steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:30

tja, keuzes maken tussen voedsel of wensnatuur, schijnt nogal lastig te zijn in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:43

Het huidige systeem is geweldig. Maar niet meer toekomstbestendig. En dat is prima, alles verouderd. Als we vervolgens dan maar wel met goed fatsoen met de boeren omgaan om dat systeem om te vormen naar een systeem die wél past in de toekomst.

Volgens mij zijn we daartoe in NL prima in staat, mits de stip ver genoeg vast op de horizon gezet wordt. Om een omschakeling te maken die niet alleen beter is voor de natuur, de eigen voedselvoorziening en dierenwelzijn, maar óók eentje die goed is voor de portemonnee en welzijn van de boeren.

Alleen hebben we er een handje van om te focussen op de eerste boom (uch stikstof) dichtbij ipv die horizon. En dat is een beetje jammer, want dan mis je kansen waar wel iedereen wat aan heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:28

idinn schreef:
Het huidige systeem is geweldig. Maar niet meer toekomstbestendig. En dat is prima, alles verouderd. Als we vervolgens dan maar wel met goed fatsoen met de boeren omgaan om dat systeem om te vormen naar een systeem die wél past in de toekomst.

Volgens mij zijn we daartoe in NL prima in staat, mits de stip ver genoeg vast op de horizon gezet wordt. Om een omschakeling te maken die niet alleen beter is voor de natuur, de eigen voedselvoorziening en dierenwelzijn, maar óók eentje die goed is voor de portemonnee en welzijn van de boeren.

Alleen hebben we er een handje van om te focussen op de eerste boom (uch stikstof) dichtbij ipv die horizon. En dat is een beetje jammer, want dan mis je kansen waar wel iedereen wat aan heeft.

Als je bekijkt waarom dit systeem ooit ontwikkeld is dan gaat dat terug naar de tweede wereld oorlog. Toen was de doelstelling "Nooit meer honger". Inmiddels zijn we in een spannende periode aan belandt die wel wat weg heeft van het jaar 1939 waarin Hitler Polen binnen viel. Hoezo toekomstbestendig? Zolang we nog niet eens in staat zijn de wereldvrede te bewaren dan lijken al die utopische vergezichten mij wel een beetje erg ver van de realiteit af staan. Daarbij kun je je afvragen waarom Nederland met alle geweld een top natuur moet hebben als er al heel wat dunbevolkte landen zijn waar grote ongerepte natuurgebieden zijn die vaak zelfs groter zijn dan heel Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:30

Maar dan kun je je ook afvragen waarom Nederland zoveel moet produceren voor de export. Waarom die ruimte niet benutten voor meer divers voedsel voor gebruik in eigen land, zodat we geen last hebben van tekorten in voedselstromen van buitenaf?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:58

idinn schreef:
Maar dan kun je je ook afvragen waarom Nederland zoveel moet produceren voor de export. Waarom die ruimte niet benutten voor meer divers voedsel voor gebruik in eigen land, zodat we geen last hebben van tekorten in voedselstromen van buitenaf?

een ander land dat zoveel produceerde is inmiddels gestopt met produceren. Daardoor ontstaat er in een ander deel van de wereld honger. Als wij onze productie nu omlaag gaan gooien dan ontstaat er nog meer honger.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:59

We moeten ook zelf veevoer telen nu. Dat zal ook wel grotendeels uit Oost Europa geïmporteerd worden normaliter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:12

idinn schreef:

over export: https://www.facebook.com/BoerBurgerBewe ... 461169937/

De ruimte benutten voor meer divers voedsel klinkt goed, maar onze grond en klimaat is niet overal voor geschikt. De zomertarwe die bijvoorbeeld in Oekraïne het heel goed doet, is hier van veel mindere kwaliteit.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:10

juval schreef:
idinn schreef:

over export: https://www.facebook.com/BoerBurgerBewe ... 461169937/

De ruimte benutten voor meer divers voedsel klinkt goed, maar onze grond en klimaat is niet overal voor geschikt. De zomertarwe die bijvoorbeeld in Oekraïne het heel goed doet, is hier van veel mindere kwaliteit.

Dat niet alleen, de tarwe die we hier verbouwen is bijvoorbeeld zelden geschikt voor het bakken van bijvoorbeeld brood. Net zo met brauwgerst, wij hebben het de afgelopen jaren een aantal keer geprobeerd, van die 4 keer is het maar 1 jaar gelukt om daadwerkelijk brauwgerst te verbouwen. De andere keren is het geëindigd als veevoer.

Dat veel mensen het niet als probleem zien dat er in Oekraïne geen oogst komt is vreselijk naïef. En dat gaan we als particulier straks wel merken aan de prijzen van bijvoorbeeld brood.

