Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
idinn schreef:Het huidige systeem is geweldig. Maar niet meer toekomstbestendig. En dat is prima, alles verouderd. Als we vervolgens dan maar wel met goed fatsoen met de boeren omgaan om dat systeem om te vormen naar een systeem die wél past in de toekomst.
Volgens mij zijn we daartoe in NL prima in staat, mits de stip ver genoeg vast op de horizon gezet wordt. Om een omschakeling te maken die niet alleen beter is voor de natuur, de eigen voedselvoorziening en dierenwelzijn, maar óók eentje die goed is voor de portemonnee en welzijn van de boeren.
Alleen hebben we er een handje van om te focussen op de eerste boom (uch stikstof) dichtbij ipv die horizon. En dat is een beetje jammer, want dan mis je kansen waar wel iedereen wat aan heeft.
idinn schreef:Maar dan kun je je ook afvragen waarom Nederland zoveel moet produceren voor de export. Waarom die ruimte niet benutten voor meer divers voedsel voor gebruik in eigen land, zodat we geen last hebben van tekorten in voedselstromen van buitenaf?
idinn schreef:Maar dan kun je je ook afvragen waarom Nederland zoveel moet produceren voor de export. Waarom die ruimte niet benutten voor meer divers voedsel voor gebruik in eigen land, zodat we geen last hebben van tekorten in voedselstromen van buitenaf?
juval schreef:idinn schreef:Maar dan kun je je ook afvragen waarom Nederland zoveel moet produceren voor de export. Waarom die ruimte niet benutten voor meer divers voedsel voor gebruik in eigen land, zodat we geen last hebben van tekorten in voedselstromen van buitenaf?
over export: https://www.facebook.com/BoerBurgerBewe ... 461169937/
De ruimte benutten voor meer divers voedsel klinkt goed, maar onze grond en klimaat is niet overal voor geschikt. De zomertarwe die bijvoorbeeld in Oekraïne het heel goed doet, is hier van veel mindere kwaliteit.
elnienjo schreef:Maar als onze in Nederland geteelde granen geschikt zijn als veevoer is dat toch ook gunstig? Dan kan vlees en zuivel hopelijk betaalbaar blijven.
x_Rebecca schreef:Je kunt toch al bijna zo'n 12 koeien houden, uitgaande van een niet gek hoge productie
Al kan ik me voorstellen dat het voor sommige mensen wel een enorme kans is
Caesar schreef:x_Rebecca schreef:Je kunt toch al bijna zo'n 12 koeien houden, uitgaande van een niet gek hoge productie
Al kan ik me voorstellen dat het voor sommige mensen wel een enorme kans is
Waar zit het verdien model dan? Je moet toch ergens je pacht van betalen. En als je zelf je fosfaat ruimte + eigen geld mee moet brengen dan vraag ik me af voor wie je aan het werk bent.