binnen harkt.
"En er valt hier best wat te controleren", understate de heer Omtzigt hierboven."
En Pieter is m.i. geen zetelrover, integendeel: hij liet 4 zetels achter voor het CDA.
IMANDRA schreef:Samengevat, komt dat minder spreektijd/poen dus door aantal mensen of door andere zaken? Want dat was mijn vraag. Is het namelijk berekend per partijlid in de kamer, dan is het wel eerlijk dat grotere partijen ook meer spreektijd krijgen. Immers, meer mensen. En dat is dan een nadeel van een kleine partij, maar niet per se oneerlijk.
Electra63 schreef:Echwel schreef:Kamerdebat over Russische inval begonnen - https://nos.nl/l/2419177#UPDATE-container-59756344
PVV en Fvd niet eens het fatsoen de ambassadeur van Oekraïne te begroeten
Daar verbaas ik me niet meer over.
Zij zijn gewoon onbeschoft.