Oja en voor de mensen die ook nog denken dat hier in Nederland genoeg verbouwd word, die oogst moet eerst nog maar eens lukken. Voor het zelfde geld verzuipt de heleboel en staan we met lege handen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:27

Maar als onze in Nederland geteelde granen geschikt zijn als veevoer is dat toch ook gunstig? Dan kan vlees en zuivel hopelijk betaalbaar blijven.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:06

elnienjo schreef:
Maar als onze in Nederland geteelde granen geschikt zijn als veevoer is dat toch ook gunstig? Dan kan vlees en zuivel hopelijk betaalbaar blijven.

Dat is ook weer kort gedacht, om koeien te melken heb je wel wat meer nodig dan een beetje graan.
Het begint met de hoofd voeding gras, om dat gras te laten groeien heb je mest en kunstmest nodig. Laat die kunstmest nou ruim dubbel zo duur geworden zijn, loonwerker om je drijf mest uit te rijden zal ook in de prijsomhoog gaan want diesel is ook duur.
Vervolgens vul je het gras aan met biks/mineralen. Biks is ook verschrikkelijk duur geworden/ aan het worden.
Als je een jaarsalaris aan kunstmest kwijt bent en alle andere kosten lopen ook door en op dan mag de melkprijs ook nog wel een stuk stijgen.

Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt, dat is ook een deel van het probleem. Een burger denkt heel makkelijk je zaait toch even dat en dat en dan heb je over een paar maand een oogst. Maar wat daar allemaal nog tussen zit, bemesten, ziekten en plagen, weersinvloeden enz daar wordt niet aan gedacht. Daarom zeg ik ook dat je nog niet rijk moet rekenen voor dat de oogt in huis hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:09

Maar dan vul je wel de behoeftes in overeenkomstig de huidige traditionele bedrijfsvoeringen. Dan zal het inderdaad nooit wat worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:36

Ik blijf me afvragen waarom ieder bedrijf mag exporteren, maar de Nederlandse veehouderij en landbouw niet.
En kan iemand me zeggen of we zonder die miljarden kunnen die dat oplevert?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:43

onze melkkoeien leven voornamelijk op gras en mais. Heel klein beetje brok en supplementen.

Ik heb deze petitie getekend: https://dunnefractiealsmest.petities.nl/
wellicht is dat een oplossing voor de dure kunstmest. Alhoewel mest scheiden ook niet goedkoop zal zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:12

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:46

dan weet ik bij wie men z'n beklag kan doen :D

Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:01

En de boeren krijgen steeds de zwarte piet toegeworpen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:32

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:32

Je kunt toch al bijna zo'n 12 koeien houden, uitgaande van een niet gek hoge productie :+
Al kan ik me voorstellen dat het voor sommige mensen wel een enorme kans is :j

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:13

x_Rebecca schreef:
Je kunt toch al bijna zo'n 12 koeien houden, uitgaande van een niet gek hoge productie :+

Waar zit het verdien model dan? Je moet toch ergens je pacht van betalen. En als je zelf je fosfaat ruimte + eigen geld mee moet brengen dan vraag ik me af voor wie je aan het werk bent.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:28

Caesar schreef:
x_Rebecca schreef:

Waar zit het verdien model dan? Je moet toch ergens je pacht van betalen. En als je zelf je fosfaat ruimte + eigen geld mee moet brengen dan vraag ik me af voor wie je aan het werk bent.

tja, idealisme mag wat kosten toch?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:05

Het verdienmodel zit gok ik met name in de neventak die je er bij op mag starten.

Qua ruimte in de stallen kom je ongeveer op 40 koeien maximaal uit, met bijbehorend jongvee.
De melkprijs biodynamisch is nu 58,5 cent, ga uit van 7500kg melk per jaar, toch een kleine 3 ton melk per jaar - 150.000 euro.

Je moet het qua voer vooral hebben van de gronden die je pacht (voor een niet al te gek bedrag) - minimaal 80% moet sowieso van eigen grond komen en je kunt met de locatie natuurlijk behoorlijk inzetten op korte keten (melk, zelf verzuivelen, juiste koeienrassen uitkiezen en dubbeldoel houden voor vleespakketten). Daarnaast is er al een educatieruimte beschikbaar waar je van alles mee kan doen.

Plus 8,2 ha waar je wel subsidies op aan kan vragen en verder een investering van een ton of 2 om het over te nemen. Op zich niet heel gek voor de juiste ondernemer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:26

7500kg per jaar bij biodynamisch? Reken eerst maar met 5000kg :=

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:05

Biodynamisch bedrijf bij mij in de buurt zit op 7000 :j , in Hornhuizen zit er een gemiddeld op 7500.
Ik voelde me er al heel zielig mee, wij zitten met onze driewegkruislingen gangbaar ergens rond de 9000 :+ Maar goed, wij hebben wel flinke gehaltes.

Het kan dus wél, het is alleen absoluut niet voor iedereen weggelegd. (En dat moet je denk ik ook niet willen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:08

Dat is meer uitzondering dan regel volgens mij, maar wel mooi dat het hun lukt die productie te halen! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:10

ach, slapen wordt zwaar overschat ;) :D